Peder.A Postad 2 September , 2008 Rapport Postad 2 September , 2008 NL 100 6-handat Fi1 140$ Fi2 170$ JAG 100$ Jag har suttit ca 20 minuter och ingen av de båda har utmärkt sig på något speciellt sätt. Har inte heller spelat mot dom tidigare. Fold från 2 spelare Fi1 från CO höjer till 3,5 Fi2 från D höjer till 12 Fold från SB Jag från BB höjer till 28 med Fi1 foldar Fi2 synar Känns som att Fi mycket väl kan ha monster här men ett lägre par än mitt eller AK är väl inte heller helt omöjligt. Pott: 60$ Flop: Hur går vi vidare här? Ska jag satsa närmare pott (och därmed bli pottbunden) eller satsa en lägre summa för att kunna komma undan om fi har stål? Har fi en sämre hand än min kommer han med största säkerhet lägga sig om jag betar ut. Får jag syn eller raise har han garanterat ett A. Fi bör dock vara rädd att jag sitter med ett A såsom jag har spelat handen hittills. Det är väl mycket möjligt att han foldar även om jag betar endast ca 20$. Risken finns iofs att han tolkar en sådan bet som osäkerhet och ställer in med en hand som är sämre än min QQ men det vågar han väl knappast? Det känns troligare att han tolkar det som en mjölkbet? Kom gärna med tankar och funderingar. Huvudfrågan är ju om jag ska göra ett försök att komma undan från den här handen eller om det bara är att tuta och köra. Citera
Zarec Postad 2 September , 2008 Rapport Postad 2 September , 2008 NL 1006-handat Fi1 140$ Fi2 170$ JAG 100$ Jag har suttit ca 20 minuter och ingen av de båda har utmärkt sig på något speciellt sätt. Har inte heller spelat mot dom tidigare. Fold från 2 spelare Fi1 från CO höjer till 3,5 Fi2 från D höjer till 12 Fold från SB Jag från BB höjer till 28 med Fi1 foldar Fi2 synar Känns som att Fi mycket väl kan ha monster här men ett lägre par än mitt eller AK är väl inte heller helt omöjligt. Pott: 60$ Flop: Hur går vi vidare här? Ska jag satsa närmare pott (och därmed bli pottbunden) eller satsa en lägre summa för att kunna komma undan om fi har stål? Har fi en sämre hand än min kommer han med största säkerhet lägga sig om jag betar ut. Får jag syn eller raise har han garanterat ett A. Fi bör dock vara rädd att jag sitter med ett A såsom jag har spelat handen hittills. Det är väl mycket möjligt att han foldar även om jag betar endast ca 20$. Risken finns iofs att han tolkar en sådan bet som osäkerhet och ställer in med en hand som är sämre än min QQ men det vågar han väl knappast? Det känns troligare att han tolkar det som en mjölkbet? Kom gärna med tankar och funderingar. Huvudfrågan är ju om jag ska göra ett försök att komma undan från den här handen eller om det bara är att tuta och köra. Wow. Vilken spännande hand. Min analys suger nog, men kan ju dela med mig av mina tankar iaf (slår knappt Nl50 själv). Att lägga 4b ur position blir ju ganska knepigt. Har hört att ifall man väl fyrbettar så _bör_ man vara villig att gå hela vägen, under förutsättning att man inte gör det som bluff, men QQ kan nog inte räknas som bluff? Jag skulle personligen ha lagt QQ i denna situation preflop, just av anledningen att du sitter oop (ur position). Men som spelad så skulle jag nog betta hårt på flop och folda mot omslag (även fast man är 'comitted') (han måste ju sätta dig på AK/AA och folda allt annat själv, och ifall han då slår om så betyder det att han har nöten själv?). Som sagt, jag e noob, men så tänker jag iaf Blir spännande å se vad andra tycker (tyck gärna till om mitt resonemang oxå) =D Citera
kravmärkt Postad 2 September , 2008 Rapport Postad 2 September , 2008 jag skulle nog reraisa mer pre för att ta hem potten dära. edit:höjj mer pre, nu får dom fina odds Citera
