Gå till innehåll

poker och lågkonjonkturen


anth

Recommended Posts

Som alla vet så är vi på väg in i en lågkonjunktur.

 

Frågan är hur tror ni att den kommer att påverka pokern?

 

Lågkonjunktur betyder att det är färre människor som har pengar, m.a.o. färre fiskar.

 

Det finns många bra spelare som har arbete och ser pokern som en bra extrainkomst, vissa av dessa kommer att bli arbetslösa och chansen är stor att de försöker bli pokerproffs, vilket gör det ännu tuffare för oss andra.

 

Detta resulterar att många vinnande spelare inte kommer att vinna lika mycket, alternativt börja gå back - vissa av dessa kommer därför att vara tvugna att gå ner en nivå för att fortsätta att vara vinnande spelare, vilket i sin tur gör att det blir ännu tuffare på lägre nivåer, o.s.v.

 

Är jag överdrivet pessimistisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte hitta den nu men jag kommer ihåg att jag läste en artikel någonstans om hur gambling-företag påverkas i lågkonjunktur. Det gällde inte online poker utan andra sorters spel, poängen med artikeln var i alla fall att spelbranschen är en av de som påverkas minst i lågkonjunktur. Folk spelar i både bra och dåliga tider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att svara på OP:s fråga. Jag tror att det ligger mycket i det du skriver och att de risker du nämner klart kan ske. Än så länge märkes inget på Svs. Samtidigt har alla sajter utom just Svs ändå blivit mycket tajtare än när nöjesspelande amerikaner fortfarande lirade i stora massor.

 

Svenska Spel har jag för mig räknar med att folk spelar mindre i lågkonjunktur. Nöjesspelare som förlorar lär inte kasta bort lika mycket pengar när räntorna stiger.

 

Sedan minskade väl pokermarknaden i lågkonjunkturen under tidigt 90-tal. Fast då var det olagliga cash games som gällde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När folk har lite pengar så sätter dom in och spelar poker för att få mer pengar LDO.

 

Har du någon källa på det?

Med tanke på att låneinstitiuten har slängt lånade pengar på folk de senaste åren, så har det snarare varit pengatillskottet som stått för en stor del av pokerboomen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte hitta den nu men jag kommer ihåg att jag läste en artikel någonstans om hur gambling-företag påverkas i lågkonjunktur. Det gällde inte online poker utan andra sorters spel, poängen med artikeln var i alla fall att spelbranschen är en av de som påverkas minst i lågkonjunktur. Folk spelar i både bra och dåliga tider.

 

Man var övertygad om att så var fallet ända tills nu.

För någon månad sedan beskrev ju flera hotell i Vegas att det var signifikanta skillnader i deras intäkter från tidigare år. MAO är också deras inkomster konjunkturkänsliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man var övertygad om att så var fallet ända tills nu.

För någon månad sedan beskrev ju flera hotell i Vegas att det var signifikanta skillnader i deras intäkter från tidigare år. MAO är också deras inkomster konjunkturkänsliga.

 

Fast hotellen i Vegas får väl inte majoriteten av sina inkomster från gambling längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte hitta den nu men jag kommer ihåg att jag läste en artikel någonstans om hur gambling-företag påverkas i lågkonjunktur. Det gällde inte online poker utan andra sorters spel, poängen med artikeln var i alla fall att spelbranschen är en av de som påverkas minst i lågkonjunktur. Folk spelar i både bra och dåliga tider.

 

Dessutom ökar intresset för alternativa sätt att tjäna pengar i lågkonjunktur. Guld, konst, 'perversa investeringar', spel... det kanske uppvägs av andra faktorer, men det kan definitivt bli ett ökat intresse bland många för odds och poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl en del olika tänkbara scenarion, en del av dem skulle till och med kunna medföra ökat spelande (även om det kanske inte är troligt).

 

En viss skepsis verkar råda för tillfället angående att satsa på aktiemarknaden och fonder. När sparande minskar brukar spelande kunna öka, då folk vill bli rika snabbt.

 

Spel på till exempel lotto och köp av lotter skulle kunna tänkas öka under en lågkonjunktur då folk vill drömma sig bort och tro de kan bli rika, sportsbetting tror jag däremot är mer konjunkturkänsligt.

 

Myten om pokerspelare är ju att merparten är studenter som spelar och de påverkas väl inte nämnvärt av en lågkonjunktur, annat än att de bli fler. Myten stämmer väl dock inte helt med verkligheten...

 

Vad man dock kan förvänta sig är att livepokern påverkas betydligt starkare än onlinepokern, där merparten av spelet trots allt är låglimit. Så jag tror man kan förvänta sig minskat deltagarantal i WSOP och kanske även en avmattning av antalet turneringar som poppar upp. Ett par pokerrum i Las Vegas kanske också är överflödiga.

 

En lågkonjuktur kan ju dessutom var precis vad som behövs för att USA ska öppna upp för licensering (och beskattning) av online poker, då de vill få in slantar till det allmänna på det sättet.

 

Men, trots allt så kommer väl en del spelbolag att påverkas av lågkonjunkturen, speciellt de som inte tjänade pengar på verksamheten och de som satsade stora pengar på expansion. Så vi kanske får se lite färre Full Tilt proffs framöver.

 

Observera att det här bara är personliga spekulationer, framtiden får utvisa vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt har alla sajter utom just Svs ändå blivit mycket tajtare än när nöjesspelande amerikaner fortfarande lirade i stora massor.

