callen Postad 30 Mars , 2005 Rapport Postad 30 Mars , 2005 Någonting som irriterar mig otroligt mycket är alla som inte förstår skillnaden mellan de och dem, utan skriver "dem" rakt av. Jag antar att det beror på att man uttalar båda två dom i talspråk. Om du inte klarar av att skilja på subjekt och objekt, skriv dom istället, det ser mindre idiotiskt ut än att skriva "dem spelar löst". Citera
Torna Postad 30 Mars , 2005 Rapport Postad 30 Mars , 2005 Har jag oxå (också) stört mig på! Dock orkar jag inte bry mig om sådant längre då forumet är fyllt av detta och även sära skrivningar. Dem som skriver så ändrar sig nog inte för att man hackar på de. Nej nu blev det fel, tvärtom ska det vara Citera
devalanteriel Postad 30 Mars , 2005 Rapport Postad 30 Mars , 2005 Det stör mig inte, finns värre fel och skriver man fel på de/dem så visar det åtminstone att man bryr sig och inte bara skriver dom rakt av för att man inte orkar tänka. Stör jag mig på något med personliga pronomen så är det att svenskan varken har regler eller ens riktlinjer för hur en sådan här mening ska skrivas: "För de/m som regelbundet fiskar, [...]". Det mest korrekta i dagsläget verkar vara "För dem, de som regelbundet fiskar, [...]", men hur bra ser det ut på en skala mellan 1 och 29? Citera
dropbass Postad 30 Mars , 2005 Rapport Postad 30 Mars , 2005 Jag tror faktiskt att det har blivit en form av "internetslang" att alltid skriva "dem". Citera
Leppo Postad 30 Mars , 2005 Rapport Postad 30 Mars , 2005 Jag tror att vissa har på tok för mycket fritid.... Citera
eurythmech Postad 30 Mars , 2005 Rapport Postad 30 Mars , 2005 Jag irriterar mig på så vis att folk har nån slags aning om att "dom" är lite "fult" och talspråk, och anstränger sig för att skriva skriftspråk men det blir bara så fel... Själv skriver jag i princip alltid "dom", det är enklare så, och det om något tror jag är lite internetslang. Något som stör mig ännu mer är hur folk använder "ej" helt felaktigt, folk blir så omständliga när det gäller skrifspråk (alltså folk som inte riktigt behärskar skrift men som har kommit att använda det mycket via internet. Jag menar alltså typ "Jag har ej sett Gudfadern 3" osv. Citera
Dollarturist Postad 30 Mars , 2005 Rapport Postad 30 Mars , 2005 Jag irriterar mig inte ofta. Det finns folk som är dåliga på svenska språket och det finns folk som är dåliga på matematik. Spelar det någon roll? Om alla som skulle skriva en rad eller två på nätet var tvungna att uttrycka sig helt korrekt så skulle inte många slippa igenom. Det ger ett något oseriöst intryck när folk gör uppenbara fel i sammanhang där de försöker verka seriösa och intelligenta men jag anser att färdigheter inom svenska språket inte har så mycket med generell begåvning att göra. Det dräller av professorer inom naturvetenskapliga ämnen som inte vet när man ska skriva isär och ihop och när man ska använda "de" eller "dem" och det gör mig inte så mycket. Det är till och med ganska vanligt att journalister gör olika fel så hur höga krav kan man ställa på folk? Jag tycker det börjar liknar hysteri att man alltid ska uttrycka sig så korrekt som möjligt. Om folk förstår vad man menar så är det ok tycker jag. Problemet med särskrivningar är att det ofta blir en helt annan betydelse än den avsedda. Syftningsfel är också vanligt och kan ställa till det för läsaren ganska ofta. Slutligen så tycker jag att man ska sluta gnälla på folk som inte kan stava eller bygga meningar. Folk gör väl så gott dom kan? Jag ser inte ner på folk som inte kan skriva C-kod så varför ska språkprofessorerna se ner på mig och andra som inte vet var komma-tecknen ska vara? Trams! eurythmech: Vad menar du är felaktigt med den användningen av "ej"? Det borde vara lika korrekt att använda "ej" som "inte", eller har jag missat något? EDIT:Stavfel... Citera
eurythmech Postad 30 Mars , 2005 Rapport Postad 30 Mars , 2005 eurythmech: Vad menar du är felaktigt med den användningen av "ej"? Det borde vara lika korrekt att använda "ej" som "inte", eller har jag missat något? EDIT:Stavfel... Det låter helt malplacerat. Ej är arkaiskt och knappast lika vardagligt och "lätt" som inte. Citera
