Gå till innehåll

Slutskedet av sattelit - Hur göra med AQ?

Recommended Posts

Slutskedet av en sattelit på svenska spel. 9 spelare kvar där de 6 första går vidare och den sjunde får 860sek (inköp 200). Inköpet i finalen är 1000+90

***** Hand 749827769 *****

350.00/700.00 Texas Hold'em (No Limit )

Plats 1: borjep (1034.00)

Plats 2: Maggan1000 (2155.00)

Plats 3: squid (11188.00)

Plats 4: sbjhmy (5541.00)

Plats 5: DaddyBoy69 (7625.00)

Plats 6: jwcrane (16253.00)

Plats 7: hero (3654.00)

Plats 8: JennyLina (2460.00)

Plats 9: Preflop_x (5590.00)

borjep lägg LM 350.00

Maggan1000 lägg SM 700.00

** Giv **

hero [Ds, Eh]

*** Bet Runda 1 ***

squid Lägg

sbjhmy Lägg

DaddyBoy69 Lägg

jwcrane Lägg

hero ?

Hur skall jag göra med AQ i detta läge. Observera att de två spelarna på blindsen är turneringens två minsta stackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade degat. Vi måste förmodligen kriga en gång till om vi ska komma på prisplats, och att göra det mot kortare stackar är att föredra. Preflop_x borde vara i autofoldmode om han inte är helt bakom flötet iom att det finns fyra såpass korta stackar på bordet.

Det bästa som kan hända är att alla foldar och du ökar din stack till 4700. Det sämsta som borde kunna hända är att du får syn av någon av blinds, men då finns det inte särskilt många händer de kan ha som inte AQ står upp bra emot. Skulle du få syn skulle ett 70/30-läge i din favör inte förvåna mig det minsta.

Länk till kommentar

Exakt som Dunken Penguin säger - du är inte säker att folda dig ITM, och du sitter faktiskt nästan perfekt till mot de andra stackarna för att försöka nappa åt dig blindarna (du hade nog ställt med any two (*) i det här läget, med tre av de tre shortstackarna bakom dig, för att bygga på stacken lite till).

Vinner du blindarna så ska du inte spela fler potter förutom AA/KK förrän vi ser om vi kommer TM eller ej.

(*) Om man ska ställa med any two i det här läget beror på hur det kommer sig att borjep på small blind har så lite marker. Har han antat sig ner, så ska man ställa. Har han precis förlorat en större pott, så ska man inte stjäla med any two - han bör syna med any two men frågan är om han har förstått det (nej det har han inte om han antat sig ner...)

Länk till kommentar

Okej, verkar råda konsensus bland svaren så jag postar resultaten av handen. Jag ställde, fick syn av lilla mörken (som hade Ajoff) och blev utdragen när han träffade en triss. Naturligtvis åkte jag senare ut som siste man innan bubblan. Då vet jag i alla fall att min förlust, i detta fall, berodde på otur snarare än ofömåga.

Hur skulle resonemanget i denna hand ha ändrats om vi byter plats på spelarna i lilla och stora mörken med de två spelarna på plats 2 och 3 (utg och utg+1, klart djupare). Är det fortfarande standard att pusha (den ena av dessa spelare förstår inte konceptet med satteliter) en hand som AQ? Om så är fallet, hur brett pushar man?

Länk till kommentar