Gå till innehåll

Csn


Rackad

Recommended Posts

Testade och studera på distans för några år sen under 1år men det gick åt helvete. Hade inte disciplinen att fixa det helt enkelt. Men nu tänkte jag studera seriöst på plats men fick svar från CSN om att mina tidigare studieresultat satte käppar i hjulet för det och att jag nu måste ge dem en bra förklaring/förklaringar till varför jag ej fick ihop poängen.

 

Någon med bra ursäkter eller som tom har erfarenhet av ett sånt här brev och vet vad som går hem hos dem. Sjukdom ska styrkas med läkarintyg btw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det var för några år sedan du senast studerade, kan du nog ha vissa chanser att få studiemedel nu, trots missade poäng. De kan betrakta detta som en s.k. nystart för din del. Testa med att påpeka att din bostadssituation, och sociala situation var rörig på den tiden. Det kan gå. GL!:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte verka dryg nu men försök att klara det utan CSN. Hitta något stabilt extraknäck, det är inte så svårt att jobba ihop 7k i månaden på lite helg och kvällsjobb. Både jag och sambon klarade det. Ok, jag erkänner, jag klarade det bara nästan, tog väl ca 20 papp i lån (som man fick betala tillbaka snabbt som attan). Äsch glöm mig som exempel, mina första två år fick jag betald utbildning.

Sambon fixade iaf 3 år utan en spänn i studielån. Hon fick ju grundbidraget iofs. Kan kanske bli klurigt om man inte är berättigad till det...

 

Min poäng är iaf att det går om man vill. Lycka till! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte verka dryg nu men försök att klara det utan CSN. Hitta något stabilt extraknäck, det är inte så svårt att jobba ihop 7k i månaden på lite helg och kvällsjobb. Både jag och sambon klarade det. Ok, jag erkänner, jag klarade det bara nästan, tog väl ca 20 papp i lån (som man fick betala tillbaka snabbt som attan). Äsch glöm mig som exempel, mina första två år fick jag betald utbildning.

Sambon fixade iaf 3 år utan en spänn i studielån. Hon fick ju grundbidraget iofs. Kan kanske bli klurigt om man inte är berättigad till det...

 

Min poäng är iaf att det går om man vill. Lycka till! :-)

 

Det låter faktiskt inte särskilt genomtänkt..du hade betald utbildning...din sambo hade studiebidrag(!) Alltså, visst k a n det gå att studera utan vare sig studiebidrag eller lån, men det är relativt sällsynt.

 

För det första ska du kunna hitta ett jobb som inte förstör dina studier, så att du inte orkar studera - vilket nog inte är så enkelt. Lagerjobb, sitta i kassan på Hemköp etc., står man nog inte ut med om man pluggar heltid.

 

Sedan måste du jobba en 20 timmar i veckan - ja troligen 25 eller mer, för att få ihop 7.000:-/mån, då det handlar om okvalificerade och dåligt betalda jobb. Men troligen vill du ha mer än 7.000:-; inte kul att leva på det.

 

Mitt grundtips är att ordna upp det med CSN snarast (se min tidigare post) - och grinda en del poker!:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsättningen var ju givetvis att man fick bidraget. Då behöver man dra in typ 1500 i veckan för att kunna få ut motsvarande lånet. Impossible you say? Tydligen inte, min sambo klarade det ju! Min syrra också för den delen fast hon hade sparat pengar sedan tidigare så det gills iofs inte.

 

Edit: Det räcker ju f.ö med 30 papp i sparpengar för att klara sex studiemånader och det kan man väl spara ihop på vilket sommarjobb som helst om man bor hemma?

 

Edit 2: Och nej, det är inte kul att leva på 7k i månaden men trots det finns det massvis med studenter som gör det trots att de bor i sjukt dyra korridorsrum (3-4k i månaden). Det finns liksom en anledning till att ölen kostar 20 spänn på nationer och kårer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsättningen var ju givetvis att man fick bidraget. Då behöver man dra in typ 1500 i veckan för att kunna få ut motsvarande lånet. Impossible you say? Tydligen inte, min sambo klarade det ju! Min syrra också för den delen fast hon hade sparat pengar sedan tidigare så det gills iofs inte.

