Gå till innehåll

raderad


OsantVassSpelare

Recommended Posts

  • Svars 676
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Bra läsning, ska följas!

 

GL!

 

Väldigt bra läsning Sam och kul att du drar igång med dagboken igen.

 

Du klättrar snart upp på NL200 där du får spela mot fiskar som mig :cry:

 

GL!!

 

Gogogo :)

 

Gl! :-)

 

Tackar så mycket, det värmer alltid att läsa såna kommentarer.

 

 

 

 

Första sessionen avverkad för månaden! Hela 4 timmar blev det, något som jag ångrar, lovade mig själv att jag skulle lira kortare sessioner men fler per dag. I vanliga fall, på senare tid sen jag skaffat Hold'em manager, har jag bestämt att jag inte har "result" visat, så att jag enbart kan kolla på EV resultatet men nu när jag har tänkt redovisa hur det går för mig på listan över alla NL100 spelare så får jag väl köra vanliga "result" istället, det störde mig lite idag eftersom EV:et landade på 166$ medan det riktiga resultat hamnar på 556$, riktigt usel start med andra ord. Jag har ingen lista ännu eftersom dagen inte är slut än men jag kan gissa att jag ligger rätt fett i botten just nu haha, men det skall jobbas upp.

Blandade känslor över dagens session, i vanliga fall brukar jag bli förbannad när jag loosar mer än 5 inköp på en dag men idag spelade jag inte jättedåligt, och det känns lite bättre. Å andra sidan hade jag typ legat på ca plus minus noll efter 4 timmars spel om jag hade haft lika mycket tur som otur vilket inte heller hade varit godkänt resultat, speciellt inte på första sessionen på nya projektet.

 

 

Det blir till att jobba upp hårt om jag ska kunna komma ikapp de som ligger i toppen nu. Mer info imorgon, har inte den mentala orken att posta HHs och gå igenom dem grundligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska köra 2 sessioner idag á la 2 timmar är det tänkt, klar med första sessionen nu, slutade på +309 (EV:et på 336$).

 

 

Fi spelar 34/11, 5% 3bet, 13% raise vs flop CBet. Synar ni ofta här? Kändes som en tajt fold när jag gjorde den men ju mer jag gick igenom den efteråt kändes den korrekt.

 

Table TURBO Koplik (Real Money)

Seat 6 is the button

Seat 1: LAGheliel ( $186.63 USD )

Seat 5: Pierre95123 ( $97.00 USD )

Seat 6: jiggajim8 ( $100.00 USD )

Seat 8: ElGranDanton ( $55.36 USD )

Seat 10: HoloPa10 ( $120.30 USD )

ElGranDanton posts small blind [$0.50 USD].

HoloPa10 posts big blind [$1.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to LAGheliel :Qh::Ah:

LAGheliel raises [$3.50 USD]

Pierre95123 calls [$3.50 USD]

jiggajim8 folds

ElGranDanton calls [$3.00 USD]

HoloPa10 folds

** Dealing Flop ** [ :2d:, :4s:, :Ac: ]

ElGranDanton checks

LAGheliel bets [$6.50 USD]

Pierre95123 folds

ElGranDanton calls [$6.50 USD]

** Dealing Turn ** [ :8c: ]

ElGranDanton checks

LAGheliel bets [$15.00 USD]

ElGranDanton raises [$45.36 USD]

LAGheliel folds

ElGranDanton wins $82.16 USD from main pot

 

 

 

Hade precis satt mig på bordet så HUDen hade inte kommit igång, jag har alltså inga synliga stats på Fi, vad gör ni oftast här? Notera stackdjup på mig och Fi.

 

Table Sandton (Real Money)

Seat 6 is the button

Seat 1: CCDOTCOM ( $111.45 USD )

Seat 3: Freddej791 ( $53.96 USD )

Seat 5: domjay ( $193.15 USD )

Seat 6: Kollemorten76 ( $98.75 USD )

Seat 8: Honeybadg ( $126.12 USD )

Seat 10: LAGheliel ( $100.00 USD )

Honeybadg posts small blind [$0.50 USD].

LAGheliel posts big blind [$1.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to LAGheliel [ :Qd::Qs: ]

CCDOTCOM folds

Freddej791 calls [$1.00 USD]

domjay calls [$1.00 USD]

Kollemorten76 folds

Honeybadg calls [$0.50 USD]

LAGheliel raises [$5.00 USD]

Freddej791 raises [$14.00 USD]

 

 

 

Hade noterat Fi innan att han ofta synar för float och att han brukar ha svårt att folda post flop, gillar att mixa upp spelet mycket post flop genom att check-raisa som aggressor mot sådana spelare.

 

Table TURBO Salem (Real Money)

Seat 8 is the button

Seat 1: Bonazzoli ( $90.50 USD )

Seat 3: LAGheliel ( $98.50 USD )

Seat 5: phllchisa ( $109.35 USD )

Seat 6: Fazer14 ( $222.10 USD )

Seat 8: txurdinak ( $117.20 USD )

Seat 10: tress2 ( $127.29 USD )

tress2 posts small blind [$0.50 USD].

