turebz Postad 23 September , 2008 Rapport Postad 23 September , 2008 Nu är det så att jag har suttit och börja nöta en pokerbok eftersom jag är sugen på att börja lira poker. Dom senaste dagarna har jag fått in väldigt mycket i skallen då jag knappt ens visste hur man spela poker ordentligt innan. Nu kan jag mycket mer sen dess. Men en sak jag fortfarande inte fattar. eller jo lite. Men jag tycker att jag får osäkra källor om detta är rätt eller inte. Jag skulle vilja att nån förklarade ordentligt hur man räknar ut pottodds och implicita pottodds då jag inte fattade just det kapitlet i boken så bra. Har redan lärt mig hur man ska behandla utvägar osv, så det vet jag. Förklara det så enkelt som möjligt, därför jag är väldigt fylld i skallen av information redan och behöver packa in allt så enkelt som möjligt . Citera
sexyterran Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 edit: skrev sent sent. avstår från vidare skam Citera
sexyterran Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 Har redan lärt mig hur man ska behandla utvägar osv, så det vet jag. det har jag ingen aning om hur man gör så förklara gärna Citera
FiSherman63 Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 Jag älskar det här forumet. Jag slog som vanligt vad med mig själv att det första inlägget som svarar på den här elementära och vanliga nybörjarfrågan skulle vara felaktigt. In glider en snubbe med 875 inlägg, och vips kan jag lägga ännu ett vunnet vad till handlingarna. Undra hur många inlägg genomsnittsanvändaren hinner skriva innan man lär sig ett så avancerat begrepp som pottodds. Ett par tusen? Kan det vara nåt i vattnet härinne..? Citera
heltok Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 säg att han bettar 50 in i 100potten på turn. när du synar är potten 200. alltså behöver du bara vinna potten 25% om du synar. om du tror att du hälften av gångerna får en till bet på 50 och en syn på en checkraise till 100 på river vinner du vid syn och träff (200+300)/2=250 och behöver alltså bara vinna potten 20% av gångerna. 20% på turn är ca 10outs, 25% är ca 12outs. så tack vare implicita minskade kravet på antal outs. Citera
Drunken_Penguin Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 Värt att tänka på är att om du får pottodds på 3:1, dvs att du måste syna 1 för att vinna 3, så betyder det att du kan förlora potten 3 gånger för varje gång du vinner den för att din syn ska vara korrekt (minus att du kommer bli uppäten av raken). Vinstchansen du behöver är således inte 1/3, utan istället 1/4. Många förvirras av detta faktum och tror att de måste ha 33% vinstchans för att syna till pottoddsen 3:1 när korrekt chans är 25%. För att förklara lite närmare om implicita odds: De implicita oddsen bestäms av hur mycket du kan vinna i den nuvarande potten plus det som du räknar med att motståndaren kommer förlora på följande gator om du skulle träffa. Exempel: Bordet ligger Ah Qh 6c 3d. Du har 8h7h på handen, dvs bara ett hjärterdrag i det här läget. Du råkar få se en glimt av din motståndares hålkort som är AcKd. Han leder, men du kommer vinna om du träffar din färg, även om bordet parar sig. I det här läget har du ca 20% vinstchans. Nu betar motståndaren 10 kr in i en pott på 20 kr. Du har alltså 3:1 i pottodds. Du kommer förlora handen 80% av gångerna, men du måste vinna den 25% för att gå even, alltså är det en felaktig syn om en av er är all in. Det är här implicita odds kommer in när ni fortfarande har marker kvar. Du har i tidigare situationer där drag har träffat sett honom syna med händer som denna på rivern. Du beräknar att om ditt drag sitter så kommer han ändå att syna en riverbet från dig på 20 kr. Du kan alltså genom att syna 10 kr på turn vinna potten på 30 kr, plus 20 kr som motståndaren synar när ditt drag sitter. Du har alltså då implicita odds på (30+20):10, dvs 5:1. Med implicita odds på 5:1 behöver du vinna ca 17 % av gångerna för att gå even, och eftersom du har 20% vinstchans så har du en korrekt syn förutsatt att du beräknat de implicita oddsen rätt. Tänk dock på att det är omöjligt att beräkna de implicita oddsen exakt, du kommer aldrig veta vilka kort din motståndare har eller om han verkligen kommer sätta in mer pengar i potten om draget sitter. Samma sak gäller ju givetvis för pottodds, men där finns det färre variabler vilket gör att det är enklare att hamna nära rätt odds med en uppskattning. Citera