 

Edit: Det räcker ju f.ö med 30 papp i sparpengar för att klara sex studiemånader och det kan man väl spara ihop på vilket sommarjobb som helst om man bor hemma?

 

Edit 2: Och nej, det är inte kul att leva på 7k i månaden men trots det finns det massvis med studenter som gör det trots att de bor i sjukt dyra korridorsrum (3-4k i månaden). Det finns liksom en anledning till att ölen kostar 20 spänn på nationer och kårer.

 

Först rekommenderar du OP att klara sig UTAN CSN...sedan påpekar du att din sambo klarade sig - förutsatt att hon fick studiebidraget...(!)

 

Läs OP:s inledande inlägg istället...! Risken är uppenbarligen ganska stor att han inte får vare sig studiebidrag eller lån. Så varför hänvisa till din sambos situation, som inte alls är/var jämförbar med OP:s?

 

Vem har sagt att OP bor hemma? Och hur skulle 30 papp i sparpengar kunna räcka i sex månader? Och vad får dig att tro att OP bara behöver klara sig i sex månader? Troligen är det en betydligt längre utbildning han tänker genomföra. Förutsätt inte en massa utan att ha faktaunderlag!

 

Läs igenom posterna noggrannare och tänk efter innan du kommer med dina inlägg istället!:twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs igenom posterna noggrannare och tänk efter innan du kommer med dina inlägg istället!:twisted:

 

Back atya.

 

Först rekommenderar du OP att klara sig UTAN CSN...sedan påpekar du att din sambo klarade sig - förutsatt att hon fick studiebidraget...(!)

 

I mitt inlägg klargjorde jag tydligt att personen ifråga fick bidragsdelen.

 

Läs OP:s inledande inlägg istället...! Risken är uppenbarligen ganska stor att han inte får vare sig studiebidrag eller lån. Så varför hänvisa till din sambos situation, som inte alls är/var jämförbar med OP:s?

 

Hur vet du det? Var ges den informationen?

 

Vem har sagt att OP bor hemma?

 

Vem har sagt att han INTE gör det?

 

Och hur skulle 30 papp i sparpengar kunna räcka i sex månader?

 

Bidragsdel = runt 2k

 

Sparpengar (30k sek/6 mån) = 5k

 

2k + 5k = 7k (vilket många (de flesta?) klarar sig på).

 

Lågstadiematte ffs.

 

Och vad får dig att tro att OP bara behöver klara sig i sex månader?

 

Det var bara ett räkneexempel. Hur vet du att det är en längre utbildning? För övrigt kan han prova igen hos Csn efter sex mån.

 

Förutsätt inte en massa utan att ha faktaunderlag!

 

Oh, like you just did?

 

Förlåt för att man försöker peppa honom genom att visa att det finns personer som klarar sig genom sin utbildning med minimala medel. Om han inte ens får bidragsdelen, inte anser sig kunna jobba osv så är det tyvärr så att han inte kan utbilda sig. Då blir det till att skaffa jobb och knega och spara. Eller du kanske är en såndäringa... vahettere... vahettere... kommunist?? :mrgreen:

 

Edit: Just det ja, de sista 1,5 åren hade jag inte en spänn från Csn och jobbade ihop till försörjningen själv. Klarar man det i 1,5 år klarar man det säkerligen dubbelt eller tredubbelt så lång tid. So there.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen beror det litegranna på vad OP tænker plugga.

 

Jag skulle vilja hävda att OP vid univeristetsstudier inte borde ha några större problem att ha ett extrajobb och knega en 15-20 timmar i veckan förutsatt att det är minimalt med grupparbeten och påtvingad närvaro. Knegade någonstans mellan 50-80 timmar per månad under socionomstudierna vid GU.

 

Tänker OP läsa vid teknisk högskola blir det tuffare att jobba vid sidan om IMO. Högrs studietakt, fler grupparbeten, fler föreläsningar/laborationer som är obligatoriska. En tuffare utbildning helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Back atya.

