Gå till innehåll

datorfråga


Rackad

Recommended Posts

När jag bootat om datorn så har jag knappt något minne upptaget men efter ett par timmars användande så är det snabbt uppe i nästan 1Gb minne trots att jag inte gör något just i den stunden.

 

Boven är att när jag tex spelar spel med Punkbuster så har jag fortfarande kvar PB.exe även efter jag stängt av spelet.

Använder mig av ett krypteringsprog som startar 2st aktiviteter i aktivitetshanteraren när jag startar det. Stänger jag ner det så är ena kvar. Jag antar att det är en jäkla massa sådana prog som ligger kvar men som jag inte känner till riktigt.

Dessutom verkar processerna dra mer o mer minne ju längre datorn är igång. Tex alla svchost.exe drar mer o mer.

 

Någon med en lösning på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en del av förklaringen kanske är att program du har använt cache:as så att de ska gå fortare att använda igen... så länge du har några hundra MB ledigt fysiskt ram hade jag inte oroat mig.

 

själv använder jag just nu 2.3GB ram och jag har bara pokerklienter och hjälpprogram igång.... tror mitt rekord är att använda 6GB i vista, mina 10GB kanske var lite overkill... :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bootat om datorn så har jag knappt något minne upptaget men efter ett par timmars användande så är det snabbt uppe i nästan 1Gb minne trots att jag inte gör något just i den stunden.

 

Boven är att när jag tex spelar spel med Punkbuster så har jag fortfarande kvar PB.exe även efter jag stängt av spelet.

Använder mig av ett krypteringsprog som startar 2st aktiviteter i aktivitetshanteraren när jag startar det. Stänger jag ner det så är ena kvar. Jag antar att det är en jäkla massa sådana prog som ligger kvar men som jag inte känner till riktigt.

Dessutom verkar processerna dra mer o mer minne ju längre datorn är igång. Tex alla svchost.exe drar mer o mer.

 

Någon med en lösning på detta?

 

Det du beskriver är ganska normalt för Windows XP. Operativsystemet använder gärna allt minne, en del program läcker minne och det körs massor av onödiga program. Då och då måste man starta om datorn.

 

En sak du kan göra är att köra msconfig och stänga av de mängder av onödiga program som finns i 'autostart' och 'tjänster'. Samt att döda processer som visas i aktivitetshanteraren (ctrl-alt-del).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver är ganska normalt för Windows XP. Operativsystemet använder gärna allt minne, en del program läcker minne och det körs massor av onödiga program. Då och då måste man starta om datorn.

 

Ett problem jag absolut aldrig upplevt, varken med Vista eller XP.

 

Om man inte kan sköta om sin dator är det dock ett "känt problem".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem jag absolut aldrig upplevt, varken med Vista eller XP.

 

Om man inte kan sköta om sin dator är det dock ett "känt problem".

 

Nej, har heller inte haft några stora problem med Vista eller XP men däremot använder ju vissa antivirusprogram en jäkla massa minne - däribland Norman som tydligen anses vara ett av de "västa". På min laptop med Vista & 3Gb ram utnyttjar Norman allt mellan 10-65% minne...:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fixa linux eller mac, om du "måste" köra windows ( livet blir trots allt mkt lättare om man kör samma OS som 90procent av befolkning) så kör en piratkopierad version och våga vägra stödja multinationella bolag (monopol) finns moddade piratkopior som funkar bättre än orginalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...