Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Jag har inte sagt att jag vill att travsport ska dö ut heller. Och hittar man en win/win-situation, så tror jag inte att man tackar nej. Det jag försökte beskriva här, var att ATG knappast kan be staten att sänka skatten för att man har fått konkurrens. Jag försökte göra det på ett väldigt enkelt och pedagogiskt sätt, men det gick uppenbarligen inte fram ändå.

När svenska-spel fick konkurrans av nätbolagens odds på sportsbetting så höjdes återbetalningen hos Svenska-spels odds för att de inte skulle förlora alla sina kunder.

Om Svenska-spel gjorde det så är jag säker att ATG/Staten kan förbättra sina återbetalningar oxå.

Travsporten medför ju en massa jobb som i sin tur ger skatter till staten och måste ju vara av statligt intresse att Travsporten mår bra.

Som det är idag så är det inte så , hästägande minskar , publiken sviker och travbanor riskerar att slås igen.

Förändringar måste genomföras och jag är helt säker på att om alla nätbolagen skulle ge % av sina vinster så skulle det vara en förbättring.

Jag har själv hästar i proffsträning och jag vet att många inom travet är besviken på STC/ATG och vill till förändringar.

Läs Rune Anderssons synpunkter i travronden för några veckor sen.

Killen är ju inte miljadär av en slump utan han är smart och allt vad han säger i artikeln är sant.

RIP Sören Nordin . Legenden gick bort i natt.

• Svars 120
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Hmm, helt klart bekymmersamt...Vi kan inte sitta här och spotta på CC-monopolet samtidigt som vi håller ett annat monopol om ryggen, bara för att det senare monopolet råkar utföra mun-mot-mun-metoden på en sport som vi älskar.

Jag hoppas det framgår att jag inte håller ATG:s monopol om ryggen. Jag har bara försökt beskriva fakta.

Jag förstår travtränarnas frustration över att man inte har lyckats parera, men vem har lagt fram ett hållbart lösningsförslag?

Postad
Jag har själv hästar i proffsträning och jag vet att många inom travet är besviken på STC/ATG och vill till förändringar.

Wow, det gör ditt förslag om att bojkotta spel på ATG för att få fart på travet ännu intressantare. Kan du inte beskriva i grova drag hur kalkylen för ditt förslag ser ut.

Vad är det t.ex som kommer att få offshore-spelbolagen att ta pengar som dom idag stoppar i egen ficka och börja betala ut dessa pengar till underhåll av banor, prispengar, uppfödningspremier, veterinärkliniker o.s.v? Hur resonerar aktieägarna i de här bolagen när en del av intäkterna läcker ut för att hålla travsporten i Sverige under armarna?

Vad säger du när din tränare ringer till dig och vill tiodubbla träningsavgiften för dina hästar för att prispengarna har sjunkit till en tiondel?

Sportens existens är ju byggd på konstgjord andning. Det är det som är problemet. Att stänga av respiratorn för att få snurr på det hela låter inte helt genomtänkt.

Postad
Jag hoppas det framgår att jag inte håller ATG:s monopol om ryggen. Jag har bara försökt beskriva fakta.

Jag vet inte i vilken mån det framgått, men å andra sidan har du heller inte fått det att låta som att du håller monopolet under armarna. Mitt inlägg var, även om det kanske lät så, inte riktat emot dig personligen, utan mot det motstånd som Unibet möter i denna fråga. Problemet är mkt större än Unibet, och Unibet är inte ens en del av problemet, vilket var poängen jag ville framföra.

Jag förstår travtränarnas frustration över att man inte har lyckats parera, men vem har lagt fram ett hållbart lösningsförslag?

Det är lite det jag är ute efter - har man öht gjort några seriösa försök att lösa problemet? Har problemet öht identifierats innan det aktualiserades?

Obs, inte retoriska frågor. Jag frågar för att jag inte vet.

Vad är det t.ex som kommer att få offshore-spelbolagen att ta pengar som dom idag stoppar i egen ficka och börja betala ut dessa pengar till underhåll av banor, prispengar, uppfödningspremier, veterinärkliniker o.s.v? Hur resonerar aktieägarna i de här bolagen när en del av intäkterna läcker ut för att hålla travsporten i Sverige under armarna?

De resonerar långsiktigt. Tror tyvärr inte att de skulle göra det, men om de skulle resonera så så skulle det vara av långsiktighet.

Och det är en helt sund inställning. Dock tror jag snarare att annons- och inträdesavgiftsvägen är mer framkomlig. Finansiera travet genom annonser för de spelbolag som fritt konkurrerar på travspelmarknaden samt inträdesavgifter. Konstgjord andning är inget annat än en rämnande grund, och man måste hitta andra vägar att gå.

Sportens existens är ju byggd på konstgjord andning. Det är det som är problemet. Att stänga av respiratorn för att få snurr på det hela låter inte helt genomtänkt.

