Gå till innehåll

Hur bemöta aggressivt 3-bettande preflop på NL50


John_teh_Donk

Recommended Posts

Jag har nyligen hoppat upp till NL50 på Full Tilt. Märker att det är grymt mycket mer 3-bettande preflop där jämfört med NL25. Säkert mer än vad som är EV+ i många fall.

Självklart är det effektivt, men ofta hamnar man ju på ett bord med nån som gör det var o varannan hand.

 

T ex hade jag spelat väldigt tight och visat upp bra händer under en runda, även lagt mig mot flera av fi's 3-bet preflop.

Jag plockar upp JJ och höjer 4bb i första pos. Han 3-bettar till 6 med QJ, och jag höjer igen till 14, han synar. Och så här är det hela tiden.

 

Hur bemöter man detta spel på bästa sätt? Ska man öppna sin range och syna/4-betta med fler händer, eller ska man spela ännu tightare? Och ska man bemöta det på olika sätt beroende på hur fi spelar på floppen?

 

Till 90% är det ju grinders som gör detta. Som spelar 4-5 bord, och är ganska aggro även på flopp.Dessa spelare bettar ju också ofta pott på floppen varje gång dom 3-bettat för att få fi att lägga ännu fler händer, hur gör vi där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gör han det såpass ofta så får du helt enkelt köra några taktiska motdrag.

Tredje gången han gör det så ställer du rakt av med any 2. Femte gången 4-betar du. åttonde gången kallsynar du pre, checkraisar honom allin.

Ëller något i den stilen. Annars kör han över dej.

gl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör han det såpass ofta så får du helt enkelt köra några taktiska motdrag.

Tredje gången han gör det så ställer du rakt av med any 2. Femte gången 4-betar du. åttonde gången kallsynar du pre, checkraisar honom allin.

Ëller något i den stilen. Annars kör han över dej.

gl

 

QFT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör han det såpass ofta så får du helt enkelt köra några taktiska motdrag.

Tredje gången han gör det så ställer du rakt av med any 2. Femte gången 4-betar du. åttonde gången kallsynar du pre, checkraisar honom allin.

Ëller något i den stilen. Annars kör han över dej.

gl

 

lol?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör han det såpass ofta så får du helt enkelt köra några taktiska motdrag.

Tredje gången han gör det så ställer du rakt av med any 2. Femte gången 4-betar du. åttonde gången kallsynar du pre, checkraisar honom allin.

Ëller något i den stilen. Annars kör han över dej.

gl

 

Dock inget jag skulle rekomendera, utan håll dig till ditt spel.

 

Tänk bara på att hans Handrange är mycket bredare än din, alltså chansen att han har sämre hand än dig är ganska stor.

 

Så beroende lite på så hade jag själv kunnat pusha med alla AK, QQ, JJ, AQs, Viss mån kanske även AJs.

 

Beroende på din read på honom.

 

Höjer han till 14$ så har han lagt in 28bb av 100.

Trycker du då, så kan du vinna handen redan där - Fold equity + troligtvis är din hand bättre en hans, ifall han skulle syna.

 

Vilket de kan göra för att "visa" sin Loose-aggressive stil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela inte svaga händer UTG och UTG+1 som te.x mellanpockets eller AJ/AT eftersom du troligen kommer få en 3bet emot dig också och då blir det till 90% en check/fold på floppen eftersom du oftast inte träffar och dom c-betar.

 

Sen måste du 4beta mer i JJ-handen, höj upp det till ~18$ där. Du kan inte hålla på att lulla med en raise till 14, han kommer garanterat syna där med allt han 3betar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad "rätt" svar är här men...

 

Möter jag någon aggro 3betande som verkar ha koll på sitt spel öppnar jag upp fler händer och 3betar själv/4betar honom vid tillfälle. Viktigt att tänka på här är väl att ha koll på vad du gör om du får mothugg vid dessa tillfällen och blir 4betad/5betad. Jag väljer ganska sällan synalternativet, just på grund av att deras range innefattar fler sämre kort än vad din 3-/4bets range gör. Personen som 3betade har ju också övertaget i potten då det är han som styr och förmodligen vinner om ingen av er träffar.

 

Spela tillbaka mot dem men försök ändå hålla dig till ditt eget spel och sväva inte ut allt för mycket...

 

Om jag anser att FI däremot inte har särskilt bra koll på sitt spel och helt enkelt bara är alldeles för aggro väljer jag oftare synalternativet. Vet inte om det är fel men brukar fungera...

 

Spelar för övrigt också lowstakes så. Med undantag för fel.

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar 3-bets spelet och om du möter många spelare som 3-betar så är det viktigt att du spelar din position mycket bra, du kan inte till exempel inte betta alla händer likadant utan att bry dig om vilken position du sitter på.

Det är även bra om du höjer mindre när du möter många spelare som 3-bettar, 3BB-3,5BB är helt okej.

