Gå till innehåll

Spelade jag rätt?


jonste

Recommended Posts

Hej,

 

Spelade en PokerStars $5000 garanterad i söndags med ca 5500 startande spelare.

 

Spelar normalt tight och ligger på snitt stack de första 2 timmarna. Halkar sedan efter och kommer ned till ett M på 4 när snitt stacken är 20000.

 

Börja ställa när jag är först in med alla Ax Kx Qx och bättre och dubblar upp 2 gånger har nu ett M på 16 gött :-)

 

Efter ett tag är snittstack 70000 och jag har 72000 och får QQ i sen position blinds 1000/2000.

 

UTG höjer till 6000

en spelare ställer med 15000

får syn av knappen

Jag ställer in 72000

UTG synar

knappen synar

 

potten blir 234000

 

UTG visar AQo

Lillstack visar KK

Knappen visar AKo

 

bordet blir A3K2Q

 

Lillstacken tar 45000 och jag får resten 189000 :-D

 

Nu har jag en jättestack och ligger på 5 plats och det är 80 spelare kvar.

 

Ett tag senare när snitt stacken är 98000 har jag skrapat ihop 320000 och ligger på plats 7 med 65 spelare kvar och har ett M på drygt 30.

 

Blinden är nu 6000/12000

 

Jag börjar nu slaska och höjar nästan alla ohöjda potter.

Synar 2 all in och helt plötligt är min stack nere på 100000:oops:

 

Ett par händer senare är jag riktigt tilt och borta ur turneringen på plats 57

 

Hur borde jag spelat? Skall man gå tillbaka till riktigt tight spel med en stor stack och ett M på över 30?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tumregel jag använder mig av i de lägen jag lyckats få ihop en riktigt stor stack i en MTT är att aldrig syna all-ins...om jag inte skulle råka ha en riktig monsterhand vill säga. Sätt istället press på shortstackarna. Finns ingen vits i att ta onödiga risker mot de andra. Så tight är väl rätt spel men håll ögonen öppna för lägen att stjäla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig lätt att säga vad som är rätt eller fel. Men när man är big stack ska man använda sina stack och stjäla mycket rich get richer. Det finns ingen direkt hot jag brukar nästan aldrig syna all in en medelstack om jag inte har AA KK eller liknande. Varför ska man ta risker att gå syna all in på 70/30 läge? Välj rätt läge som big stack har man ju lyxen att spela post flop ta såna läge när du när dina motståndare drar dött post flop istället. Du ska absolut inte spela tight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig lätt att säga vad som är rätt eller fel. Men när man är big stack ska man använda sina stack och stjäla mycket rich get richer. Det finns ingen direkt hot jag brukar nästan aldrig syna all in en medelstack om jag inte har AA KK eller liknande. Varför ska man ta risker att gå syna all in på 70/30 läge? Välj rätt läge som big stack har man ju lyxen att spela post flop ta såna läge när du när dina motståndare drar dött post flop istället. Du ska absolut inte spela tight.

:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, märkliga poster.

 

Edit. Att stirra sig blind på M som du verkar göra är nog inte världens bästa ide, att generellt säga att man ska spela si eller så pga M är dumt.

 

Visst ska du spela mer LAG ju högre M du har men i själva verket handlar det nog snarare att ta flips där du tror att du ligger bra till mot FIs HD samt att stjäla en del i valda lägen. Att säga att man ska gå allin eller inte gå allin mot en spelare spelar ju M ingen roll utan vilken HD du tror att du är upp emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tumregel jag använder mig av i de lägen jag lyckats få ihop en riktigt stor stack i en MTT är att aldrig syna all-ins...om jag inte skulle råka ha en riktig monsterhand vill säga. Sätt istället press på shortstackarna. Finns ingen vits i att ta onödiga risker mot de andra. Så tight är väl rätt spel men håll ögonen öppna för lägen att stjäla.

 

Dålig tumregel.

 

Det är aldrig lätt att säga vad som är rätt eller fel. Men när man är big stack ska man använda sina stack och stjäla mycket rich get richer. Det finns ingen direkt hot jag brukar nästan aldrig syna all in en medelstack om jag inte har AA KK eller liknande. Varför ska man ta risker att gå syna all in på 70/30 läge? Välj rätt läge som big stack har man ju lyxen att spela post flop ta såna läge när du när dina motståndare drar dött post flop istället. Du ska absolut inte spela tight.