BTruck Postad 2 September , 2008 Rapport Postad 2 September , 2008 Situationen känns igen. Här handlar allt om hur handen spelas preflop och det beror på din position. Alla förslag/analyser nedan handlar alltså om hur du agerar preflop. Lägga sig: Jag håller delvis med om Zarec att lägga sig preflop är det rätta. Höjningen till 12 från Fi2 på knappen kan vara ett djärvt försök till squeezeplay men den dåliga positionen du har på BB kan göra att en fold är motiverad. Det finns för många händer som vinner över QQ att det inte är motiverat att lägga drygt 10-30% av stacken preflop och säkert ställas inför att stoppa resten i nästa satsningsrunda. Jag vet inte om jag skulle kunna lägga den här handen, särskilt inte om jag suttit med kalla kort under de 20 minuter som gått. QQ är en bra hand innan floppen, tyvärr inte när någon höjt så kraftigt före dig och det ligger en som redan höjt kvar och ska prata efter dig. Syna: En syn i det här läget ger dig en rimlig kostnad för att få se en flopp. Om floppen ger överkort, parat bord, färgdrag eller stegdrag kan en syn i det här läget få dig att komma billigt undan. QQ är en bra hand, men det finns, som sagt, för många händer som vinner över QQ att det inte är motiverat att stoppa in för stor del av stacken i nästa satsningsrunda om det inte skulle visa sig att floppen är regnbågsfärgad med låga kort och inget rimligt stegdrag. Då trycker du på gaspedalen. Höja: Helt klart det mest vågade spelet, snudd på dumdristigt, men det är ändå något jag gillar med höjningen. Den är så pass stor att du ger fina potodds för de som redan höjt. När de sen går med sätter jag honom/henne på A - hög kicker eller KK. Sannolikheter att det skulle ge träff på floppen är tillräckligt liten och därför gillar jag höjningen. När ett A dyker upp på floppen är det bara syna, hålla tummarna och om du möts av satsning ska du lägga dig. Hur ska man göra då? Det som vinner i längden är att syna. QQ är en riktigt bra hand, men det finns oerhört många floppar som kan ändra på hur du upplever värdet av dubbla damer på hand. OM ingen höjt före dig hade det varit helt korrekt med en bet på 3-5 ggr BB, men eftersom någon höjt före dig är det bara syna med dina QQ som gäller. Missar du floppen denna gång har du råd att försöka flera gånger till. Citera
FriSoren Postad 2 September , 2008 Rapport Postad 2 September , 2008 Men skämtar ni eller?? folda pre? lol Citera
hampulito Postad 2 September , 2008 Rapport Postad 2 September , 2008 Wow. Vilken spännande hand. Min analys suger nog, men kan ju dela med mig av mina tankar iaf (slår knappt Nl50 själv). Att lägga 4b ur position blir ju ganska knepigt. Har hört att ifall man väl fyrbettar så _bör_ man vara villig att gå hela vägen, under förutsättning att man inte gör det som bluff, men QQ kan nog inte räknas som bluff? Jag skulle personligen ha lagt QQ i denna situation preflop, just av anledningen att du sitter oop (ur position). Men som spelad så skulle jag nog betta hårt på flop och folda mot omslag (även fast man är 'comitted') (han måste ju sätta dig på AK/AA och folda allt annat själv, och ifall han då slår om så betyder det att han har nöten själv?). Som sagt, jag e noob, men så tänker jag iaf Blir spännande å se vad andra tycker (tyck gärna till om mitt resonemang oxå) =D Du har fel i det mesta du skriver. Lägga qq mot co öpning knapp3bet utan read låter som vansinne i mina öron, Om knappen är en 13/11 nit så kan det finnas på kartan men utan read alldrig. Sen tjatar du om pos vilket inte har någon större betydelse i en 4betad pot med 100bb stackar. Jag tycker du spelar handen perfekt preflop gillar storleken på 4beten också. Tycker du ska beta omkring 50-60%/pot på floppen, kan till och med folda ut kk, ställer han kan du folda med gott samvete. Citera
tompalub Postad 2 September , 2008 Rapport Postad 2 September , 2008 Känns som om han haft AK(vill se alla 5korten och inte bara folda mot en missad flop),AA,KK ev AQ har han tryckt tillbaka pre med 100bb stackar. Personligen skulle jag beta ut. Gör vi inte det och får en bet emot oss måste vi ju folda. Satsa lite mer än halvpott skulle jag gjort. Citera
strater Postad 2 September , 2008 Rapport Postad 2 September , 2008 jag skulle nog reraisa mer pre för att ta hem potten dära. edit:höjj mer pre, nu får dom fina odds höjer vi mer pre ska vi shova... om vi nu inte är ute efter att exploatera nån okänd svaghet av fi menmen Citera
vladofox Postad 3 September , 2008 Rapport Postad 3 September , 2008 Sätter Fi2 på JJ eller lägre PP 10 10 eller nått sånt.. Han reraisar snubben från 3.5bb till 12bb.. är en typisk mid-high PP re-raise preflop. Tror inte han har A-X etc.. Folda QQ Pre? kan man få bann på er plix.. Tror du tar potten om du bettar 60% utav pott size. Citera
