Gå till innehåll

Hur duktig bör man vara för att spela högre nivåer?


grana

Recommended Posts

Hej!

Har spelat NL texas holdem i snart 8 månader på Empire, började med turneringsspel då det kändes mest lockande, bestämde mej sedan när jag kände att det gick att göra pengar på det här spelet för att spela cashgames istället då det är betydligt mindre tidskrävande, har spelat de senaste 3 månaderna på 2 bord samtidigt, 0.5/1 NL holdem ca 3 timmar om dan, snittar ung $2K i månaden.

 

Min fråga är: hur mycket tjänar en duktig pokerspelare som spelar samma stakes som jag å ungefär lika mycket, och är det lämpligt att börja spela högre nivåer eller bör man tjäna mer än jag gör nu?

 

:roll: /grana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina siffror är ganska lagom för en hyffsad spelare, och mitt råd är att försöka öka antalet bord. När jag började spela tyckte jag två bord var alldeles för mycket, sen vande jag mig vid tre, och nu spelar jag fyra 10-handade. Att öka på antalet bord är ett lämpligt sätt att öka förtjänsten utan att öka på krav på bankrulle och slippa öka sin varians.

 

När du har vant dig vid fyra bord skulle jag se till att bygga rulle för 1/2, sen börja samma procedur där. I början kanske du vill hålla dig till ett/två bord, sen ökar du på tills du klarar fyra-fem. Om du vill ta ut en summa varje månad, så skulle jag nog kompromissa: Ta ut hälften, spara hälften för en rulle till 1/2. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså, flera bord har jag provat men jag spelar ganska aggressivt å tycker därför bättre om att spela shorthanded å där är fler än 2 bord alldeles för mycket för mitt spel, jag gillar att kunna hålla koll på mina motståndare, fler än 2 bord känns okontrollerat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du vinner borde du klättra i takt med din BR. Vid 2000$ gå till 1/2$ osv. Jag vet att proffsen säger att man ska 10-20 buy-ins, men på vår nivå tror jag inte en vinnande spelare ska behöva gå gul med 10 buy-ins. Om du loosar ner till 1000$, 1400$ eller vart du än sätter gränsen är det ju bara att gå ner till 0.5/1$ igen.

 

Jag har sett framgångsrika, spela 5 shorthanded bord samtidigt, men dessa är ofta otroligt tighta och lirar få händer och helt utan bluffar eller preflopsteals. Det låter som om du lirar mer aktivt och då är nog 2 bord att föredra, så gör då jag.

 

Good luck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinner du $2k i månaden känns ju det inte som att BR kravet med 20-30 inköp för 1/2$ skulle vara något större problem att uppnå.

Du kan ju alltid testa att spela ett 0,5/1 bord och ett 1/2

 

 

 

Jag har sett framgångsrika, spela 5 shorthanded bord samtidigt, men dessa är ofta otroligt tighta och lirar få händer och helt utan bluffar eller preflopsteals. Det låter som om du lirar mer aktivt och då är nog 2 bord att föredra, så gör då jag.

 

Good luck

 

Jag spelar som sagt 2 bord om jag spelar min högsta nivå.

Dock känns det ofta mycket lönsammare att gå ner i nivå och spela 4-6 bord ganska mekaniskt.

Klart man kan spela aggresit ändå men det handlar ju mycket om att ha koll

på vilka som är fiskar. Behöver inte läsa inn alla spelare i detalj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med din BR tycker jag att du skall spela lite 1/2 NLT. Manga pa detta forum sager till dig att du latt kan ga upp till 2/4 NLT med den rullen, vilket ar korrekt, men fragan ar om man vill ta det steget spelmassigt sa snabbt.

 

Jag skyndar langsamt... eller ja... haha, jag tog steget upp fran .25/.5 NL till 2/4 NLT pa en manad....

 

Men i vilket fall som helst tycker jag att du kan ga upp till 1/2 NL och kanna hur det kanns. Kanns det inte bra kan du ju spela ett bord pa .5/1 och ett pa 1/2

 

kanns dock 1/2 bra tycker jag att du kan testa att spela lite 2/4 emellanat ocksa.