På lite sikt kommer respiratorn att skaka sönder av sig själv. Innan dess måste travsporten ha lärt sig klara sig utan respiratorn..

Postad
Wow, det gör ditt förslag om att bojkotta spel på ATG för att få fart på travet ännu intressantare. Kan du inte beskriva i grova drag hur kalkylen för ditt förslag ser ut.

Vad säger du när din tränare ringer till dig och vill tiodubbla träningsavgiften för dina hästar för att prispengarna har sjunkit till en tiondel?

Förra veckan skrev de flesta stora travtränarna på att de vill ha bort STC:s ledning och vill till förändringar.

Typ alla stora , Stig H , Goop, Frick men det är såna som du som inte verkar vilja ha några förändringar.

Fattar du inte vad som kommer hända när nätbolagen börjar med andra spelformer som tex V75 / DD ?

Innan den dagen kommer så hoppas jag verkligen att ATG/Staten har tagit sitt förnuft till fånga och gjort Win/Win -situation för jag är helt säker på att det går att få till om alla sätter sig ner och sammarbetar.

Men nu kommer du väl säga nu att du har bättre insyn än även Stig H och att det inte behövs några förändringar.

Skulle vara roligt att höra din åsikt om hur vi löser denna kris ? Är det att alla som är travintreserade förbjuds att ha internet så det inte går att spela på nätbolagen ?

Postad
Förra veckan skrev de flesta stora travtränarna på att de vill ha bort STC:s ledning och vill till förändringar.

Typ alla stora , Stig H , Goop, Frick men det är såna som du som inte verkar vilja ha några förändringar.

Fattar du inte vad som kommer hända när nätbolagen börjar med andra spelformer som tex V75 / DD ?

Innan den dagen kommer så hoppas jag verkligen att ATG/Staten har tagit sitt förnuft till fånga och gjort Win/Win -situation för jag är helt säker på att det går att få till om alla sätter sig ner och sammarbetar.

Men nu kommer du väl säga nu att du har bättre insyn än även Stig H och att det inte behövs några förändringar.

Skulle vara roligt att höra din åsikt om hur vi löser denna kris ? Är det att alla som är travintreserade förbjuds att ha internet så det inte går att spela på nätbolagen ?

Nej, du vägrar uppenbarligen förstå vad jag menar. Jag har väl aldrig sagt att jag inte vill ha några förändringar. Jag har också läst den där artikeln i ronden. Jag håller med dom om att STC har stuckit huvet i sanden. Jag tycker också att travet befinner sig i en jobbig situation när ett utländskt bolag tar över intäkterna och man står kvar med kostnaderna. Det har jag ju försökt säga hela tiden.

Jag släpper det här nu. Om du tror att en bojkott av ATG och ett strypt pengaflöde till sporten är lösningen, så får du väl tro så. Om du tror att man kan förhandla med staten om sänkt skatt för att man har fått konkurrens, så får du väl tro det också. Jag tror att du har fel.

Postad
Nej, du vägrar uppenbarligen förstå vad jag menar. Jag har väl aldrig sagt att jag inte vill ha några förändringar. Jag har också läst den där artikeln i ronden. Jag håller med dom om att STC har stuckit huvet i sanden. Jag tycker också att travet befinner sig i en jobbig situation när ett utländskt bolag tar över intäkterna och man står kvar med kostnaderna. Det har jag ju försökt säga hela tiden.

Jag släpper det här nu. Om du tror att en bojkott av ATG och ett strypt pengaflöde till sporten är lösningen, så får du väl tro så. Om du tror att man kan förhandla med staten om sänkt skatt för att man har fått konkurrens, så får du väl tro det också. Jag tror att du har fel.

Tiden lär utvisa vem av oss som har fel.

Jag kommer dock alltid att vidhålla att travsporten går miste om stora pengar genom att de inte tar del av vinsten som nätbolagen gör på svensk travsport.

Unibet har länge sagt att de vill bidra med dessa pengar och vill förhandla med ATG/STC.

Jag är helt säker på att alla de andra nätbolagen vill göra likadant för som det ser ut nu så minskar hästägandet och det gynnar ingen.

Postad

I de länder där "privata" bookies släppts in på marknaden har det resulterat i en i närmaste stendöd travsport.

Seriks det är svårt att tro att du inte "levlar" i dina inlägg.

Dessutom så tar du till felaktiga argument (svenska spel har ej höjt återbetalningen) det är inte heller en relevant jämförelse.

ATG/STC må vara en stelbent koloss men lösningen för svensk travsport är inte privata aktörer,det kommer att leda till döden även här i sverige.

Postad
I de länder där "privata" bookies släppts in på marknaden har det resulterat i en i närmaste stendöd travsport.

