Gå till innehåll

Funderingar kring för- och nackdelar med FL vs. NL?


Zyr

Recommended Posts

i julas spelade jag ca 70 000 händer på 5-10 fl (party poker) och snittade ca 0,7bb/100...

 

efter diverse förluster tog jag ett break några månader och är nu tillbaka, har 2 böcker jag har tänkt att läsa för att förbättra mitt spel, känner inte mig inte riktigt säker på hur jag ska lira nu efter pausen..

 

min fråga är om jag istället ska sattsa på NL, mitt mål är bara att tjäna så mkt pengar som möjligt, det verkar mkt svårt att tjäna nått på fl om man jämför med nl

 

När man läser detta forum känns det som folk tjänar hur mkt som hellst på NL och att 90% av spelarna där är tomtar. Spela fl känns mkt mer matematiskt, och att man måste läsa bok efter bok och ändå får man helt sinnessjuka loosing-streaks.

 

Medans NL är mera att gå på känsla, läsa spelarna och spela på deras misstag. Hittar man en halvtomte på fl så vinner man inte speciellt mkt direkt, utan man får se det som "i längden vinner jag". På NL verkar det som man kan sno hela tomtens br på några timmar. Dock så ganska han slutar spela sen medans FL tomten är kvar mkt längre o sakta sakta förlorar.

 

Som någon annan här skrev, nybörjarna, tomtarna verkar välja NL före FL.

 

En som är bra på NL verkar sluta på plus 90% av sina sessioner, någon som lirar FL kan bara drömma att ha det så.

 

Så vad tycker ni jag ska göra? jag är övertygad att jag har förutsättningar att bli en bra pokerspelare men vill rikta in mig på något nu.

 

Ska jag fortsätta med 5-10 lr börja med låga NL bord (som verkar sjukt lönsamt).

 

kom gärna också med fördelar/nackdelar när det gäller NL o FL

 

mvh emil

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker NL är så mycket lättare att spela, och så slipper man bli utdragen lika ofta, om man blir besvärad av det. Att jämföra vad man tjänar mest på är som att fråga vad som väger mest, 1kg bomull eller 1kg bly. Spela vad du känner för helt enkelt, eftersom du är tveksam skulle jag iaf testa att lira några tusen händer NL så vet du nog vad som känns bäst efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med om det du säger om at FL splare inte kan sluta på pluss i 90% av sessionerna, FL och NL är olika och därför skall man inte blanda sitt spel enligt mig. Spelar endast FL när jag skall spela in en bonus eller liknande...

 

Går då i vinst runt 95% av sessionerna men inga stora vinster... tror den största var runt $20...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste tror jag är att du spelar det du tycker är roligast. Då kommer nog du även tjäna mest pengar på det.

 

Jag tycker att FL är riktigt tråkigt att spela.

Finns la inget tråkigare att när du floppar ex nötflushen bara kan sitta och betta en fast summa när man vill kräma på rejält istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lirar också 5/10 eller 10/20 fixed limit shorthanded. Har faktiskt funderat på att göra samma sak som dig och gå över till NL. På sista tiden har jag börjat lira 3/6 men då 4 bord samtidigt.

 

Den som skrev att den plussa 95% av sina sessioner måste drömma, för det går väl inte?

 

Jag tror faktiskt att du kan lira fler bord NL full ring än fixed shorthanded. I fixed måste du ju vara delaktig i fler händer, I NL är det fold för det mesta.

 

Ett tips kan vara att börja spela på pacific 5/10 eller 10/20, där finns de absolut sämsta limit spelarna denna jord har skådat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MaLiik, ingen bra fixedspelare kan plussa 95% av sina sessions. Du lider troligen av vad Mike Caro kallar för "reverse manufacturing".

 

http://www.pokerpages.com/articles/archives/caro31.htm

Tror nog att det beror på att man väljer att spela på en nivå där man har för bra motstånd... spelar man på de lägsta nivåerna och är en av de bästa i värdlen borde man rimligen gå med vinst i 95% av sessionerna. Jag har själv gått runt en 60-70% i vinst på Party Poker och ser mig själv som en rätt så dålig spelare.

 

Men kanske inte vinsterna är så stora på de lägre nivåerna och då väljer väl spelare att ta förlusterna på högre nivåer för att göra de stora vinsterna. En avkastning på 10000% är inte något man kan leva på om man har en insats på $10 ($10.000/år). Däremot är en 10% avkastning hel ok om man går in med $1.000.000 ($100.000/år). Tror det är detta som gör att bättre spelare spelar på högre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den STÖRSTA fördelen med FL är som jag ser det att fluktuationerna gällande Bankroll inte blir så stora.Poker i sig självt är så versatilt att en mer moderat speltyp är att föredra för mig,som bara spelat fyra månader.

Den eventuella komparativa fördel man har är med andra ord lite säkrare på FL jämfört med NL.

Dock är det ju så att man tjänar mera pengar snabbare på att spela NL.

Skillnader i Pokerskills blir mycket tydligare i NL.Bara den mentala sidan skiljer säker många agnar från vetet där.

Det är två olika spel.Mig passar FL bättre,åtminstone för tillfället.Dessutom påminner det mycket om min tidigare sportbetting.En förhållandevis långsam marsch uppåt emot högre limits och högre bankroll.Jag är en MYCKET tålmodig man med ett bra mått av disciplin som ser pokerspelandet på mycket lång sikt.Det gör FL till ett spel som passar mig som individ,och det är viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att du kan lira fler bord NL full ring än fixed shorthanded. I fixed måste du ju vara delaktig i fler händer, I NL är det fold för det mesta.

 

kanske, jag lirar dock fr fl, det som jag tycker är jobbigt med NL är hur man ska betta, i FL är det ju bara fold,call,raise på 3 enkla knappar, i NL måste man ju hålla på o dra lr skriva i hur mkt man vill betta o man måste ha mera koll på spelarna

 

sen gillar jag också rakebacken på fl, lirar man t.ex 4st 5-10 bord är det ca 12-13 dollar i timmen ~ 100kr, även om man går minus lr plus...

 

när jag lirade kom ca 40% av min inkomst från bara rb. det är när man lirar många bord rakebacken skiner för den ligger alltid på samma bb/100, min vanliga bb/100 minskar ju desto fler bord man lirar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...