Gå till innehåll

Luckbox vs. Downswing


Luckbox

Recommended Posts

Tror jag står över att dra någon desto längre historielektion över hur min pokerkarriär har börjat och utvecklats. Kan dock berätta att jag har spelat (och läst böcker & forum) från och till i ungefär 5 år och att jag under denna tid har lyckats bygga upp ett litet plus. Vinsterna har dock varit relativt blygsamma och det är egentligen först på senaste tid (månader) som jag äntligen har haft tid att faktiskt satsa på pokern.

 

Men. Trots att jag spelat mitt livs bästa poker (imho) de senaste månaderna, lyckas jag inte få min BR att korrelera med detta faktum. Har alltså en rejäl downswing på gång. En downswing är givetvis alltid jobbig, men på något sätt känns denna speciellt jobbig pga:

 

  • Det är min första ordentliga downswing
  • Den inträffar precis när jag påbörjat min nystart – nu när jag äntligen har storsatsat på pokern genom att läsa böcker, kolla videor, läsa forum & HH’s.

 

Känns som om jag håller på att förlora självförtroendet, har varit några riktig jobbiga dagar på sistone när jag har börjat tvivla på mina förmågor… Även om jag vet att majoriteten av mina förluster har orsakats av massiva bad beats, så känner jag att de börjar påverka mitt spel negativt. Nästan varje session & bord på senaste tid har visat minus… "Hopplöst" känns som ett ord som beskriver min situation väl. :evil:

 

Börjar bli trött på att gå all-in som 75+ % favorit och bli utdragen - något som hänt i typ 8/10 gånger nu på sistone. Vet att detta kallas varians, men som jag redan sa, det har ändå börjat påverka mitt spel och kombinerat med att jag vet att jag fortfarande har mycket att lära mig, så känns det väldigt tungt att börja bygga rulle igen.

 

Känner dock att jag fortf. har motivationen att bli bättre, vill definitivt inte att en downswing ska sätta stop för mitt spel!!

 

Härav dagbok. Ska återkomma lite senare med några intressanta HH’s. Tror inte jag kommer att spela så mycket poker de närmsta dagarna, tror det gör gott med en liten paus. Istället får det bli lite instruktionsvideor a la Stoxpoker och kanske några gamla HSP avsnitt! :-)

 

 

PS. Äh, var inte meningen att skriva så mycket... nåja. Btw. min nivå har varit NL100 (6 max) sedan nystarten, men pga. downswingen så var jag tvungen att gå ner till NL50. Så det kommer att bli NL50 framöver tills jag igen har minst 25 inköp (och självförtroendet!) för NL100.

 

BR: $1360

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist att höra om din downswing! Hade själv en för drygt en månad sedan, sånt är inte kul.

 

GL med dagboken!

Tänkte även höra mig för vilket nätverk du spelar på?

 

Tackar tackar!

Spelar på Prima och Ongame, just nu ligger hela rullen på Prima.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hum, kanske lika bra att lägga alla korten på bordet och visa min graf sedan nystarten (därav liten sample size). Ingen fin syn, men men:

 

2r75yjm.jpg

 

Angående mina stats så har jag spelat ungefär 21/14/2.1 samt

WTSD: 22%

W$SD: 45%

PF AF: 1.6

Flop AF: 3.9

Turn AF: 2.7

River AF: 3.1

 

Antar att PFR och W$SD är aningen låga... Men är som sagt över väldigt få händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, härligt. Kan verkligen rekommendera de som vill kolla pokervideor att ta sej en titt på deucescracked. Varför? Jo, helt enkelt därför att de har valt att inte skydda sina videor med DRM = man kan kolla dem på sin ipod i valfri miljö, tex. på en filt i parken (skriver från mobilen). Riktigt skönt att komma bort från datorn nu på sommaren och efter min downswing!

 

Ska njuta av solen en stund till, men ska försöka gräva fram lite HH's senare. Måste försöka analysera mitt spel, anar att jag inte kan skylla hela downswingen på bad beats...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är några händer jag tyckte stack ut när jag gick igenom min databas

 

****** Hand 1 ******

 

UTG spelar finfina 66/32 över ca. 50 händer, men kan man göra nåt med 99 på detta bord? Antar att min syn på turn är dålig?

