Gå till innehåll

Bostadspriser


heltok

Recommended Posts

Beror ju på vilken region vi pratar om. Ur perspektivet bostadsrätt vs hus vs hyresrätt är priserna inte alls särskilt höga. Det är ju en enkel fråga om tillgång och efterfrågan på både bostadsrätter och hyresrätter och även om hyresmarknaden är reglerad så har inte bostadsrättsmarknaden gått om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I metro fanns härom dagen en rubrik som löd något i stil med

'Din hyra kan bli dubbelt så hög'

 

Borde inte rubriken i stället formuleras 'Du betalar bara halva kostnaden för din hyra, resten tvingas din värd att subventionera.'

 

Kan bostadspriserna bli för höga? är det inte snarare så att våra förväntningar

på vad vi ska ha för standard på vårt boende är för högt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vilken region vi pratar om. Ur perspektivet bostadsrätt vs hus vs hyresrätt är priserna inte alls särskilt höga. Det är ju en enkel fråga om tillgång och efterfrågan på både bostadsrätter och hyresrätter och även om hyresmarknaden är reglerad så har inte bostadsrättsmarknaden gått om.

 

Kan knappast vara en enkel fråga om tillgång och efterfrågan?

 

Det bör väl dessutom aldrig finnas någon egentlig skillnad i pris mellan bostadsrätter, villor och hyresrätter? D.v.s bostadsrättsmarknaden kommer aldrig att gå om i pris då folk i så fall istället för att bo i bostadsrätt skulle flytta till en hyresrätt.

 

För att återgå till OP:s frågeställning så bör man (efter att ha definierat vad man menar med "höga") kunna argumentera för att svaret är ja beroende på att vi har haft (och fortfarande har) en låg ränta. Om priset på pengar är lågt blir det man köper för pengarna högt? Dessutom finns det folk som köpt på spekulation och folk som har små marginaler att klara högre räntor?

 

Det finns väl dessutom ytterligare indikationer på att det nu finns en uppbyggd bubbla gällande priserna på bostadsrätter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid dagens bostadspriser och markpriser, skulle svenska eller baltiska byggföretag kunna bygga skyskrapor och sälja lägenheter med god vinstmarginal? om så är fallet varför görs det inte?

 

om de hade fått göra det hur hade bostadspriserna förändrats?

 

De borde inte kunna göra det då de som äger marken gör fel om de säljer eller hyr ut den till någon som kommer att göra stora vinster. Markägarna borde istället sälja eller hyra ut den till någon som är villig att betala mer och därmed göra mindre vinster. Kontentan blir att ingen förutom markägaren ska göra vinst? Sen spelar det kanske inte någon roll för din frågeställning vem som gör vinsterna?

 

Den trånga resursen bör vara mark som finns att tillgå där folk vill betala för att bo?

 

Men i teorin borde väl högre hus med fler lägenheter leda till billigare lägenheter, eller blir det för dyrt att bygga över en viss höjd och svårt att räkna hem om det inte går att ta ut en viss intäkt, vilket kanske inte går?

 

Dessutom finns väl en hel del regler gällande vad och hur stort man får bygga?

 

Det lär också vara svårt att få riva ett hus där det bor folk för att bygga ett nytt högre hus på den attraktiva platsen?

 

Ett ökat utbud leder till lägre priser, sen är väl frågan hur mycket lägre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De borde inte kunna göra det då de som äger marken gör fel om de säljer eller hyr ut den till någon som kommer att göra stora vinster.

Fattar inte alls hur du resonerar.

 

Markägarna borde istället sälja eller hyra ut den till någon som är villig att betala mer och därmed göra mindre vinster. Kontentan blir att ingen förutom markägaren ska göra vinst?

Vem skulle vilja hyra/köpa med förlust?

 

Sen spelar det kanske inte någon roll för din frågeställning vem som gör vinsterna?

min frågeställning gällde om det går att göra vinst. isåfall borde någon försöka göra det. gynnar marksäljare, markköpare, byggföretag och boende. alla får ett extra val. ingen är tvungen att göra något.

 

Den trånga resursen bör vara mark som finns att tillgå där folk vill betala för att bo?

vilket driver markpriserna.

