Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Halloj alla pokerrävar!

Skriver ett inlägg här då jag antar att det finns en hel del studenter här och för att jag är väldigt kluven över vad jag ska plugga till i höst! Många tankar som florerar just nu. Har jobbat som säljare sen jag var 16år gammal (23år nu) med väldigt goda resultat så var väldigt länge inne på att bli mäklare. Dock är detta något många varnar för, att det skulle vara grymt svårt att få jobb inom. Annars så har ekonomi alltid intresserat mig så civilekonom finns med i tankarna, känns ju ganska brett och borde kunna öppna upp för många jobb!

Är JÄTTEtacksam för svar, har ni några ideer eller tankar om mäklarutbildning eller någon form av ekonomiutbildning som ni vet/hört/kan någonting om så skriv gärna några rader.

Ha en bra dag

Daniel

Postad
Med tanke på din avatar borde väl Handelshögskolan i Stockholm vara en hit?

För fan, kör på. Civil.Ekonom funkar alltid. Urvalet av jobb sen är stort.

Good Luck!

Tack för tipset! Handelshögskolan hade jag inte ens tänkt på!

Postad

Om du har betyg för Handelshögskolan så tycker jag du ska köra på det. Hade iallfall jag gjort , synd att man wastade bort gymnasietiden.

Vilka utbildningar tror ni nu är "hetast" , vilka är enklast för jobb direkt efter utbildningen och vilka är mindre heta.

Postad
Flygledare. 2 års utbildning, 27 papp i ingångslön.

En vän till mig ska bli flygledare. Verkade vara lite anorlunda krav på att komma in dock. Om jag förstod det rätt så skulle man göra tester och att gymnasiebetygen spelade mindre roll. Man var tvungen att ha VG i Matte C och lite annat, men något högt snittbetyg eller inte hade ingen betydelse.

Tack för tipset!

Postad
Satsa på nån utbildning du kan plugga utomlands, finns många bra i bl.a. England och Australien. Passar perfekt för en pokerspelare och ger dig en stor edge på arbetsmarknaden sen.

Jo har inga problem alls med att plugga utomlands, frågan är bara vilken utbildning jag nu ska välja. Känner mig riktigt kluven!

Postad
Om du har betyg för Handelshögskolan så tycker jag du ska köra på det. Hade iallfall jag gjort , synd att man wastade bort gymnasietiden.

Vilka utbildningar tror ni nu är "hetast" , vilka är enklast för jobb direkt efter utbildningen och vilka är mindre heta.

Vet inte hur höga betyg som krävs, ska skriva högskoleprovet nu den 25de också, får hoppas det går bra där med. Har väl ganska höga betyg men får kika runt lite!

Postad

Vad tror ni annars om mäklare då? Är det verkligen så svårt att få jobb inom det som endel säger? Civilekonomi känns hetast just nu, 4 år dock mot 2 år när det gäller mäklare.

Fler ideer mottages gärna!

Tack för alla svar hitills!

Postad
Vet inte hur höga betyg som krävs, ska skriva högskoleprovet nu den 25de också, får hoppas det går bra där med. Har väl ganska höga betyg men får kika runt lite!

Du behöver 20.0 eller 1.9 på hp för att vara säker på en plats på handels. 1.8 på hp kan räcka med lite tur när de lottar.

Handelshögskolan är numera 3 eller 5 år efter Bolognaprocessen, aldrig fyra.