Gå till innehåll

Avdelad: Bokstavsdiagnoser och etiketter


TotalFarsa

Recommended Posts

Och så är det ju såklart omöjligt att diagnosticera ett såpass komplext funktionshinder som Aspberger/autism med denna dos information.

 

Jag kände en gång en killa som var förbannat konstig på alla möjliga sätt. Om jag fick tro något om hans framtidsutsikter så skulle han hamna på den lokala mattfabriken och stanna där för resten av livet. Nu senast fick jag höra att han är en programmerare av rang och drar in 60+ k per månad. Så bara för att man är en kuf i skolan så behöver det inte gå snett :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så är det ju såklart omöjligt att diagnosticera ett såpass komplext funktionshinder som Aspberger/autism med denna dos information.

 

Nej? Bokstavsdiagnoserna blir alltmer överflödiga och det finns framstående professorer som hävdar att alltihop är varierande grad av autism. Att finfördela diagnoserna i damp, adhd, mbd, Asperger eller whatever är bara att överdiagnosticera och har ingen annan funktion än att föräldrarna ska känna sig lite lugnare med att ha fått en diagnos.

 

Tydligen är ju killens problem väldigt milda eftersom han ändå hjälpligt verkar kunna klara sig i en vanlig skola.

 

Edit: Eller Cosmo kanske går i en skola för special kids?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej? Bokstavsdiagnoserna blir alltmer överflödiga och det finns framstående professorer som hävdar att alltihop är varierande grad av autism. Att finfördela diagnoserna i damp, adhd, mbd, Asperger eller whatever är bara att överdiagnosticera och har ingen annan funktion än att föräldrarna ska känna sig lite lugnare med att ha fått en diagnos.
Jo, och Aspberger är en form av autism. Kärt barn har många namn och Aspberger kallas ibland högfungerande autism.

 

Begreppet damp finns inte längre. Det försvann med herr Gillberg.

 

Om man sätter de olika begreppen i relation till lagstiftning så är det så att en autism-diagnos eller ett autismliknande tillstånd (Aspberger) berättigar individien till att begära insatser enligt LSS (Lagen om Stöd och Service åt vissa funktionshindrade). ADD och ADHD berättigas inte insatser enligt LSS: Så där finns ju en poäng i att ha kvar olika diagnosstadier förutom, som du skriver, att lugna föräldrar.

 

Mbd. Det uttrycket har jag inte hört sen skolåldern. Har för mig att det stod för minimal brain dysfunction? Under hela min tid inom handikappomsorgen såg jag aldrig det användas i en utredning eller i ett läkarintyg. Förmodligen en term som inte existerar längre.

 

Well, jag håller inte med dig om att det är att överdiagnosticera genom att använda sig av de delbegrepp som ryms inom autismspektrat. En person med Aspberger kan skilja sig oerhört från en person med t. ex ADHD/OCD/tourette/ADD eller någon fin kombination av dessa. Och då är det väl bra om man sätter rätt etikett på personens svårigheter för att på bästa sätt hjlpa och stödja honom/henne vardan?

 

Edit: Eller Cosmo kanske går i en skola för special kids?
Hähähä :-P
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damp, mbd etc drog jag upp för att ge exempel på de diagnoser som har givits barn med problematiken. Säger ju om inte annat en hel del om hur specifika diagnoserna faktiskt är.

Jag ska villigt erkänna att jag inte är särskilt insatt utan bara går på vad jag har hört av andra (visserligen mycket kunniga) människor.

 

Och "delbegreppen inom autismspektrat" anses alltså av många inte ens vara begrepp utan bara halmstrån som delas ut till föräldrar med diagnoslösa barn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennez vet såklart att det är viktigt att ta reda på fakta innan man skjuter skarpt. :mrgreen:

 

Men lol på dig. Ska du citera så ryck inte meningar ur sitt sammanhang. Jag skrev också att man i sakfrågor kan ha en jävla massa åsikter. Det du citerar handlar om när det är läge att kasta skit på enskilda individer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lol på dig. Ska du citera så ryck inte meningar ur sitt sammanhang. Jag skrev också att man i sakfrågor kan ha en jävla massa åsikter. Det du citerar handlar om när det är läge att kasta skit på enskilda individer.

 

Möjligen gäller det inte just citatet, men varför ha en jävla massa åsikter i nåt man senare erkänner man inte kan något om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Autism känns alls inte särskilt troligt då empatistörningen ligger på det planet att den autistiske överhuvudtaget inte kan sätta sig in i hur andra människor tänker eller känner. Det innebär att han svårligen kan inse att andra varelser lider...

 

Ett tydligt tecken på autism är snarare ett totalt ointresse av andra människors känsloliv, vilket innebär att beskrivningen av personen snarare pekar på att han inte är autistiskt lagd.

 

Enligt min mening har killen troligen bara en simpel emotionell störning, vilket iofs är betydligt farligare för andra människor än autism...

