Gå till innehåll

Biljetthandelns underbara värld


JoeFalk

Recommended Posts

Här på forumet finns det 100tals människor med galet bra tankar och lösningar på diverse problem.

Hur ser ni på problemet med handeln med biljetter på andra handsmarknaden.

 

"Problemet är att biljetter är för billiga" säger en chef på Ticnet.

 

Problemet väl att ingen tjänar på att handeln går rätt till skulle jag vilja säga.

 

Metallica tjänar på att skiten säljs ut på 2minuter. Det ger rubriker. Ticnet blir av med risken samt får ett likviditets tillskott utan dess like blixtsnabbt.

 

Mr Kebab och diverse företag bygger slott av Svenne banans pengar.

Att de betalar full skatt på intäkterna betvivlar jag.

 

Personligen har jag i stort sett slutat att köpa biljetter till evenemang och går endast på evenemang som företag i mitt arbetsliv "kastar" på mig.

 

Drömscenariot:-D

Att en artist bara dödar efterfrågan på dessa biljetter genom att efter släppet av biljetter till 3 konserter, "oväntat" göra 6 extra spelningar så att företagen någon gång går på en fet mina.

 

Eller som i Vm ha personnummer på biljetter, men med den skillnaden att istället för att straffa den som köpt biljetten på andra handsmarknaden. Straffa personen vars personnummer som står på biljetten. Dvs han som sålt biljetten samt inte redovisat vinst för sin försäljning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad Ticnet funderar på att starta enligt kvällspressen.
Ja, fast på helt fel sätt, ett sorts auktionssäljande.

 

Problemet ligger väl i att priserna är för låga från start, eller hur, så att folk kan köpa upp hundratals biljetter och sälja med stor vinst.

 

Hur ska man göra då? Jo, börja med att sälja biljetterna dyrare! Börja med 10 000 kr/st, och sedan för varje dag så sänker du priset! Då kommer inte biljetterna att säljas slut, utan alla kommer att betala vad de tycker att biljetterna är värda.

9000 någon?

8000?

...

1500, jaha, nu börjar folk köpa.

 

Det blir ingen rusning utan alla har faktiskt chansen att få en biljett utan att gå på svarta börsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med föregående talare. Jag ser hellre till att pengarna sprids bland låginkomsttagarna (för det är ju dom som sysslar med det här, right?) än att en VD på ett företag (Ticnet i det här fallet) tar hem hela storkovan.

 

Håller med om att det bör regleras dock.

 

Troligen inte. Låginkomsttagare har inte jobb som tillåter dem att jaga biljetter vid släppen, de har troligen inte heller nog med pengar för att ligga ute med för att kunna få profit på det hela.

 

De som tjänar på det är halvskumma företag som frontar på blocket och byter namn en gång i halvåret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg priset på en nivå så att det täcker hantering av personbundna biljetter. Bör inte bli så mycket extra.

 

Jag håller helt med. Personmärkta biljetter från början är bäst. Dessutom bör pengarna gå oavkortat och direkt till artisten, det är ju den man betalar för att se. Precis som med cd-skivor och liknande så är det ett en massa andra som skor sig på deras musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med. Personmärkta biljetter från början är bäst. Dessutom bör pengarna gå oavkortat och direkt till artisten, det är ju den man betalar för att se. Precis som med cd-skivor och liknande så är det ett en massa andra som skor sig på deras musik.
Så konsertarrangörer och arenor ska bara ställa upp gratis?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...