 

 

 

I mitt inlägg klargjorde jag tydligt att personen ifråga fick bidragsdelen.

 

 

 

Hur vet du det? Var ges den informationen?

 

 

 

Vem har sagt att han INTE gör det?

 

 

 

Bidragsdel = runt 2k

 

Sparpengar (30k sek/6 mån) = 5k

 

2k + 5k = 7k (vilket många (de flesta?) klarar sig på).

 

Lågstadiematte ffs.

 

 

 

Det var bara ett räkneexempel. Hur vet du att det är en längre utbildning? För övrigt kan han prova igen hos Csn efter sex mån.

 

 

 

Oh, like you just did?

 

Förlåt för att man försöker peppa honom genom att visa att det finns personer som klarar sig genom sin utbildning med minimala medel. Om han inte ens får bidragsdelen, inte anser sig kunna jobba osv så är det tyvärr så att han inte kan utbilda sig. Då blir det till att skaffa jobb och knega och spara. Eller du kanske är en såndäringa... vahettere... vahettere... kommunist?? :mrgreen:

 

Edit: Just det ja, de sista 1,5 åren hade jag inte en spänn från Csn och jobbade ihop till försörjningen själv. Klarar man det i 1,5 år klarar man det säkerligen dubbelt eller tredubbelt så lång tid. So there.

 

Du kan visst "peppa" OP - naturligtvis inget fel i det...problemet är att det mesta du sagt INTE är relevant. Det minsta krav man brukar ställa på en argumentation är att den är relevant och riktig.

 

Man kan bara utgå från KÄNDA fakta - det har du tydligen inte fattat...så ditt prat om att "om man bor hemma" är alltså inte relevant. Det är lika korkat som att säga, att om du har en rik morfar som just avlidit, och som testamenterat en massa till dig, så behöver du inte CSN..

 

Och förresten, ditt oförskämda pucko..kalla mig inte kommunist!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen beror det litegranna på vad OP tænker plugga.

 

Jag skulle vilja hävda att OP vid univeristetsstudier inte borde ha några större problem att ha ett extrajobb och knega en 15-20 timmar i veckan förutsatt att det är minimalt med grupparbeten och påtvingad närvaro. Knegade någonstans mellan 50-80 timmar per månad under socionomstudierna vid GU.

 

Tänker OP läsa vid teknisk högskola blir det tuffare att jobba vid sidan om IMO. Högrs studietakt, fler grupparbeten, fler föreläsningar/laborationer som är obligatoriska. En tuffare utbildning helt enkelt.

 

Det finns t.o.m. de som jobbar heltid - och pluggar heltid på universitet. Jag har själv gjort det under en termin, men hade givetvis inte så höga närvarokrav i undervisningen. Nu är det ju inte bara själva närvaroobligatoriet som är avgörande för om/hur mycket man klarar att jobba extra, utan ens egen förmåga att inhämta kunskaper.

 

Att teknisk högskola skulle vara så mycket tuffare är däremot en myt. Känner själv några civilingenjörer, som inte direkt är de skarpaste knivarna i lådan. Det går säkert att jobba parallellt med den typen av studier också, dock kanske inte så många timmar i veckan p.g.a. närvaroobligatoriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att teknisk högskola skulle vara så mycket tuffare är däremot en myt. Känner själv några civilingenjörer, som inte direkt är de skarpaste knivarna i lådan. Det går säkert att jobba parallellt med den typen av studier också, dock kanske inte så många timmar i veckan p.g.a. närvaroobligatoriet.
Något av ett sidospår men ändå. "Pluggade" två år på CTH innan jag droppade ur och började läsa till socionom så jag har upplevt bägge världarna och det är min, högst personliga uppfattning, att en civ. ing-utbildning är "tuffare" att ta sig igenom än valfri universitetsutbildning. Alltså, mina socionomstudier var nog den glassigaste tiden i mitt liv. Ett par förelösningar i veckan, ett par grupparbeten per termin samt nästan uteslutande hemtentor som man skrev på rödvinsfylla. Life was good!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...