Gå till innehåll

Spela när man vet att man kommer förlora


MacDaddy

Recommended Posts

Ni som spelat SNGs ett par år vet att under vissa perioder så går det inte att vinna. Det är helt enkelt EV- att sätta sig vid bordet.Vad gör ni i dessa tillfällen?

Spelar ni er ur dem, förlorar de pengar som downperioden dikterar?

Tar ni paus några dagar lr nån vecka och hoppas det vänder sen?

Byter ni site/skin och isf, funkar det?

Drar ni ner på spelandet men fortsätter ändå spela regelbundet för att inte förlora toutchen?

Det är just det sistnämnda jag tror mest på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som spelat SNGs ett par år vet att under vissa perioder så går det inte att vinna. Det är helt enkelt EV- att sätta sig vid bordet.Vad gör ni i dessa tillfällen?

Spelar ni er ur dem, förlorar de pengar som downperioden pågår?

Tar ni paus några dagar lr nån vecka och hoppas det vänder sen?

Drar ni ner på spelandet men fortsätter ändå spela regelbundet för att inte förlora toutchen?

Det är just det sistnämnda jag tror mest på.

 

Jag slutade lira SnG´s och satsade på cg under en total förnedringsperiod för ett par månader sedan. Det bästa jag gjort! Inser nu att jag suger på turreliret men faktiskt kan plussa hyffsat på cg.

Dock spelade jag bara vidare förr när motriggen slog till och utdragningarna haglade. Fel väg att gå imo....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget som heter "pausa sig ur" eller "spela sig ur" downswings.*

Har du ett positivt förväntat värde på en SNG, så är det +$EV dig att spela den, och då ska du ur en ekonomisk synvinkel spela den förutsatt att du inte har en bättre timlön på något annat.

 

*Förutsatt att man inte räknar dåliga teorier som inte stämmer och är totalt irrelevanta.

 

Slutsats: Slumpen har inget minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror på att spela sig ur det så länge man är säker på att man spelar vinnande. Jag reggade ett nytt konto för en tid sedan och började med att backa 65 inköp... det tog 400 SNGs innan jag till slut kom upp på plus, men jag trodde på mitt spel, tittade över push/call ranges osv och gjorde ngra små förändringar, men tror inte att det var det som var avgörande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rebonius, om din downswing beror på en dålig period i ditt spel, så kanske du inte har positivt förväntat värde på en SNG, och isf bör du inte spela den.

 

Ni som spelat SNGs ett par år vet att under vissa perioder så går det inte att vinna. Det är helt enkelt EV- att sätta sig vid bordet.Vad gör ni i dessa tillfällen?

Spelar ni er ur dem, förlorar de pengar som downperioden dikterar?

Tar ni paus några dagar lr nån vecka och hoppas det vänder sen?

Byter ni site/skin och isf, funkar det?

Drar ni ner på spelandet men fortsätter ändå spela regelbundet för att inte förlora toutchen?

Det är just det sistnämnda jag tror mest på.

Av Macc's inlägg att döma verkar han inte syfta på en dålig period i hans spel utan på att han tror att han är i en "downperiod" och kommer fortsätta vara det framöver. Grejen är att man aldrig vet när trenden vänder och därför finns ingen anledning att sluta spela så till vida att inte ens psyke och spel påverkas negativt av föregående förluster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rebonius, om din downswing beror på en dålig period i ditt spel, så kanske du inte har positivt förväntat värde på en SNG, och isf bör du inte spela den. Alltså bör du "pausa dig ur" din downswing. Pausa tills du känner dig kapabel att spela med positivt väntevärde igen, that is.

 

Detta kan bara bero på att killen tiltar för inte fan blir man en bättre spelare av att inte spela något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av Macc's inlägg att döma verkar han inte syfta på en dålig period i hans spel utan på att han tror att han är i en "downperiod" och kommer fortsätta vara det framöver. Grejen är att man aldrig vet när trenden vänder och därför finns ingen anledning att sluta spela så till vida att inte ens psyke och spel påverkas negativt av föregående förluster.

