Gå till innehåll

Edge mot huset


Recommended Posts

På den lokala klubben kan man lira BJ med "normala" regler, dvs. dealer must draw to 17, du får dubbla och splitta etc. Det enda är att dealern vinner på lika vid 17,18,19. Min fråga är, har man fortfarande edge mot huset vid optimalt spel och korträkning?

 

Absolut inte, det där är i storleksordningen -5% för dig, lite beroende på regler för surrender mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från den utmärkta sidan wizardofodds

 

Player loses 17,18 ties

-3.58%

 

Player loses 17-19 ties

-5.30%

 

Player loses 17-20 ties

-8.38%

 

Player loses 17-21 ties -8.86%

European no hole card7 -0.11%
Player may double on 10,11 only

-0.18%

Player may double on 9-11 only

-0.09%

 

Som ni ser går det snabbt utför på svensk krogblackjack

Men det finns vissa plus också

Player may draw to split aces

+0.19%

Player may resplit aces

+0.08%

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men går man på krogen här i Sverige finns ofta över/under vilket om jag fattat det rätt ska gå få edge på bara man kan tänka sig att spela helt optimalt och sluta dricksa dealern ... no?

 

Edit: Bygger såklart också på att andra tycker det är ok att man spelar på deras över/under då bj:n i sig är EV- och man inte får spela ö/u på tomma fält

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men går man på krogen här i Sverige finns ofta över/under vilket om jag fattat det rätt ska gå få edge på bara man kan tänka sig att spela helt optimalt och sluta dricksa dealern ... no?

 

Edit: Bygger såklart också på att andra tycker det är ok att man spelar på deras över/under då bj:n i sig är EV- och man inte får spela ö/u på tomma fält

 

Korrekt! Rätt skött så är det +EV att spela på Ö/U

 

Jag har inte personlig erfarenhet av detta men har hört av andra att det brukar vara OK att spela bakom andra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...