Gå till innehåll

NL - AK i mitten/sen, TP på floppen, hur spela?


Morbo

Recommended Posts

Rullen mår inte bra. Dags att grinda. En typiskt situation jag brukar råka ut för när jag spelar $1/$2 NL är något i stil med följande: Har AK i mitten/sen position. Slår upp, får två syn. Flop nåt i stil med AJ4 rainbow. Checkas till mig, betar runt pot, så blir jag minimumcheckraisad. Vad nu?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får flera syn innan killen checkraisar kan du var rätt säker på att han prickat en triss eller bättre. Varför Annars mjölka bordet med en minimum raise(Jag skulle inte göra detta ändå....).

 

Det hela beror ju självklart vem det är som checkraisar också. Är det en av de miljoner skumtomtar som tror att poker är detsamma som lotto så kan det betyda vad som helst.....

 

Så det hela blir besvarat med det klassiska pokersvaret...det beror på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen jag letar efter en universell lösning, eftersom jag normalt spelar 3-4 bord och inte kan hålla kolla på reads så lätt.

 

Hmm..... du får ju ganska snabbt en uppfattning om hur folk spelar. Inte reads men lite av deras spelaupplägg. Detta brukar vara ännu mera vanligt online då folks spel blir rätt mekaniskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga och det är som sagt en väldigt knepig situation som uppkommer väldigt ofta och för det första tycker jag inte att man borde sluta multitabla för att "man inte kan reada folk". Spelar du ett bord krävs fortfarande väldigt mycket tid för att få en tillförlitlig read eller ett ganska bra humm i alla fall.

 

Chansen är nog ganska stor att fi "känner" efter vart han står med tp sämre kicker. Det bästa då borde vara att syna och låta fi betta ut på turn (vilket han förmodligen gör både med set, two pair och esset/kungen där det sista alternativet bör förekomma mest frekvent).

Reraisar du istället minskar ju chanserna att få betalt av sämre händer. Problemet är väl att man inte tar reda på vart man själv står i handen och det blir kanske svårt att kunna släppa handen på turn om ett "ofarligt" kort faller.

 

Ytterligare en intressant aspekt av problemet är när det förekommer färgdrag på floppen, då blir ju det ju mycket farligare att bara syna miniraisen då många gillar att spela färgdrag så. Hur ska tptk (Q,K,A) spelas i de fallen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Morbo!

 

Du har ju position så det är för vekt och folda och om du höjer är det stor risk att du bara får action om du är slagen.

Så syna och se vad din motspelare gör på turnen. Om han satsar mycket kan det nog vara läge att folda men om han är vek kan du antingen höja eller syna.

 

Då är det värre när du blir höjd och du INTE har position.

Hur man ska spela då beror väldigt mycket på hur floppen ser ut, vilken motståndare man har, hur ens table image är osv.. Vissa gånger är det rätt att fold direkt. Andra gånger är det rätt att bara syna och betta ut på en blank Turn. Men som sagt det beror ju helt på..

Jag vet.. du vill inte ha ett sånt svar.. Men mot vissa spelare hade jag foldat omedelbart medans andra hade jag höjt.

Det är därför det är så viktigt att ha ett ungefär hum om hur ens motspelare är i NL. (Loose, tight, calling station..osv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag inte gillar minraisar skulle jag kunna tänka mig att minraisa tillbaks här eftersom du har position på honom. Raisar han igen foldar du synar han bettar du 1/3 eller 1/2 pot på turn och checkar bakom på rivern. Efterrsom han checkraisade är chansen att han har ett drag ganska liten och antingen så kommer han eller du att vara storfavorit i handen. Då tycker jag att det är ok att hålla nere betten på turn ifall han väljer att slowplaya nått typ av monster. Är han aggresiv på något sätt under resten av handen, typ bettar ut turn så kan du nog lägga dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...