 

Det viktigaste är att du håller dig lugn och inte gör några tiltsyner eller tiltpushar, men du bör även öppna upp din 4-bets range lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta svaren lät vettiga... ska testa det :) Summering är väl ungefär: Spela bara starka händer ur pos och spela dom hårdare än vanligt.

 

Men ofta spelar fi 25-30% av händerna, och 3-bettar nästan alla upp till ca 12-14bb. Känns som han kommer få sno väldigt många potter om man bara ska spela starka händer.

När är det rätt läge att bara syna hans 3-bet, och med vilka händer? För det måste väl finnas fler altenativ än att bara 4-betta eller pusha all-in?

 

Sen måste du 4beta mer i JJ-handen, höj upp det till ~18$ där. Du kan inte hålla på att lulla med en raise till 14, han kommer garanterat syna där med allt han 3betar.

Ja det har du rätt i. Han synade min raise, och pushade all-in med öppet stegdrag på flop som jag synade efter alla hans donkspel. Lyckades vinna den handen.

 

garvar inombords av denna tråd!! Det är väl fan bara folda, speciellt om du sitter OOP, eller att trycka all in. Sluta donka!!!!

Om han spelar 25-30% av sina händer, och 3-bettar nästan alla borde det väl finnas fler altenativ än fold eller all-in?? Då kommer han ju få sno en jäkla massa potter, och antagligen bara syna när han ligger före.

Borde väl gå att syna och göra några fina moves på floppen med olika händer, och det var det jag ville diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta svaren lät vettiga... ska testa det :) Summering är väl ungefär: Spela bara starka händer ur pos och spela dom hårdare än vanligt.

 

Men ofta spelar fi 25-30% av händerna, och 3-bettar nästan alla upp till ca 12-14bb. Känns som han kommer få sno väldigt många potter om man bara ska spela starka händer.

När är det rätt läge att bara syna hans 3-bet, och med vilka händer? För det måste väl finnas fler altenativ än att bara 4-betta eller pusha all-in?

 

OffTopic: Snarare tvärtom

 

OnTopic: Om FI spelar 25-30% av alla händer och oftast 3betar dessa måste du ju öppna din 4betsrange otroligt. Det luktar dock mer fisk än regular om du frågar mig. Eller en jääävligt aggro-spewig-reg. Isf kan du väl lika gärna byta bord :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips där cobb89 och Legheliel, gör det mycket lättare att göra nåt praktikskt av det vid bordet!

 

Om FI spelar 25-30% av alla händer och oftast 3betar dessa måste du ju öppna din 4betsrange otroligt. Det luktar dock mer fisk än regular om du frågar mig. Eller en jääävligt aggro-spewig-reg. Isf kan du väl lika gärna byta bord :lol:

Ja dom är väl lite ovanligare, men har stött på dom varje dag jag spelat senaste veckan. Och många bra regs är inte långt ifrån.

Jag har nog synat alldeles för mycket och 4-bettat alldeles för lite hittills.

Tänkte att man måste ta tag i det och sätta emot nu :mrgreen:

 

Du verkar inte fatta...DU KAN INTE GÖRA NÅGRA MOVES OM DU SITTER UR POSITION! DU BLIR ÄGD VARENDA GÅNG! lÄR DIG

Ja jag måste lära mig att tänka på positionen mer, och detta är väl ett bra tillfälle då. Men jag sa heller inte att man skulle göra några moves ur position. Men det är bra att du är tydlig lol, då glömmer jag nog inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämfört med limpfesten på NL25 kanske det kan kännas som att det trebetas tunt på NL50, men det behöver inte innebära att dessa återhöjningar är dåliga, snarare tvärt om.

 

Det bästa du kan göra är att sätta dig på stolen till vänster om den som trebetar löst. Då ordnar sig allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm lite varierande kvalite på svaren tycker jag..

 

När man möter någon som 3betar mkt pre så ska man först avgöra om det är en bra spelare man möter eller en fisk/tiltande spelare..

Skjuter killen ofta på turn? eller ger han upp efter flopp`?

Fortsätter han trycka på turn kan du ju utan problem få killen att hänga sig sj, sitter du med en hand som JJ och floppen kommer låg, ja låt honom ha initiativet och bomba bäst han vill, visst han kommer kankse träffa någon 3outare emellanåt när han drar ut med A hög men du kommer definitivt tjäna på det i längden..

Jag tycker definitivt inte om att börja spela mer händer mot en bra LAG som 3betar, rena självmordet. tajta till och spela enbart bra händer du kan palla trycket fr en 3bet med.

Sedan har du ju en annan sak du kan göra, om du har tex AQ, AK och nån har höjt innan dej (om du har 3betaren kvar att agera),då synar du, låter 3beten komma och sen 4betar du honom, då kommer din hand se ut som JJ TT och du kommer få syn av sjukt mkt konstiga händer... yeaaah;)

 

nu kanske det blev rörigt men för att sammanfatta det, börja inte härja och syna 3betar med AJo, eller massa marginella händer utan tänk dej för innan du ger dej in i hetset..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...