Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har spelat närmre ett år "seriöst" och lirar mest Fixed i storleksvalörer 2/4 o 3/6. Det går allt som oftast bra, särskilt short-handed då jag vinner på att betta ungefär hela tiden i alla lägen :roll: Detta är min första hand history här på forumet så om det är lite småfel här o där så vet ni vad det beror på. :?

Dock är jag inte alls lika skarp på fullbord och här kommer en hand som gjorde mig väldigt förbryllad.

Förutsättningarna är följande:

2/4 fixed på absolute mitt i natten, dvs ganska loose o passivt, då det inte bara är bonushoror (som mig) på sajten längre.

Notes på motståndare i handen:

SALUKI00 - första handen vid bordet men jag har lirat mot honom förut, hyfsat tajt, särskilt efter flopp då han inte gärna vill sticka in sina pengar utan nåt bra

THORVIKINGEN - loose tomte som blandar o ger, ibland e han passiv med nötterna o ibland trebettar han turnen med J5 på J-T-9-8 bräda, dock verkar han ha lite koll trots allt (han är ju ändå svensk ;) )

###############################################

Stage #99469131: Holdem Normal $2/$4 [2005-03-19 18:55:56]

Seat 1 - NEMEANLION $103.50 in chips

Seat 2 - SALUKI00 $100 in chips

Seat 3 - JPDEUCE22 $37 in chips

Seat 4 - THORVIKINGEN $81 in chips

Seat 5 - MOBOSSIE $29.75 in chips

Seat 6 - RUSCLE $53.25 in chips

Seat 7 - THORANDME $87.25 in chips

Seat 8 - JARNIX83 $104 in chips

Seat 9 - KJ721 $91.25 in chips

*** BLIND [dealer 5] ***

RUSCLE - Post small blind $1

THORANDME - Post big blind $2

SALUKI00 - Post $2

JARNIX83 - Pocket [7 :spade: ,7 :diamond: ]

Jaha, 77 UTG. Ingen vidare rolig hand i en tråkig position. Här slänger jag allt som oftast (för tight?) men på lösa passiva bord med få höjningar preflopp kan man väl limpa in...? Notera också att SALUKI00 har postat i mitten vilket (kanske) gör folk mindre stöldbenägna.

JARNIX83 - Calls $2

KJ721 - Calls $2

NEMEANLION - Folds

SALUKI00 - Checks

JPDEUCE22 - Calls $2

THORVIKINGEN - Calls $2

MOBOSSIE - Folds

RUSCLE - Calls $1

THORANDME - Checks

*** FLOP [4 :heart: ,6 :spade: ,5 :heart: ] ***

Pot: $14

Jaha, halva bordet limpade in men floppen är riktigt härlig, overpair plus open-ended. Med lite tur kan jag tom ha bäst hand för tillfället. Här tackar jag för RUSCLE's hjälp som gör att jag kan reraisa värde ur potten o kanske trycka bort folk med bara överkort. SALUKI00's call gör mig lite misstänksam, han har trots allt vilka kort som helst, kanske slowplayar han 87 eller 37. THORVIKINGEN's call ger ingen vidare ledtråd om vad han kan tänkas ha, två överkort är inte alls omöjligt. RUSCLE sitter förmodligen med en usel hand i stil med K6 eller A6.

RUSCLE - Bets $2

THORANDME - Folds

JARNIX83 - Raises $2 to $4

KJ721 - Folds (Timeout)

SALUKI00 - Calls $4

JPDEUCE22 - Folds

THORVIKINGEN - Calls $4

RUSCLE - Calls $2

*** TURN [4 :heart: ,6 :spade: ,5 :heart: ,10 :diamond: ] ***

Pot: $26

Ingen turn som man jublar åt men ändå inte helt dum. Fyllde inga drag för någon och folk som satt med överkort har ofta två klädda. Här får det bli en bet till tycker jag för o se vad de andra gör, potten är vid det här laget ganska stor. När SALUKI00 gör sin reraise börjar jag känna ett illamående o min hjärna börjar sluta att fungera, här är jag "bergsäker" på att han har 37. THORVIKINGEN känns som han fiskar efter färgen med sitt cold call. Här är första impulsen att slänga handen då min motståndare kan ha 87 vilket gör att matchen är slut, så att säga. Dock tar fiskinstinkten över o jag synar för split....?????

