Gå till innehåll

Money management.


swaan111

Recommended Posts

Hejsan, Jag är relativft ny på detta forum då jag nyss registrerade mig.

Jag har spelat poker i ca 3 år.

 

Dom första 2 åren spelade jag endast freerolls, och insåg ganska fort att jag var fast i spelet.

Spelade ihop ca 50$ via freerolls och började sedan spela cash table, 0.5-0.10 närmare bestämt.

 

Gick inte så bra, på grund utav av att jag inte kunde så mycket om poker just då, spelade bort rullen rätt så fort.

 

Nu på sistonde har jag börjat spela lite mer serriöst, Satte in 300kr på Bettson och spelade lite, gick väldigt dåligt på 0.5-0.10 så jag började lira HU.

 

Spelade snabbt upp mig till 200$ på några timmar. Sen kom min girighet in i bilden, jag gick upp nivåer och spelade för mer och mer pengar, vilket självklart resulterade i slut på pengar.

 

Satte sedan in 300kr till på http://www.betonbet.com gick väldigt bra spelade upp mig till ca 170$, sen gjorde jag samma misstag igen.

Så nu har jag spelat bort ca 800kr denna månad,

 

Ett problem jag vet jag har, är att jag bara har 50$ i rullen när jag börjar på en sida, då man egentligen borde ha 1000x bb = 100$.

Ska tänka på det nästa gång jag ska sätta in pengar någonstans.

 

Jag känner själv att jag har "skillen" för att kunna tjäna pengar på detta, jag måste bara planera money managament bättre och inte gå upp nivåer hela tiden.

 

Jag känner mig väldigt trygg på 0.5-0.10 samt 0.10-0.20.

Vilken summa borde vara bra för att börja bygga en rulle på främst 0.10?

 

Sure, Jag är väldigt ung än, det är bara min money management som är kasst.

Någon som skulle kunna länka till bra instructional videos också?

Har kollat alla på Deucescracked.com,

 

 

Någon som skulle kunna komma med lite tips osv?

 

Mvh Swaan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<klipp>

Ett problem jag vet jag har, är att jag bara har 50$ i rullen när jag börjar på en sida, då man egentligen borde ha 1000x bb = 100$.

Ska tänka på det nästa gång jag ska sätta in pengar någonstans.

 

Jag känner själv att jag har "skillen" för att kunna tjäna pengar på detta, jag måste bara planera money managament bättre och inte gå upp nivåer hela tiden.

 

Någon som skulle kunna komma med lite tips osv?

 

Mvh Swaan.

 

Det är ju synd om du sätter in och förlorar pengar. Mitt råd är att fortsätta med frirullarna, och att använda dessa pengar till att börja spela cashgame på de lägsta nivåer du hittar på pokersajterna. Sedan kan du gå upp i nivå om och när pengarna växer, t ex när du har 50 inköp för nästa nivå.

 

Det du skriver om hur mycket man ska ha 'i rullen' när man börjar på en sida är ett missförstånd. Det tillhör den form av kloka 'money management'-råd som Mason Malmuth brukar driva med. Du kan lika gärna börja med att sätta in en liten summa. Det är då inte fråga om någon bankrulle. En pokerspelares bankrulle är ALLT han eller hon har som kan spenderas på poker.

 

Sedan tycker jag att du ska ta det lugnt, studera spelet under några år och lägga krutet på att gå i skolan, men det lär du väl inte lyssna på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt största problem är att du är 15 år. Dessutom är 10 inköp väldigt lite.

 

 

Okej ProToss. Min ålder må vara ett problem, men jag tycker att det går väldigt bra att spela så länge jag inte går upp nivåer osv.

 

Kan du rekomendera hur mycket man ska sätta in?

 

Mattfrid, Jag förstår vad du menar helt klart.

Det är sommarlov nu och har inte så mycket för mig, och jag brinner verkligen för poker, hur kul som helst.

 

Brukar köra turnerningar med folk man känner här i gävle, vi brukar vara 30-40 pers.

 

Har vunnit 3 av 4, kom 2a i den jag inte vann, Dom andra som var med var helt okej spelare, dom flesta 20+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej ProToss. Min ålder må vara ett problem, men jag tycker att det går väldigt bra att spela så länge jag inte går upp nivåer osv.

 

Kan du rekomendera hur mycket man ska sätta in?

 

30 inköp brukar sägas vara standard för att kunna ta några smällar. Dock förutsätter det ju att du är en vinnande spelare, är du förlorande kvittar beloppet.

