Gå till innehåll

FL - Vad gör jag för fel?


ceflower

Recommended Posts

Satte för några dagar sedan in $50 på EmpirePoker för att lära mig spela Tx. Hur som helst, de första dagarna gick förhållande vis bra, slutade alltid på plus, även om det bara rörde några få dollar. Fram tills igår stod min rulle på $80, sedan började det gå utför (notera att jag spela .5/1-FL). Dagen slutade på $40 :(

 

 

Eftersom jag är så pass grön som jag är försöker jag spela så få händer som möjligt, men det slutar nästan alltid med att jag ser floppen på minst 30% av mina händer. Det känns som om 30% inte är särskillt mycket med tanke på att nästan 75% av bordet ser varje flopp, så mina odds att vinna borde vara bättre så jag började fundera på om jag går för långt med för dåliga händer?

 

Några händer jag ALLTID ser floppen med:

 

Pocketpair

Axo/Axs

alla suited hands med low card över 6

alla händer som består av enbart klädda kort så länge det inte är för många som ser floppen

 

Jag försöker att inte bluffa något alls - Det känns meningslöst då det nästan alltid är minst tre personer som följer med ända till rivern, även om jag raisar varje hand.

 

Sedan är det vissa floppar jag alltid foldar mot;

 

Färgvarning (om det är fler än tre som ser floppen)

Om det kommer A och jag inte har något på handen som ger mig en triss direkt på floppen

KQJ - eller risk för annan hög stege - Om det är några som följer med

Triss direkt på floppen - Nästan alltid någon som sitter på ett pocketpair

Ej passande par på floppen - Såvida jag inte kan få ett högre par med tredje kortet

 

Detta är ungefär taktiken jag spelat på hela tiden, går jag med i floppen foldar jag ganska sällan på turn, såvida inte någon spelare visar tecken på styrka. Kommer jag väl till rivern foldar jag så gott som aldrig - Såvida jag inte har dåligt par.

 

Jag vill gärna skylla gårdagens förlust på ren otur, kändes inte som om jag träffade floppen en enda gång, men i efterhand insåg jag att det måste vara något fel med mitt spel.

 

Så - Alla tips och kommentarer uppskattas. Hjälp mig att bli en bättre spelare :)

 

* Pillar på rubriken och flyttar till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satte för några dagar sedan in $50 på EmpirePoker för att lära mig spela Tx. Hur som helst, de första dagarna gick förhållande vis bra, slutade alltid på plus, även om det bara rörde några få dollar. Fram tills igår stod min rulle på $80, sedan började det gå utför (notera att jag spela .5/1-FL). Dagen slutade på $40 :(

 

1. Du spelar för högt för din bankrulle. Se gdailys artikel. Gäller främst big bet poker, men berör limit också. Vet att JohanHjort har skrivit några bra inlägg i samma ämne. Återkommer med dem.

 

 

Eftersom jag är så pass grön som jag är försöker jag spela så få händer som möjligt, men det slutar nästan alltid med att jag ser floppen på minst 30% av mina händer. Det känns som om 30% inte är särskillt mycket med tanke på att nästan 75% av bordet ser varje flopp, så mina odds att vinna borde vara bättre så jag började fundera på om jag går för långt med för dåliga händer?

 

Några händer jag ALLTID ser floppen med:

 

Pocketpair

 

Skippa de låga paren och spela ~99-AA istället. Var snar att slänga de lägre i denna skala om du möter på motstånd med överkort på bordet.

 

Axo/Axs

 

Sluta med det. Allt under AJ, kanske A 10 är skräp.

 

alla suited hands med low card över 6

 

Inte heller bra. De bör åtminstone vara relativt höga engappare (t.ex J9) och du måste ha 5-6 medcallers för att ha odds för det.

 

alla händer som består av enbart klädda kort så länge det inte är för många som ser floppen

 

Det är däremot ganska bra händer att spela. Släpp dom fort om dom inte träffar eller blir ett bra drag.

 

Jag försöker att inte bluffa något alls - Det känns meningslöst då det nästan alltid är minst tre personer som följer med ända till rivern, även om jag raisar varje hand.

