Gå till innehåll

Spelformer heads-up?


Ghostman

Recommended Posts

"Jonston" (tror det stavas så)

 

Ett spel beskrivet av Mike Caro, men uppfunnet av Mr Jonston.

 

Båda spelarna antar, inga mörkar.

Given ger 5 kort var till mörkpoker.

Förhand börjar, han kan knacka eller beta.

Om det blir "rundknack" så börjar förhand om med SAMMA kort (altså ingen omgiv), men nu spelar man California (A-5) lowball.

Blir det även rundknack då så är det gratis köp till lowball.

 

Tanken är att om ingen har bra höga händer så har man bra lowball-händer.

 

Ett av de ytterst få spelen som är utmärkta som HU, fungerar även bra på 3-4 spelare.

Är man fler så föreslår jag "Jacks back", dvs man spelar med knektöppning och öppnar ingen så blir det lowball

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa spelet jag tycker att spela HU är NL 5 card-stud. Finns helt enkelt inget bättre spel än det mot en motståndare. Problemet är dock just det, hitta motstånd... Anledningen till att just NL stöt kommer högst upp är variansen. Man kan spela i flera veckor utan att backa nämnvärt. Dock tycker jag att det kanske inte är det roligaste spelet alla gånger...

 

Efter NL 5-cardstud som har en given förstaplats så kommer dessa på min övre toppen HU:

 

2. Omaha/8 Limit - Ett otroligt tråkigt spel vid fullbord, dock blir det mycket roligare ju mindre spelare. HU är det heöt klart som bäst pga den mängd starthänder man kan spela.

 

3. PL Texas - Jag tycker det är roligare än Limit, vilket är anledningen, men...

 

4. Texas Limit - Tycker FLT är roligare att analysera i efterhand, och lite mer intressantare än Big Bet-varianten.

 

5. Övriga pokerformer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...