 

Håller dock med om att hålla dig till freerolls och spela för vinster, att redan vid 15 års ålder sätta in och förlora pengar är inte bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag är bra på poker, har vunnit 300-400$ denna månad, men sedan har jag gått upp nivåer när jag helt klart inte var redo för det.

 

Jag ska antagligen köpa ett "abbonemang" av deucescracked och kolla på alla deras filmer och lära mig.

 

Jag ska även testa sätta in lite mer pengar senare, och se hur det går.

Ska verkligen hålla mig på samma nivå hela tiden då också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 inköp brukar sägas vara standard för att kunna ta några smällar. Dock förutsätter det ju att du är en vinnande spelare, är du förlorande kvittar beloppet.

 

Håller dock med om att hålla dig till freerolls och spela för vinster, att redan vid 15 års ålder sätta in och förlora pengar är inte bra.

 

Jag håller på minst 50 inköp, men jag vill invända mot att det skulle vara relevant för hur man startar. Om detta vore sant, så skulle alla duktiga spelare som inte redan har ett kapital när de börjar spela poker, alltså ha mycket dåliga utsikter. Så är det självklart inte. Har det sedan någon betydelse om de startar med noll kronor, 100 kronor eller någon annan summa? Jag skulle påstå att även detta har helt marginell betydelse, eller kanske det t.om är så att det går bättre för den som börjar från noll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena, det är kul att du gillar poker och du kommer säkert bli riktigt bra om du vill!

Men att spela bort 800 kr på poker på en månad när man är 15 är inte så lyckat tycker jag. Om du nu inte har/får väldigt mycket pengar, men tycker ändå det är mycket.

 

Och tycker verkligen inte att du borde spela högre än 0.5/0.10$, fram till att du verkligen SPELAT ihop en rulle för NL25.

 

Om du har spelat 3 år och klarar lägsta nivån som du säger, borde det räcka med att sätta in 100$ = 10 inköp på 0.10. Och sen med säkert/bra spel spela den uppåt.

Det spelar ju ingen roll om du sätter in 10 inköp eller 30 om du inte kan hålla kvar rullen, och att hela tiden sätta in mer när man är 15 tycker jag inte särskilt bra alls.

Klarar du inte det utan spelar bort rullen, borde du vänta med att spela till du är 17-18 åtminstone. Och till dess spela frirullar och möjligtvis 0.01/0.02$.

Eller fixa ett jobb några dagar i månaden och använd dom pengarna till poker.

 

Livet och poker handlar om att göra bra beslut och vara ärlig mot sig själv för att få ut det bästa av det. Det är lockande för alla spelare att spela "för högt" jämfört med vad sin ekonomi klarar, men bra spelare kör där dom har en edge och kan spela avslappnat.

 

Lycka till! Men gör inte av med alla pengar du har på poker, och gör inte av med pengar du inte äger ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena, det är kul att du gillar poker och du kommer säkert bli riktigt bra om du vill!

Men att spela bort 800 kr på poker på en månad när man är 15 är inte så lyckat tycker jag. Om du nu inte har/får väldigt mycket pengar, men tycker ändå det är mycket.

 

Och tycker verkligen inte att du borde spela högre än 0.5/0.10$, fram till att du verkligen SPELAT ihop en rulle för NL25.

 

Om du har spelat 3 år och klarar lägsta nivån som du säger, borde det räcka med att sätta in 100$ = 10 inköp på 0.10. Och sen med säkert/bra spel spela den uppåt.

Klarar du inte det utan spelar bort rullen, borde du vänta med att spela till du är 17-18 åtminstone. Och till dess spela frirullar och möjligtvis 0.01/0.02$.

Eller fixa ett jobb några dagar i månaden och använd dom pengarna till poker.

 

Livet och poker handlar om att göra bra beslut och vara ärlig mot sig själv för att få ut det bästa av det. Det är lockande för alla spelare att spela "för högt" jämfört med vad sin ekonomi klarar, men bra spelare kör där dom har en edge och kan spela avslappnat.

 

Lycka till! Men gör inte av med alla pengar du har på poker, och gör inte av med pengar du inte äger ;)

 

Hehe, tack för den posten.

Jag hade 800kr undansparat som jag tidigare hade vunnit från en annan sida från pokern, så jag gick inte minus några "riktiga" pengar om man säger så.

 

Det handlar bara om att inte gå upp nivåer och så som jag håller på.

Jag började även lira lite 10$ HU Sit and go, Gick fruktansvärt bra där med.