 

Bra. Bluffar är svårt i såna här spel (låga FL)

 

Sedan är det vissa floppar jag alltid foldar mot;

 

Färgvarning (om det är fler än tre som ser floppen)

Om det kommer A och jag inte har något på handen som ger mig en triss direkt på floppen

KQJ - eller risk för annan hög stege - Om det är några som följer med

Triss direkt på floppen - Nästan alltid någon som sitter på ett pocketpair

Ej passande par på floppen - Såvida jag inte kan få ett högre par med tredje kortet

 

Detta är ungefär taktiken jag spelat på hela tiden, går jag med i floppen foldar jag ganska sällan på turn, såvida inte någon spelare visar tecken på styrka. Kommer jag väl till rivern foldar jag så gott som aldrig - Såvida jag inte har dåligt par.

 

Bra. Det ska du i stort sett aldrig göra. Potoddsen är oftast för bra för det.

 

Jag vill gärna skylla gårdagens förlust på ren otur, kändes inte som om jag träffade floppen en enda gång, men i efterhand insåg jag att det måste vara något fel med mitt spel.

 

Så - Alla tips och kommentarer uppskattas. Hjälp mig att bli en bättre spelare :)

 

Det framgick inte av ditt inlägg om du spelade fulla bord eller short-handed, så mina tips gäller för fulla bord.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satte för några dagar sedan in $50 på EmpirePoker för att lära mig spela Tx. Hur som helst, de första dagarna gick förhållande vis bra, slutade alltid på plus, även om det bara rörde några få dollar. Fram tills igår stod min rulle på $80, sedan började det gå utför (notera att jag spela .5/1-FL). Dagen slutade på $40 :(

 

1. Du spelar för högt för din bankrulle. Se gdailys artikel. Gäller främst big bet poker, men berör limit också. Vet att JohanHjort har skrivit några bra inlägg i samma ämne. Återkommer med dem.

 

Jo, jag vet, men Empire har inga lägre bord tyvärr. Inte heller på NL, där $25 är det minsta.

 

Kanske borde byta till en sida som har lägre bord?

 

Förutom det - Tack för tipsen! När jag kommer hem idag ska jag testa om de fungerar! Jag brukar spela shorthanded, men det brukar alltid sluta med att borden blir fulla till sist, vad jag har förstått är det oftast sämre spelare som väljer att inte spela på fulla bord, vilket borde öka mina odds lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar spela shorthanded, men det brukar alltid sluta med att borden blir fulla till sist, vad jag har förstått är det oftast sämre spelare som väljer att inte spela på fulla bord, vilket borde öka mina odds lite?

 

Inte nödvändigtvis. Är du en bra spelare har du fler tillfällen att ta bra beslut på ett short handed table, är du en dålig spelare så har du fler tillfällen att göra misstag.

Skulle tro att tight spel på ett fullt bord är lättast att spela. Dessutom förändras kraven på starthänder vid short handed play.

Du måste spela mycket fler händer, och då tappar mina tips om starthänder lite av sin betydelse.

Mitt råd: Byt site till någon med lägre limits (kan inte komma på någon på rak arm nu) och spela fulla bord.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att tight spel på ett fullt bord är lättast att spela. Dessutom förändras kraven på starthänder vid short handed play.

Du måste spela mycket fler händer, och då tappar mina tips om starthänder lite av sin betydelse.

 

Spela tightare och fler händer? Har jag missuppfattat detta eller innebär det inte att spela relativt få händer om man spelar 'tight'? Eller menar du att jag ska spela fler händer om jag spelar shórthanded?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att tight spel på ett fullt bord är lättast att spela. Dessutom förändras kraven på starthänder vid short handed play.

Du måste spela mycket fler händer, och då tappar mina tips om starthänder lite av sin betydelse.

 

Spela tightare och fler händer? Har jag missuppfattat detta eller innebär det inte att spela relativt få händer om man spelar 'tight'? Eller menar du att jag ska spela fler händer om jag spelar shórthanded?

 

:oops: Otydligt formulerat av mig, ber om ursäkt.

 

Spelar du på fullt bord ska du spela tight, alltså få händer.

