NorthQ Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 Jag har nu gett denna fundering ett par dagar att tänkas igenom och spel. Kommit fram till att det enligt mig är mycket dålig idé. Har två issues som väger över till att det är dumt. 1. Rullen är för liten, vänta tills den är större. Du vill kunna köpa in i 200$ turneringar, flera på en kväll. För att det ska vara tillräcklig hög faktor i risk/reward. 2. Klart bättre att studera klart än att du tar ett uppehåll. Finns risk att du aldrig tar examen ifall det skulle bli ett längre uppehåll. Dessa två faktorer samverkar oxå. När du studerat klart kommer även rullen vara större, förhoppningsvis. Bide your time! Citera
MJ Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 Mitt underlag är på ca 500 turneringar. Borde det vara större för tillförlitlighetens skull eller är det hyfsat representativt då? Mitt eventuella mål på 5k i snitt de första tre månaderna är alltså de första tre månaderna på mitt "år". Det är möjligt att 4k är rimligare, vad vet jag? 500 turneringar är helt ok. När det gäller dina månadsmål, så kommer ditt faktiska resultat med 99.99% säkerhet avika från ditt mål (upp eller ned). Om jag själv skulle ge mig på att försörja mig genom MTT skulle jag tänka på att spela en hel turneringar med litet deltagarantal. Själv föredrar jag en mix av sng/MTT (skriver alltid sng med små bokstäver pga mitt förakt för sng-spelare). Citera
MJ Postad 24 September , 2008 Rapport Postad 24 September , 2008 Röstar också på att du tar din examen nu. Lycka till med vad du än bestämmer dig för. Citera
T_RED Postad 25 September , 2008 Rapport Postad 25 September , 2008 Alltså, det där med huruvida karln skall ta examen är kanske något han känner bäst själv. Enda anledningen för en person i det här läget att inte slutföra den är ju om det går bra, så det är väl knappast en risk för en normal funtad person att man inte orkar göra klart sista terminen vid ett senare tillfälle. Tycker också att det är tusen gånger lättare att förklara för en arbetsgivare varför man tog ett studieuppehåll än varför man beslöt sig för att vara arbetslös efter examen. (Var det ingen som ville anställa en?) Går inte att förklara detta utan att sätta sig ner och säga att man satsade på pokern, och det gick fel. Kanske inte exakt det som gör att man blir vald i en hård konkurrens(?) Citera
Buffe Postad 25 September , 2008 Författare Rapport Postad 25 September , 2008 Tack för lyckönskningen MJ! NorthQ, jag antar att du menar att ta året innan jag är klar är en dålig idé? Eller syftar du på att försöka över huvud taget? Angående om rullen är för liten så tänkte jag nog i början inte lira flera 200-dollars-turneringar samma dag. Det är dessutom ganska svårt då det inte finns så många. Håller jag mig på runt 75or och kanske någon 24a och någon större tror jag det är ganska lugnt. Märker jag att det går dåligt under en längre tid får jag antingen gå ner i nivå eller skjuta till pengar i rullen. Anledningen till att jag inte gör det från början är att det känns onödigt då jag tror att jag kommer att vara en vinnande spelare på 75-dollars-nivån också. Som det är nu hinner jag knappt spela alls och rullen lär väl inte växa av sig själv tyvärr så det är ingen jättebra anledning till att vänta. Om man ska ta examen eller inte först så lutar jag åt det T-Red skriver. Det känns inte som om någon större risk att jag inte skulle göra klart det om jag har en termin kvar sen. Citera
NorthQ Postad 25 September , 2008 Rapport Postad 25 September , 2008 jag menade självklart att det var en dum idé att gå för pro nu. Risken jag ser är att det går bra, för bra så du slopar idéen att ta examen. Tar du examen om 10 år nu försörjt dig som pokerspelare fram tills dess och dessutom med en bra å högre lön än om du skulle knega. Vem säger ens att det går att försörja sig om 10-15 år på poker? Citera
SoderKrippa Postad 25 September , 2008 Rapport Postad 25 September , 2008 Jag vet inte om det har tagits upp tidigare, men en (stor ?) risk är att det under ditt år då du satsar på pokern märker att det går bra, och ett år blir två, som blir tre osv... Du kanske tjänar bra under några år, men har en osäker framtid och ingen utbildning framöver. Om det däremot handlar om just ETT år, så kör hårt. GL! /SK Citera
T_RED Postad 26 September , 2008 Rapport Postad 26 September , 2008 Alltså, här kommer jag i ett försök att döda diskussionen om karlns examen: 1. Det går alldeles utmärkt att ta examen om 10 år. 2. Karln klarar sig nog fint utan en examen ändå. (Jag som känner honom) 3. Tror att har man klarat sig som proffs i 10 år så är det nog ingen fara på taket. Plötslig insikt: fördelen man har med en avklarad examen är att man direkt att hugga på ett intressant jobb om detta dyker upp. Nackdelen är att intressanta jobb som dyker upp lätt blir bombade med ansökningar från folk som är mer kvalificerade än en själv Citera
Recommended Posts