 

$0.5/$1 No Limit Holdem

Stacks:

UTG ($250.09)

UTG+1 ($99.50)

CO ($119.36)

BTN ($21.92)

SB Hero ($111.58)

BB ($78.30)

 

Pre-flop: ($1.50, 6 players) Hero is SB 9:club: 9:heart:

UTG raises to $4, 3 folds, Hero raises to $13.50, 1 fold, UTG calls $9.50

 

Flop: Q:heart: J:heart: 8:club: ($28, 2 players)

Hero checks, UTG checks

 

Turn: 8:spade: ($28, 2 players)

Hero checks, UTG bets $14, Hero calls $14

 

River: 3:club: ($56, 2 players)

Hero checks, UTG bets $32, Hero folds

 

Final Pot: $88

 

 

****** Hand 2 ******

 

Vi tar o försätter på mellanpars linjen, hur skulle ni spela denna hand? Är det fold som gäller när vi inte träffar set? UTG spelar 22/17 över 600 händer.

 

 

$0.5/$1 No Limit Holdem

Stacks:

UTG ($103.00)

UTG+1 ($94.00)

CO ($97.00)

BTN ($75.75)

Hero ($102.70)

BB ($107.12)

 

Pre-flop: ($1.50, 6 players) Hero is SB 8:spade: 8:club:

UTG raises to $4, 3 folds, Hero calls $3.50, 1 fold

 

Flop: J:heart: K:spade: 5:club: ($9, 2 players)

Hero checks, UTG bets $9, Hero ???

 

 

****** Hand 3 ******

 

Mellanpar igen (blev tydligen kvällens tema), CO spelar 18/15 över 400 händer. Löns det att fortsätta efter synen? A:spade: som bluffkort?

 

$0.5/$1 No Limit Holdem

Stacks:

UTG ($162.64)

UTG+1 ($193.61)

CO ($121.03)

BTN ($160.50)

Hero ($106.18)

BB ($99.00)

 

Pre-flop: ($1.50, 6 players) Hero is SB 9:diamond: 9:spade:

UTG raises to $4, 1 fold, CO calls $4, 1 fold, Hero calls $3.50, 1 fold

 

Flop: 8:club: 4:heart: 3:heart: ($13, 3 players)

Hero bets $6.50, 1 fold, CO calls $6.50

 

Turn: A:spade: ($26, 2 players)

Hero ???

 

 

Hur spelade jag dessa? Hur skulle ni ha gjort? Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hand1: Betta flop ffs?

 

hand2: Folda.

 

hand3: check-syn på flop antar jag... absolut inte betta in i honom. Så som spelat så bettar jag turn, men det är väl marginellt om man bör ge upp den eller inte.

 

Så sant, i första handen så borde jag ha höjt på floppen, i synnerhet när jag sedan synar samma summa på turn.

 

Hand 2: Ok. Fold. Men va kan en NL100 22/17 tänkas ha på denna flop när han bettar pott? Känns som en konstig bet...

 

Hand 3: Jepp, checka till pf raise'arn heter det ju, men kan man tänka sig att få mera/bättre info om man visar aggression redan nu? (iofs så kanske min bet är feldimensionerad isf??)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt just och funderade på lite grejer. Kom fram till att jag verkligen måste fokusera på följande saker när jag spelar:

 

1. Spela max 3 bord. Känner att jag tappar en hel del info när jag spelar upp till 6 bord när jag "måste" spela X händer/dag för att fixa min bonus. Nästan så ja funderar på att skippa bonusen helt nu när ja gått ner till NL50.

2. Inte kolla hur mycket jag ligger +/- under sessionen gång.

3. Inte spela när jag borde göra annat, förorar man då känns förlusten dubbelt så tung.

4. Spela aggressivare.

5. Inte kolla Simpsons/top gear/surfa under sessionen!! (svårt att låta bli, men är garanterat -EV)

 

Överlag så tycker jag att jag fått bättre struktur på mitt spelande, tar tex. alltid max 1h pass. Men slarvar somsagt fortfarande med vissa saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant, i första handen så borde jag ha höjt på floppen, i synnerhet när jag sedan synar samma summa på turn.