 

Läs igenom ditt inlägg igen och försök fundera ut varför det är dåligt att undvika 70/30 lägen.

 

Lol, märkliga poster.

 

Edit. Att stirra sig blind på M som du verkar göra är nog inte världens bästa ide, att generellt säga att man ska spela si eller så pga M är dumt.

 

Fel, klart vi måste anpassa vårt spel beroende på hur stor vår stack är.

 

Visst ska du spela mer LAG ju högre M du har men i själva verket handlar det nog snarare att ta flips där du tror att du ligger bra till mot FIs HD samt att stjäla en del i valda lägen.

 

En flip är väl alltid en flip och en flip är väl 50/50?

 

Att säga att man ska gå allin eller inte gå allin mot en spelare spelar ju M ingen roll utan vilken HD du tror att du är upp emot.

 

Om vi är djupare behöver vi bättre eq eftersom vi får sämre odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi är djupare behöver vi bättre eq eftersom vi får sämre odds

 

Såklart, lär dock vara viktigare att spela korrekt mot shortstack o midstacks då vi sällan hamnar i en allinsituation mot en annan bigstack om vi inte båda har monster eller att vi leder kraftigt/ligger under kraftigt.

 

Mot mid+shortstacks lär det vara viktigt att med hänseende till deras stackstorlek se vilka spelval de står inför. Att raisefolda i oöppnad pott från knappen mot en spelare med typ 10-20BB när vi själva har typ 150BB är ju sällan ett bra spel även om man gissar att man inte riktigt har odds. Att göra samma spel med 20 BB är ju inte så vettigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Spelade en PokerStars $5000 garanterad i söndags med ca 5500 startande spelare.

 

Hur borde jag spelat? Skall man gå tillbaka till riktigt tight spel med en stor stack och ett M på över 30?

 

Anpassa spelet mer till hur dom andra spelar istället för att kolla så mkt på hur stor din stack är.

 

Är bordet aggro så öppna lite tajtare först in och öka din 3bet range istället.(Speciellt i pos mot medelstackar)

Är bordet tajt så öppna mkt men då blir du tvingad till att ta mer marginella syner för att inte bli överkörd.

 

Riktigt tajt tycker jag aldrig du ska spel i en MTT med en bra stack, gå alltid för vinsten. NEJ, är du riktigt tajt spelar du inte för vinsten imo.

 

 

 

En tumregel jag använder mig av i de lägen jag lyckats få ihop en riktigt stor stack i en MTT är att aldrig syna all-ins...om jag inte skulle råka ha en riktig monsterhand vill säga. Sätt istället press på shortstackarna. Finns ingen vits i att ta onödiga risker mot de andra. Så tight är väl rätt spel men håll ögonen öppna för lägen att stjäla.

 

Övertaget som du har skapat med en stor stack kommer att försvinna sakta men säkert. Du kommer bli uppäten av blindsen och motståndarna som märker att du inte fullföljer "pressen" och synar deras pushar.

 

 

 

Det är aldrig lätt att säga vad som är rätt eller fel. Men när man är big stack ska man använda sina stack och stjäla mycket rich get richer. Det finns ingen direkt hot jag brukar nästan aldrig syna all in en medelstack om jag inte har AA KK eller liknande. Varför ska man ta risker att gå syna all in på 70/30 läge?Välj rätt läge som big stack har man ju lyxen att spela post flop ta såna läge när du när dina motståndare drar dött post flop istället. Du ska absolut inte spela tight.

 

Spelar du som du beskriver blir du överkörd, både av de stora och de små stackarna. Spew/tajt är bland de sämre spelstilarna.

För att förklara felet i ditt spelsätt:

Det som gör att du blir överkörd är att motståndarna märker att du inte fullföljer "pressen" och synar deras pushar, vilket ger dom givna lägen att spela tillbaka mot dig.

 

Jag hade stora problem med detta när jag började spela på stars. Party var lätt att köra över men på stars blev man istället målet för alla med restealstackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Det här är nog världens sämsta svar.

 

De som frågar hade aldrig frågat om de enkelt kunde hitta EV+ lägen. Svaret som Gibsson gav var absolut kvalite på.

 

Men förstår du inte hur dumma dom är när dom börjar fråga om helt andra grejer?