 

Men i teorin borde väl högre hus med fler lägenheter leda till billigare lägenheter, eller blir det för dyrt att bygga över en viss höjd och svårt att räkna hem om det inte går att ta ut en viss intäkt, vilket kanske inte går?

finns nog optimala höjder beroende på markpris och efterfrågan. ju dyrare markpris desto högre lönar det sig att bygga, vid en viss höjd börjar kostnaden öka.

 

Dessutom finns väl en hel del regler gällande vad och hur stort man får bygga?

mm. jag vänder mig emot den konservativa sidan av debatten som går. se t ex:

http://www.axess.se/web/main.nsf/webbklipp?openpage&ID=B3CA9F7230C6FB48C12574200043FCFE

 

stör mig på de som tycker att man ska "bevara".

 

Det lär också vara svårt att få riva ett hus där det bor folk för att bygga ett nytt högre hus på den attraktiva platsen?

kostar nog en del att köpa loss samtliga boende på många ställen ja. men varierar från plats. och finns en hel del plättar där ingen behöver flyttas. man måste ju inte lösa det problemet som kina gör, de flesta andra metropoler har lyckats lösa det.

 

Ett ökat utbud leder till lägre priser, sen är väl frågan hur mycket lägre?

kanske till den nivån att normala arbetare har råd att bo centrala stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan knappast vara en enkel fråga om tillgång och efterfrågan?

 

Tillräckligt enkelt för att vi ska kunna diskutera det hela på en ganska basic nivå.

 

Det bör väl dessutom aldrig finnas någon egentlig skillnad i pris mellan bostadsrätter, villor och hyresrätter? D.v.s bostadsrättsmarknaden kommer aldrig att gå om i pris då folk i så fall istället för att bo i bostadsrätt skulle flytta till en hyresrätt.

 

Bör och bör. Hyresrätter är ju subventionerade eftersom om marknaden hade dikterat dess villkor hade det varit sviiindyrt att bo i exempelvis Stockholm. I London pröjsade vi 23k i månaden för en sunkig trea på ca 50 kvadrat.

 

Bostadsrätter å andra sidan, har ju avgifter som följer föreningens utgifter. Bra ekonomi i föreningen = lägre hyror, dålig ekonomi = högre hyror, vilket i sin tur påverkar marknadsvärdet av andelen till viss eller stor del (beroende på hur avgiftsläget är i motsvarande föreningar).

 

För att återgå till OP:s frågeställning så bör man (efter att ha definierat vad man menar med "höga") kunna argumentera för att svaret är ja beroende på att vi har haft (och fortfarande har) en låg ränta. Om priset på pengar är lågt blir det man köper för pengarna högt? Dessutom finns det folk som köpt på spekulation och folk som har små marginaler att klara högre räntor?

 

Jag fattar inte en enda av frågorna om jag ska vara ärlig. Ja är väl det självklara svaret?

 

Det finns väl dessutom ytterligare indikationer på att det nu finns en uppbyggd bubbla gällande priserna på bostadsrätter?

 

Beror återigen på det geografiska läget. Tillgång och efterfrågan med andra ord. Generellt kommer priserna säkert att sjunka men endast stagnera lite i områden där tillgången är låg men efterfrågan hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Bör och bör. Hyresrätter är ju subventionerade eftersom om marknaden hade dikterat dess villkor hade det varit sviiindyrt att bo i exempelvis Stockholm. I London pröjsade vi 23k i månaden för en sunkig trea på ca 50 kvadrat.

 

Sviindyrt?

Med marknadshyror borde det väl inte bli dyrare än bostadsrätt, och

folk köper uppenbarligen bostadsrätter i innerstan.

 

Som du själv antyder så är det en bit kvar till Londons nivåer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker vi avdelar från tråden om bostadslån.

 

Är bostadspriserna höga och isåfall varför?

 

De kanske inte är för höga i förhållade till den lilla andel av bostäder som omsätts. Men när sedan denna omsättning används för att värdera det kapital som är bundet i alla bostäder som inte köps och säljs, så kan konsekvenserna bli ödesdigra. Vid en överhettad marknad får man ett enormt fiktivt kapital, som sedan riskerar att utnyttjas för beskattning, lån med mera. Kapitalet är fiktivt eftersom bostäderna aldrig kan säljas till de höga priserna, och det skapar en stor risk för ödesdigra konsekvenser när 'bubblan spricker'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sviindyrt?

