Gå till innehåll

Aj, 5/t Fl


Nemesis

Recommended Posts

Hur ser detta ut?

 

5/10 Limit Holdem

4 players

 

Pre-flop: (1.5 SB, 4 players) Hero is SB J:club: A:diamond:

CO calls, 1 fold, Hero raises, BB calls, CO calls

 

Flop: 3:heart: 6:spade: 9:spade: (6.0 SB, 3 players)

Hero checks, BB bets, CO calls, Hero calls

 

Turn: 6:heart: (4.5 BB, 3 players)

Hero checks, BB bets, 1 fold, Hero calls

 

River: 4:heart: (6.5 BB, 2 players)

Hero checks, BB bets, Hero calls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, vad hade du gjort om spader A hade dykt upp på turn, vad tror du Fi's range kan vara här, Imo har han väldigt ofta här x9 dock har du en relativ bluffcatcher som du kan få betalt med, men ändå är det ju inte du som har kommandot i potten. Visst slår du många händer men tycker du spelade den här handen för passivt om du ska fortsätta med den vs 3 motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, vad hade du gjort om spader A hade dykt upp på turn, vad tror du Fi's range kan vara här, Imo har han väldigt ofta här x9 dock har du en relativ bluffcatcher som du kan få betalt med, men ändå är det ju inte du som har kommandot i potten. Visst slår du många händer men tycker du spelade den här handen för passivt om du ska fortsätta med den vs 3 motståndare.

 

Förstår nog inte vad du menar.. För passivt mot 3? menar du att du hade höjt floppen trots en bet plus en syn?

 

Om spader A hade dykt upp på turn så hade jag donkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svår situation mot helt okända spelare. Brädan är sådär äckligt mittimellan. Det en dragig men ändå inte jättekordinerad. Trots den obehagliga floppen så c-betar jag nog för det mesta ändå. Checksynar du floppen så har du ju i stort sett vänt upp dina kort i det här läget.

 

När du checkar och det blir bet-call så gillar jag inte handen särskilt mycket. Jag kan tom tänka mig att släppa direkt på flop pga att vårt läge är så osäkert. Hade antagligen peelat vid bordet dock. På turn ger jag upp. BB betar igen trots att han fick två syn på flop och potten är relativt liten. Här blir ju frågan lite, ok han vet att du har två överkort, men tror han att du kommer att släppa dem om han betar turn med ett drag?

 

Så visst vi kommer att lägga bästa handen här en del gånger, men jag kan inte se att fi har ren luft särskilt ofta med tanke på att han betade turn in i två floppsynare. Med tanke på att vi ligger efter en hel del och då har 6 outs som bäst och att vi kommer att bli utdragna en del gånger när vi verkligen har bästa handen så tycker jag inte att 5,5-1 är tillräckliga odds för att syna turn.

 

Med lite info om fi kunde det vara helt annorlunda dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svår hand att bedömma utan reads och table image.

 

Det är inte helt självklart att höja preflop tycker jag, brukar höja om BB är foldbenägen och bara syna om han är synbenägen i dessa lägen. Grundspelet för mig är dock att syna och sedan leda på floppen (nästan) oavsett vad som kommer.

 

Visst, i teorin ger vi upp lite värde preflop genom att syna men handen blir mycket mer lättspelad i en mindre pott tycker jag. Det finns på det sättet mycket fler chanser för fi att göra grova misstag. Det är dock självklart inte fel att höja men det är lite av en smaksak.

 

Om man spelar handen som du gör preflop så skulle jag antagligen spela floppen så att jag checkar med avsikt att checkhöja om CO betar men checksyna om det är BB som betar. När nu BB betar och CO synar så ligger vi ju rätt så kasst till, med 8-1 i pottodds så är det marginellt att syna med två överkort här men om jag inte "vet" (pga reads) att det är i princip otänkbart att turn checkas igenom så kommer jag nog att syna ett kort. Förbättrar vi inte på turn så checkfoldar jag utan större tvekan om jag inte har väldigt tydliga reads som säger något annat.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som ger upp denna hand på turn. Hur tror ni BB spelar ett steg- eller färgdrag?

 

Antagligen ofta precis så här. Problemet är bara att fi har nästan tre gånger så många potentiella "made hands" som slår oss som han har potentiella drag (givet att vi utgår från att han startade med en random hand, vilket inte nödvändigtvis är 100% korrekt men antagligen en god aproximation.)

