Gå till innehåll

AJo på bubblan Stars turbo 6,50$


Recommended Posts

OK här är en situation där jag inte är helt säker på vad som är rätt move.

Fi har varit ganska aggro och raisat de flesta knapparna sen han fick up sin stack lite. Tror ärligt att jag ligger rätt så bra till mot hans range. men missar jag är jag nästan ute och vi har ju en shortstack som borde åka snart om han inte flaxar fint.

Hur skulle ni agera?

 

PokerStars Game #19139050413: Tournament #98290995, $6.00+$0.50 Hold'em No Limit - Level IX (300/600) - 2008/07/27 - 09:50:44 (ET)

Table '98290995 1' 9-max Seat #1 is the button

Seat 1: Slim8r (3615 in chips)

Seat 4: ky.pokerkid (1245 in chips)

Seat 6: Hero (3980 in chips)

Seat 8: I'm a fn sta (4660 in chips)

Slim8r: posts the ante 50

ky.pokerkid: posts the ante 50

Hero: posts the ante 50

I'm a fn sta: posts the ante 50

ky.pokerkid: posts small blind 300

Hero: posts big blind 600

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero Ace of ClubsJack of Diamonds

I'm a fn sta: folds

Slim8r: raises 2965 to 3565 and is all-in

ky.pokerkid: folds

Hero: --> ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi har varit ganska aggro och raisat de flesta knapparna sen han fick up sin stack lite. Tror ärligt att jag ligger rätt så bra till mot hans range. men missar jag är jag nästan ute och vi har ju en shortstack som borde åka snart om han inte flaxar fint.

Hur skulle ni agera?

 

Allt du skriver tyder ju på att du leder. Visst att det inte är optimalt att syna av hela stacken jämfört med att ställa med den, men vi leder väl högst troligt med minst 60-40. Skulle vilja veta vilken range ni som röstat instafold skulle syna med i det här läget.

 

Det där med att shortstacken är ute snart om han inte flaxar fint är ju sant, men det händer inte alls sällan i en turbo när blindarna blivit så höga, det räcker med två dubblingar så är han chippie och vi sitter där med brallorna nere.

 

Imo är det såna här beslut som bestämmer om man sitter flest 3-4platser eller 1-2platser vid dagens slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt du skriver tyder ju på att du leder. Visst att det inte är optimalt att syna av hela stacken jämfört med att ställa med den, men vi leder väl högst troligt med minst 60-40. Skulle vilja veta vilken range ni som röstat instafold skulle syna med i det här läget.

 

Det där med att shortstacken är ute snart om han inte flaxar fint är ju sant, men det händer inte alls sällan i en turbo när blindarna blivit så höga, det räcker med två dubblingar så är han chippie och vi sitter där med brallorna nere.

 

Imo är det såna här beslut som bestämmer om man sitter flest 3-4platser eller 1-2platser vid dagens slut.

 

Jag spelar efter prioritetsordning Prio1 get in the money, Prio2 vinn hela skiten.

 

Med prisstruktur 50/30/20 (Som är brukligt i SnG) så är det bra att komma 3a. Mycket bättre än att komma 4. (i en MTT är det ju inte prio 1 att komma ITM utan att komma till finalbordet).

 

Om vi alla haft likvärdiga stackar eller om jag haft en av de två minsta stackarna så hade det varit autosyn. Men i och med att jag kan överleva 4 varv utan problem men lillstacken bara 1,5 så måste man ju ta med det i beräkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt du skriver tyder ju på att du leder. Visst att det inte är optimalt att syna av hela stacken jämfört med att ställa med den, men vi leder väl högst troligt med minst 60-40. Skulle vilja veta vilken range ni som röstat instafold skulle syna med i det här läget.

 

Det där med att shortstacken är ute snart om han inte flaxar fint är ju sant, men det händer inte alls sällan i en turbo när blindarna blivit så höga, det räcker med två dubblingar så är han chippie och vi sitter där med brallorna nere.

 

Imo är det såna här beslut som bestämmer om man sitter flest 3-4platser eller 1-2platser vid dagens slut.

 

Av det som OP skriver så är det troligt att vi skulle ha 60-40 i potten, ja, men skillnaden mellan cEV och $EV i poker är sällan så stor som just på bubblan i en turnering med relativt platt prisstruktur (som t.ex. en SnG) när det finns en shortie vid bordet.