 

mvh

 

Swede_

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hejsan Grana!

 

Jag tycker att du ska våga försöka på lite högre nivåer. Med en BR på 11k$, så har du egentligen tillräckligt tillräckligt att spela två bord 2-4$.

 

Själv var jag i samma sits som dig för ungefär 8 månader sen. Jag spelade 200$-bord och tyckte att det gick bra och kändes säkert. Men när jag ser tillbaka, så tror jag att jag "fastnade" för länge innan jag avancerade upp i nivå. Nu spelar jag 10-20 och har ungefär samma trygghet som jag hade på 200-borden.

 

Mitt tips är att försöka avancera upp och testa dina färdigheter på lite högre bord. Men det är viktigt att du känner dig trygg när du spelar annars blir det ju svårt att spela ditt "A-game".

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$11k borde vara ur lugnt för 2/4$.

 

Bankrulle kravet höjs sedan förhållandvis när man går upp i nivå.

För att byta från 0,25/0,5$ känns ju som att 10-15 inköp, skulle vara jätte lugnt, om man visste att man hade stor edge.

 

Sen beror det ju på vilka sidoinkomster osv man har.

Har du $11k och snart ska betala hyran med en del av rullen känns

det ju rätt riskabelt.

 

Har flera polare som gått för snabbt upp, de flesta av dem har för eller senare fått börja om, mer eller mindre.

Samt flera som tar det för lugnt, dvs vinner enligt mig mindre än vad de "borde".

 

Men mycket har ju att göra med som gambler skriver "A-game".

Man får varken ha för liten eller för hög respekt på dem som spelar på högre nivå.

 

Personligen så har jag försökt etablera mig på 10/20$ NL nu hela våren.

I början av våren så hade jag mellan 15-20 inköp (misslyckdes och fick grinda på 5/10$ igen)

Sen försökte jag igen på 20-25 inköp(misslyckades också).

Nu menar jag inte att ett misslyckande betyder att jag spelar bort 15-20 inköp.

 

Bränner kanske 5-8 inköp under några veckors period, vilket gör att jag inte känner trygghet där längre.

 

Nu har jag i alla fall spelat upp mig från typ 28 inköp till närmare 40 inköp.

Känner mig väldigt trygg för tillfället men har lovat mig själv att går jag under 35 inköp så ska jag grinda månaden ut.

Så vi får väll se ;)

 

ps det har ju gått snart en månad sen ditt startandet av tråden, hur har du gjort? ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3h/dagx30dagar=90h/månaden 2000/90=22/2bord = 11bb/h

 

Är det bara jag som tycker det är ett grymt bra resultat ?

 

Har en hel del statistik i PT och tagit del av andras databaser och 11bb/h är ruskigt bra om man räknar per bord. Tror det är ytterst få som klarar att hålla ett sådant resultat under en längre resultat. Visserligen beror det på hur många HH du hinner spela på bordet per timma, men i mina ögon ett grymt resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte riktigt varför det är intressant att veta hur många big bets man drar ihop per timme och bord. Normalt räknar man väl per timme eller per 100 händer. I det här fallet blev ekvationens resultat detsamma (förutsatt att man utgår ifrån PTs definition av en big bet) eftersom big blind x 2 på ett .5/1 bord är 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

ber om ursäkt för att jag ej besvarat tråden, har glömt helt enkelt! goddamn vad jag inte gillar när man suttit ifrån datorn ett tag sen sätter man sej å skriver ett inlägg i 15 min å när man sen klickar på skicka så kommer inloggningsrutan upp :evil: jaja, får väl börja om.

