Gå till innehåll

Bråk inom travet efter Unibets köp av sajt


Recommended Posts

Unibet har tydligen köpt http://www.travnet.se/ och ställt till endel oreda...

 

 

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2293218

05:00 | fredag 5 september 2008

Bråk inom travet efter Unibets köp av sajt

 

Going Kronos tränare Lutfi Kolgjini bojkottade storlopp i protest mot en annan bojkott.

 

Det har blossat upp ett bråk inom den svenska travsporten, med hård kritik mot staten, sedan det utländska spelbolaget Unibet via en ny spelsajt, på allvar börjat konkurrera med travets spelbolag ATG.

Världshästar bojkottar storlopp och journalister bojkottas. Många oroas över att hela den svenska travsporten kommer att raderas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 120
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det här är ett jätteproblem för travet, eftersom sporten är helt beroende av spelpengarna. Det är en konstig sits. Jämför med att fotbollen i Sverige skulle vara beroende av spelandet på Svenska spel för sin existens.

 

Det är ju lätt att vara kritiskt och begära STC-styrelsens avgång. Desto svårare att föreslå en snabb lösning på problemet, och det har väl ingen (inte ens Lutfi) lyckats göra än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför sänker inte ATG sina "snälla" belöningssystem då?

Så att de kan konkurrera.

Adapt and compete... Vad är problemet?

Läste du vad Weedobooty skrev?

"sporten är helt beroende av spelpengarna. Det är en konstig sits. Jämför med att fotbollen i Sverige skulle vara beroende av spelandet på Svenska spel för sin existens"

M.a.o. så drivs travbanorna från spelarpengarna från ATG.

Om ATG sänker sitt "snälla belöningssystem" så måste travbanorna lägga ner - och då finns det ingen DD eller V75 att satsa på, varken hos ATG eller Unibet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför sänker inte ATG sina "snälla" belöningssystem då?

Så att de kan konkurrera.

Adapt and compete... Vad är problemet?

 

Vad menar du? Vad ska dom sänka?

 

ATG tar 30% rake på spelet (det varierar lite beroende på spelform). Det som inte går till staten i form av totalisatorskatt går tillbaks in i sporten (Svenska travsportens centralförbund och Svensk galopp) och används till prispengar, skötsel av anläggningar, tränarpremier, uppfödarpremier, avelsarbete, drift av veterinärkliniker m.m.

 

Unibet tar 10% rake, betalar ingen nämnvärd skatt och stoppar resten i egen ficka.

 

Lätt att konkurrera under de förhållandena. Hur tycker du att dom ska anpassa sig och konkurrera? Sluta betala skatt? Sluta återföra pengar till sporten? Jag är säker på att dom är intresserade av dina förslag.

 

Om Stig H Johansson får åka runt och starta sina hästar i lopp med 25.000 i prispott istället för 250.000, tror du han satsar på nånting annat då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

egentligen inget nytt, det har ju gått att spela på hästar hos Unibet, expekt och många andra nätbolag i många år.

 

Detta hade kunnat varit en skön win-win situation för alla parter , men STC vägrar sammarbeta med nätbolagen och har gått miste om många miljoner under alla åren.

 

Att spela hos staten ger dåliga odds.

Tänk dig ett lopp med bara 2 hästar startande. Båda hästarna är jämngoda och har exakt 50% vinstchans och ger likadant odds.

Oddset är 1.70 !

 

Kan jämföras med rött/svart på roulette där en satsad tusenlapp skulle ge 1700 vid vinst.

Omsättningen skulle inte vara särskild hög.

 

 

Slutligen måste jag säga att det är första gången jag har samtyckt med Ola men Ludde är verkligen en hjälte.

En sån borde vi ha i pokerförbundet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

egentligen inget nytt, det har ju gått att spela på hästar hos Unibet, expekt och många andra nätbolag i många år.

 

Detta hade kunnat varit en skön win-win situation för alla parter , men STC vägrar sammarbeta med nätbolagen och har gått miste om många miljoner under alla åren.

 

Att spela hos staten ger dåliga odds.

Tänk dig ett lopp med bara 2 hästar startande. Båda hästarna är jämngoda och har exakt 50% vinstchans och ger likadant odds.

Oddset är 1.70 !

 

Kan jämföras med rött/svart på roulette där en satsad tusenlapp skulle ge 1700 vid vinst.

Omsättningen skulle inte vara särskild hög.

 

 

Slutligen måste jag säga att det är första gången jag har samtyckt med Ola men Ludde är verkligen en hjälte.

En sån borde vi ha i pokerförbundet.

 

Tänk dej sedan att unibet ska betala banor ,wången,uppfödarepremier,prispengar,arr,vet.kliniker,mm,mm,på sina 10 %.

Sure.....

 

Unibet äter bara,bidrar inget.

 

Det glöms ofta bort.

 

Och deras svepande "målsättningar och önskningar" är inget mer än just det,önskningar.

Dom lovar inget,inget jag läst iallafall.