chepplin Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 potodds: du tar potten delat med hans bet t.ex. han betar 50 i 100, det kostar dej 50 att syna en pot på 150, dina potodds är 1/3 sen räknar du dina kort i leken som du tror att du vinner på: t.ex. du har inside straight draw med 45 på bräda K87 dvs 4 "direkta" outs sen tar antal kort kvar i leken delat med dina outs 52 (kort i leken) minus 2 kort (dina hålkort) minus 3 kort (floppen) = 47 47/4 = typ 1/11 sen jämför du dessa två, är potoddsen bättre än kortoddsen så är spelet vinstgivande i längden. (i den här fallet, vinn oftare än var tredje gång) Stämmer detta verkligen?? Hur kan potodds på 1/3 (33%) vara vinnande i längden gentemot kortodds 1/11 (9%)??? Och hur kan det med ett hålstegedrag på flopp vara, vinn oftare än var tredje gång. Enligt mig sätter du din hålstege ca 18% av gångerna om du får se både turn och river?!! Annars vill jag rekommendera följande länk: http://pokerforum.nu/forum/artiklar/38676-foer-alla-er-som-har-problem-med-att-raekna-ut-pottodds-aeven-implicita.html. Enkelt och lättförstått med en bra "outs-tabell" edit: Du skriver: han betar 50 i 100, det kostar dej 50 att syna en pot på 150! Med hålstege-drag på flopp har du fyra outs inför turn (ca 9%) Enligt länk som jag ovan har hänvisat till så ska det inför en syn på turn med endast hålstegedrag(4 outs) minst finnas 10,75 * din syn i potten. Inte 3 * din syn sm nu är fallet. Dock vore det korrekt att syna med 50 i 150pot på flopp med t ex färgdrag+hålstege-drag, allt enligt tabell Dvs, enligt tabell ska det minst finnas 537 (10,75 * 50) i potten om du ska syna på floppen med hålstege-drag! Reserverar mig ödmjukt inför ev fel, men du har verkliga inte odds för att syna 50 i en pot på 150 på flopp med ett hålstege-drag! Uppskattat om någon annan har en uppfattning om detta! Citera
brolija Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 En bra sak att tänka på är mot vem du går upp mot i potten. Det finns inga som helst implicita odds i att syna färgdrag mot en spelare som du sätt är tight och allmänt duktig, med en stack som oftast är över inköpet. Just färgdrag är så lättlästa och en "Grinder" ( En spelare som sitter på många bord och spelar diciplinerat ) betalar sällan av om färgen kommer. Lirar du på NL10 NL20 behöver du inte tänka på detta. Men där bör du tänka omvänt, det vill säga för din egen del bör du beta hårt vid varje träffad flopp. Färgdrag är nämligen något som större delen av spelarna på den nivån skulle dö för att följfölja in i väggen. Citera
upandcoming Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 En bra sak att tänka på är mot vem du går upp mot i potten. Det finns inga som helst implicita odds i att syna färgdrag mot en spelare som du sätt är tight och allmänt duktig, med en stack som oftast är över inköpet. Just färgdrag är så lättlästa och en "Grinder" ( En spelare som sitter på många bord och spelar diciplinerat ) betalar sällan av om färgen kommer. Lirar du på NL10 NL20 behöver du inte tänka på detta. Men där bör du tänka omvänt, det vill säga för din egen del bör du beta hårt vid varje träffad flopp. Färgdrag är nämligen något som större delen av spelarna på den nivån skulle dö för att följfölja in i väggen. helt rätt! Citera