 

Ja, nä du har nog helt rätt i den tolkningen av OP, jag gjorde ungefär samma tolkning. Framför allt orden "downswingperioden dikterar" gjorde att det ryckte i ögonvrån på mig.. :)

 

Men Rebonius låter mer kategorisk i sitt inlägg. "Det finns inget som heter 'att pausa sig ur' en downswing, säger han på ett sätt som i mina öron låter helt kategoriskt. Men jag kan ha feltolkat honom.

 

Detta kan bara bero på att killen tiltar för inte fan blir man en bättre spelare av att inte spela något.

 

Ja, naturligtvis. Eller mildare uttryck, blir negativt påverkad av sin downswing. Man kanske börjar täppa luckor som inte finns, med nya luckor som resultat, eller bara får dåligt självförtroende. Blir weaktight eller tappar motivationen.

 

Jag själv har haft nytta av att ta lite pauser och komma tillbaks när motivationen är på topp.

 

En risk är ju dock att man förlorar sina skills under frånvaroperioden, varför förslaget i OP att inte helt sluta spela, men att spela betydligt mindre, inte är så tokigt. Även om det spel man ägnar sig åt under en dålig period, sett i isolation, är EV-, så kan det vara implicit EV+ i form av underhåll av framtida skills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det handlar bara om matematik. Matematiken ändras inte om du har sprungit bra eller dåligt ett tag. En unexplotshove kommer fortfarande vara unexploite och en hand kommer stå sig exakt lika bra mot en specifik range.

Alltså behöver vi inte pausa något, utan bara köra på som vanligt.

 

gillar dina inlägg, du talar som en sann spelare som aldrig har haft en badrun.

och jag avundas dig, för det är inte kul med badruns.

 

i vilket fall, det du skriver är nästan att om det går dåligt över en riktigt lång tid så är det att man har försämrat sitt spel som är orsaken. jo, det hade ju varit lättast så.

 

och ja, jag förstår att du känner till varians. att du inför det matematiska med pokern säger mig detta väldigt tydligt. för det är just så att rent statistiskt så bör du nån gång då och då hamna på fel sida marginalerna väldigt många ggr.

 

det som TS undrar är dock det bästa sättet att bemöta en sån här downswing. dina inlägg är då svåra att tyda. antar att du menar att han ska fortsätta spela som vanligt därför att enligt statistiken bör han vinna, och denna downswing kan vara över när som, bara att pressa vidare!

 

givetvis är det dock inte bara statistiska som påverkar under en downswing, hur mycket man än vill påstå att man spelar som vanligt, så spelar man iaf inte på topp. det kan man väl ändå bara göra när man har självförtroendet och känner sig som en kung på pokerborden, och man är helt övertygad om att man äger/fintar/leker/steker upp gubbarna på borden.

 

tillbaka till huvudfrågan;

det är svårt att ge någon annan tips om hur man ska hantera en badrun. det enda jag kan säga egentligen är att jag växlar mellan kortpauser på nån vecka och att nöta igenom dessa jävulska perioder.

 

om inlägget blev lite förvirrat på vissa ställen så beror detta på att jag sitter och pressar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det handlar bara om matematik. Matematiken ändras inte om du har sprungit bra eller dåligt ett tag. En unexplotshove kommer fortfarande vara unexploite och en hand kommer stå sig exakt lika bra mot en specifik range.

Alltså behöver vi inte pausa något, utan bara köra på som vanligt.

 

Jag kan bara säga WORD.

 

Det känns som att alldeles för få inser att poker är helt och hållet matematik. När man förstår det blir det mycket lättare att själv bedöma om man spelar rätt eller inte och man förstår dessutom att om man vill tjäna mycket pengar måste man spela mycket. Att man förlorar ibland tillhör pokern och vill du vinna tillbaka pengarna du förlorat så snabbt som möjligt är det bara att nöta på som vanligt eller ännu mer än tidigare.

