Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu på lördag ska jag ha en fest med runt 30 pers.

Vi ska hålla till i en stuga ute i skogen vid en sjö.

Tänkte anordna någon typ av tävling för gästerna.

Kanske i turneringsform där fler o fler blir utslagna efter varje moment.

Vill gärna ha tips på tävlingar man kan ha som är enkla att ordna.

Tar gärna emot övriga tips på festlekar oxå :-)

Vi är i åldrarna mellan 25-35 o vissa har väl med barnen.

Trevlig helg på er alla!

Postad

ANGRYKOREAMAN presenterar festlekar årgång 2008.

Börja med att inviga tävlingen med att förklara upplägget (småtävlingar den ett par deltagare åker ut efter varje gren). Vinnaren får förrutom äran (som givetvis är mest värd) även ett GIGANTISKT PRIS, som så klart är hemligt innan segraren har korats.

Första leken är en musikintrotävling. 1p per artist och låt. Man rättar åt bordsgrannen (spelas direkt efter middagen, om den existerar). Sämsta två resultaten lämnar tävlingen.

Barnen är ju enligt mig ett stort problem för en lyckad fest. Därför får de två utslagna deltagarna ta hand om barnen, gå till en äng 1 km bort och spela fotboll/bada tills alla barnen vill gå hem och däcka ovetandes om föräldrarnas vilda lekar senare på natten.

Ölkubb: Dela upp deltagarna i två lag och ställ upp dem som en kubbplan (två rader riktade mot varandra och ca 50 cm mellan varje person inom lagen. Mellan lagen ska det vara ca 8m). Varje person har en full ölburk framför sig och i mitten av spelplanen står en oöppnad öl. Lagen turas om att kasta en tennisboll mot burken i mitten. Vid träff (mittburken måste välta) ska motståndarlaget springa fram och ställa upp mittburken på sin plats igen, hämta tennisbollen, och samtliga deltagare återvända till sin ölburk och sedan skrika STOPP! Det kastande laget (som träffade) dricker ur sina öl från träffen till de hör "stopp". Man fortsätter kasta varannan gång. Spelare med en tom ölburk framför sig lämnar spelet. Sista deltagare kvar förlorar. Ni kan ju köra sista 4 om flera ska åka ur i varje gren. De spelare som inte åkte ut, har hedern i behåll och tar sig vidare till nästa gren.

Norsk fylla: Staffet med 2+ lag. Varje deltagare i laget ska springa 10 m rakt fram till en pinne/bandyklubba/whatever och snurar 25 varv runt den med ena änden i marken och andra änden nuddandes pannan och sedan springa tillbaka, 2-3 gånger var.

Norsk fylla med tillägg: Ställ ut 9 koner (en varje meter) för varje lag i en sicksack bana som man ska springa på väg till och tillbaka från pinnen.

Norsk spritfylla med tilläg: Ovanstående regler. Dessutom måste varje spelare shota 4cl innan den springer ut på varje sträcka och 4cl efter att den har snurrat. Deltagarna i det förlorande laget åker ut, resterande deltagare får delta i den oerhört roliga grenen fyllefotboll!

Fyllefotboll: Fotbollsmatch i 10 minuter. Varje spelare med en skumpaflaska (mousserande vin om man inte är SCHTEEKARE) i handen. När matchen är slut får man ett plussmål för varje urdrucken flaska (man får bara hjälpa andra i laget om man redan druckit ur sin egen). Laget som förlorar åker ut. Resten går vidare.

Klädstrecket (spelas helst i onyktert tillstånd): Laget som lyckas bilda längsta linan (där alla plagg nuddar föregående plagg) vinner. Laget som förlorar måste strippa (till helnaket) och sedan bada i en kall sjö (detta får förhoppningsvis alla lagen att offra sina underkläder redan under spelet för att slippa förlora (helnaket = roligt). Deltagarna i det vinnande laget går till den ärofyllda finalen!

Finalen (2-4 pers) är Robinssons klassiska "balansera på stocken". Sätt upp en redig stock som deltagarna står på. Istället för solen i Robinsson kör ni med en shot i minuten för deltagarna, dricker man inte upp eller ramlar av åker man ut. Spännande, skrattframkallande och lagom snabb final IMO. Sista man/kvinna på stocken vinner.

Pris: Vinnaren får en lina kola (ska tas direkt framför alla direkt efter vinsten). Obligatoriskt.

Alla utslagna deltagare ska givetvis ha fri öltillgång, dricka, vara glada, och heja på ordentligt medan de tappra hjältarna krigar vidare om den ärofyllda förstaplatsen.

Efter tävlingens slut (totalt 2-2,5h) är det dans/supande, fritt att välja för gästerna.

OT: Behåll ilskan inom er. Jag behöver inte läsa inlägg där det står att det här är opassande, att jag är omogen, att jag är en idiot eller dylikt. Spara ilskan inom er. Jag vet att det här vore kul. Kan man inte inse det är man antingen för gammal (läs 50+) eller alldeles för mogen. Slut OT.

EDIT: Belöning för det omfattande programmet tas emot i form av inbjudan till festen.

Postad
Barnen är ju enligt mig ett stort problem för en lyckad fest. Därför får de två utslagna deltagarna ta hand om barnen, gå till en äng 1 km bort och spela fotboll/bada tills alla barnen vill gå hem och däcka ovetandes om föräldrarnas vilda lekar senare på natten.

Borde vara obligatoriskt på alla fester!!

Postad

Jag tackar ANGRYKOREAMAN för det utförliga festprogrammet!

Du har självklart en stående inbjudan på alla fester framöver för alltid :)

Det var ett väl sammanställt program, Ölkubben lät väldigt kul.

Ha en bra helg o tack ännu en gång. :-D :-D :-D