Gå till innehåll

PL/NL - När ska man gå All-in?


Oldboy

Recommended Posts

Tjena.

 

Fått upp ögonen och insett att THE - poker är konst. Mycket djupare än att bara bluffa och överbeta. Är inte så insatt, bara spelat ca 1 ½ mån. spelar för övrigt för det mesta freerolls, och jag brukar hamna runt 100-200 av 3000. Strävar efter att vinna freerolls och bygga upp min BR, är ju en fattig student annars ;) men spelar för typ hundra dollar i månaden annars. vunnit en del $10 10-manna. ja ja nu till frågan.

 

En sak, en pokerkompis påstår att man ska alltid allina före floppen om man har AA i sin hand.

 

Jag däremot brukar hellre smyga för att sedan allina för att få lite mera cash i potten. Annars lägger mina motspelare mot mig.

 

Det har visat sig vara förtjänt, men jag förstår, chansen finns att mina motspelare kan bygga upp sin hand med floppen, men den chansen är väl inte så stor...?

 

* Pillar lite i rubriken och flyttar till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena.

 

Fått upp ögonen och insett att THE - poker är konst. Mycket djupare än att bara bluffa och överbeta. Är inte så insatt, bara spelat ca 1 ½ mån. spelar för övrigt för det mesta freerolls, och jag brukar hamna runt 100-200 av 3000. Strävar efter att vinna freerolls och bygga upp min BR, är ju en fattig student annars ;) men spelar för typ hundra dollar i månaden annars. vunnit en del $10 10-manna. ja ja nu till frågan.

 

En sak, en pokerkompis påstår att man ska alltid allina före floppen om man har AA i sin hand.

 

Jag däremot brukar hellre smyga för att sedan allina för att få lite mera cash i potten. Annars lägger mina motspelare mot mig.

 

Det har visat sig vara förtjänt, men jag förstår, chansen finns att mina motspelare kan bygga upp sin hand med floppen, men den chansen är väl inte så stor...?

 

Som Brunson har skrivit:

 

Antligen vinner man en liten pott eller förlorar en monsterpott..

 

Med det vill jag säga att när man har AA på handen pre-flop vill man helst att de flesta ska lägga sig när man gör en allin..

 

Detta är vad jag lärt mig, men det finns säkert folk med andra åsikter ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak, en pokerkompis påstår att man ska alltid allina före floppen om man har AA i sin hand.

 

Jag däremot brukar hellre smyga för att sedan allina för att få lite mera cash i potten. Annars lägger mina motspelare mot mig.

 

Det har visat sig vara förtjänt, men jag förstår, chansen finns att mina motspelare kan bygga upp sin hand med floppen, men den chansen är väl inte så stor...?

 

Hur många kommer syna om du sätter all-in preflop? Inte många såvida du inte sitter vid ett tomtebord. Du kan dock gå all-in om det har varit raise/re-raise innan dig.

 

Desta fler spelare till floppen desto större risk finns det att dina AA är slagna, att checka vidare till turn eller river är inget att rekommendera vilket oftast hjälper fel person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Brunson har skrivit:

 

Antligen vinner man en liten pott eller förlorar en monsterpott..

 

Med det vill jag säga att när man har AA på handen pre-flop vill man helst att de flesta ska lägga sig när man gör en allin..

När man går all-in med AA pre-flopp och bettar pott eller mer så vill man alltid ha syn, helst av många. Vad Doyle sa har inget att göra med prefloppspelet, det beror på att AA är en hand som är väldigt svår att lägga postflopp och oftast när potten blir stor postflopp och man har en oförbättrad AA så förlorar man. Alltså när man får mycket action med ett överpar så är det oftast inte bra. Preflopp är AA nötterna och jag skulle betala folk för att syna med TT och liknande.

 

Ovanstående har inte med åsikter att göra utan är matematiska faktum. Men det är ju möjligt att du skrev fel... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att man inte alltid ska all-inna preflopp är att man a) ger bort för mycket information (vilket gör att motståndarna vet när du inte har AA) och b) för att du inte får fullt värde på dem, med AA så vill du bli synad så fort du betar någonstans runt pott. Allra helst så vill du bli all-in preflopp men det är tyvärr inte så ofta det går utan att beta typ 5-10ggr pott och då får man inga syner och missar därmed pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak, en pokerkompis påstår att man ska alltid allina före floppen om man har AA i sin hand.

 

Jag däremot brukar hellre smyga för att sedan allina för att få lite mera cash i potten. Annars lägger mina motspelare mot mig.

 

Ju lägre nivå jag spelar på, desto mer benägen är jag att stoppa in allt med AA preflop, särskilt om en spelare före mig har höjt. Det är förvånansvärt många som synar all in med AK AQ AJ TT JJ QQ och en hel del annat som de tycker känns bra att pilla in hela stacken med preflop.

 

Sen beror det väldigt mycket på vilka du spelar med, var du sitter på bordet och hur mycket pengar som finns uppe på bordet, men generellt så tycker jag det är ett bra spel att dunka in hela stacken preflop på lite lägre limits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Brunson har skrivit:

 

Antligen vinner man en liten pott eller förlorar en monsterpott..

 

Med det vill jag säga att när man har AA på handen pre-flop vill man helstNär man går all-in med AA pre-flopp och bettar pott eller mer så vill man alltid ha syn, helst av många. Vad Doyle sa har inget att göra med prefloppspelet, det beror på att AA är en hand som är väldigt svår att lägga postflopp och oftast när potten blir stor postflopp och man har en oförbättrad AA så förlorar man. Alltså när man får mycket action med ett överpar så är det oftast inte bra. Preflopp är AA nötterna och jag skulle att de flesta ska lägga sig när man gör en allin..

betala folk för att syna med TT och liknande.

 

Ovanstående har inte med åsikter att göra utan är matematiska faktum. Men det är ju möjligt att du skrev fel... ;-)

 

Jaja, nån som har en matematsik uträkning kanske jag borde ha skrivit ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Det bästa är att mixa upp spelet. Ibland slowspela dem, ibland inte. Om du ALLTID går all in med par i ess kommer aldrig nån att syna dem. Och oftast är det slowspelandet (när det funkar ;) ) som ger mest pengar.

 

Går man all in med AA innan floppen så har du inte gjort något fel i alla fall. Däremot åkar man ofta på bad beats om man har svårt att lägga ner AA längre fram i spelet när man tex bara synat stora mörken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spela dem beroende på position

 

om du sitter i tidig position på bordet så höj säg runt 4-6 bb kanske. at det lite lugnt och hoppas på att någon raisar. om någon raisar är det bara gå all-in på en gång. om någon bara synar så gå all-in eller höj mycket direkt efter flopen.

 

om du sitter i mellanposition och ingen öppnat före dig är essen lite jobbiga. det är nog en av de få gångerna jag limpar med dem för att hoppas på en höjning av knappen eller mörkarna. om ingen höjer hela vägen så är det synd. ingen kul hand att sitta med. väldigt komplicerad att spela postflop... krävs övning och känsla.

 

sen position är det nästan alltid någon som höjt före. om du vet att bb är en defender så testa att betta mer än han har för att han ska tro att du baara försöker köpa ut honom. synar han då är han toast :)

 

 

 

 

mitt mål med AA är att alltid vara all-in före flopen. men skyffla inte in alla pengarna på en gång. då förlorar ni bara en bra hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...