Bonazzoli posts big blind [$1.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to LAGheliel [ :Kc::As: ]

LAGheliel raises [$3.50 USD]

phllchisa calls [$3.50 USD]

Fazer14 folds

txurdinak folds

tress2 folds

Bonazzoli folds

** Dealing Flop ** [ :2s:, :Td:, :Kd: ]

LAGheliel bets [$5.00 USD]

phllchisa calls [$5.00 USD]

** Dealing Turn ** [ 4c ]

LAGheliel checks

phllchisa bets [$12.50 USD]

LAGheliel raises [$29.00 USD]

phllchisa calls [$16.50 USD]

** Dealing River ** [ :Jc: ]

LAGheliel bets [$61.00 USD]

phllchisa calls [$61.00 USD]

LAGheliel wins $195.50 USD from main pot

phllchisa shows [:Tc:, :Ac: ]

 

 

 

Blir uppdatering med lista (förhoppningsvis) över hur det går i toppen och lite åsikter om de som leder senare idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kört färdigt dagens andra session nu, slutar på 221$ (EV:et på 155$). Jobbat upp det stora backet från igår så det känns skönt, precis fått hem listan över gårdagen men det är lite väl tidigt att börja diskutera den ännu tycker jag, bl a vet jag att killen som ligger 4 gått upp och lirat NL200 idag, sen har vi en bot med på listan också, killen som ligger etta på 653$ är HoobeeDaMan som är en hyfsat kompetent regular. Gött att man jobbat upp idag iaf och ligger på ca 0$ igen även om EV säger att man borde ligga upp 300$.

 

Hoppas på fin plus session imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag vakna på morgonen såg jag fram mot pokern sjukt mycket, får dock ett samtal av en polare som frågar om jag vill med in till Göteborg och köpa kläder, jag kan typ inte säga nej eftersom jag har försökt få med diverse polare i månader att dra in till stan och köpa kläder. Tog typ hela dagen och jag var typ helt slutkörd när jag kom hem, hade det inte varit för "februariprojektet" (med coola situationstecken!) så hade jag inte lirat, men var verkligen sugen på att jobba upp resultatet lite då jag också precis noterat de nya resultaten i från den färska uppdateringen av databasimporten, några personer ligger upp 1K redan.

 

198$ (EVet: 139$) blev det på enbart 250 händer, ville som sagt bara jobba upp resultatet så jag la ner när det gick bra. Ska kolla om jag hittar några bra HHs, kommer ihåg en där jag har JJ som jag satt och småtänkte på genom sessionen.

 

 

 

***** Hand History for Game 1412459254 *****

$100.00 USD NL Texas Hold'em - Tuesday, February 03, 07:31:52 ET 2009

Table Sandton (Real Money)

Seat 10 is the button

Seat 3: LAGheliel ( $100.50 USD )

Seat 5: HARRYYYYYYYYY ( $126.95 USD )

Seat 6: LurvigaLauri ( $91.20 USD )

Seat 8: BoxwoodsFriend ( $100.00 USD )

Seat 10: Dracone ( $114.70 USD )

LAGheliel posts small blind [$0.50 USD].

HARRYYYYYYYYY posts big blind [$1.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to LAGheliel :Jh::Js:

LurvigaLauri folds

BoxwoodsFriend raises [$3.50 USD]

Dracone folds

LAGheliel raises [$11.00 USD]

HARRYYYYYYYYY folds

BoxwoodsFriend raises [$22.50 USD]

LAGheliel folds

BoxwoodsFriend wins $38.50 USD from main pot

 

Här är något som jag tror väldigt många personer inte tänker på när de spelar poker, detta rör främst de personer som har en 3bet range som inte är lätt att läsa, dels de som 3bettar hyfsat positionellt samt har en ganska hög 3bet% med andra ord.

Det blir lätt att man går in i autopilot och 3bettar händer man egentligen inte borde, typ "nice har JJ, standard 3bet". Fast vad som egentligen händer i denna handen är att Fi är relativt tajt, han spelar 14% PFR, 74% fold to 3bet och 5% 4bet. Genom att 3betta mot honom i detta läget så gör jag i teorin enbart om min hand till en bluff eftersom om han synar mig så kommer jag inte få vidare bra betalt mot en hand som jag slår OCH om han 4bettar så har jag negativ equity mot hans range (5% 4bet som sagt), det enda som kan försvara mitt 3bet är att jag gör det för mitt meta-game eller att jag 3bettar vilka kort som helst mot Fi eftersom han foldar mot 3bet ofta, men då är det bra mycket bättre att 3betta Ax eftersom många A finns i hans 4bet range (AA, AK t ex).

Det bästa, och det som jag i vanliga fall gjort om jag varit mer uppmärksam är att bara syna pre (och eventuellt gett action mot squeeze från BB eftersom jag underrepresenterat min hand). Hur jag ska spela JJ postflop blir ju dock en annan historia, jag kan ju lite smått erkänna att jag oftast foldar mot nästan alla floppar om jag inte träffar J, som den weak-tajta fegis jag är, men allt beror ju på att Fi är relativt tajt.

 

 

 

 

sjukt bra DB. GL med projektet,

 

Tackar tackar :-D

 

 

Keep it up, blir sjukt intressant att följa hur det går:-)

Kan du inte posta listan varje dag eller iaf flera ggr i veckan?

 

Jepp ska göra det, men tror jag börjar med det imorgon, behövs lite fler händer/dagar för att den ska bli hyfsat legitim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev ungefär en repris av igår, varit på komvux mestadelen av dagen och när jag kom hem var jag trött, så jag var egentligen inte jättesugen på att lira, men kände att jag ville ha upp resultatet för att kunna fortsätta ha en bra utgångschans på målet/projektet. Sessionen sluta på 197$ (EV:et på 173$).

 

Hade egentligen tänkt posta en bild över topplistan idag men sparar det till imorgon, kan ju dock meddela att mitt eget resultat över månaden just nu ligger på 359$ (EV:et 616$), de som leder har ungefär 1400$, så jag har fortfarande rätt bra chans eftersom listan brukar variera rätt mycket ibörjan då folk rushat nån session för att sedan backa, gå upp i nivå eller inte fullfölja spelandet ut hela månaden.