 

Personligen tycker jag Ongame blev fullständigt super-maniac-fyllt när alla amerikaner försvann. Spelar tusen gånger hellre mot europeer än amerikaner, amerikaner kan ju faktist folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom ökar intresset för alternativa sätt att tjäna pengar i lågkonjunktur. Guld, konst, 'perversa investeringar', spel... det kanske uppvägs av andra faktorer, men det kan definitivt bli ett ökat intresse bland många för odds och poker.

 

Jag trodde iofs guldpriset brukar stiga för att folk vill ha ett inflationsskydd.

Guld är ju ingen investering som genererar kassaflöde. Samma gäller de övriga sakerna du nämner.

 

Och angående guld så beslagtog de federala myndigheterna i USA allt privatinvesteringsguld under 30-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag Ongame blev fullständigt super-maniac-fyllt när alla amerikaner försvann. Spelar tusen gånger hellre mot europeer än amerikaner, amerikaner kan ju faktist folda.

 

Ja, vissa sajter var väl bra ett tag under våren 2007. Men jag tror inte pottsnitt och antal personer som ser floppen på något nätverk är lika högt som det var 2004-2006. I alla fall om man ser till genomsnittet. Sedan finns det väl alltid bra bord fortfarande på alla sajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl en del olika tänkbara scenarion, en del av dem skulle till och med kunna medföra ökat spelande (även om det kanske inte är troligt).

 

En viss skepsis verkar råda för tillfället angående att satsa på aktiemarknaden och fonder. När sparande minskar brukar spelande kunna öka, då folk vill bli rika snabbt.

 

.

 

Bostads- och aktiebubblan de senaste åren kan är väl klara exempel på "bli rik snabbt"-tänkande. Jag tror att väldigt många har spekulerat i kapitalvinster snarare än i ett långsiktigt kassaflöde.

 

Spel på till exempel lotto och köp av lotter skulle kunna tänkas öka under en lågkonjunktur då folk vill drömma sig bort och tro de kan bli rika, sportsbetting tror jag däremot är mer konjunkturkänsligt.

 

 

Bingolotto föddes väl i efterdyningarna av krisen 1991, så det kan nog ligga en del i det du säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel, sprit och porr säljer alltid !

 

Och priset på bostäder och aktiemarknaden går alltid upp;-)

 

Det är lite lustigt kontrasten mellan PF och DI. På Di är massor pessimister (bortsett från anställda vid Swedbank "Det finns pengar i kassan...vi klarar en kris i Baltkum:-D "), men här är alla optimister.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde iofs guldpriset brukar stiga för att folk vill ha ett inflationsskydd.

Guld är ju ingen investering som genererar kassaflöde. Samma gäller de övriga sakerna du nämner.

 

Och angående guld så beslagtog de federala myndigheterna i USA allt privatinvesteringsguld under 30-talet.

 

Jag förstår inte dessa invändningar. Menar du att intresset vid lågkonjunktur inte skulle öka för guld och de andra saker jag nämner? Vad har resonemangen kring inflationsskydd, kassaflöde gentemot investering och dylikt för relevans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte dessa invändningar. Menar du att intresset vid lågkonjunktur inte skulle öka för guld och de andra saker jag nämner? Vad har resonemangen kring inflationsskydd, kassaflöde gentemot investering och dylikt för relevans?

 

Jo, jag tror också att det kan öka för de saker du nämner. Bortsett från spel i så fall möjligen. Men det kan man nog kolla upp via Svenska Spel och se hur mycket det spelades för vid tidigare lågkonjunkturer jämfört med tidigare högkonjunkturer.

 

 

Samtidigt skrev du att folk vill tjäna pengar på guld (och konst), men jag tror att det viktigaste skälet för att guldpriset ökar och varför folk köper guld är för att folk vill skydda sig mot inflation. Sedan finns det säkert viss spekulation i det förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom ökar intresset för alternativa sätt att tjäna pengar i lågkonjunktur. Guld, konst, 'perversa investeringar', spel... det kanske uppvägs av andra faktorer, men det kan definitivt bli ett ökat intresse bland många för odds och poker.

Nej, det är enklare än så.

När det är högkonjunktur så tenderar folk att ta större risker, när det är lågkonjunktur så tenderar folka att ta mindre risker.

 

Nu talar jag INTE om spel och gamling, utan om långtidssparande som pension etc.

Aktier är osäkra, man kan bli miljonär eller bankrutt över en natt.

Guld är säkert, priset varierar inte speciellt mycket (inte jämfört med börsen iallafall).

När det blir sämre tider så flyttar helt enkelt folk pengar från osäkra investeringar till säkrare investeringar, från aktier till guld och obligationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vissa sajter var väl bra ett tag under våren 2007. Men jag tror inte pottsnitt och antal personer som ser floppen på något nätverk är lika högt som det var 2004-2006. I alla fall om man ser till genomsnittet. Sedan finns det väl alltid bra bord fortfarande på alla sajter.

 

Möjligt.. Sedan är det ju bra mycket mer action från europeer nu än amerikaner men det beror ju såklart på att det är krångligt för fisk-amerikanerna att få spela antar jag.

 

Sedan är det ju alltid lite svårt att jämföra 2 olika år som man spelat på helt olika nivåer, jag har ingen aning om hur NL1k/2k var 2004, det sägs ju varit fantastiskt men det kommer jag aldrig få uppleva :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...