Gå till innehåll

Datorn är död...:/


Jimbolito

Recommended Posts

Datorn frös bara så där här om dagen, hade alltså en bild på skrivbordet men kunde inte göra något. Starta om, men inget händer. Lysdioder lyser, och man hör att något händer när man slår på datorn, men inte något på skärmarna. Det är alltså totalt svart, och verkar som den inte laddar som den brukar göra när den kontrollerar ram och allt annat som händer innan man kommer in i windows.

 

Trodde först att hdn kanske hade dött, men då borde man väl ändå se något på skärmarna. Så kan det vara moderkortet?

 

Svårt och säga kanske, men hur tar man reda på vad det är som är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnar jag hellre in den. Tänkte bara om någon med lite mer kunskaper inom området möjligen vet vad problemet kan vara, alt. utesluta div. komponenter..

 

Koppla UR strömmen helt. Öppna lådan, tryck in alla grejer (grafikkort t ex) och sladdar så att inget sitter löst och glappigt. Stäng lådan och koppla in strömmen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PSU eller moderkort gissningsvis, kanske båda...

 

Jag trodde moderkort(lika dött när jag testade med annan psu), fick ett nytt på garanti...

Men det nya dog lika kvickt som jag kopplat i det... det visade sig vara PSU som var trasig och i sin tur hade sönder moderkorten jag kopplade i....

 

egen risk kollar du PSU typ så här:

http://www.dvhardware.net/modules.php?name=Sections&sop=viewarticle&artid=5

 

kortslut dom rätta två för att den ska gå igång utan moderkort och test mät...

 

9.jpg

 

 

 

 

psconnshort.gif

 

 

- en fördel är ju att ha flera datorer när sånt här händer, hyfsat enkelt att tex testa diskar, instickskort i den andra så inte nån av dom felat till följd att PSU pajjat..swappa psu för att se om det är liv i moderkotet osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...