 

 

 

 

***** Hand History for Game 1414597237 *****

$100.00 USD NL Texas Hold'em - Wednesday, February 04, 07:12:32 ET 2009

Table Glen Ridge (No DP) (Real Money)

Seat 10 is the button

Seat 1: aerosmith1 ( $45.80 USD )

Seat 3: GusiLebedi ( $101.00 USD )

Seat 5: LAGheliel ( $98.50 USD )

Seat 6: TTR3784264 ( $113.55 USD )

Seat 8: TheDevil123 ( $105.11 USD )

Seat 10: Mattisander1 ( $124.69 USD )

aerosmith1 posts small blind [$0.50 USD].

GusiLebedi posts big blind [$1.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to LAGheliel :Qb::As:

LAGheliel raises [$3.50 USD]

TTR3784264 calls [$3.50 USD]

TheDevil123 folds

Mattisander1 folds

aerosmith1 folds

GusiLebedi folds

** Dealing Flop ** :8h::4s::6b:

LAGheliel bets [$5.00 USD]

TTR3784264 calls [$5.00 USD]

** Dealing Turn ** :Jg:

LAGheliel bets [$12.50 USD]

TTR3784264 calls [$12.50 USD]

** Dealing River ** :Jb:

LAGheliel checks

TTR3784264 bets [$30.00 USD]

LAGheliel raises [$77.50 USD]

TTR3784264 calls [$47.50 USD]

TTR3784264 wins $195.50 USD from main pot

TTR3784264 shows :Ah::Js:

 

Dålig bluff? Kollade notes på floppen och de sa att han slog om med träffat set i position vs continuation bet och han har float i sitt spel enligt statistiken då han inte foldar vs continuation bets ofta. Det kändes därför skumt att han skulle betta någon som helst hand på river, hade ju dock otur att han hade ett J och i efterhand kanske jag kunde synat för showdown value med A hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde två sessioner idag, det gick väl sådär, plussade rätt bra men spelade kanske inte helt på topp. Sprang dock som en gud mot shortstacksen (som för övrigt tar över hela nätverket??), där jag typ får in degen med sämsta hand 90% av gångerna (typ KT mot A9 osv) och drar ut :-D

Spelet slutar på 267$ (EV:et 126$) och EV:et närmar sig sakta resultatet för månaden vilket känns gött.

 

Här är lite bilder hur det går för mig samt topplistan över NL100 för månaden, notera att mina resultat är för 5 dagar medans topplistan bara visar 4 dagar eftersom jag ännu inte har hela dagens handhistorik.

 

 

Mina resultat

Feb5.jpg

 

 

 

 

Topplistan

Feb5Top.jpg

 

Herlinde som ligger tvåa på listan är lätt den bästa spelaren av dem som är med, har ett riktigt bra meta-game och en av de absolut bästa på NL100.

ExpensiveSoul och monica88 är också riktigt bra, två av få spelare som man har mycket respekt för.

LOLMAHKMAHK7753 har jag egentligen inte så mycket information om, men tror inte han kommer ligga på topp 5 när månaden är över.

88mitja88 är jag ganska säker på inte kommer vara med på listan efter mer händer heller.

HansOlavFekjaer brukade vara riktigt usel, tror han förbättrat sitt spel men tror definitivt inte han kommer komma med på topp5, min gissning är att han slutar på +/- 0 för månaden.

 

 

Inte blivit tillräckligt mycket händer för min del, kommer bli mer lir, speciellt för att jobba ikapp. Synd att första dagen skulle suga så hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja!

 

kul läsning!!!

 

jag har lirat på ipoker nl100 sedan i december efter otaliga år på primas nl100-200....

känner igen ditt nick...vet att jag fått känlsan av att du e lös när jag mött dig haha LAG"någonting" kallar du väl dig? men eftar att läst lite här så utger du dig för att vara lite försiktigare....så, måste säga...smart nickname! =)

 

skillnaden jag märker på prima kontra ipoker är framförallt att det är mer spelare på ipoker=mer fisk...att sätta sig kl 10 på morgonen är ju inga problem numera...

 

då jag lirade på prima var det svårt att hitta 8-9 fulla bord vid samma tid:shock:

 

extra kommentar:

 

det här med EV.... jag kör oxå med holdemmanager och självklart har jag koll på om jag ligger över/under EV på en session/dag/månad. men visst ska man ta det med en nypa salt?

 

vad jag förstår gäller värdet då man är AI i en hand. så säg att du har KK, raisar o blir 3-betat..."äh, jag trappar denna gång" tänker du o callar. flop innehåller en K=set. FI går AI o visar upp AA.

 

vad kommer EVkolumnen i HM att visa upp? EV+

 

likadant om du callat raise PF o träffat floppen stenhårt tex topset...FI bettar stort flop o du raisar. FI callar(!) nu bara och har typ 20bb kvar. på turn träffar såklart FI sitt A och har set...ni går AI

 

vad kommer EVkolumnen i HM att visa upp? EV-

 

asså såhär kan det hålla på en hel session ju, att man har bästa handen o FI callar en megaraise(o man vet att man får in stackarna nästa gata)...men FI träffar såklart innan man är AI o direkt är EV=MINUS....sedan efter session ser man EV i HM o tänker, FAN vad jag spelat dåligt...elr tvärtom...

 

är jag ute o cyklar?

 

sedan det här med att plussa 100 inköp/1månad. jag har gjort det både på nl100 och nl200(inkl. RB i ju för sig)...men de gånger jag gjort det har jag legat över EV, hehe ganska rejält över EV tom. skulle inte förvåna mig om snubbarna du listar som mest vinnande på ipokers nl100 under en månad gör det samma.

 

däremot om du kunde gå tillbax typ 12månader o se om ett "nick" ligger top5 varje månad så skulle det va jäkligt intressant ,men då tvivlar jag på att han skulle lira kvar på nl100 ;-)

 

äh fan vet inte om jag svamlar, sry i såfall hehe...i vilket fall så GL o hoppas du går upp till nl200 snart så ja slipper dig ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja!