Tills jag började gå upp nivåer.

 

Det har säkert med min ålder att göra, att jag inte har tillräckligt koll på pengarna.

 

Ska somsagt sätta in lite pengar om någon månad eller så, ska ta en liten paus och studera spelet vidare ett tag.

Lär fan börja lära mig att hålla mig på samma nivå hela tiden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar bara om att inte gå upp nivåer och så som jag håller på.

Jag började även lira lite 10$ HU Sit and go, Gick fruktansvärt bra där med.

Tills jag började gå upp nivåer.

 

Det har säkert med min ålder att göra, att jag inte har tillräckligt koll på pengarna.

 

Ska somsagt sätta in lite pengar om någon månad eller så, ska ta en liten paus och studera spelet vidare ett tag.

Lär fan börja lära mig att hålla mig på samma nivå hela tiden :)

Det låter som en bra plan att vänta lite med att sätta in nytt, och få lite perpektiv på sitt spel och studera spelet som du säger.

 

När man är 15 har man mycket kvar att lära i livet, som används i pokern. Så ha inte så bråttom att "tjäna massa pengar nu", utan spela högst 0.10$ om du klarar det utan att sätta in mer pengar. Så har du ett stort försprång och en bra grund när du är 18 och har lite mer pengar att röra dig med.

 

Om du har förlorat rullen flera gånger visar det kanske att du inte riktigt har åldern inne för att spela, gränsen finns ju där av en anledning även om man inte vill tro det ibland :P

Men sätt inte in pengar som du förlorar gång på gång, och var ärlig mot dig själv så du inte börjar ursäkta dig varför du förlorade. Det kanske gör skillnaden på om du blir en bra pokerspelare eller bara en speltorsk med problem i framtiden hehe.

Vill inte låta som en moralkärring ;) Men tycker man är ute på för tunn is om man är 15 och sätter in pengar gång på gång som förloras (inte för att du gjort det än).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att du lyckas mot alla odds fixa en rulle ( vilket är ganska osannorligt pga att bara 5 % går +, och kanske några promille i din ålder ...mognad spelar in) ...så måste du ju någon dag ta ut pengar om du nu ska öht ha nytta av detta. Och då kanske du inte ens kan ta ut det pga att du skapat kontot som minderårig.

 

Vill inte krossa några drömmar ...bara göra dom lite svårare :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att du lyckas mot alla odds fixa en rulle ( vilket är ganska osannorligt pga att bara 5 % går +, och kanske några promille i din ålder ...mognad spelar in) ...så måste du ju någon dag ta ut pengar om du nu ska öht ha nytta av detta. Och då kanske du inte ens kan ta ut det pga att du skapat kontot som minderårig.

 

Vill inte krossa några drömmar ...bara göra dom lite svårare :lol:

 

Jo självklart har mognad en stor del av allt att göra.

Jag cashade ut lite över 130$ på en sida tidigare, kontot står på en i familjen så det är inga problem att casha ut så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill skriva ett inlägg på ett A4 som förklarar precis varför du inte ska forsätta spela poker men har druckit för mkt...

 

Gör dig själv en tjänst och ge dig inte in i pokern!

Av det som jag läst så är du väldigt tiltbenägen och pokern kommer bara leda till deprission för dig (säger bara vad jag tror)

 

Ledsen att jag inte orkar utveckla mer, hoppas nån anan orkar...

 

Citat: "poker bryter ner en inifrån"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du berätta varför du anser dig vara en duktig spelare?

 

Jadu. Kanske överdrev lite, Men jag har spelat ett antal live turnering och plussat bra på det , vunnit 3/4 hyffsat stora med endel riktigt bra spelare, som nästan "lever" på pokern.

 

Jag har även plussat ganska bra på 0.5-0.10 nivån, men när jag försöker byta nivå så går allt käpprätt åt helvette :lol:

 

Är väll helt enkelt inte redo riktigt än, men jag kommer att fortsätta studera spelet, läsa böcker och kolla tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men jag kommer att fortsätta studera spelet, läsa böcker och kolla tv.

Det låter jäkligt bra :) Alltid bra att ha nåt man tycker är intressant och kan utvecklas i.

Och om man tar pokern på rätt sätt kan man lära sig mycket som kan användas i resten av livet, men tar man den på fel sätt kan den i värsta fall förstöra livet för en, eller åtminstone göra det bra mycket sämre.

 

Jag tycker du kan ta en paus från själva spelandet några veckor, men fortsätta kolla tv och läsa böcker.