 

Hand 2: Ok. Fold. Men va kan en NL100 22/17 tänkas ha på denna flop när han bettar pott? Känns som en konstig bet...

 

Han kan ha alla pocketpar, AK-AT, KQ, KJ, QT, massor med händer.

 

Hand 3: Jepp, checka till pf raise'arn heter det ju, men kan man tänka sig att få mera/bättre info om man visar aggression redan nu? (iofs så kanske min bet är feldimensionerad isf??)

 

Om du får så mycket info, varför behöver du hjälp med hur du ska agera på turn? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, dagens pokerpass avslutat. Ännu en mellanpars hand (måste lära mej dessa, känner att jag e lite osäker här ännu)... hur gör vi mot FI (22/16)?

 

$0.25/$0.5 No Limit Holdem

Stacks:

UTG ($6.69)

CO ($65.78)

Hero ($48.03)

SB ($45.29)

BB ($47.25)

 

Pre-flop: ($0.75, 5 players) Hero is BTN T:diamond: T:heart:

1 fold, CO raises to $2, Hero raises to $7, 2 folds, CO calls $5

 

Flop: 9:heart: 3:diamond: 6:spade: ($14.75, 2 players)

CO checks, Hero bets $7.37, CO raises to $36.86, HERO???

 

 

Mvh,

Not-so-Luckbox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kan ha alla pocketpar, AK-AT, KQ, KJ, QT, massor med händer.

 

 

 

Om du får så mycket info, varför behöver du hjälp med hur du ska agera på turn? ;)

 

Nåja, men om jag istället för info, säger att jag får honom att genomskinligare. Dvs. hans syn visar mera styrka än en bet på samma summa... Finns det någon grund i detta eller är jag helt ute och cyklar nu? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, men om jag istället för info, säger att jag får honom att genomskinligare. Dvs. hans syn visar mera styrka än en bet på samma summa... Finns det någon grund i detta eller är jag helt ute och cyklar nu? :roll:

 

Vad som händer är att några händer som du leder över foldar. Det innebär att det kanske blir liiite lättare att sätta honom på en hand, men du är också oftare slagen. Det är obra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whee, härligt att äntligen avsluta en session med ett litet plus!

Ok, sessionen varade bara 123 händer, men tänkte att det var lika bra att avsluta, för en vinnande session är ju första steget upp ur en downswing, eller nåt... :roll:

 

 

29/7: $75 (289 händer)

30/7: $111 (123 händer)

 

Bonus: 2466/7000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara en purken glädjedödare, men om det fortsätter gå skraltigt så skulle jag gå ner i nivå om jag vore du. Med tanke på vilka händer du frågat om hjälp på så kanske du inte är vinnande på NL100. Givetvis kan jag inte göra en säker bedömning så enkelt, men du bör fundera på det om du fortsätter förlora.

 

Med lite tur så går det uppåt från och med nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste börja bestämma i fler potter, du är på tok för passiv preflop. Tycker även du borde tigha upp ditt spel för dom potterna du postar är väldigt basic och standard och ska inte vålla några större problem. Överlag är dina PT underliga, 3.1 i river aggression är juh bara konstigt tex.

 

Posta gärna nick så ska jag kolla min PT och kan komma med fler synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått ner i nivå, spelar NL50 nu, har kanske varit lite otydlig med det.

Angående mina preflop stats så jobbar jag på dom, ligger på 23/18,5 i min nya databas - gappet minskar

 

Erkänner att jag har en hel del att lära mig, men att NL100 skulle vara oöverkomligt har jag väldigt svårt att tro..

 

Hur skulle ni annars ha gjort i handen ja postade igår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en riktigt tuff session igår när jag i början av passet åkte på 2 utdragningar, var 80% favorit i båda när pengarna åkte in. Nåväl, det var trots allt riktigt skönt att få avsluta dagen med ett litet plus. ;-)

 

Nu ska ja ta en sväng via jobbet (måste få in lite plus-timmar :-( ) och gymmet. Men sedan blir det kvällspass!

 

 

29/7: $75 (289 händer)

30/7: $111 (123 händer)

01/8: $20 (1520 händer)

 

Bonus: 3423/7000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...