Gå till innehåll

Hjälp mig med PC->LCD


Forzberg

Recommended Posts

Hej

 

För några månader sedan anslöt jag min PC till min nyss inköpta 37" LCD tv. Problemet är det att skrivbordet liksom "skärs av" så att halva startmeny raden syns. Runt om hela bilden är det kanske 0.5cm som "hamnar utanför lcd skärmen".

 

Jag kör med en HDMI adapter.

Grafik kortet är av GTS8800 (tror jag).

LCD tv:n är HD-ready.

 

Det finns en enkel guide på skärm inställningar, där man kan använda ett reglage för att "resizea" skrivbordet, men av någon anledning har detta bara fungerat 2 gånger (!?) av kanske 100 försök. När jag sedan stängt av datorn har problemet vart det samma vid nästa påslagning. Det verkar heller inte ha någon betydelse vilken skärmupplösning jag ställer in pc på.

 

Om någon vänlig själ kunde hjälpa mig med detta skulle jag vara sjukt tacksam, börjar bli fruktansvärt frustrerad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med adapter? PÅ min 40" 1920x1080 i htpc:n kör jag dvi=>hdmi kabel, skärmen inställd som vanlig datorskärm, inte som tv i ati/nvidia kontrollpanelen.

 

kollat att tv:n verkligen stöder dom upplösningarna du väljer i datorn

 

på min samsung finns 3 st HDMI-in kontakter, varav endast en är avsedd för DVI-in(HDMI2) på den kan man sedan ändra mode på HDMI2=> PC

 

edit:

Verkar ju som du har nåt problem med programmet du ställer in med? Att den inte sparar inställningar, se till du har senaste drivisar osv(dock är iaf jag inte i behov av såna program/inställningar, räcker att jag väljer korrekt från windows egen inställning)... är det ati/nvidias kontrollpaneler? provat göra profiler av inställningar,

....du berättar ju inte mycket så det är ju hopplöst att gissa sig till nåt(tv-modell, program du använder för att ställa in skärmen, typ av ut signal från kort, osv) ....att läsa manualen är väl bästa tipset + att besöka tv tillverkarens support forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...