 

Sen när du har råd sätta in 50$ på en sajt där man kan spela riktigt låga nivåer, typ 0.02-0.04. Och försöka spela tight/bra poker med bra händer så du inte donkar bort rullen.

Förlorar du dom 50$ borde du verkligen vänta några år med pokerspel för riktiga pengar. Eller åtminstone INTE sätta in 50$ till på flera månader.

 

Vilka böcker har du läst hittills? Och tänk på att inte spela lika löst som på tv, för det slutar alltid med minus-sessioner. Som vanligt stämmer tv sällan med verkligheten :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att kolla pokerp å tv lär man sig inget av men böcker och de javisst :) började själv lira när jag var 15 är idag 18 och plussar stabilt. men när jag var 15 så backade jag oftast även fast jag hade flyt i spelet men fortfarande så var jag inte tillräckligt utvecklad på något sätt. hade svårt o hålla mig till nivåer osv pga att pengar inte betydde nånting o blablabla....... menmen de e bara kämpa på du kommer säkert gå vinnande till slut.

 

sen de där med att du vunnit 3/4 stora turneringar, det är de som gör at man fastar för pokern, om man vinner mycket i början. tror jag iallafall va samma sak med mig, jag vann okcså turneringarna i början o man va som fastklistrad framför burken. la av med pokern i 6 månader när jag var 16 för att jag lirade bort massa pengar. idag har jag dock koll på hur mycketj ag gör av med och kan sköta pokerna på en sund nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter jäkligt bra :) Alltid bra att ha nåt man tycker är intressant och kan utvecklas i.

Och om man tar pokern på rätt sätt kan man lära sig mycket som kan användas i resten av livet, men tar man den på fel sätt kan den i värsta fall förstöra livet för en, eller åtminstone göra det bra mycket sämre.

 

Jag tycker du kan ta en paus från själva spelandet några veckor, men fortsätta kolla tv och läsa böcker.

 

Sen när du har råd sätta in 50$ på en sajt där man kan spela riktigt låga nivåer, typ 0.02-0.04. Och försöka spela tight/bra poker med bra händer så du inte donkar bort rullen.

Förlorar du dom 50$ borde du verkligen vänta några år med pokerspel för riktiga pengar. Eller åtminstone INTE sätta in 50$ till på flera månader.

 

Vilka böcker har du läst hittills? Och tänk på att inte spela lika löst som på tv, för det slutar alltid med minus-sessioner. Som vanligt stämmer tv sällan med verkligheten :P

 

Jo jag vet att det man ser på tv inte stämmer alltid men jag kollar mest på tv poker för underhållning, det är ju hur kul somhelst när man ser dom bästa i världen spela mot varandra.

Har även följt Wsop main event dom 2 senaste åren, även några andra intressanta events.

 

Angående böcker jag har läst så har jag läst båda Doyles böcker, helt suveräna. Var dock endel man inte förstod då den är på engelska, en del ord man aldrig hade hört förut. Sen har jag även läst Dan Glimnes bok, helt okej den med :)

Tipsa gärna om bra böcker, skulle vara kul med lite mer läsning, :;-)

 

att kolla pokerp å tv lär man sig inget av men böcker och de javisst :) började själv lira när jag var 15 är idag 18 och plussar stabilt. men när jag var 15 så backade jag oftast även fast jag hade flyt i spelet men fortfarande så var jag inte tillräckligt utvecklad på något sätt. hade svårt o hålla mig till nivåer osv pga att pengar inte betydde nånting o blablabla....... menmen de e bara kämpa på du kommer säkert gå vinnande till slut.

 

sen de där med att du vunnit 3/4 stora turneringar, det är de som gör at man fastar för pokern, om man vinner mycket i början. tror jag iallafall va samma sak med mig, jag vann okcså turneringarna i början o man va som fastklistrad framför burken. la av med pokern i 6 månader när jag var 16 för att jag lirade bort massa pengar. idag har jag dock koll på hur mycketj ag gör av med och kan sköta pokerna på en sund nivå.

 

Känner igen mig helt hur du beskriver "pengar inte betyder nånting" är ungefär så det känns nu och pga det så ökar jag nivå.

Det är väll åldern som spelar in antar jag.

 

 

En sak till. Någon som har några bra instructions videor som dom kan lägga upp eller skicka till mig?

Har ganska mycket tid över på nätterna, och det är både kul och man lär sig saker samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan slå 0.05-0.10 och 0.10-0.20 borde du sikta in dig på att läsa lite pokerteori istället för att fortsätta stoppa in pengar på ett pokerkonto. du är som sagt bara 15 fortfarande, ha inte bråttom.

