Gå till innehåll

Hantera tristess


Kaobell

Recommended Posts

Idag spelade jag en turre på pokerstars och under den första timmen hade jag två sit n go's igång samtidigt. I turren gick det skapligt och jag spelade konservativt. Aggresivt när jag väl hade något att spela med. Detta resulterade i att jag efter första timmen låg topp100 av typ 1500.

 

När sedan paus 1 var avslutad hade jag avslutat sng-turrarna med en 2a- och 1a-plats. Nu har jag bara turren kvar, en skaplig stack och inser att jag foldat senaste 20 minuterna. Min tidigare stora stack hade nu blivit något som var strax över medlet och flera på bordet hade mer chips. Jag gör då en rad dåliga beslut med andrapar och färgdrag etc som resulterar i att jag till slut är shortstackad och trycker in chipsen med TT vilken inte får stå.

 

Jag tror att mina dåliga beslut till största del beror på att jag blir uttråkad när jag inte får händer och ser att andra kommer ikapp det jag med tålamod byggt upp.

 

Känner någon igen sig?

 

Hur hanterar ni andra den här typen av dålig självdisciplin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla gör det nog mer eller mindre, och det är väl en ganska typisk mänsklig psykologisk reaktion att bli stressad och göra dåliga val när man känner att man håller på att bli omåkt, har själv gjort samma sak en hel drös gånger. Sen efter en tilthand kommer flera, det känner nog alla pokerspelare till.

 

Sen så har du vanligtvis tuffare motståndare senare i turneringen också såklart och det spelar ju även det in för hur bra eller dåligt det går.

 

Kan inte ge nåt annat råd än att ta det lugnt och iaktta motståndarna och vänta på en tabbe från deras sida.

 

GL och håll kylan !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med fruktansvärt mycket... om jag lirar en turre så brukar jag ibland multitabla.. men det leder att jag inte har 100% fokus på turneringsbordet som jag borde.. därför har jag ett NÖTtips... jag brukar slaska igenom en bra tvserie eller en film på ena sidan av skärmen.. och spela turneringen på den andra halvan !! detta är verkligen ett bra tips:P detta leder till att tiden går otroligt fort och när du får något knepigt besult i turren, kan du alltid pausa det du ser!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så övar man sig i koncentrationsförmåga samt disciplin så man kan spela sitt A-game i 4 timmar.

 

Jag funkar tvärtom. Jag spelar flera bord och tittar på tv samtidigt i början av en turre men ju längre jag kommer i turren ju mer skärpt blir jag och koncentrerar mig mer på bordet. Ju närmare pengarna jag kommer (eller närmare finalbordet) ju mer koncentrerad blir jag. Står ju mer på spel ju längre man kommer. Mitt EV i turren ökar ju hela tiden.

 

PS: Tror ni att värdens bästa turneringsspelare tänker "fan vad tråkigt jag har foldat 37 händer i rad nu jag kollar en film på min ipod så jag inte somnar"?

 

LoL nej de har förmågan att hålla koncentrationen på vad som händer vid bordet och spela sitt A-game hela vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS: Tror ni att värdens bästa turneringsspelare tänker "fan vad tråkigt jag har foldat 37 händer i rad nu jag kollar en film på min ipod så jag inte somnar"?

 

LoL nej de har förmågan att hålla koncentrationen på vad som händer vid bordet och spela sitt A-game hela vägen.

 

Det är sååå sjukt sällan han (ja, det är en han) foldar 37 händer i rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag funkar tvärtom. Jag spelar flera bord och tittar på tv samtidigt i början av en turre men ju längre jag kommer i turren ju mer skärpt blir jag och koncentrerar mig mer på bordet. Ju närmare pengarna jag kommer (eller närmare finalbordet) ju mer koncentrerad blir jag. Står ju mer på spel ju längre man kommer. Mitt EV i turren ökar ju hela tiden.

 

 

Kanske missförstod något, men om du spelar mer koncentrerat nära pengarna än fram tills dess, så måste du ju missa massor. Stackbyggandet fram till bubbelspelet är ju enormt viktigt.

 

Att ditt EV blir större hela tiden?

 

Visst desto djupare ITM ju mer pengar så klart. Men EV jämtemot motståndet lär ju inte bli större ju längre du går i turneringen eftersom det antagligen är fler duktiga spelare då än i början av en turnering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklare beslut i början då man spelar tightare.

 

Mer EV senare pga att det är färre spelare kvar.

 

Ja det är rätt att det är fler bra spelare kvar när halva fältet är borta. Alltså har jag inte dubblat mitt EV när halva fältet är borta men jag har ju större EV än när hela fältet är kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Enklare beslut i början då man spelar tightare.

 

Det där stämmer typ i SNGs men absolut inte i MTTs.

Alltså, om jag förenklar det rätt mycket så kan man välja om man vill spela få eller många händer friare desto mer marker man har. Det betyder alltså att man kan spela mycket fler händer ibörjan av MTTs än i slutet, eftersom optimal öppningsfrekvens i slutet är mycket mer bestämt än ibörjan av turneringen.Eftersom de flesta är riktigt dåliga postflop och kan vi exploatera deras misstag i tidiga skeden genom att spela fler händer mot dom.

Äh, blev rätt luddigt nu när jag läste igenom det men hur som helst kan du spela fler händer profitablet eftersom effektiva stackarna är djupare, vilket gör att spelet blir mycket mindre shove/fold, vilket öppnar upp för fler misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där stämmer typ i SNGs men absolut inte i MTTs.

Alltså, om jag förenklar det rätt mycket så kan man välja om man vill spela få eller många händer friare desto mer marker man har. Det betyder alltså att man kan spela mycket fler händer ibörjan av MTTs än i slutet, eftersom optimal öppningsfrekvens i slutet är mycket mer bestämt än ibörjan av turneringen.Eftersom de flesta är riktigt dåliga postflop och kan vi exploatera deras misstag i tidiga skeden genom att spela fler händer mot dom.

Äh, blev rätt luddigt nu när jag läste igenom det men hur som helst kan du spela fler händer profitablet eftersom effektiva stackarna är djupare, vilket gör att spelet blir mycket mindre shove/fold, vilket öppnar upp för fler misstag.

 

Tror att detta är korrekt, men tror dock att de flesta spelar som OP och tänker att jag har tid att vänta på att hitta en fin hand då blindsen är låga, visst lirar man SC´s mm men man väntar ofta med at ta stora beslut tills man hittar en ok hand eller att blindsen hunnit ikapp till typ 30BB.

 

VÄLDIGT många MTT spelare spelar bättre shortstackade än djupstackade.

 

Skulle vara kul att höra mer ingående hur du tänker kring detta reb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...