 

kul läsning!!!

 

jag har lirat på ipoker nl100 sedan i december efter otaliga år på primas nl100-200....

känner igen ditt nick...vet att jag fått känlsan av att du e lös när jag mött dig haha LAG"någonting" kallar du väl dig? men eftar att läst lite här så utger du dig för att vara lite försiktigare....så, måste säga...smart nickname! =)

 

skillnaden jag märker på prima kontra ipoker är framförallt att det är mer spelare på ipoker=mer fisk...att sätta sig kl 10 på morgonen är ju inga problem numera...

 

då jag lirade på prima var det svårt att hitta 8-9 fulla bord vid samma tid:shock:

Jo, känner igen alla gamla goda Prima gubbar, lirade där riktigt länge och hade rätt bra kolla på de flesta nivåer. Började dock karriären på Prima, så det var mest låga nivåer, typ NL10-NL100.

Ja det är det som är gött med iPoker, finns typ värde 24/7, kan man nivån sjukt bra kan man table selecta bra och tjäna på det (verkligen underskattat), det gäller också att man har djup självinsikt och vet vilken typ av spelare man vill undvika samt spela mot, det finns ju tillräckligt mycket olika bord för att man skall kunna hitta det man vill ha liksom.

 

Angående mitt nick, hehe ja det är typ bara en liten "pun" (vad nu det heter på svenska?), jag lirar absolut inte LAG utan rätt mycket super-TAG, den bild jag postade senast sammanfattar mitt spel rätt bra, ligger på typ 20/18/6,5 och 9,9% 3bet på ganska stor hand sample.

 

 

Angående EV snacket. EV är riktigt tillförlitligt, folk underskattar det sjuuukt mycket och tror att det är något man kan använda sig av för att whina om om man har haft otur, men så är verkligen inte fallet. EV funkar riktigt bra, det många tar miste på är om säg att man t ex: 3bettar mot en megaaggro som synar mycket 3bet för att sen slå om mer än 50% av gångerna post flop. Låt oss säga att du 3bettar om honom med :Ag::Ab:, han synar och floppen visar :6h::Jh::2h: . Du continuationbettar ur position, han slår om och du pushar (ganska standard med andra ord) och Fi fläker upp :8h::3h:, nu kan jag inte EV:et i huvudet men gissar att du har runt 2% chans att vinna potten (som vi säger blir 200$), du går då back 98$ EV dollar även om du drar ut. I denna situationen tror många personer att EV:et är missvisande eftersom du gjorde en bra/standard push mot denna typen av Fi, men egentligen funkar det alldeles utmärkt. Om vi säger att Fi typ raisar dig med varje hjärter kommer du ha EV:et på din sida mer ggr när du gör denna pushen, gör han samma sak med alla händer som träffat 1 par på brädan (vilket han bör göra om han har 50% reraise vs flop CB) så kommer du ha EV+ att pusha mot honom, du hade dock bara otur denna gången men i långa loppet kommer detta spel vara EV+ för dig och ditt EV kommer att gå upp, du måste bara möta samma Fi i mer händer (större sample).

 

Men det gäller dock att du sätter din fi på en korrekt range. Ta t ex denna handen så förstår du bättre, vi säger att du höjer upp AA, en relativt tajt fi synar och floppen kommer 59J. Du CBar och han slår om, om vi nu säger att killen i fråga har 4% raise vs CB och vi har notes på att han setminar alla par (utom de högre som han 3bettar) vs alla positioner pre. Här vet jag t ex att dåliga grinders höjer tillbaka, t o m pushar. Här det ju öppenbart att fi har set eftersom hans reraise range är så låg, så om du degar med AA här så är det ett EV- spel eftersom du de flesta gångerna inte leder eller uppe mot en range som du leder emot.

Så rätt range är superviktigt att du har koll på om du ska få EV:et att vara på din sida.

 

En annan sak som du tog upp var träffat drag/träffad hand som blir all-in på river då du är slagen, det jämnar också ut sig i längden. T ex om du du har AA mot :9b::7b::2b::3b::8g::Kg: om vi säger att det ligger 50$ i potten (på NL100) och ni båda har 75$ kvar. På turn pottbettar du 50$, han tar check-syn ur position och river kommer :Tb: och han går all-in med sina sista 25$ o du drar syn. Ditt EV vid detta tillfället blir -100$ eftersom du hade 0% chans att vinna handen, men i det långa loppet blir du EV+ vinnaren på detta spelet eftersom han bara hade 20% chans att träffa sin färg innan river, alltså vinner du 150$ 4 av 5 gånger (= 600$, till och med mer om han bluff-pushar river med missat färgdrag) och han vinner 200$ 1 av 5 gånger (= 200$, kanske till och med mindre om du kan hitta fold på river vilket inte är omöjligt). Alltså även om du förlorade en 200$ EV pott kommer du vinna fyra 150$ EV potter vid andra tillfällen enligt statistiken, och alltså kommer EV:et gå upp i det långa loppet.

 

Allt balanseras typ ut med EV:et det är därför det är så underskattat tillförlitligt.

 

Ps, vad nickar du på iPoker? :)

 

 

 

 

 

 

Idag var en riktig skitdag, lirade hyfsat länge men hade verkligen inte turen på min sida utan lyssa på det här: Resultatet hamnade på 239$ och EV:et på 212$, nej färgerna är inte fel utan jag skulle alltså egentligen ha plussat 212$ men istället blev det back 239$, ibland undrar jag om inte VC har någon slags speciell rigg inom iPoker nätverket, alltså varenda jävel jag snackat med som lirat på VC har sprungit under sitt EV mycket varenda månad, om nån som lirar på VC sprungit över sitt EV en enda månad, så posta gärna här, jag har eftersökt det sen '94 men aldrig träffat nån.