Har man gått ut grundskolan kan man väl med hjälp av pokerstove fundera ut lite ranges och räkna på hur man står sig mot dom och vilket spel som funkar bäst mot en hel range. Jämför med lite ICM-beräkningar och vips är vi vinnande på $50 nivån utan att vara riktigt bra på att uppskatta ranges. Hur svårt kan det vara?

Det går liksom inte att svara "Ja, när du får mycket marker ska du alltid vara lös och slaska bort dina marker", men det blir ju även fel om man säger "Tighta till dig när du har fått mycket marker". Det beror ju på!

Om folk skulle tänka till lite innan dom skulle posta skulle kvaliten öka betydligt.

 

Det är inte så enkelt, även fast det är väldigt enkelt, men inte på det sättet som de tänker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men förstår du inte hur dumma dom är när dom börjar fråga om helt andra grejer?

Har man gått ut grundskolan kan man väl med hjälp av pokerstove fundera ut lite ranges och räkna på hur man står sig mot dom och vilket spel som funkar bäst mot en hel range. Jämför med lite ICM-beräkningar och vips är vi vinnande på $50 nivån utan att vara riktigt bra på att uppskatta ranges. Hur svårt kan det vara?

Det går liksom inte att svara "Ja, när du får mycket marker ska du alltid vara lös och slaska bort dina marker", men det blir ju även fel om man säger "Tighta till dig när du har fått mycket marker". Det beror ju på!

Om folk skulle tänka till lite innan dom skulle posta skulle kvaliten öka betydligt.

 

Det är inte så enkelt, även fast det är väldigt enkelt, men inte på det sättet som de tänker.

 

Tror många skulle uppskatta att du kom med mer handfasta råd då du bevisligen är duktig på MTTs. Exemeplvis skulle du kunna förklara hur man utnyttjar trebettandet lönsamt i en MTT både tidigt i turren samt innnan pengarna. Hur stackdjup dikterar reglerna för ens HD mm mm.

 

Blir jävligt fattigt att höra "ta +EV lägen" när de flesta vet att det ofta är lönsamt att stacka med KK o AA oavsett stackdjup men har problem att hitta en vettig HD utifrån en given situation och spela utifrån den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Tror många skulle uppskatta att du kom med mer handfasta råd då du bevisligen är duktig på MTTs. Exemeplvis skulle du kunna förklara hur man utnyttjar trebettandet lönsamt i en MTT både tidigt i turren samt innnan pengarna. Hur stackdjup dikterar reglerna för ens HD mm mm.

 

Blir jävligt fattigt att höra "ta +EV lägen" när de flesta vet att det ofta är lönsamt att stacka med KK o AA oavsett stackdjup men har problem att hitta en vettig HD utifrån en given situation och spela utifrån den.

 

Tack sulla!!!

 

Allt blir lätt när man väl fattat, jag håller fortfarande på att lära mig och det är därför jag frågar här lite då och då. Det är väl det som är meningen att man skall kunna göra eller :roll:

 

Om jag fattar rätt så skall jag mera anpassa mitt spel efter förhållandet på bordet och sätta tung press på små/medelstackarna. Om man sätter press så straffar det sig om man inte fullföljer. Skapa respekt vid bordet helt enkelt, men slaska inte bort min stack och se upp för andra storstackar.

 

RÄTT ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack sulla!!!

 

Allt blir lätt när man väl fattat, jag håller fortfarande på att lära mig och det är därför jag frågar här lite då och då. Det är väl det som är meningen att man skall kunna göra eller :roll:

 

Om jag fattar rätt så skall jag mera anpassa mitt spel efter förhållandet på bordet och sätta tung press på små/medelstackarna. Om man sätter press så straffar det sig om man inte fullföljer. Skapa respekt vid bordet helt enkelt, men slaska inte bort min stack och se upp för andra storstackar.

 

RÄTT ??

 

Viktigast är väl att genom träning försöka idientifiera situationer som uppkommer, vare sig det gäller att straffa limpare eller att reraisa en som stjäl dina blinds. Krävs ju också träning att hitta där det är +EV att pusha med Ax eller där du ska vika AQ/JJ.

 

Att överhuvudtaget börja tänka i ranges istället för händer hjälper ju dig att hitta +EVlägen. Sen är det tyvärr bara att nöta som gäller, böcker är imo överskattade då de bara hjälper dig till en viss en del, du måste spela mycket för att själv få känslan för vad som är rätt o fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...