RUSCLE - Checks

JARNIX83 - Bets $4

SALUKI00 - Raises $4 to $8

THORVIKINGEN - Calls $8

RUSCLE - Folds

JARNIX83 - Calls $4

*** RIVER [4 :heart: ,6 :spade: ,5 :heart: ,10 :diamond: ,7 :heart: ] ***

Pot:$54

Yahoo, eller vänta, fan min triss ser inte så bra ut vid närmare eftertanke. Fyllde alla drag man kan hitta på så gråter en stund innan jag checkar. Helt enligt min read bettar THORVIKINGEN som om han hade färgen o jag steker en stund o funderar på att betala av 4 dollar till honom bara för att visa vilken tomte jag är. Hade jag bara mött THOR så hade jag ganska säkert callat men till slut bestämmer jag mig för att en av nissarna måste ha mig slagen o slänger min hand. Ni kan ju läsa det deprimerande resultatet nedan:

JARNIX83 - Checks

SALUKI00 - Checks

THORVIKINGEN - Bets $4

JARNIX83 - Folds

SALUKI00 - Calls $4

*** SHOW DOWN ***

THORVIKINGEN - Show cards [J :diamond: ,J :spade: ]

SALUKI00 - Show cards [6 :heart: ,5 :diamond: ]

*** RESULT ***

Total Pot($62) Rake ($3)

Board [4 :heart: ,6 :spade: ,5 :heart: ,10 :diamond: ,7 :heart: ]

SALUKI00 - Total ($59) HI:($59)Two pair, sixes and fives [6 :heart: ,5 :diamond: - B:6s,P:6h,B:5h,P:5d,B:10d]

THORVIKINGEN - HI:One pair, jacks [J :diamond: ,J :spade: -P:Js,P:Jd,B:10d,B:7h,B:6s]

Nu till diskussionen: var gör jag fel (överallt?) o framför allt, rutinsynar ni alltid ner på rivern i stora potter (oddsen är ju faktiskt ganska bra för att man kanske,eventuellt, i händelse av... någon gång skulle kunna ha dom slagna).

Såg att det blev lite långt men avslutningsvis har min egen analys kommit fram tilltvå alternativ: folda på turnen när han reraisar ELLER själv betta ut på river o folda om nån höjer, då ingen kan höja i detta läget utan stege eller färg.

Tack på förhand

Calle

(Pill, pill - Kubo)

Postad

Alltså... nu är jag ingen FL-lirare, men på rivern kostar det 4$ att syna en pott på 62$. Det innebär att du behöver vinna 1 gång på 15 för att en syn ska vara berättigad, och även om brädan ser farlig ut så tror jag definitivt att en triss kan stå sig så pass ofta. Oftast är det ju bara färgen du är slagen av här, att någon spelat på en hand som innehåller en trea känns inte jättetroligt, och att någon någon med hålstegsdrag skulle beta eller syna två bets kallt på den floppen känns inte heller jättetroligt.

Postad
men sedan på turn skulle jag tänkt lite på att ge up.

?

I sämsta fall har han ju åtminstone 6 relativt säkra outs för att vinna (tre 3 och tre 8, om vi räknar bort 3:heart: och 8:heart:. Chansen för att sätta det är ju 6 mot 40, dvs. 1 mot 6.6.

Om han, som han gjorde, betar turn och ställs inför syn på re-raise kostar det 4$ att syna 46$, dvs. 1 mot 11.5. Soklar syn.

Om han nu börjat misströsta och checkar, kommer det antagligen kosta 4$ att syna 34, dvs. potodds 1 mot 8.5. Solklar syn.

Det här sämsta tänkbara fall, där samtliga hjärter får räknas bort plus resterande sjuor. Dessutom är inte de implicerade oddsen inräknade här, så syn på turn är väl ganska solklar såvida det inte blir check-bet-raise.

Postad

Bra poäng, Jezaja. Du har rätt,risken att han ska ha en sjua sjunker betänkligt så därför borde jag kanske fundera lite på hans stegmöjligheter.

Dock ligger grundfelet i handen att jag från början totalt felanalyserade motståndarna o satte dom på händer som dom definitivt inte hade.

Men man lär sig föhoppningsvis av sina misstag....