 

Resultatet för månaden går nu alltså ner till 387$ (suck) och EV:et ligger på 956$ (suck).

Det som bidrog till det mesta idag var 88 vs AQ på AQ8x, KK vs AK på JT9x, KJ vs A4 på K654, Nötflushdraw+Nut Gutshot+1 överkort vs QJ på QTx. Som ni ser får mina bets/pushar inte mycket respekt nuförtiden, kanske borde gå upp i nivå där folk respekterar mina bet mer ;-)

 

 

Men är dock ändå nöjd över dagen, tappade inte humöret och började spela sämre för att jag blev utdragen, tackar att jag kan se EV:et mycket för det, det känns mindre jobbigt att torska pengar när man vet att man spelat bra.

 

Eventuellt mer lir idag också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erm, jag tror att vi diskuterar två helt skilda saker här.

 

du är inne på EV, rent generellt, vilket jag verkligen inte har någonting emot.

 

jag syftar på det EV som HM visar (något som du promt redovisar efter varje session).

 

HMs EV går efter vem som var/är favorit att vinna handen då alla chips åker in i mitten. vad jag har fattat det som är det ett "all-in EV", ingenting annat.

En annan sak som du tog upp var träffat drag/träffad hand som blir all-in på river då du är slagen, det jämnar också ut sig i längden. T ex om du du har AA mot på om vi säger att det ligger 50$ i potten (på NL100) och ni båda har 75$ kvar. På turn pottbettar du 50$, han tar check-syn ur position och river kommer och han går all-in med sina sista 25$ o du drar syn. Ditt EV vid detta tillfället blir -100$ eftersom du hade 0% chans att vinna handen, men i det långa loppet blir du EV+ vinnaren på detta spelet eftersom han bara hade 20% chans att träffa sin färg innan river, alltså vinner du 150$ 4 av 5 gånger (= 600$, till och med mer om han bluff-pushar river med missat färgdrag) och han vinner 200$ 1 av 5 gånger (= 200$, kanske till och med mindre om du kan hitta fold på river vilket inte är omöjligt). Alltså även om du förlorade en 200$ EV pott kommer du vinna fyra 150$ EV potter vid andra tillfällen enligt statistiken, och alltså kommer EV:et gå upp i det långa loppet.

 

HM "sitter" ju inte direkt o räknar ut om FI hade pottodds att dra ut elr inte. spelar ingen roll om FI hade pottodds elr inte, HM kommer fortfarande tolka det som ett EVminusspel.

 

Angående EV snacket. EV är riktigt tillförlitligt, folk underskattar det sjuuukt mycket och tror att det är något man kan använda sig av för att whina om om man har haft otur, men så är verkligen inte fallet. EV funkar riktigt bra, det många tar miste på är om säg att man t ex: 3bettar mot en megaaggro som synar mycket 3bet för att sen slå om mer än 50% av gångerna post flop. Låt oss säga att du 3bettar om honom med , han synar och floppen visar . Du continuationbettar ur position, han slår om och du pushar (ganska standard med andra ord) och Fi fläker upp , nu kan jag inte EV:et i huvudet men gissar att du har runt 2% chans att vinna potten (som vi säger blir 200$), du går då back 98$ EV dollar även om du drar ut. I denna situationen tror många personer att EV:et är missvisande eftersom du gjorde en bra/standard push mot denna typen av Fi, men egentligen funkar det alldeles utmärkt. Om vi säger att Fi typ raisar dig med varje hjärter kommer du ha EV:et på din sida mer ggr när du gör denna pushen, gör han samma sak med alla händer som träffat 1 par på brädan (vilket han bör göra om han har 50% reraise vs flop CB) så kommer du ha EV+ att pusha mot honom, du hade dock bara otur denna gången men i långa loppet kommer detta spel vara EV+ för dig och ditt EV kommer att gå upp, du måste bara möta samma Fi i mer händer (större sample).

 

samma sak här. HM lägger inte in i sin statistik att FI 3-betar light (EDIT: han synar en 3-bet light) o gärna bluffar floppen. du ligger efter när ni går AI och statistiken i HM kommer att visa att det är EV-....att det sedan är ett EV+spel i verkligheten är en helt annan sak.

 

som sagt, jag kollar själv EV i HM. jag anser bara att man ska ta den statistiken med en nypa salt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen måste även sägas att EV i HM inte räknar med att du till exempel trycker in degen med fd+par eller något annat drag som oftast bara blir synad av en hand som slår dig. Men i HM står de ju bara de gångerna då degen åker in och du oftast ligger under med att egentligen är pushen i sig ev+ eftersom de finns pengar i potten och att FI ha FE...

Tror därför att aggresiva spelare tenderar till att ligga över sitt EV i HM...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erm, jag tror att vi diskuterar två helt skilda saker här.

 

du är inne på EV, rent generellt, vilket jag verkligen inte har någonting emot.

 

jag syftar på det EV som HM visar (något som du promt redovisar efter varje session).

 

 

 

HM "sitter" ju inte direkt o räknar ut om FI hade pottodds att dra ut elr inte. spelar ingen roll om FI hade pottodds elr inte, HM kommer fortfarande tolka det som ett EVminusspel.

Förstår precis vad du menar och vi snackar om samma sak men du förstår nog inte vad jag menar riktigt så jag ska förtydliga det lite.

 

EV:et som HM visar balanseras ut automatiskt i längden av spelet där du synar all-in med AA på river.

 

Låt oss säga att exakt samma situation uppstår mot exakt samma fi (om vill vara verkliga, så låt oss säga att det händer 5 ggr under 5 olika sessioner under typ 1 år) fast där rivern inte är samma.

