Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bor i växtzon 2. Tanken var att krukorna skulle stå ute under vintern. Rhododendron är ju fina men jag tror dom är för stora tyvärr. Ölandstok kan nog funka vad jag förstått, men då kanske man får arrangera ngt slags artificiell rabatt för att det ska bli bra? Köpa/bygga längre trälådor exempelvis, med plast på insidan. Annars finns väl alltid ngt mindre barrträd men det är inte så kul.

Vad är vittok och rödtok?

Postad

Vad är vittok och rödtok?

Ser exakt ut som ölandstok men med röda/vita blommor. Själv är jag inte så jätteförtjust i växten men många gillar det/den är vanlig.

Ex Lökar går ju också bra att ha i krukor men de blommar oftast kort tid, och sedan är de ganska fula när de vissnar ner. Man måste vänta med att ta bort växten tills att den har vissnat ordentligt annars kommer den inte upp lika bra året efter.

Är hyggligt förtjust i barrträd men det är mest på vintern jag tycker om dem. Vi har en EN som vi belyser på vintern och en silvergran/kungsgran tror jag det är. Som jag också gillar (hunden och barnen brukar ligga under trädet på sommaren för att få skugga (det är torrt under granar till skillnad från lövträd).

PS:Lite avundsjuk på dig att du bor i en bättre zon:)

Postad

Sedan undrar jag en till sak också. Dock så verkar inte så många pyssla med växter här.

Har hästar och hagar. Skulle vilja ha förslag på blommor och buskar som är lämpliga att plantera ut i hagarna. De ska inte vara giftiga och helst så ska hästarna inte äta upp växterna i alla fall inte buskarna. (Har märkt att hästar gillar körsbärsträd de har avbarkat 20-30 st i hagen tråkigt nog, så jag måste klä in stammarna på en del träd.) Apel fungerar ju bra där äter de bara äpplena. Nyponrosor går också bra har jag märkt.

• 2 weeks later...
Postad
Sedan undrar jag en till sak också. Dock så verkar inte så många pyssla med växter här.

Har hästar och hagar. Skulle vilja ha förslag på blommor och buskar som är lämpliga att plantera ut i hagarna. De ska inte vara giftiga och helst så ska hästarna inte äta upp växterna i alla fall inte buskarna. (Har märkt att hästar gillar körsbärsträd de har avbarkat 20-30 st i hagen tråkigt nog, så jag måste klä in stammarna på en del träd.) Apel fungerar ju bra där äter de bara äpplena. Nyponrosor går också bra har jag märkt.

Fan vad trevligt det låter. Har tyvärr inget bra tips, kan för lite. Själv har jag iaf planterat lite ljung i olika färger, lite murgröna och en liten en, som du nämnde. Ska nog införskaffa en en till + en buxbom, har vi tänkt oss.