sexyterran Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 Stämmer detta verkligen?? Hur kan potodds på 1/3 (33%) vara vinnande i längden gentemot kortodds 1/11 (9%)??? Och hur kan det med ett hålstegedrag på flopp vara, vinn oftare än var tredje gång. Enligt mig sätter du din hålstege ca 18% av gångerna om du får se både turn och river?!! Annars vill jag rekommendera följande länk: http://pokerforum.nu/forum/artiklar/38676-foer-alla-er-som-har-problem-med-att-raekna-ut-pottodds-aeven-implicita.html. Enkelt och lättförstått med en bra "outs-tabell" edit: Du skriver: han betar 50 i 100, det kostar dej 50 att syna en pot på 150! Med hålstege-drag på flopp har du fyra outs inför turn (ca 9%) Enligt länk som jag ovan har hänvisat till så ska det inför en syn på turn med endast hålstegedrag(4 outs) minst finnas 10,75 * din syn i potten. Inte 3 * din syn sm nu är fallet. Dock vore det korrekt att syna med 50 i 150pot på flopp med t ex färgdrag+hålstege-drag, allt enligt tabell Dvs, enligt tabell ska det minst finnas 537 (10,75 * 50) i potten om du ska syna på floppen med hålstege-drag! Reserverar mig ödmjukt inför ev fel, men du har verkliga inte odds för att syna 50 i en pot på 150 på flopp med ett hålstege-drag! Uppskattat om någon annan har en uppfattning om detta! menar förstås bättre kortodds än potodds. skrev sent sent på natta han bad om enkelt, och du har inte tid att kolla i nån tabell medan du spelar, därför höftade jag saker hit och dit Citera
sexyterran Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 Värt att tänka på är att om du får pottodds på 3:1, dvs att du måste syna 1 för att vinna 3, så betyder det att du kan förlora potten 3 gånger för varje gång du vinner den för att din syn ska vara korrekt (minus att du kommer bli uppäten av raken). Vinstchansen du behöver är således inte 1/3, utan istället 1/4. Många förvirras av detta faktum och tror att de måste ha 33% vinstchans för att syna till pottoddsen 3:1 när korrekt chans är 25%. här snubblade jag, ty Citera
chepplin Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 menar förstås bättre kortodds än potodds. skrev sent sent på natta han bad om enkelt, och du har inte tid att kolla i nån tabell medan du spelar, därför höftade jag saker hit och dit ja du höftade rätt ordentligt tycker jag eftersom du inte är i närheten av odds för syn med dom pottoddsen med hålstegedrag på flopp. Tabellen är väldigt enkel, man tar sin syn * givet tal för respektive outs för att se om poten är tillräckligt stor. T ex, färgdrag på flopp, 9 outs. Då ska det vara minst: (4,22 * din syn) i poten för att du ska ha odds för syn på flopp Eller vid all in med färgdrag på flopp, minst: (1,86 * din syn) ej tagit hänsyn till implicita odds nu! Citera
heltok Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 En bra sak att tänka på är mot vem du går upp mot i potten. Det finns inga som helst implicita odds i att syna färgdrag mot en spelare som du sätt är tight och allmänt duktig, med en stack som oftast är över inköpet. motsatsen till posten ovan, fast utan stavfel. Citera
sportcap Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 Jag älskar det här forumet. Jag slog som vanligt vad med mig själv att det första inlägget som svarar på den här elementära och vanliga nybörjarfrågan skulle vara felaktigt. In glider en snubbe med 875 inlägg, och vips kan jag lägga ännu ett vunnet vad till handlingarna. Undra hur många inlägg genomsnittsanvändaren hinner skriva innan man lär sig ett så avancerat begrepp som pottodds. Ett par tusen? Kan det vara nåt i vattnet härinne..? haha, ändå lyckades du inte komma med någon förklaring till ursprungsfrågan i ditt briljanta inlägg. Citera
TheFool Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 det har jag ingen aning om hur man gör så förklara gärna Utvägar = Outs Citera
FiSherman63 Postad 25 September , 2008 Rapport Postad 25 September , 2008 Jag älskar det här forumet. Jag slog som vanligt vad med mig själv att det första inlägget som svarar på den här elementära och vanliga nybörjarfrågan skulle vara felaktigt. In glider en snubbe med 875 inlägg, och vips kan jag lägga ännu ett vunnet vad till handlingarna. Undra hur många inlägg genomsnittsanvändaren hinner skriva innan man lär sig ett så avancerat begrepp som pottodds. Ett par tusen? Kan det vara nåt i vattnet härinne..? haha, ändå lyckades du inte komma med någon förklaring till ursprungsfrågan i ditt briljanta inlägg. Vafan tror du egentligen? Jag håller på att försöka lära mig handrankingen. Citera
Recommended Posts