 

Gemensamt för alla utslag är att du har bettat pott på turn i position och han check-synar (50$ i 50$ dollar pott, där ni investerat 25$ var och startade med exakt 100$ var när handen började). Brädan ligger :2b::3b::8g::Kg: du har :Ag::As: och fi har :9b::7b:

 

Utslag A: River kommer :4g: , fi checkar o du pushar in resterande 25$, fi foldar. Du plussar 75$

Utslag B: River kommer :6s: , fi checkar o du pushar in resterande 25$, fi foldar. Du plussar 75$

Utslag C: River kommer :2s: , fi pushar in resterande 25$ och du synar. Du plussar 100$

Utslag D: River kommer :8h: , fi checkar o du checkar. Du plussar 75$

Utslag E: River kommer :Tb: , fi pushar in resterande 25$ och du synar. Du backar 100$

 

Detta är som sagt 5 olika händer som du spelar mot samma fi under 1 år. För dessa 5 händer hade HM:s EV (som du kallar det) visat att du ligger upp (75+75+100+75-100) 225$, förstår du nu vad jag menar? Även om du förlorar 100$ EV dollar vid ETT tillefälle pga av att fi pushar in sin träffade hand på river så vinner du massa EV dollar när fi check-foldar sin missade hand på river, alltså gäller fortfarande pottodds och definitivt implicita odds vid "HM:s EV".

 

Föresten vad nickar du på iPoker? PMa gärna om du inte vill outta för alla :)

 

 

 

 

Det blev en session till för dagen, gick helt okej, slutade på 162$ (och EV:et på 204$. Totalt slutade dagen på 76$ och EV:et på 416$.

Att jag backar idag är inte det som känns mest tråkigt (är väl t o m plus med rakebacken) men det suger med en dag med utbliven vinst, har inte råd med såna dagar om jag ska jaga februarimålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen måste även sägas att EV i HM inte räknar med att du till exempel trycker in degen med fd+par eller något annat drag som oftast bara blir synad av en hand som slår dig. Men i HM står de ju bara de gångerna då degen åker in och du oftast ligger under med att egentligen är pushen i sig ev+ eftersom de finns pengar i potten och att FI ha FE...

Tror därför att aggresiva spelare tenderar till att ligga över sitt EV i HM...

 

Nu kommer vi till den delen som talar mest för EV och varför man ska följa EV:et. När du spelar HELT statistiskt korrekt så jämför du din motståndares range och bedömer (samt bedömer hur han bedömer dig :) ) hur vida chansen är att han foldar mot en push. Låt oss gå tillbaka till killen som bara har 4% reraise vs continuation bet, om vi säger att du istället har :Ah::Qh::3h::9h::Js: , här måste du ju t ex göra bedömningen att du inte ska pusha AQs, utan istället syna för implicita odds. Pratar vi istället om en bra reg eller fisk med 24% reraise vs continuation bets så reraisar vi hans reraise givetvis.

 

Så om vi går tillbaks till HM igen och dess EV, så blir det ju så här: Om vi säger att killen i första exemplet bara reraisar med set och du ALLTID pushar in med nötfärgdraget, då blir ditt EV som väntat -25$ (25% med FD vs set) varenda gång. Mot den andra killen så blir EV:et helt annorlunda givetvis eftersom han har sjuuukt stor range som han måste folda där för att hans spel inte ska bli EV-.

 

Så ja man tjänar mycket på "HM:s EV" genom att vara aggressiv vid rätt lägen men det är enbart därför att det är det korrekta spelet att vara aggressiv vid rätt lägen, desto mer EV du får desto bättre/mer statistiskt korrekt har du spel, desto bättre poker med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

desto mer EV du får desto bättre/mer statistiskt korrekt har du spel, desto bättre poker med andra ord.

 

Här ser jag en stor lucka i ditt resonomang, statistik är ett bra hjälpmedel för att beräkna en range, din relativa eq mot den osv men allt sådant är bara en uppskattning grundat på statistik/gameflow/meta/korttextur/position...

Statistiskt spel blir därmed felaktigt om du tex inte vet att fi är tiltad, du har för liten sampelsize osv..

Sen säger jag inte att statistikst spel är spel är vinnande men du verkar få de till att vara optimalt spel och det medför även att du måste exploatera vilket i sin tur gör dig obalanserad..

Desto mer EV desto bättre men att optimera det går inte att göra enbart på statistik..:-(

Hade de varit de hade ju matematiska spelare redan krossat all highstakes games vilket inte är fallet (än)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ser jag en stor lucka i ditt resonomang, statistik är ett bra hjälpmedel för att beräkna en range, din relativa eq mot den osv men allt sådant är bara en uppskattning grundat på statistik/gameflow/meta/korttextur/position...

Statistiskt spel blir därmed felaktigt om du tex inte vet att fi är tiltad, du har för liten sampelsize osv..

Sen säger jag inte att statistikst spel är spel är vinnande men du verkar få de till att vara optimalt spel och det medför även att du måste exploatera vilket i sin tur gör dig obalanserad..

Desto mer EV desto bättre men att optimera det går inte att göra enbart på statistik..:-(

Hade de varit de hade ju matematiska spelare redan krossat all highstakes games vilket inte är fallet (än)

Alltså vad har detta inlägget att göra med det förra du skrev? Nej folk som spelar aggressivt tenderar inte att ligga över sitt EV och desto högre EV du får desto bättre har du spelat vare sig du tar hänsyn till statistik, hur mycket du exploaterar andra eller hur balanserat ditt eget spel är. Jag tror även du underskattar statistiken, som du säger är statistiken bara ett hjälpmedel men det är ett sjukt effektivt hjälpmedel om man vet vad man ska göra med den och är uppmärksam och intelligent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade i princip inget med det föregående att göra men ogillar när folk anser sig "have poker figured out" på så enkla statments som att spela statistiskt korrekt..