 

Han slår ju 0.05-0.10 och 0.10-0.20. "Plus" 300-400dollar. "bara" det att han förlorar allt när han går upp i nivå. Men ANNARS är han vinnande. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan slå 0.05-0.10 och 0.10-0.20 borde du sikta in dig på att läsa lite pokerteori istället för att fortsätta stoppa in pengar på ett pokerkonto. du är som sagt bara 15 fortfarande, ha inte bråttom.

 

Förstår helt klart hur du menar.

Men det är ju så, jag har satt in 50$ på 2 olika sidor var, båda dom fick jag upp till 180-200 $ st.

Sen blir jag för girig och går upp till 25/50 och tiltat skiten ur mig när jag går back lite.

Måste lära mig att stanna på rätt nivå och inte ändra nivå för att tjäna tillbaks om man förlorar lite,

 

Han slår ju 0.05-0.10 och 0.10-0.20. "Plus" 300-400dollar. "bara" det att han förlorar allt när han går upp i nivå. Men ANNARS är han vinnande. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår helt klart hur du menar.

Men det är ju så, jag har satt in 50$ på 2 olika sidor var, båda dom fick jag upp till 180-200 $ st.

Sen blir jag för girig och går upp till 25/50 och tiltat skiten ur mig när jag går back lite.

Måste lära mig att stanna på rätt nivå och inte ändra nivå för att tjäna tillbaks om man förlorar lite,

 

Okej, Då verkar det ju vara disciplinen som tryter. bestäm dig för att spela med exempelvis 2000BB (20 maxinköp) för varje nivå du spelar på. Det är extremt viktigt med bra money management. Om du går upp för snabbt med för få inköp så hinner du inte lära dig hur spelarna spelar på den nya nivån innan du har brännt din bankrulle.

 

Mitt tips är att du håller dig till en gräns du själv har satt, en gräns som klarar variansen ditt spel medför. självklart förekommer varians för alla pokerspelare, men vissa spelstilar påverkar delvis hur stor variansen blir. är du lös och galen så behöver du oftast mycket fler än 20 buyins.

 

Tänk också på att det oftast tar väldigt länge att bygga en bra bankrulle. Stressar du fram det kan du förlora allt på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte om jag är lite ute och cyklar men varför inte kanske spela SNG på 10 man istället?? Du verkar ju kunna spela turnies när du har dragit in pengar på freerols. Kanske kan vara värt att spela $1+$0.10 eller kanske rent av $2+$0.2. Genom att spela turneringar tycker jag man tiltar allt mindre iaf, och kanske lär sig ngt på vägen ;-)

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte om jag är lite ute och cyklar men varför inte kanske spela SNG på 10 man istället?? Du verkar ju kunna spela turnies när du har dragit in pengar på freerols. Kanske kan vara värt att spela $1+$0.10 eller kanske rent av $2+$0.2. Genom att spela turneringar tycker jag man tiltar allt mindre iaf, och kanske lär sig ngt på vägen ;-)

 

GL

 

Det är också något jag har prövat, Lirade på HU och 10/6 manna.

Gick dock bäst med HU 10$ , Vann ca 70% av alla jag spelade, men sen gick jag upp nivåer och allt gick åt fan som vanligt.

 

Har inte testat så mycket 10 / 6 manna, kanske ska ge det en chans ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är också något jag har prövat, Lirade på HU och 10/6 manna.

Gick dock bäst med HU 10$ , Vann ca 70% av alla jag spelade, men sen gick jag upp nivåer och allt gick åt fan som vanligt.

 

Har inte testat så mycket 10 / 6 manna, kanske ska ge det en chans ;)

 

Du skriver hela tiden att det gick åt helvete när du gick upp i nivå.

Botemedel för detta: Ge fan i att gå upp nån nivå, du får grinda som resten av oss o när du har kanske 30-50 BI , testa o gå upp en nivå och så fort du hamnar under den kritiska gränsen, låt oss säga 30BI så går du ner på engång.

 

Sen för att motverka tilten är att förslag att använda stoploss, ex 3BI - sen slutar du oavsett. Fungerat väldigt bra för mig ( tenderar att tilta när man tappat några inköp, känns så segt att få tillbaka ex 4BI så man börjar "jaga" vilket oftast slutar med fler inköp back )

 

Lycka till med Pokern iaf, I see a rising star ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...