Gå till innehåll

Valutaväxling vid uttag, valutakonto?


jezper

Recommended Posts

Hur fungerar det med valutaväxlingen vid uttag till svenskt bankkonto (wire transfer) från Party?

 

Skickar Partys bank beloppet i USD till min svenska bank och den svenska banken står för växlingen? Enligt vad jag kan se har svenska banker betydligt bättre dollarkurs än vad Party anger för växling USD/SEK.

 

Om jag tex plockar ut 1000 USD, vad får jag då in på kontot? Summan i SEK enligt svenska banken eller enligt Party?

 

Är ett alternativ att skaffa ett valutakonto i USD kanske?

 

Någon med erfarenhet eller tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan välja att ta ut i $ eller €. Party skickar pengarna i vald valuta och banken gör växlingen vilket i regel ger bättre kurs än party (välj alltså inte € om du har ditt partykonto i $). Party tar $10 för bankwire och Swedbank 25kr för en utlandsbetalning. Har du ett valutakonto hos Swedbank och vill växla till ett vanligt konto blir det en utlandsbetalning igen. Jag har inte provat valutakonto -> SEK själv men det är vad de sa till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försvinner ~1.7% vid uttag i usd till svensk bank. valutakonto är bra om du ofta betalar i usd, men rätt få svenskar som gör det. minst avgift får du genom att ha ett moneybookers konto i sek, casha ut dollar till det och köra bankwire från moneybookers till ditt svenska konto. blir typ 1.2% avgifter då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försvinner ~1.7% vid uttag i usd till svensk bank. valutakonto är bra om du ofta betalar i usd, men rätt få svenskar som gör det. minst avgift får du genom att ha ett moneybookers konto i sek, casha ut dollar till det och köra bankwire från moneybookers till ditt svenska konto. blir typ 1.2% avgifter då.

 

Hm, menar du alltså att bankerna lägger på runt 1.7% för att växla om till SEK, utöver det dom tjänar på sin köpkurs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten follow-up...

 

Jag lyckades göra ett uttag till mitt konto i SEB och det gick smidigt, avgift på 30 SEK, men med valutadag igår 080908 fick jag kursen 6,5142 på USD, lite väl snålt får man väl säga...

 

Nu minns jag inte vad kursen stod i för tre dagar sen, men, enligt texttv så står kursen just nu i 6.75 så man får lov att säga att den där var riktigt dålig.

Det kostade med andra ord 1100kr att göra den växlingen.

Party Poker ska man alltså undvika när det gäller uttag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu minns jag inte vad kursen stod i för tre dagar sen, men, enligt texttv så står kursen just nu i 6.75 så man får lov att säga att den där var riktigt dålig.

Det kostade med andra ord 1100kr att göra den växlingen.

Party Poker ska man alltså undvika när det gäller uttag?

 

Nja, det är ju inte Party Pokers fel som jag uppfattar det (det gick väldigt smidigt) eftersom jag gjorde uttaget i USD och det är min svenska banken, SEB, som växlar om från USD till SEK. Däremot ska jag ta en diskussion med banken om valutakursen, i det här fallet var det ett väldigt stort belopp (1000 USD var bara som exempel) så jag fick ut betydligt mindre än jag tänkt mig :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är ju inte Party Pokers fel som jag uppfattar det (det gick väldigt smidigt) eftersom jag gjorde uttaget i USD och det är min svenska banken, SEB, som växlar om från USD till SEK. Däremot ska jag ta en diskussion med banken om valutakursen, i det här fallet var det ett väldigt stort belopp (1000 USD var bara som exempel) så jag fick ut betydligt mindre än jag tänkt mig :-(

 

hur många fler procent försvann än ($1000-$10)*(100%-1.67%) vid växlingskursen det datumet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur många fler procent försvann än ($1000-$10)*(100%-1.67%) vid växlingskursen det datumet?

 

Nu förstår jag inte din fråga riktigt... Jag fick ju växlingskursen 6,5142 hos SEB och det är den jag vänder mig emot, det försvann inget utöver detta.

 

När jag tittat i efterhand på dollarkursen så låg den faktiskt på 6,55 tidigt i måndags morse (deras avistakurser ändras ju under dagen) och förmodligen är det så att dom växlar alla ankommande utlandsbetalningar när dom får in dom på morgonen.

 

Lär bli lite svårt att ta reda på huruvida dom verkligen växlade på morgonen eller på eftermiddagen när kursen stigit till 6,7... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten follow-up...

 

Jag lyckades göra ett uttag till mitt konto i SEB och det gick smidigt, avgift på 30 SEK, men med valutadag igår 080908 fick jag kursen 6,5142 på USD, lite väl snålt får man väl säga...

 

Det är väl mer en fråga om att du haft lite osis med kursutvecklingen. Dollarn har ju blivit ganska mycket starkare mot kronan på bara några dagar. Om du jämför med vad du hade fått den 8 augusti är det nog ändå rätt bra. Bankerna har ju i allmänhet sämre växelkurs än börskursen. Just nu är tex börskursen 6,76 medan SEB betalar 6,72 och Handelsbanken 6,73, vilket ändå är hyfsat, med tanke på att slutkursen igår (som de baserar sina kurser på) var 6,81.

 

Det kan ju helt klart löna sig att kolla upp kursutvecklingen några dagar innan man gör stora uttag, eftersom skillnaden kan bli väldigt stor. (Räknade ut att skillnaden mellan att ta ut t ex 2500 dollar den 8/8 och 8/9 blir ca +4000 SEK, allt annat lika).

 

Tror du hade otur och träffade en tillfällig dip i kursen:

http://www.imf.org/external/np/fin/data/rms_mth.aspx?SelectDate=2008-09-30&reportType=REP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju helt klart löna sig att kolla upp kursutvecklingen några dagar innan man gör stora uttag, eftersom skillnaden kan bli väldigt stor. (Räknade ut att skillnaden mellan att ta ut t ex 2500 dollar den 8/8 och 8/9 blir ca +4000 SEK, allt annat lika).

 

Jodå, tack för att du påminde mig och att det då handlade om ungefär det dubbla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl mer en fråga om att du haft lite osis med kursutvecklingen. Dollarn har ju blivit ganska mycket starkare mot kronan på bara några dagar. Om du jämför med vad du hade fått den 8 augusti är det nog ändå rätt bra. Bankerna har ju i allmänhet sämre växelkurs än börskursen. Just nu är tex börskursen 6,76 medan SEB betalar 6,72 och Handelsbanken 6,73, vilket ändå är hyfsat, med tanke på att slutkursen igår (som de baserar sina kurser på) var 6,81.

 

Det kan ju helt klart löna sig att kolla upp kursutvecklingen några dagar innan man gör stora uttag, eftersom skillnaden kan bli väldigt stor. (Räknade ut att skillnaden mellan att ta ut t ex 2500 dollar den 8/8 och 8/9 blir ca +4000 SEK, allt annat lika).

 

Tror du hade otur och träffade en tillfällig dip i kursen:

http://www.imf.org/external/np/fin/data/rms_mth.aspx?SelectDate=2008-09-30&reportType=REP

 

Japp, det är nog helt korrekt att jag hade lite otur men ändå fick en ganska hyffsad kurs, så jag är glad ändå :-)

 

Men, problemet är ju att man inte vet exakt vilken dag en banköverföring utförs och ankommer ens bankkonto. Så för att återgå till trådens rubrik...

 

Ett valutakonto är nog inte så fel ändå, eftersom man då borde kunna växla om via sin internetbank (överföring mellan USD-konto och SEK-konto) exakt vid den tidpunkt då bankens kurs verkar gynnsam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...