Gå till innehåll

Svensk ekobrottsling "tvättade" amerikanska online gambling pengar


#LOUDmouth#

Recommended Posts

Inleder med en påpekande till moddarna att jag valde att placera denna tråd här och inte i "allmänna" Off Topic eftersom det faktiskt har viss anknytning till poker och/eller internetspel. Och om en tråd om en labil vuxen man som uttrycker sig som en 12 åring platsar här så .......... :roll:

 

Satt och läste dn.se så här på nattkröken och snubblade över http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=829496

 

Hade faktiskt missat denna härvan tidigare trots att Affärsvärlden tydligen redan skrivit en hel del om den. Men när det i DN nämndes UMEÅ, fytioåring etc. drog jag öronen åt mig. Min första tanke att det nästan måste vara umeåsonen och storskojaren Peter Lars Johansson som låg bakom visade sig senare vara sann.

 

Lite bakgrund om umeåsonen! Han (tillsammans med underlydande kumpaner) lyckdes med konststycket att trots kollegor tidigare dömda för ekobrott köpa sig ett par banklicenser på St:Lucia och Grenada nån gång mitten/sent 90-tal. Ganska snart så började han via sina två Bank Crozier (Grenada & St:Lucia) erbjuda kalasräntor till en och envar för att lite senare även med öppna armar ta emot medel från stora amerikanska mlm och hyipscams. Har för mig att en av bankerna även utfärdade debit cards åt ett par av dessa scams. Vidare så pysslade PJ genom sina banker med att låna ut pengar till sig själv genom div. bolag samt åt aktiespekulation med kunders insatta medel. PJ's båda banker stod under myndigheternas kontroll under ca. ett år för att i mitten 2003 på uppdrag av dessa myndigheter avvecklas med gigantiska underskott. Lite intressant är att strax innan Crozier-härvan uppdagades så uttryckte offshore-oraklet David Marchant sitt stöd för sin personlige vän Peter som enligt honom var en hedelig och hårt arbetande finansman. Marchant är ett orakel som ofta framträder i amerikansk tv i ämnet skatteplanering, offshoreverksamhet etc. Vidare tar han gärna åt sig äran av att ha avslöjat x antal karibiska bankbedrägerier. Helt fantastiskt att pajasen fortfarande har någon trovärdighet kvar.

 

Huruvida han lagfördes för Bank Crozier härvan ska jag låta vara osagt då jag släppte intresset för den härvan för länge sen när svensk media underlät att rapportera i någon större utsträckning. Dock var han frihetsberövad i Spanien under en tid för någon mindre del involverande något spanskt bolag i Crozier koncernen.

 

Genom dn's artikel ovan samt Affärsvärldens artiklar står det ganska klart att minst en onlinespelaktör använt sig av denna välkände skojares bolag för payment processing av amerikanska spelares pengar.

 

Detta får mig att lite stilla fundera över vilka spelbolag som tyckte att det var en bra ide att hoppa över normala kyc-rutiner och låta PJ med bolag att sköta pengahanteringen. Eftersom jag tycker det är principiellt intressant att veta vilka bolag som äventyrat spelarnas pengar genom att ha använt välkända skojares tjänster hoppas jag att någon av PF's "rävar" kan dra sig till minnes om dom sett/hört talats om något av följande bolagsnamn i onlinepokersammanhang:

 

Scandinavian net logistics AB

ScanOrder

Factor Europe Ltd (England)

Verzi Maestro SA

Pan Global

 

Samt följande namn ur minnet och ur mina dokument på Crozier sedan Bank Crozier härvan:

 

E-pay AB

Crozpay (AB ?)

 

Indi kanske har någon mer info om PJ och hans äventyr?

 

Den här senaste härvan är i.a.f. en fascinernade historia med en köpt svenska polis, köpta Panamanska politiker, fd. svenska bankmän o.s.v. Det sägs i någon av alla artiklar ang. den senaste "pokerligehärvan" att delar av vinsten användes av Peter Johansson för att betala av för gamla Crozier orätter.

 

Men men, det skulle som sagt vara intressant om någon känner till vilka spelbolag som har anförtrott PJ sina spelares pengar!

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...