Gå till innehåll

Pokergudarna log mot mig...


GBSkaning

Recommended Posts

Spelet är som vanligt på CC och deras 20/20 NL bord, alla limpar och någon i sen position höjer 12BB för att ändå sitta med 7 pers på floppen och 100BB i potten.

 

 

Till höger om mig sitter en norsk Vietnames som har åkt 10 timmar Haugesund med sina 2 bröder och mor och far (som sitter vid blackjack borden eftersom dom inte kan detta med poker alls, jo han sa faktsikt så) och nu bor i ett tält på campingen vid Skatås. Runt 25 år kanske han kan vara, och är en gambler utan dess like preflopp. Han ser 85% av flopparna men kan faktiskt folda floppen, vill säga om han inte har träffat par, hålstege, runner runner stege (runner runner det gills det med. På brädan 943 rainbow så synar han glatt ner till river med T8 med kommentaren att han hade "strajtedraget" på floppen). Problemet är att han förmodligen är i maskopi med gudarna, allternativ har märkt korten eller kanske till och med fipplat med shufflemastern. Han träffar ALLT och efter 4 timmar har han plussat ca 21k. Alltså drygt 10 inköp.

 

 

Min medecin mot dessa spelare brukar vara att få se så många billiga floppar mot dessa som möjligt och hoppas på nötterna. Dock håller en av mina bordsgrannar, en norman av den STORA modellen som är fullständigt tiltad på Vietnamesen, inte med mig utan envisas med att höja varje pott från knappen, och när han har knappen har jag BB och vår asiatiske vän SB. Denna killen spelar ungefär lika många potter som sin landsfrände. Så mao sitter jag inklämd mellan en callingstation som jag har position på och en supertiltad aggronorman som gemensat ser 85% av flopparna, och potten mellan 1200 och 2000 på flopp varje gång. Dock går det inte så bra för aggrot, och han sitter sällan på mer än 2k i stacken. Det där med att få se många billiga floppar mot Vietnamesen kan jag glömma.

 

 

Så tålmodig som jag är, eller nja, men jag hade så sjuk korttorka så jag slapp ofta ens bli inblandad i några potter mot någon av dem. Men hade på något sätt lyckats skrapa ihop en stack på 5k. Efter 2 timmars foldande får jag äntligen en hand.

 

 

På BB plockar jag upp KK. Som vanligt så limpar hela bordet, och som på beställning slår knappen upp det till 200. Vår asiatiske vän synar såklart och jag funderar på hur mycket jag ska raisa. Väljer slå upp det till 700, och det visar sig vara rätt move, aggrot på knappen muttrar något och efter någon minut så foldar han tillslut. Asiaten synar (något annat vore en skräll). Headsup mot asiaten med en bra hand kändes riktigt bra, men floppen kommer JJT med två ruter. Jaha tänkte jag, det är kommer ju sluta illa. Hans obligatoriska check, följs av lite funderande från mig. ca 1700:- i potten, och en kille med två random kort, väljer beta 700:- för att ha lite pottkontroll (eller ja, det ligger ju närar ett inköp i potten redan, och jag har ca 4300:- bakom men vill inte överspela mitt par direkt.) Han synar såklart, något annat vore konstigt. Turn är en obetydlig 3:a.

 

 

Han betar rakt ut 500:-. Jag är orolig för en J, men samtidigt är hans range på denna bräda oändlig så jag kan inte helt enkelt bara ge upp nu när jag kommit så här långt. Detta bet kan betyda allt och inget. Exempel:

 

 

1. En J, han har ju ingen koll på pottodds mm så att han bara betar 500:- på denna superdragiga bräda skulle vara mycket möjligt. 2. En stoppbet föra att få se en billig river med sitt drag, och med drag räknas det mesta. Inte alls otroligt att han sitter med exempelvis 97 och väntar in en 8:a eller 3. Helt enkelt en bluff. 4. Han skulle kanske kunna ha en T eller 3:a med som han tror leder. Jag kan heltenkelt inte sätta honom på någon specifik hand, utan hoppas väl på en billig showdown. Det finns ju ofta lägen där man leder stort eller ligger långt efter, men i detta läget leder jag stort, leder marginellt eller ligger långt efter, jag har helt enektl inte en susning.

 

 

Jag har ca 3600:- i stacken, och funderar på att ställa som skydd mot draget, men vill inte se ut som ett fån när han viker upp en J. Ställer jag kommer han syna med allt jag ligger efter med och folda allt jag leder mot (kanske inte QQ då iofs). Så efter en stund väljer jag att bara syna och har inga problem att vika på river om han betar starkt.

 

 

Och det gör han kan man säga. Han sätter mig all-in på rivern innan jag ens har hunnit uppfatta vilket kort som fallit. Men visst är det ett ruter, men det är det enda ruter som kan falla som skulle få min mun att le bredare än Mick Jaggers. Det är ruter K! När min hjärna har hunnit uppfatta detta ljuvliga kort, det enda kortet som jag kunde drömma om, så ler jag lite smått mot pokergudarna och tänker, äntligen är det min tur, och känner hur dom ler tillbaka. Stoltheten inom mig när jag tyst säger till mig själv; "Bra jobbat Skåning, där ser du att det lönar sig att sitta och folda i timme efter timme och inte bli frestad att spela den där underbara 84s bara för att Vietnamesen just drog in en 7500:- pott med den handen" får mig nästan att rodna.

 

 

Jag puttar in mina marker över linjen, men dealern tvekar om Vietnamesen verkligen satt mig all-in och börjar räkna hans marker (som består av 50% 20kr marker och 50% 100kr marker). Det går väl en minut eller så innan dealern räknat klart och kommit fram till att killen lyckats sätta mig all-in exakt på kronan, 3660:-, och vi alla tycker det var lite komiskt och skrattar till. Han slänger upp sina kort exakt samtidgt som mig. Jodå, han hade draget med Q9 i ruter. Dealern skjuter de drygt 10000kr till mig, men jag har redan upptäckt att det inte är jag som ska ha dom.

 

Pokergudarna log inte alls tillbaka, dom hade hånskrattat.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med där känns som att du vill både spela den försiktigt samtidigt som du ändå aldrig komma vika mot omslag eftersom han e sån fish... hade raisat mer preflop mer på flop och fått all in på turn senast... har han en knekt mumlar jag nåt om turfisk och beställer en whiterussian och går till rouletten... :-D

 

men samtidigt är det ju en vidrig set up etc etc... men om vi tänker långsiktigt så är det bra att såna fiskar får ha guldkvällar då de klonkar allt, då kommer dom aldrig sluta med poker 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...