Fido Postad 30 Mars , 2005 Rapport Postad 30 Mars , 2005 Jag stör mig också hårt på "de/dem". Jag tror att en stor andledning till detta är att vi nu har horder av småbarn som surfar på nätet. Det är oftast omöjligt att veta ålder på de som skriver, därför utgår man omedvetet alltid från att de är i ungfär samma ålder som man själv är. När då 14-åringar ska skriva "korrekt" svenska så tror du att de är idioter när de skriver så pass dåligt. Istället är det deras ringa ålder i kobination med dagens helt undermåliga skola som ställer till problem. Enligt mig är det få personer som är äldre än 25 år som skriver fel på de/dem. Är de osäkra skriver de "dom" istället. 14-åringarna har av någon anledning inte lärt sig detta. Istället skriver de "dem" istället. Förmodligen säger väl läraren "dom" varvid de små liven inte vet om att det faktiskt finns de/dem/dom som alternativ och därvid väljer "dem" då de tror detta är rätt. Citera
devalanteriel Postad 30 Mars , 2005 Rapport Postad 30 Mars , 2005 Jag irriterar mig inte ofta. Det finns folk som är dåliga på svenska språket och det finns folk som är dåliga på matematik. Spelar det någon roll? Om alla som skulle skriva en rad eller två på nätet var tvungna att uttrycka sig helt korrekt så skulle inte många slippa igenom. Det ger ett något oseriöst intryck när folk gör uppenbara fel i sammanhang där de försöker verka seriösa och intelligenta men jag anser att färdigheter inom svenska språket inte har så mycket med generell begåvning att göra. Jag är miljöskadad. Det blir lätt så efter några tusen korrekturlästa texter att man automatiskt tänker "ååh! Suck! Stön!" vid läsning av all skrift istället för enbart i de man jobbat med. Citera
dropbass Postad 30 Mars , 2005 Rapport Postad 30 Mars , 2005 För mig beror det helt på i vilket sammanhang texten förekommer. Är det i en chat eller i en diskussion i ett forum så får folk skriva hur de vill eftersom jag tycker det blir en form av talspråk. Är det något som verkligen stör mig så är det språkpoliser som talar om hur man ska prata.. Citera
dropbass Postad 30 Mars , 2005 Rapport Postad 30 Mars , 2005 Något som erkligen stör dig? Whatchu talkin' bout Citera
devalanteriel Postad 30 Mars , 2005 Rapport Postad 30 Mars , 2005 Är det något som verkligen stör mig så är det språkpoliser som talar om hur man ska prata.. Men det gör jag ju inte! Jag talar bara om hur du ska skriva! Citera
Torna Postad 30 Mars , 2005 Rapport Postad 30 Mars , 2005 text .... Om folk förstår vad man menar så är det ok tycker jag. ... mer text Jovisst lyckas man förstå vad folk menar, men det krånglar till läsande när man får tänka efter gång på gång om skribenten menar att "dem" är de som utför något eller om "dem" är de som blir utsatta för något. Helt enkelt onödigt att använda fel ord då läsaren måste gissa vad som ska stå. Inte svårt att gissa, men det stoppar upp läsningen likt särskrivning gör. Citera
callen Postad 31 Mars , 2005 Författare Rapport Postad 31 Mars , 2005 Jag irriterar mig inte ofta. Det finns folk som är dåliga på svenska språket och det finns folk som är dåliga på matematik. Spelar det någon roll? Om alla som skulle skriva en rad eller två på nätet var tvungna att uttrycka sig helt korrekt så skulle inte många slippa igenom. Det ger ett något oseriöst intryck när folk gör uppenbara fel i sammanhang där de försöker verka seriösa och intelligenta men jag anser att färdigheter inom svenska språket inte har så mycket med generell begåvning att göra. Jag är själv inte någon större språkbegåvning men hur svårt kan det vara att kontrollera sina inlägg för att undvika grova stav- och grammatikfel? Om man inte orkar göra det så orkar iaf inte jag ta det skribenten skriver på allvar. Citera
Dollarturist Postad 31 Mars , 2005 Rapport Postad 31 Mars , 2005 Jag irriterar mig inte ofta. Det finns folk som är dåliga på svenska språket och det finns folk som är dåliga på matematik. Spelar det någon roll? Om alla som skulle skriva en rad eller två på nätet var tvungna att uttrycka sig helt korrekt så skulle inte många slippa igenom. Det ger ett något oseriöst intryck när folk gör uppenbara fel i sammanhang där de försöker verka seriösa och intelligenta men jag anser att färdigheter inom svenska språket inte har så mycket med generell begåvning att göra. Jag är själv inte någon större språkbegåvning men hur svårt kan det vara att kontrollera sina inlägg för att undvika grova stav- och grammatikfel? Om man inte orkar göra det så orkar iaf inte jag ta det skribenten skriver på allvar. Jag håller med om att det blir jobbigt att läsa vissa texter och jag tycker också att folk borde kolla igenom sina inlägg innan de lägger ut dom så att de verkligen går att tyda. Men jag tycker det är lite mycket hysteri kring "rättskrivning". Det är bara att inse att alla inte kan behandla språket på ett bra sätt och de bör väl ha rätt att uttrycka sig ändå (försöka) annars är ju inte internet ett speciellt demokratiskt medium. Citera
Recommended Posts