Spelar du short handed måste du spela lösare, alltså fler händer, annars kommer blindsen äta upp dig.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du spelar för högt för din bankrulle. Se gdailys artikel. Gäller främst big bet poker, men berör limit också. Vet att JohanHjort har skrivit några bra inlägg i samma ämne. Återkommer med dem.

 

Kan nån förklara detta närmare? Vad är det som säger att man inte kan spela en viss limit bara för att man råkar ha satt in en liten summa på sitt pokerkonto? Storleken på ens bankroll i detta fall borde väl betraktas som den summa pengar man har råd att förlora, inte den summa man för tillfället har insatt på en viss pokersite.

 

Alltså, jag är helt på det klara med att man inte bör spela på limits där man inte har råd med mer än 2-300 big bets, men många postningar i detta forum verkar antyda att man måste ha 2-300 big bets insatta på den site man vill spela på. Och det fattar jag inte alls logiken bakom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du spelar för högt för din bankrulle. Se gdailys artikel. Gäller främst big bet poker, men berör limit också. Vet att JohanHjort har skrivit några bra inlägg i samma ämne. Återkommer med dem.

 

Kan nån förklara detta närmare? Vad är det som säger att man inte kan spela en viss limit bara för att man råkar ha satt in en liten summa på sitt pokerkonto? Storleken på ens bankroll i detta fall borde väl betraktas som den summa pengar man har råd att förlora, inte den summa man för tillfället har insatt på en viss pokersite.

 

Alltså, jag är helt på det klara med att man inte bör spela på limits där man inte har råd med mer än 2-300 big bets, men många postningar i detta forum verkar antyda att man måste ha 2-300 big bets insatta på den site man vill spela på. Och det fattar jag inte alls logiken bakom.

 

Det har du helt rätt i. Jag var kanske lite snar att tolka ceflower som att 80 dollar var hans hela bankrulle.

Självklart gäller bankrullen (och kraven på denna) alla pengar du har avsatta specifikt för poker. Samtidigt gäller att du är en vinnande spelare på den limit du spelar. Bankrullens storlek är helt enkelt en garanti för att täcka upp de statistiska fluktuationer (tur och otur) som kommer att uppstå när du spelar.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocketpair

Axo/Axs

alla suited hands med low card över 6

alla händer som består av enbart klädda kort så länge det inte är för många som ser floppen

Det verkar som du är alldeles för lös. Axo är för det mesta skräp och svårt att spela lönsamt, Axs är mycket bättre i flervägspotter mot lösa spelare men du kan ändå inte att hålla på och syna raisare kallt om du inte är säker på att få sällskap av en fyra-fem motspelare iallafall. Any-two-suited är skräp, du behöver stegstyrka och hyffsade odds för att kunna spela dem. För att spela klädda osuitade kort mot ett gäng lösa motståndare så behöver du vara ganska säker på att de är de största korten bland folket som ser floppen, så behöver de åtminstone dra till tvåpar för att dra ut ditt stora par.

 

Överlag så måste du vara rätt försiktig med att syna många bets preflopp, kom ihåg att när någon höjt en gång så måste du få in dubbelt så många bet i post-flopspelet som om du limpat för att gå jämnt ut, när det blivit höjt tre gånger så behöver du tre gånger så många bet, osv. Notera att du förstås ofta får riktigt trevliga odds pre-flopp kanske tillräckligt för att inte behöva bekymra sig så mycket om extrabet postflop, om du exempelvis har sju lösa motståndare som ser floppen så kan du nog nästan valuehöja med en hand som A7s om du är säker på att alla synar. Situationen är väldigt annorlunda när du bara har tre fyra spelare med dig, då behöver du få in mer pengar postflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett MYCKET bra boktips i ämnet är "Winning Low-Limit Hold 'em" av Lee Jones.

 

Jag läste den för 2 veckor sedan då min bankrulle på Pacific Poker låg på $6.41.

Nu ligger rullen på ca. $220 på Pacific och dessutom har mina första insatta $50 på Party Poker växt till ca. $250.

 

En bok värd att rekommendera alltså....

 

Morgan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...