 

Har inte orkat räkna ICM här, men kanske skulle synat med JJ+ eller så. Men det beror förstås på vilken känsla jag skulle haft där och då för fi:s pushrange.

 

Edit: Jag skulle vara jätteglad om jag vid dagens slut kunde konstatera att jag hade kommit 3:a i varje SnG jag spelat. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag instantsynar här!!! Vad säger Eury, Lilla My och Kraclob?

Jag synar också, är nog marginellt. ATo viker jag nog dock.

 

Jag spelar efter prioritetsordning Prio1 get in the money, Prio2 vinn hela skiten.

Du borde ändra din prioritetsordning till:

Prio1: Maximera EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det korrekta borde vara att folda mtp kortisen? Antar att det endast är rätt att syna med typ AA-KK. Ska kolla SnGWiz och återkommer... ;-)

 

Edit 1: Japp, fold enligt SnGWiz med AJ men syn med 99+, AQ+ konstigt nog...

 

Edit 2: Men d e klart, jag spelar ju bara regs å då e blindsen bara så här höga HU. Med lägre blinds tex 200/400 borde d iallafall vara fold. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vetefan i en 6,5 dollares. Inte sjukt mycket bredare iaf.

 

Personligen väljer jag fold här, känns helt fel att syna med en sån sårbar hand. Höga par+AK kanske AQ känns mer rätt.

 

Är det tightare spel i låglimits? Verkar ju inte riktigt klokt va?

 

Ni kan ju inte riktigt mena att skillnaden för syn/vik är AQ/AJ... Framförallt med de reads som trådpostaren presenterar! Jag tror också att fi pushar bredare, inte jättemycket men en hel del Q och J ivf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det korrekta borde vara att folda mtp kortisen? Antar att det endast är rätt att syna med typ AA-KK. Ska kolla SnGWiz och återkommer... ;-)

 

Edit 1: Japp, fold enligt SnGWiz med AJ men syn med 99+, AQ+ konstigt nog...

 

Edit 2: Men d e klart, jag spelar ju bara regs å då e blindsen bara så här höga HU. Med lägre blinds tex 200/400 borde d iallafall vara fold. :-)

 

Skulle du alltså vika QQ här? Tänk på en regularturre du spelar, blindsen kan få vara lite lägre (men inte jättemycket lägre, för det är de inte på bubblan i regs) och vad gör du då? Situationen är ju ännu lugnare i regularturren, men inte fan skulle du väl vika QQ där?

 

Vad betyder förresten raden med konstigt nog...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det tightare spel i låglimits? Verkar ju inte riktigt klokt va?

Nu har jag inte just någon erfarenhet av högre stakes men jag har fått ett intryck av att just i dessa lägen är det så. Lågstakesfiskarna spelar sina händer mera för värde och förstår sig inte på fold equity och har därför rätt smala push-HD:n. Däremot synar de naturligtvis mycket lösare än folk på högre nivåer, syner med händer som KT i lägen som det som OP beskriver är inte helt ovanliga. Det verkar som om många spelare på dessa nivåer har ungefär samma syn- och push-HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte just någon erfarenhet av högre stakes men jag har fått ett intryck av att just i dessa lägen är det så. Lågstakesfiskarna spelar sina händer mera för värde och förstår sig inte på fold equity och har därför rätt smala push-HD:n. Däremot synar de naturligtvis mycket lösare än folk på högre nivåer, syner med händer som KT i lägen som det som OP beskriver är inte helt ovanliga. Det verkar som om många spelare på dessa nivåer har ungefär samma syn- och push-HD.

 

Vrakman: här är en väldigt bra analys av tanken bakom mitt svar. Antagligen är låglimit spelaren mer rädd om sina pengar eftersom den spelar generellt sett mindre än mid- och high stakes grinders. Av samma anledning tiltar en low limit spelare ofta lättare av en vanlig utdragning än en rutinerad högre spelare i samma situation. (Enligt egna erfarenheter)

 

Jag gillar helt enkelt inte att syna i såna här lägen när FE är såpass hög mot Fi som den här i nästa läge tex. Dessutom tror jag inte att han pushar så överdrivet brett men självklart kan jag ha fel. Dock tror jag att det vinnande spelet i längden är fold.

 

Hugs 'n kisses /P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...