 

Detta förutsatt att fi bettar alla sina drag på turn vilket ju inte är självklart, visserligen är det ju i hans ögon rätt troligt att du har två överkort som mycket väl kan foldas men han har ju CO som synade på floppen att tänka på också...

 

Det är dock mycket möjligt att potstorleken "tvingar" oss att syna ned när CO foldar även om det nog är rätt marginellt. Speciellt om vi tror att BB är benägen att checka ned typ bottenpar och bättre A-hög händer på rivern.

 

Det skall dock sägas att om vi någon gång ska ompröva beslutet vi tar på flopp att "take one of" för att sedan checkfolda turn om vi inte förbättrar så är det här efterssom turnkortet (givet att vi inte träffar) är i princip det bästa möjliga och CO foldar.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår nog inte vad du menar.. För passivt mot 3? menar du att du hade höjt floppen trots en bet plus en syn?

 

Om spader A hade dykt upp på turn så hade jag donkat.

 

För det första är det du som DIRR checkar på floppen låter vem som helst donka ut ett bet och reppa något, hade du raisat fått en reraise sedan en syn bakom hade du försatt dig i en enklare position eller hur? i stället för att göra det så spelar du så passivt du kan göra.

Inget illa menat men gillar verkligen inte det här spelet är oftast vanligare på högre nivåer att du kan ta ett till kort och kanske syna ner helt med read på FI.

Men på nivån 5-10 är det ett helt annat spel.

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första är det du som DIRR checkar på floppen låter vem som helst donka ut ett bet och reppa något, hade du raisat fått en reraise sedan en syn bakom hade du försatt dig i en enklare position eller hur? i stället för att göra det så spelar du så passivt du kan göra.

Inget illa menat men gillar verkligen inte det här spelet är oftast vanligare på högre nivåer att du kan ta ett till kort och kanske syna ner helt med read på FI.

Men på nivån 5-10 är det ett helt annat spel.

 

GL

 

This.

 

Skulle det annars alltid vara rätt att syna ner med a-hög mot två fi bara för att det är en dragflop?

 

Dessutom träffar typ en hel drös med drag på river förutom spaderdraget (utan par) samt 85 (trolig?), 87, 7T (trolig?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

This.

 

Skulle det annars alltid vara rätt att syna ner med a-hög mot två fi bara för att det är en dragflop?

 

Dessutom träffar typ en hel drös med drag på river förutom spaderdraget (utan par) samt 85 (trolig?), 87, 7T (trolig?).

 

Förstår inte riktigt vad du menar, Kan verkligen inte se detta som ett +ev spel från Hero's sida.

 

jag hade bettat ut på flop om jag hade fått en reraise sedan en syn innan det är min tur hade jag foldat på turn. Hade aldrig bara checkat och synat ner sådär utan väldigt bra read.

 

Imo är detta standard till varför man får betalt i fixed och det är sånna här jag försörjer mig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dock mycket möjligt att potstorleken "tvingar" oss att syna ned när CO foldar även om det nog är rätt marginellt. Speciellt om vi tror att BB är benägen att checka ned typ bottenpar och bättre A-hög händer på rivern.

 

Det skall dock sägas att om vi någon gång ska ompröva beslutet vi tar på flopp att "take one of" för att sedan checkfolda turn om vi inte förbättrar så är det här efterssom turnkortet (givet att vi inte träffar) är i princip det bästa möjliga och CO foldar.

 

Det var exakt så jag tänkte!

 

Men jag har fått tänka om. Det finns ett svagt värde att syna ner endast om Fi betar turn igen med gutshot+. Betar fi med oesd+ så förlorar vi på nedsyn. Jag trodde att det räckte med att fi hade FD här för att nedsyn skulla vara värt! (River är dock en enkel syn när man väl valt att syna turn.)

 

Dessutom borde jag ha betat floppen. Tjohej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar, Kan verkligen inte se detta som ett +ev spel från Hero's sida.

 

jag hade bettat ut på flop om jag hade fått en reraise sedan en syn innan det är min tur hade jag foldat på turn. Hade aldrig bara checkat och synat ner sådär utan väldigt bra read.

 

Imo är detta standard till varför man får betalt i fixed och det är sånna här jag försörjer mig på.

 

Jag höll med dig.. därav "this".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...