 

När du säger EV menar du i HM eller generellt? Isåfall du menar HM så tycker jag du överskattar det något fruktansvärt även om de är ett nötigt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har uteblivit några uppdateringar på senaste, det mesta beror på att jag för tillfället inte lyckats fixa handhistorik sedan den sjätte februari vilket suger mycket då jag inte kan se hur projektet går. Har iaf fortsatt lira en del denna månaden och det har gått bra, senaste två sessionerna har jag sprungit rätt fett bra och EV:et för månaden har mer eller mindre balanserats ut.

 

Får se hur jag ska göra för att lösa projektet, i värsta fall får jag väl lägga ner det, jag gjorde det ändå enbart för att höja motivationen för att spela och det känns ändå som jag redan har rätt hög motivation nu som det är.

 

Igår hade jag ytterliggare en 1K session vilket är fjärde eller femte nu sen jag starta lira på NL100 och som, enligt egen uppskattning, antagligen tagit mig in i topp 5 denna månaden. Good stuff.

 

Så här ligger jag till för månaden

Feb5-1.jpg

 

 

Detta blir eventuellt sista uppdateringen på ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kör en liten uppdatering, samlar nämligen på mig en massa handhistorik på skrivbordet och nu ligger det för mycket skräp på skrivbordet så jag tänkte posta dem som jag sparade här innan jag tar bort dem.

För övrigt så har jag i viss mån lagt ner projektet, lyckades inte kunna köpa handhistorik av snubben för hela månaden ut då han inte längre kan köra Stars eller FTP transfers (och jag har inget Neteller konto :( ), ligger iaf plus lite runt 35 BI för tillfället (har på nåt sätt lyckas springa minimalt över EV:et också :shock: ) och tror det i teorin borde ta mig till topp fem för tillfället, i värsta fall brukar det finnas en topplista på 2+2 forumet hur det går för NL100 regsen på iPoker.

 

 

Anyways, här kommer lite galna HHs och absoult inget standardspel! :)

 

 

Snacka om att få bra värde ur sin hand, och synen på river lol.

 

Table "TURBO" Schererville

Seat 5: LAGheliel ($504.68 in chips)

Seat 8: Mindfactory ($140.75 in chips)

Seat 10: Tahkr7 ($99.50 in chips) DEALER

LAGheliel: Post SB $0.50

Mindfactory: Post BB $1.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to LAGheliel :9b::Ts:

Tahkr7: Call $1.00

LAGheliel: Call $0.50

Mindfactory: Raise (NF) $2.00

Tahkr7: Call $1.00

LAGheliel: Call $1.00

*** FLOP *** :5b::2h::Qg:

LAGheliel: Check

Mindfactory: Check

Tahkr7: Check

*** TURN *** :8s:

LAGheliel: Check

Mindfactory: Check

Tahkr7: Check

*** RIVER *** :4s:

LAGheliel: Bet $4.00

Mindfactory: Call $4.00

Tahkr7: Fold

*** SUMMARY ***

Total pot $13.30 Rake $0.70

Mindfactory: Shows :Qb::Qg:

Mindfactory: wins $13.30

 

 

 

 

Det här kan nog seriöst vara det sämsta spelet jag sett i mitt liv och så sjukt att han får vinna den också.

 

Table TURBO Union City (Real Money)

Seat 6 is the button

Seat 1: obiboss ( $54.56 USD )

Seat 3: Tectric ( $94.70 USD )

Seat 5: Titaman ( $9.25 USD )

Seat 6: valleygoat89 ( $74.08 USD )

Seat 8: inequatu ( $120.78 USD )

Seat 10: LAGheliel ( $118.07 USD )

inequatu posts small blind [$0.25 USD].

LAGheliel posts big blind [$0.50 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to LAGheliel :Qs::Tg:

obiboss raises [$2.00 USD]

Tectric calls [$2.00 USD]

Titaman folds

valleygoat89 raises [$8.00 USD]

inequatu folds

LAGheliel folds

obiboss calls [$6.00 USD]

Tectric calls [$6.00 USD]

** Dealing Flop ** :6g::5g::9g:

obiboss bets [$12.00 USD]

Tectric folds

valleygoat89 raises [$66.08 USD]

obiboss calls [$34.56 USD]

** Dealing Turn ** :2h:

** Dealing River ** :Tb:

obiboss wins $114.87 USD from main pot

valleygoat89 wins $19.52 USD from main pot

obiboss shows :Jh::Th:

valleygoat89 shows :Jg::Ah:

 

 

 

Här är största anledningen till att jag är iPokers sämsta spelare på att floata. Mycket nice syn av Fi också.

 

Table Ardatov (No DP) (Real Money)

Seat 6 is the button

Seat 1 RobertAndersson ( $206.60 USD )

Seat 6 LAGheliel ( $164.40 USD )

Seat 10 46XPOMOCOM ( $105.30 USD )

46XPOMOCOM posts small blind [$0.50 USD].

RobertAndersson posts big blind [$1.00 USD].

Dealing down cards

Dealt to LAGheliel :Qb::9b:

LAGheliel raises [$3.50 USD]

46XPOMOCOM folds

RobertAndersson raises [$10.00 USD]

LAGheliel calls [$7.50 USD]

Dealing Flop :4g::2h::Jh:

RobertAndersson bets [$14.00 USD]

LAGheliel calls [$14.00 USD]

Dealing Turn :2g:

RobertAndersson bets [$26.00 USD]

LAGheliel calls [$26.00 USD]

Dealing River :7g:

RobertAndersson bets [$56.00 USD]

LAGheliel raises [$113.40 USD]

RobertAndersson calls [$57.40 USD]

RobertAndersson wins $327.30 USD from main pot

RobertAndersson shows :As::Qg:

 

 

 

Soulread?