sTARVIN89 Postad 3 September , 2008 Rapport Postad 3 September , 2008 Ja du bör ju contbeta, får du synen är det bara vika turn, betar du inte betar han oftast och tar hem potten. Finns lägen då även fi checkar, ibland om han träffat AAA och ibland om han bara är tight. Du måste i princip contbetta även om det känns som han sitter på AK, dock kan han ha KK-TT även QQ finns som alternativ. Så contbet. Citera
bananuz Postad 3 September , 2008 Rapport Postad 3 September , 2008 Sätter Fi2 på JJ eller lägre PP 10 10 eller nått sånt..Han reraisar snubben från 3.5bb till 12bb.. är en typisk mid-high PP re-raise preflop. Tror inte han har A-X etc.. Folda QQ Pre? kan man få bann på er plix.. Tror du tar potten om du bettar 60% utav pott size. Kan man få ban på att grunda sina handanalyser på handranges som utgör från rena gissningar och "känsla" för att fi kan ha det ena men inte det andra? Citera
upandcoming Postad 3 September , 2008 Rapport Postad 3 September , 2008 beta hårt flop (för att representera AA/AK/33) och folda för omslag. Citera
lost Postad 3 September , 2008 Rapport Postad 3 September , 2008 beta som om du skulle beta med ak??? Citera
upandcoming Postad 3 September , 2008 Rapport Postad 3 September , 2008 Ett ganska svårt, men lukrativt, spel vore att checkminraisa och sen folda mot omslag. På så sätt låter vi honom bluffa bort mer av sina pengar och OM han har fyrtalet kan vi komma undan. Citera
heltok Postad 3 September , 2008 Rapport Postad 3 September , 2008 snälla, ni som levlar kan väl använda smileys så man vet om man ska skratta eller gråta.... Citera
owster Postad 3 September , 2008 Rapport Postad 3 September , 2008 beta hårt flop (för att representera AA/AK/33) och folda för omslag. Beta hårt för att folda mot omslag? Potten är ju på 60bb och vi har 72bb kvar. Du får exakt samma verkan med ett bet på ca 50% av potten och kan sedan lägga mot omslag. Ett ganska svårt, men lukrativt, spel vore att checkminraisa och sen folda mot omslag. På så sätt låter vi honom bluffa bort mer av sina pengar och OM han har fyrtalet kan vi komma undan.. Aha missade denna, du fick mig, nice hand sör... Citera
Zarec Postad 4 September , 2008 Rapport Postad 4 September , 2008 Du har fel i det mesta du skriver.Lägga qq mot co öpning knapp3bet utan read låter som vansinne i mina öron, Om knappen är en 13/11 nit så kan det finnas på kartan men utan read alldrig. Sen tjatar du om pos vilket inte har någon större betydelse i en 4betad pot med 100bb stackar. Jag tycker du spelar handen perfekt preflop gillar storleken på 4beten också. Tycker du ska beta omkring 50-60%/pot på floppen, kan till och med folda ut kk, ställer han kan du folda med gott samvete. Tack! Det e därför jag e på så låg nivå Bold 1: Brukar ofta vara fallet för mig, är det fel att anta att folk är nitty (ifall man inte har en read?) när de 3b eller att deras range är låg? Bold 2: 4b pott, då e d väl bara trycka isf? Å då borde inte OP ha något problem? Jag tänkte mer om man bara ska calla pre? Gör man det då för set value? ge mig alla dina tankar Bold 3: Så tänkte jag mig spela den som spelad, förutom att jag hade lagt preflop (om det då inte var nån lös). Antar att man är comitted ifall han 5b shovar då oxå Citera
BaadBoooy Postad 6 September , 2008 Rapport Postad 6 September , 2008 Wow. Vilken spännande hand. Min analys suger nog, men kan ju dela med mig av mina tankar iaf (slår knappt Nl50 själv). Att lägga 4b ur position blir ju ganska knepigt. Har hört att ifall man väl fyrbettar så _bör_ man vara villig att gå hela vägen, under förutsättning att man inte gör det som bluff, men QQ kan nog inte räknas som bluff? Jag skulle personligen ha lagt QQ i denna situation preflop, just av anledningen att du sitter oop (ur position). Men som spelad så skulle jag nog betta hårt på flop och folda mot omslag (även fast man är 'comitted') (han måste ju sätta dig på AK/AA och folda allt annat själv, och ifall han då slår om så betyder det att han har nöten själv?). Som sagt, jag e noob, men så tänker jag iaf Blir spännande å se vad andra tycker (tyck gärna till om mitt resonemang oxå) =D Man lägger inte QQ pre dära. Men bra o veta att du kan vika QQ pre om den vore spelad sådär Citera
Recommended Posts