 

Ludde är en frisk fläkt med många åsikter,han kan dock knappt köra och när tv4 frågade hans knappt tonåriga son vad pappa lärt honom om trav ,så var pojkens svar-använd pisken......

 

Unibet är för unibetägare,inte för travet.

 

Roulette?? En investering på ett bord o en kula,travet är lite mer än så,eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du? Vad ska dom sänka?

 

 

 

De skall sänka spelavdraget. Det vill ATG också göra men får inte för regeringen. I de länder som skatteuttaget reducerats har utvecklingen varit positiv. Både staten och sporten har fått in mer pengar!

 

För övrigt är ATGs "rake" 20% på vinnarspel, men 35% på V75.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dej sedan att Unibet ska betala banor ,wången,uppfödarepremier,prispengar,arr,vet.kliniker,mm,mm,på sina 10 %.

Sure.....

 

Unibet äter bara,bidrar inget.

 

Det glöms ofta bort.

 

Och deras svepande "målsättningar och önskningar" är inget mer än just det,önskningar.

Dom lovar inget,inget jag läst iallafall.

 

Ludde är en frisk fläkt med många åsikter,han kan dock knappt köra och när tv4 frågade hans knappt tonåriga son vad pappa lärt honom om trav ,så var pojkens svar-använd pisken......

 

Unibet är för Unibetägare,inte för travet.

 

Roulette?? En investering på ett bord o en kula,travet är lite mer än så,eller hur?

 

om travet är lite mer än en kula ? eh ja , har själv travhästar och tycker det är en fantastisk sport.

Men poängen låg ju i att avdraget är för högt för att folk ska spela på trav hos staten.

 

Som det är nu så är ju travet lite på utdöende, tomt på publikplats, det blir mindre och mindre folk som äger häst osv.

Nåt måste göras !

 

Jag hoppas att alla bojkottar spel på Atg och spelar istället hos nätbolagen så det tvingar fram Atg att sänka totoskatten.

När detta görs så kommer omsättningen att höjas och det blir samtidigt mer pengar till "banor ,wången,uppfödarepremier,prispengar,arr,vet.kliniker".

 

GO UNIBET GO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att alla bojkottar spel på Atg och spelar istället hos nätbolagen så det tvingar fram Atg att sänka totoskatten.

 

Du har nog inte riktigt förstått hur det fungerar. ATG kan ju inte sänka skatten. ATG är ett aktiebolag som betalar skatten till staten. Om ATG inte drar in pengar på spelet så dör sporten. Tränarna kommer ju inte att jobba ideellt. Inte ens Lutfi.

 

En parasit som tar död på sitt värddjur är en dålig parasit, och jag tror Unibet faller in i den kategorin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog inte riktigt förstått hur det fungerar. ATG kan ju inte sänka skatten. ATG är ett aktiebolag som betalar skatten till staten. Om ATG inte drar in pengar på spelet så dör sporten. Tränarna kommer ju inte att jobba ideellt. Inte ens Lutfi.

 

En parasit som tar död på sitt värddjur är en dålig parasit, och jag tror Unibet faller in i den kategorin.

 

Ok men då ändrar jag till Att Staten måste sänka totoskatten , så mår du kanske bättre då.

 

Om du hade varit påläst så hade du vetat att Unibet inte är nån parasit utan vill ge del av sin vinst till Svensk travsport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men då ändrar jag till Att Staten måste sänka totoskatten , så mår du kanske bättre då.

 

Om du hade varit påläst så hade du vetat att Unibet inte är nån parasit utan vill ge del av sin vinst till Svensk travsport.

 

Du anar inte hur påläst jag är.

 

Vet du hur mycket Unibet vill återföra till travet? Tror du att det är mer eller mindre än vid ATG återför till travet?

 

Jag tror inte att vi kommer mycket längre, för du förstår inte hela den här frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk er samtalet från ATG till finansministern som Seriks föreslår (för att jag ska må bättre):

 

-"Ja tjenare Anders, jag heter Remi. Jag är VD på ATG"

-"Ja hej du. Vad har du på hjärtat?"

-"Jo du förstår... vi har fått konkurrens av ett utländskt bolag här, så nu får ni sänka skatten. Eller helst ta bort den helt och hållet, faktiskt. Vår konkurrent betalar ingen skatt i sitt hemland, så då borde vi ju också slippa det, eller hur?"

...ett dämpat fniss hörs i andra änden och Remi hoppas på ett positivt besked. Anders håller handen över luren, men man hör ändå:

-"Margareta, det är nån idiot som ringer och vill slippa betala skatt för att han har fått utländsk konkurrens. Kan du spela in det här samtalet, så kan vi skratta åt det på personalfesten"

 

Nästa vecka ringer Svanberg från Ericsson och vill också ha skattelättnader och slopad arbetsgivaravgift, för han har fått en ny stor konkurrent i Kina.

 

Han får också nej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du anar inte hur påläst jag är.

 

Vet du hur mycket Unibet vill återföra till travet? Tror du att det är mer eller mindre än vid ATG återför till travet?

 

Jag tror inte att vi kommer mycket längre, för du förstår inte hela den här frågan.