Dessutom så tar du till felaktiga argument (svenska spel har ej höjt återbetalningen) det är inte heller en relevant jämförelse.

ATG/STC må vara en stelbent koloss men lösningen för svensk travsport är inte privata aktörer,det kommer att leda till döden även här i sverige.

Men svenska-spel har ju högre odds nu än dom hade för 10 år sen ?

Postad

Kom gärna med egna förslag än klanka ner på andras.

Postad

Det hoppas jag verkligen, för miljöns skull. Det är få "sporter" som är så miljöovänliga. Går åt massor at bränsle till traktorer för allt foder till krakarna. Och vilka transporter det blir när dom fyrbenta ska flyttas mellan banorna.

Tänk på miljön och lägg ned all travsport!!!!!

Postad
Kom gärna med egna förslag än klanka ner på andras.

Jag klankar inte jag rättar felaktigheter.

Dessutom så talade jag om vad som skett i andra länder där privata aktörer släppts in.

Du verkar ha förtvivlat svårt att ta till dig vad folk skriver.

Postad
Jag klankar inte jag rättar felaktigheter.

Dessutom så talade jag om vad som skett i andra länder där privata aktörer släppts in.

Du verkar ha förtvivlat svårt att ta till dig vad folk skriver.

?

Men det har väl gått att lirat hos privata aktörer på svensk travsport i en massa år ?

Jag själv spelar på headtohead-spel ganska ofta och vet att omsättningen är hög och det är en populär spelform.

Unibet har själv gått ut och sagt att de skulle vilja ge % av sin vinst tillbaka till svensk travsport och hade inte det varit bättre än att Aktieägarna tar allt ?

Så privata aktörer har det funnits i många många år även i Sverige.

Postad

Alltså, om nu travet inte överlever på en marknad där fri konkurrens råder så förtjänar det ju inte bättre än att stendö.

Jag har i allafall ingen lust att indirekt via skatten subventionera travsporten, det räcker att vi betalar för diverse kulturellt skit som nästan ingen vill se och som inte skulle överleva en vecka utan subventioner.

/O

Postad
Alltså, om nu travet inte överlever på en marknad där fri konkurrens råder så förtjänar det ju inte bättre än att stendö.

Jag har i allafall ingen lust att indirekt via skatten subventionera travsporten, det räcker att vi betalar för diverse kulturellt skit som nästan ingen vill se och som inte skulle överleva en vecka utan subventioner.

/O

Du har ju verkligen inte en siffra rätt.

Exakt hur menar du att travsporten subventioneras?

Postad

Så privata aktörer har det funnits i många många år även i Sverige.

Nej, ATG har monopol på hästspel i sverige.

Vi tar det igen.

Dom länder där man tillåtit privata aktörer (läs avveckling av monopol) så har det för travsporten inneburit i stort sett en dödsdom.

Det är tyvärr mkt stor risk att det även skulle bli så i sverige om en avmonopolisering skulle ske.

Kan du inte läsa tidigare sidor igen så slipper vi dra samma grejjer gång efter gång börjar bli rätt tjatigt nu.

Postad

/O

HaHA,årets klavertramp,snacka om att inte ha en aning om vad man pratar om.

Postad

/O

Men hur i hela fridens namn kan det här vara så svårt att förstå? Du sponsrar väl inte travet med din skatt heller. Travet lever på pengar från spelet på ATG, motsvarande raken på en pokersajt. Dessutom betalar ATG in skatt till staten.

Postad
Nej, ATG har monopol på hästspel i sverige.

Vi tar det igen.

Dom länder där man tillåtit privata aktörer (läs avveckling av monopol) så har det för travsporten inneburit i stort sett en dödsdom.

Det är tyvärr mkt stor risk att det även skulle bli så i sverige om en avmonopolisering skulle ske.

Kan du inte läsa tidigare sidor igen så slipper vi dra samma grejjer gång efter gång börjar bli rätt tjatigt nu.

Ok , men då är allt bra som det är nu då .

När 90 % av alla som lirar gör det på nätbolagen så spelar det ingen roll.

Sverige har ju monopol på hästspel i Sverige.

Denna tråd får mig att tänka på t6-tråden där man försökte förklara för mindre begåvade att T6 inte har så stora möjligheter att bli lika stora som Stars och Fulltilt.

Varför har de flesta travtränarna valt att inte bojkotta travnet/Unibet ?

Kan de vara det att de är trötta på statens monopol månne ??

Postad

Jag menar inte att travporten subventioneras, men för att kunna ta upp kampen mot de andra aktörerna så vill ju ATG ha sänkt skatt pga. av att tex. Unibet inte betalar lika mycket i skatt. Låt oss säga att staten går med på att sänka skatten för ATG för att rädda travsporten, så betyder det att staten får in mindre pengar som man måste ta ut på något annat, då blir det en indirekt subvention.