 

Edit:

Ett litet tillägg är att om han läser romaner (involverar alldeles för mkt mänskilgt känsloliv) eller böcker om flera och breda ämnesområden (tecken på autism är otroligt smala intresseområden) så tyder även det på att han inte är autistisk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och "delbegreppen inom autismspektrat" anses alltså av många inte ens vara begrepp utan bara halmstrån som delas ut till föräldrar med diagnoslösa barn.
Jag tror säkert att du hört att många tvivlar på begreppen ADD och ADHD, för jag vet om att den diskussionen finns. Men, jag ställer mig rätt skeptisk till att de samtidigt sågat begreppet Aspberger. Det är sjukt vedertaget som diagnos. Fast iofs, ska inte sitta här och gissa vad du har fått berättat för dig :-P

 

/f.d funktionshinderhandläggare, nuvarande arbetskonsulent inom handikappomsorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror säkert att du hört att många tvivlar på begreppen ADD och ADHD, för jag vet om att den diskussionen finns. Men, jag ställer mig rätt skeptisk till att de samtidigt sågat begreppet Aspberger. Det är sjukt vedertaget som diagnos. Fast iofs, ska inte sitta här och gissa vad du har fått berättat för dig :-P

 

/f.d funktionshinderhandläggare, nuvarande arbetskonsulent inom handikappomsorgen.

 

Vad ska jag säga, samtliga diagnoser som finns idag etiketterar ju existerande symtom, det är det ju inget snack om. Och att någon som har Asperger verkligen har det som vetenskapen kallar för Asperger finns det ju ingen anledning att betvivla.

 

Om jag har förstått det hela rätt så innebär denna spridda diagnosticering att man söker och ger vård för individuella diagnoser helt i onödan. Föräldrar och anhöriga har oerhört svårt att ta till sig detta då de kämpat länge för "sin" diagnos. Var själv på en föreläsning av Sten Levander om just detta och han blev i princip utskälld av 100 arga morsor för att de så desperat vill etikettera sina barn. Själv tycker jag att det han sa lät ganska vettigt. Autism är autism och behöver inte delas upp i mindre grupper. Behandlingen är idag till vissa delar kontroversiell och jämförelsevis hyfsat obeprövad och istället för att ställa diagnos som första prioritet bör man behandla tillståndet för vad det är direkt - nämligen autism.

 

Dags att dela av tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror säkert att du hört att många tvivlar på begreppen ADD och ADHD, för jag vet om att den diskussionen finns. Men, jag ställer mig rätt skeptisk till att de samtidigt sågat begreppet Aspberger. Det är sjukt vedertaget som diagnos. Fast iofs, ska inte sitta här och gissa vad du har fått berättat för dig :-P

 

/f.d funktionshinderhandläggare, nuvarande arbetskonsulent inom handikappomsorgen.

 

Begreppet är det nog inte så mycket fel på. Jag irriterar mig ofta på den diagnos-inflation vi har i Sverige, och har diskuterat saken på forum etc med folk i England och USA. Uppenbart är det där fortfarande så att Aspberger där är något mycket sällsynt, en diagnos som ges till en mycket liten grupp autistiska personer. Dessa är mycket avvikande.

 

I Sverige, med diagnos-inflation, har Aspberger utvecklats till en diagnos för alla som är mindre utåtriktade eller som kan sägas ha drag åt Aspberger (precis som man kan ibland vill klassificera alla människor efter patologier och kalla vissa för åt schizo-hållet o.s.v). I stället för någon promille får vi alltså sådär 20% av befolkningen. Vansinne. Men vi såg ju samma sak hända förut med bokstavsbarnen, där de var sådär 1% i England men 20% i Göteborg.

 

Jag hade två kvällar en lång diskussion ( i realtid i mitt kök för en gångs skull) med en person som gått kurser om Aspberger, och som absolut ville ha det till ett en gemensam bekant skulle ha det syndromet. Jag klassade däremot den bekante som en typis lite social dysfunktionell intellektuell. Det finns ganska gott om dem. Detta är ett typiskt exempel på diagnos-inflationen. J-ligt många Aspberger blir det!

 

Sedan är det en annan aspekt på diagnoser som är underlig i Sverige. I andra länder undviker man att diagnosticera vissa personstörningar förrän personen är vuxen. Annars skulle man ju tro att alla 14åriga Goth-tjejer är borderline.

 

I Sverige däremot, så vill man ju ha anslag för minsta 7åring som inte kan sitta still och sedan pumpa dem fulla med speed. När en dotter började skolan - 98 - fick jag papper att skriva på från de andra föräldrarna. De byggde på att man krävde att tvinga mamman till en störig pojke i klassen att gå med på en undersökning, så att pojken kunde få bokstäver så att man kunde få en till personal till klassen. De som inte ställde upp på det (jag vägrade) var osolidariska mot skolans budget. Va f-n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...