 

Till er som inte förstår vad jag pratar om föreslår jag att ni försöker bli bättre på poker genom att varva instruktionsvideos från olika sajter, växlar idéer med duktiga spelare över msn och spelar mycket som fan så ni hela tiden stöter på lägen som ni känner er osäkra på och alltså kan förbättra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Reb; måste säga att jag blir lite besviken på dig och ditt sätt nuförtiden att svara i trådarna. Verkar som du tyvärr har lagt bort lite av den ödmjukhet du hade förut. Hoppas inte dina enorma turneringsframgångar har framkallat detta...:roll:

 

Klart man inte orkar vara ödmjuk hela tiden när man gång på gång på gång läser jättetiltande påståenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara säga WORD.

 

Det känns som att alldeles för få inser att poker är helt och hållet matematik. När man förstår det blir det mycket lättare att själv bedöma om man spelar rätt eller inte och man förstår dessutom att om man vill tjäna mycket pengar måste man spela mycket. Att man förlorar ibland tillhör pokern och vill du vinna tillbaka pengarna du förlorat så snabbt som möjligt är det bara att nöta på som vanligt eller ännu mer än tidigare.

 

Till er som inte förstår vad jag pratar om föreslår jag att ni försöker bli bättre på poker genom att varva instruktionsvideos från olika sajter, växlar idéer med duktiga spelare över msn och spelar mycket som fan så ni hela tiden stöter på lägen som ni känner er osäkra på och alltså kan förbättra.

 

Jo, det du säger stämmer säkert in på de seriösa heltidsproffs som mer eller mindre ser pokern som ett rent matematiskt "jobb" där de inte blandar in känslor i jobbet. Dock är det kanske inte lika lätt för de semiproffs/hobbyspelare som bara delvis livnär sig på pokern och som inte kan stänga av känslor och anpassa psyket vid downswings utan som i dessa blir så pass påverkade av resultatet så deras normala spelstil förändras utan att de själva märker det. De kan ju i grunden vara mycket bra pokerspelare rent matematiskt men tappar denna talang när "motriggen" slår till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man inte orkar vara ödmjuk hela tiden när man gång på gång på gång läser jättetiltande påståenden.

 

Bara ytterligare exempel på att pf nuförtiden inte är ett forum där nybörjare och erfarna spelare kan samsas utan att det blir en massa trainwrecks i trådarna.

Är det så jävla svårt att acceptera att alla någon gång är nya och oerfarna och kan behöva lite hjälp...!? Men visst - om det är ett forum som enbart handlar om inbördes beundran mellan semiproffs och proffs så är det väl helt rätt inställning... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså nu börjar ni prata om att spela sämre. Det pratade aldrig OP om och det är en helt annan sak än att ha förlorat under en lite längre tid.

Antag att du singlar slant med en gambooolgalen kompis. Varje gång du vinner får du 10kr av honom och varje gång din motståndare vinner får han 9kr av dig.

Vi vet att det är exakt 50-50 om myntet landar på din eller din motspelares sida.

Nu har du förlorat 10 stycken i rad. Fortsätter du spela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det du säger stämmer säkert in på de seriösa heltidsproffs som mer eller mindre ser pokern som ett rent matematiskt "jobb" där de inte blandar in känslor i jobbet. Dock är det kanske inte lika lätt för de semiproffs/hobbyspelare som bara delvis livnär sig på pokern och som inte kan stänga av känslor och anpassa psyket vid downswings utan som i dessa blir så pass påverkade av resultatet så deras normala spelstil förändras utan att de själva märker det. De kan ju i grunden vara mycket bra pokerspelare rent matematiskt men tappar denna talang när "motriggen" slår till...

 

Det kan också mätas med hjälp av matematiska termer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antag att du singlar slant med en gambooolgalen kompis. Varje gång du vinner får du 10kr av honom och varje gång din motståndare vinner får han 9kr av dig.

Vi vet att det är exakt 50-50 om myntet landar på din eller din motspelares sida.

Nu har du förlorat 10 stycken i rad. Fortsätter du spela?

 

Och om han har micklat med myntet så sitter du och spelar tills du är black?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...