 

för mig verkar du inte vara alltför påläst, isåfall borde du veta vilka enorma pengar som det omsätts på headtohead-spel varje dag på nätbolagen.

5 % av dom pengarna skulle bli riktigt stora pengar.

 

Men tyvärr finns det idioter som dig som vill stoppa den utvecklingen och vägra ta emot pengar till travsporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk er samtalet från ATG till finansministern som Seriks föreslår (för att jag ska må bättre):

 

-"Ja tjenare Anders, jag heter Remi. Jag är VD på ATG"

-"Ja hej du. Vad har du på hjärtat?"

-"Jo du förstår... vi har fått konkurrens av ett utländskt bolag här, så nu får ni sänka skatten. Eller helst ta bort den helt och hållet, faktiskt. Vår konkurrent betalar ingen skatt i sitt hemland, så då borde vi ju också slippa det, eller hur?"

...ett dämpat fniss hörs i andra änden och Remi hoppas på ett positivt besked. Anders håller handen över luren, men man hör ändå:

-"Margareta, det är nån idiot som ringer och vill slippa betala skatt för att han har fått utländsk konkurrens. Kan du spela in det här samtalet, så kan vi skratta åt det på personalfesten"

 

Nästa vecka ringer Svanberg från Ericsson och vill också ha skattelättnader och slopad arbetsgivaravgift, för han har fått en ny stor konkurrent i Kina.

 

Han får också nej...

 

 

Ok vi kör ett samtal då.

 

- Jag heter Weedobooty och jag vill inte ha nån winwin-situation utan jag vill att Svensk travsport ska fortsätta dö ut.

Kan jag få jobbet ni sökte på STC ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lust att upplysa oss som inte är lika pålästa som du hur stora de enorma summorna är?

 

Vet ju såklart inte exakt , men det man har hört med Expekts oddsättare så är det summor som slår Atg:s omsättning med hästlängder :)

 

Headtohead-spelen är ju populära och om man räknar totalen på alla nätbolag så lär det vara över miljonen i varje V75-lopp som omsätts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Men tyvärr finns det idioter som dig som vill stoppa den utvecklingen och vägra ta emot pengar till travsporten.

 

OK, jag väntade bara på att det här skulle spåra ur. Jag har försökt tillföra lite fakta till den här diskussionen eftersom jag har insyn i den på ett sätt som få andra har (av skäl som jag inte vill gå in på). Du vägrar förstå och övergår till att kalla mig för idiot, så dig tänker jag inte diskutera mer med.

 

Jag hoppas också att alla vettiga noterar att jag inte har inte sagt att man ska "vägra ta emot pengar till travsporten".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok vi kör ett samtal då.

 

- Jag heter Weedobooty och jag vill inte ha nån winwin-situation utan jag vill att Svensk travsport ska fortsätta dö ut.

Kan jag få jobbet ni sökte på STC ?

 

Jag har inte sagt att jag vill att travsport ska dö ut heller. Och hittar man en win/win-situation, så tror jag inte att man tackar nej. Det jag försökte beskriva här, var att ATG knappast kan be staten att sänka skatten för att man har fått konkurrens. Jag försökte göra det på ett väldigt enkelt och pedagogiskt sätt, men det gick uppenbarligen inte fram ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ju såklart inte exakt , men det man har hört med Expekts oddsättare så är det summor som slår Atg:s omsättning med hästlängder :)

 

Headtohead-spelen är ju populära och om man räknar totalen på alla nätbolag så lär det vara över miljonen i varje V75-lopp som omsätts.

 

Lite tunt med fakta här, tycker jag.

 

Hur mycket återför Expekt och "alla nätbolag" till travet? Avrundat till miljoner räcker för min del.

 

Poängen och det grundläggande problemet är att sporten i dagsläget är beroende av konstgjord andning i form av pengarna från spelet. Är det verkligen så svårt att förstå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, helt klart bekymmersamt. Men samtidigt.. Vad fan trodde vi? Hur länge kan ett sånt här system hållas över vattenytan? Som Weedobooty säger, så handlar det om konstgjord andning, och det är en väldigt utsatt form av konstgjord andning. Det är helt fantastiskt att (/om) travsporten inte har insett dessa risker förut, och försökt bygga upp en annan grund att stå på än denna (som helt uppenbart kommer att rämna nån gång). En annan sak är att det troligen inte är så lätt att hitta andra finansieringsformer. Men förvånande är det knappast att det blir såhär.

 

Och fel är det knappast heller. Vi kan inte sitta här och spotta på CC-monopolet samtidigt som vi håller ett annat monopol om ryggen, bara för att det senare monopolet råkar utföra mun-mot-mun-metoden på en sport som vi älskar. Vi kan beklaga oss över den uppkomna situationen, samtidigt som vi på principiell grund ställer oss bakom Unibet. För Unibet gör fanimig inget fel i den här soppan.

 

Edit: För övrigt hatar jag att pf.nu har börjat affe-highlighta sponsornamn i vanliga inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...