Gå till innehåll

Metallicas nya skiva dåligt mastrad

Recommended Posts

Postad
Musikmässigt tycker jag den är grym.

Sköna riff och fast låtarna är uppåt 6-7 minuter långa är dom inte enformiga

Kan bara hålla med.

En av de bättre metallica-skivorna musikmässigt, men ljudet är kasst. Går inte att spela denna skiva högt då blir det bara gröt i lurarna. :cry:

Postad
Nä musiken är bra men ljudet är dåligt.

Det skrapar och låter instängt

Har de använt för hög kompression? Nej, jag tänker inte kolla själv. Kan inte lyssna på den gruppen utan att tänka på Beatallica.

Postad
Kan bara hålla med.

En av de bättre metallica-skivorna musikmässigt, men ljudet är kasst. Går inte att spela denna skiva högt då blir det bara gröt i lurarna. :cry:

Ja det låter hemskt när man drar på lite kräm.

Fick sådana här av jobbet och dom låter grymt bra när man spelar annan musik.

Postad
Har de använt för hög kompression? Nej, jag tänker inte kolla själv. Kan inte lyssna på den gruppen utan att tänka på Beatallica.

Det låter lika på köpskivan så det har inget med hur dom rippat skivan

Postad
Det låter lika på köpskivan så det har inget med hur dom rippat skivan

Nej, vad jag syftade på var en metod ('Dynamic Range Compression') i slutmixen av en skiva, som var väldigt inne ett tag, och som tog bort all dynamik. Sådan musik låter fruktansvärt.

Postad
Nej, vad jag syftade på var en metod ('Dynamic Range Compression') i slutmixen av en skiva, som var väldigt inne ett tag, och som tog bort all dynamik. Sådan musik låter fruktansvärt.

Aha...ja det har jag ingen aning om. :-)

Men det låter skit :cry:

Postad
Jämfört med St Anger är det ett ljudmässigt mästerverk!

Jag hann aldrig reflektera över ljudkvaliteten på St. Anger. Det sämsta Metallica gjort, 70 minuter skrammel. Orka bry sig om ljudkvalitet då...

Postad
Jaha, alltså konstaterat att inte gröten sitter i örat på mig. Då är frågan varför i herrens namn de "förstör" musiken på detta sätt?

Verkar finnas två utgåvor av skivan, varav den ena är benämnd "ltd Digipak". Was ist das??

Ltd = limited edition?

digipak = lite lyxigare pappersförpackning, en såndär man viker ut typ... Det är vad jag brukar kalla digipak iaf.

Postad

Överdriven användning av brick wall limiter (vilket iofs är en sorts kompressor), vilket i princip alla skivor de senaste 15 åren lider av. Funkar ok på hiphop och dansmusik, men blir katastrofalt på rockmusik.