 

Table Glen Ridge (No DP) (Real Money)

Seat 1 is the button

Seat 1: LAGheliel ( $229.80 USD )

Seat 3: ironmaan ( $121.00 USD )

Seat 5: newtonapple ( $18.50 USD )

Seat 6: tomventer ( $97.00 USD )

Seat 8: Gunners78 ( $107.45 USD )

Seat 10: KREAMone ( $98.50 USD )

ironmaan posts small blind [$0.50 USD].

newtonapple posts big blind [$1.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to LAGheliel :Kg::Qb:

tomventer raises [$3.50 USD]

Gunners78 folds

KREAMone folds

LAGheliel raises [$11.00 USD]

ironmaan folds

newtonapple folds

tomventer calls [$7.50 USD]

** Dealing Flop ** :9h::Ab::Tg:

tomventer checks

LAGheliel bets [$14.00 USD]

tomventer calls [$14.00 USD]

** Dealing Turn ** :7g:

tomventer checks

LAGheliel checks

** Dealing River ** :7h:

tomventer bets [$26.00 USD]

LAGheliel calls [$26.00 USD]

LAGheliel wins $100.50 USD from main pot

tomventer shows :Jb::Qg:

 

 

 

Här är 2 händer från dagens session, sjukare spewperson har jag aldrig sett.

 

Table Tandil (No DP) (Real Money)

Seat 5 is the button

Seat 1: LAGheliel ( $326.70 USD )

Seat 3: pajm22 ( $81.00 USD )

Seat 5: Bmomoney ( $165.90 USD )

Seat 6: sever99 ( $100.00 USD )

Seat 8: nainte ( $100.00 USD )

Seat 10: ed1ck1988 ( $24.35 USD )

sever99 posts small blind [$0.50 USD].

nainte posts big blind [$1.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to LAGheliel :Jg::9s:

ed1ck1988 folds

LAGheliel raises [$3.50 USD]

pajm22 folds

Bmomoney calls [$3.50 USD]

sever99 folds

nainte folds

** Dealing Flop ** :2s::9h::Kb:

LAGheliel checks

Bmomoney bets [$8.50 USD]

LAGheliel calls [$8.50 USD]

** Dealing Turn ** :3g:

LAGheliel checks

Bmomoney bets [$25.50 USD]

LAGheliel calls [$25.50 USD]

** Dealing River ** :6h:

LAGheliel checks

Bmomoney bets [$128.40 USD]

LAGheliel calls [$128.40 USD]

LAGheliel wins $330.30 USD from main pot

Bmomoney shows :4h::7g:

 

 

Table Tandil (No DP) (Real Money)

Seat 3 is the button

Seat 1: LAGheliel ( $200.20 USD )

Seat 3: pajm22 ( $98.50 USD )

Seat 5: Bmomoney ( $273.75 USD )

Seat 8: nainte ( $11.35 USD )

Seat 10: ed1ck1988 ( $25.85 USD )

Bmomoney posts small blind [$0.50 USD].

nainte posts big blind [$1.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to LAGheliel :Ab::Kh:

ed1ck1988 folds

LAGheliel raises [$3.50 USD]

pajm22 calls [$3.50 USD]

Bmomoney calls [$3.00 USD]

nainte folds

** Dealing Flop ** :4g::5s::5g:

Bmomoney bets [$11.50 USD]

LAGheliel raises [$25.00 USD]

pajm22 folds

Bmomoney calls [$13.50 USD]

** Dealing Turn ** :Jh:

Bmomoney bets [$32.00 USD]

LAGheliel calls [$32.00 USD]

** Dealing River ** :2h:

Bmomoney bets [$75.00 USD]

LAGheliel calls [$75.00 USD]

LAGheliel wins $272.50 USD from main pot

Bmomoney shows :8b::Tb:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jao då var februari mer eller mindre över, har typ inte lirat mycket sen senaste posten, bara några få sessioner. Månaden har väl gått sådär, inte blivit så mycket spel som jag hade hoppats på, mycket p g a att jag bailade projektet mitt i, lyckades inte fixa HH över månaden men det spelar ingen större roll för att just nu ligger stora fokusen på övergången till NL200. Har tänkt kolla igenom massa händer från NL200 grinders idag för att bilda en bra uppfattning samt nota om hur de spelar. Har även planerat att köra ett nytt notsystem, något som jag tänkt enda sen jag fixade HM så det kommer också att utföras idag förhoppningsvis.

 

Månanden då? Jo har sammanfattat månaden nu, inte blivit så mycket händer som jag hoppats på men har iaf legat på stadig +10bb/100 hela månaden (förutom första sessionen :-( ) typ så jag är iaf nöjd med spelet. Utan mening att låta dryg eller narcisscistisk men känns verkligen som jag krossat nivån rätt hårt på senaste, speciellt aggro-regsen är oftast de som drar nästan direkt från borden när jag sätter mig, har blivit rätt mycket aggro från min sida men älskar mitt meta game för det funkar mycket bra där man kan vara aggro utan att spewa eller göra dumma spel.

 

Här är lite stats

 

Feb.jpg

 

Landar på lite över 52 Buy-ins efter RB denna månaden.

 

 

Ny nivå nu i mars som sagt, ser fram emot det sjukt mycket. Målet blir att försöka spela in 10K$ inkl RB. Kommer dock inte uppdatera dagboken med resultat, har bestämt mig att jag fortsätter hålla dagboken på is och tar upp den igen när jag kör igång diverse pokerprojektet för att redovisa hur det går.

 

Simma lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...