spelar fortfarande 0.5/1 faktiskt, hade ett par veckor när jag testade 1/2, först gick det spikrakt upp, $2000 första veckan å skillnaden på spelet var närmast obefintlig kvällstid. sen hade jag en period på 2 veckor där mina kort blev kalla samtidigt som jag hade många badbeats, detta gjorde att svingarna blev stora å jag började tvivla på mitt spel, ena dagen kunde jag plussa $500-1000 för att förlora samma nästa dag, detta tärde på pokerpsyket. nu ligger rullen på 14-15K å växer lite var dag, men inte riktigt i den takt jag vill, det som känns skönt är att jag behärskar 0.5/1 nivån väldigt bra å plussar istort sett varje dag, vet dock att jag egentligen borde spela högre, vet att jag klarar det men är väl för feg antar jag, vad tycker ni? skulle va kul att höra vad experterna tycker, är jag för feg? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet dock att jag egentligen borde spela högre, vet att jag klarar det men är väl för feg antar jag, vad tycker ni? skulle va kul att höra vad experterna tycker, är jag för feg? :(

 

Fegis ;)

 

Nej, men man ska spela där man känner sig komfortabel med svingarna. Gör man inte det börjar man ofta automatiskt spela bra mycket sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag känner igen mig här... 0.5/1 går sjukt bra. 1/2 stod totalt stilla i några veckor efter att ha gått så bra först. man tappar verkligen självförtroendet snabbt. drog in massa på0.5/1 mest för skoj skull. tillslut så lessnade jag på 1/2. för få bord, för tighta spelare, aldeles för weak. så jag prövar 2/4 igen. tror min stil passar bättre där. och det verkar den göra. :D lite fler hajjar här, så man får vara lite kräsen när man väljer bord först, men jag tycker faktiskt 2/4 är lättare att spela än 1/2.

 

jäklar vilken rulle du har, du kanske borde försöka öka limit lite... eller skänk en slant till röda korset.

 

ska bli gött när tentorna är över så man kan spela dygnet runt lite....

 

 

ber om ursäkt för att jag ej besvarat tråden, har glömt helt enkelt! goddamn vad jag inte gillar när man suttit ifrån datorn ett tag sen sätter man sej å skriver ett inlägg i 15 min å när man sen klickar på skicka så kommer inloggningsrutan upp :evil: jaja, får väl börja om.

spelar fortfarande 0.5/1 faktiskt, hade ett par veckor när jag testade 1/2, först gick det spikrakt upp, $2000 första veckan å skillnaden på spelet var närmast obefintlig kvällstid. sen hade jag en period på 2 veckor där mina kort blev kalla samtidigt som jag hade många badbeats, detta gjorde att svingarna blev stora å jag började tvivla på mitt spel, ena dagen kunde jag plussa $500-1000 för att förlora samma nästa dag, detta tärde på pokerpsyket. nu ligger rullen på 14-15K å växer lite var dag, men inte riktigt i den takt jag vill, det som känns skönt är att jag behärskar 0.5/1 nivån väldigt bra å plussar istort sett varje dag, vet dock att jag egentligen borde spela högre, vet att jag klarar det men är väl för feg antar jag, vad tycker ni? skulle va kul att höra vad experterna tycker, är jag för feg? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu ligger rullen på 14-15K å växer lite var dag, men inte riktigt i den takt jag vill, det som känns skönt är att jag behärskar 0.5/1 nivån väldigt bra å plussar istort sett varje dag,

 

Snackar vi 14-15.000$ och du sitter fortfarande och lirar 0,5/1$?

 

Jobbar du eller är du student?

 

Jag skulle säga att du går misste om mycket pengar.

Kan du har 50$/h när du har 40$/h så "förlorar" du ju förhållandevis 10$/h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har äntligen vågat mej upp till 1/2 nu, spelade ett bord bara, men plussade $400 på 3 timmar så det kändes väldigt skönt, spelade bra hela tiden.

ska väl så småningom försöka spela fler bord men just nu känns ett bord bra.

en av anledningarna till att jag inte vågat mej upp är just att party endast hade 6st 1/2 bord SH, så alla duktiga spelare spelade just mest hela tiden, svårt att få en bra timlön mot bra spelare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...