Med marknadshyror borde det väl inte bli dyrare än bostadsrätt, och

folk köper uppenbarligen bostadsrätter i innerstan.

 

Som du själv antyder så är det en bit kvar till Londons nivåer

 

Beror ju såklart på vilka lägenheter vi diskuterar. I Stockholms innerstad kan du ju lätt räkna med London-hyror medans hyrorna ligger still eller kanske till och med sjunker i glesbefolkade områden.

 

Att folk köper bostadsrätter i innerstan säger ungefär ingenting om marknadsläget. Fråga dig istället vilka det är som köper dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man införde marknadshyror på hyresrätter, hur skulle priserna på bostadsrätt förändra sig i

1. innerstan

2. förorten

 

Jag tror att priserna skulle sjunka något på båda av olika skäl.

 

I innerstaden borde hyrorna stiga och därigenom frigöra en del bostäder

som alternativ för dem som ska skaffa bostad.

 

I förorten borde hyrorna sjunka vilket skulle göra hyresrätt mer attraktiv för

dem som står inför att skaffa en bostad där och därigenom dra med sig

bostadsrättspriserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det visar på att det är svindyrt att köpa lägenhet i innerstan. Satt i relation till hyreslägenheter så är det ju fantastiskt mycket billigare att hyra.

 

Jag kanske är stockholmskadad med om du bestämmer dig NU för att

bosätta dig i Stockholms innerstad så kan du köpa en bostadsrätt eller

ställa dig i kö för att bli erbjuden en hyresrätt om tio+ år.

 

Du svarar inte på hur det påverkar markanden vilka som köper.

 

Heltok: Hur ser marknaden ut?

Jennez: Småbarnsfamiljer och pensionärer!

hubbahubba: 10000kr/kvadraten!

 

 

Jag inbillar mig att mitt svar är mer i linje med vad heltok frågar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du svarar inte på hur det påverkar markanden vilka som köper.

 

De som har råd köper en bostadsrätt i centrala Stockholm. Det är sannerligen inte alla som har råd med det.

 

Jag är i den åldern där det börjar bli dags för många i bekantskapskretsen att köpa hus. Här i Lund får du inte en vettig villa under 3,5-4 mille. Då är det runt 100 kvadrat och definitivt inte i centrum.

De flesta av mina kompisar har bra jobb och tjänar 30k+ men de tvekar trots det. Jag kan inte säga att jag inte förstår dem. Har man inte gett sig in i bostadsrättsmarknaden tidigt så är det fan inte lätt att hosta upp 300-400k för handpenning och sedan betala en ränta på 5-6% på resten.

 

Det påverkar marknaden såtillvida att så länge folk är villiga att betala de här priserna så kommer det att hålla i sig. Det innebär att familjen Hussein i Rinkeby som bor i en hyrestrea med en sammanlagd inkomst på 15-25k efter skatt aldrig kommer att ha råd att skaffa sig ett vettigt boende där marknadspriset ligger runt fyra miljoner.

 

Marknaden kommer dock att fortsätta ligga så högt i attraktiva områden eftersom det trots allt finns tillräckligt många som kan tänka sig att betala för det.

 

Samma sak kommer att hända om hyrorna släpps fria. Det finns folk som kan tänka sig att betala över 20k i månaden för en lägenhet i centrum. När jag bodde i London hade man inget val, det var bara att betala för det fanns inga alternativ. Så blir det i Stockholm också om man inte vill bo i förorterna.

Resultatet blev att unga alltid delade bostad. Var till och med många svenska kids som bodde 3-4 pers i samma rum för ett de skulle komma ner på en vettig månadsutgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftar på s.k friköp. Det icke avdragsgilla lånet som föreningen hade blir då ett avdragsgillt privat lån. Friköp av bostadsrätt sker nästan bara med bostadsrätts-radhus.

 

Ok, aldrig hört talas om det.

 

Har svårt att tro att det skulle göra någon större skillnad om det nu har någon relevans alls.

 

Marknadshyror är dock en jättevariabel som skulle förändra marknaden radikalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...