Gå till innehåll

NL100 SH - Första sessionen på högre nivå


Recommended Posts

Jag har precis gått upp till NL100 efter att ha spelat NL50 ett tag. Det här var första sessionen på den nya nivån.

 

FI verkar vara en ok spelare med koll, ingen fisk, men ingen toppspelare heller.

 

De andra spelarna ser mig nog som lite halvfiskig spelare som gillar att bluffa, men lägger mig mot en höjning. Jag har spelat lite löst de senaste händerna men precis tightat till mig och tänker att jag får nog bra betalt om jag får en bra hand.

 

Seat 1: BUTTON ($234,15 in chips) (on the button)

Seat 3: SB ($125,50 in chips)

Seat 4: Hygglot ($159,85 in chips)

Seat 6: UTG ($111,50 in chips)

Seat 7: FI ($106 in chips)

 

 

*** Blind Bet Round ***

 

SB : Post Blind ($0,50)

Hygglot : Post Blind ($1)

 

Dealt to Hygglot: :Jd::Js:

 

 

*** Pre-Flop ***

 

UTG : Fold

FI : Bet ($4)

BUTTON : Fold

SB : Fold

Hygglot : Raise ($13) < --- Precis en sån hand jag väntat på. FI tror jag re-raisar mycket tunnare än så här.

 

FI : Raise ($36)

 

Hygglot : Call ($26) < --- Hmmm. Rätt att syna och utvärdera efter floppen? Även om FI tror jag har en sämre hand än JJ synar han väl inte med mycket sämre händer om jag ställer? Möjligtvis TT.

 

 

*** Flop ***

 

:3s::As::5s:

 

Hygglot: ?

 

Potten: $80

Hygglot: $120

FI: $66

 

Ja, vad ska jag göra här? Det kom ett A, men tre spader och jag har ju :Js:.

 

Check/fold, check/syn (förmodligen all-in) eller all-in direkt?

 

Har han AQ, AK, QQ, KK utan spader har jag 11 outs två gånger och jag har odds för att syna/ställa. Har han AK, AQ, KK, QQ med spader ligger jag risigt till.

 

Vad tycker ni om pre-flop spelet? Och vad ska jag göra på floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text results appended to pokerstove.txt

 

38,610 games 0.005 secs 7,722,000 games/sec

 

Board: As 3s 5s

Dead:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 30.979% 30.47% 00.51% 11766 195.00 { JdJs }

Hand 1: 69.021% 68.52% 00.51% 26454 195.00 { QQ+, AQs+, AQo+ }

 

Enda gången han viker är väl KK/QQ utan spader och kanske AQ utan spader.

 

Men orka check-folda liksom :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Push eller fold preflop, när floppen kommer så har vi lite för bra pottodds för att vika, så c/s för att eventuellt inducera bluff.

 

Du menar att degen redan hade varit inne om vi fått se floppen? Och vad menar du sen då: Om vi sett floppen efter att ha synat reraisen bör vi checka för att sedan syna en ev. höjning? Om så är fallet; är inte risken stor att hans höjing blir all-in? Säkert med any two?

 

Edit: Man är ingen snabb-Ove direkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vi inte slår...

Pottods.

Du menar att degen redan hade varit inne om vi fått se floppen? Och vad menar du sen då: Om vi sett floppen efter att ha synat reraisen bör vi checka för att sedan syna en ev. höjning? Om så är fallet; är inte risken stor att hans höjing blir all-in? Säkert med any two?

 

Edit: Man är ingen snabb-Ove direkt...

 

Alltså vi behöver 31% för breakeven, om han bara pushar AK,AQ och KsK,QsQ har vi 29%, ngn gång ibland har han väl också ngn cp-hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FE.

Hmm, jag räknade lite på det och det är väldigt marginellt, om mina uträkningar stämmer så förlorar vi $0.3 på check/syn och förlorar $1.2 på push. (Givet rangen QQ+,AQ+)

 

Kombos som synar push

3 AA

9 AK

9 AQ

3 KK (de med spader)

3 QQ (de med spader)

 

Kombos som viker mot push

3 KK (de utan spader)

3 QQ (de utan spader)

 

6 av totalt 33 synar, det är 18%.

 

Vid push vinner vi $80 18% och 82% av ggrna har vi 29% eq i potten på 212. totalt får vi tillbaka $64.8, vi slänger själva in $66, så -$1,2 är väntevärdet.

 

0.18*80 + 0.82*0.29*212= 64.8

 

---

 

Vid c/s har vi 31% i potten på 212, vilket ger oss $65.7 tillbaka, -$0.3 i ev.

0.31*212= 65.7

 

 

(med reservation för felaktiga beräkningar, säg till om ngt är fel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okochas beräkningar visar i alla fall att jag hade rätt, det var ett svårt beslut. ;-)

 

Eftersom det var så nära noll i EV känns det som jag skulle pusha. Check/fold känns inte kul och push är väl bättre än check/syn, jag får väl några händer som slår mig att vika i alla fall (KK, QQ utan spader). Det finns väl en möjlighet att han har t.ex TT med spader och synar också.

 

I handen så checkade jag, han pushade och jag synade. Han hade AQ utan spader och jag fångade en spader på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt gör du ett stort fel pre i och med att du bara synar. Lutar väl åt fold i och med att NL100 inte är den aggresivaste nivån och därför känns det inte som att fi:s 4bets range är speciellt bred (jag har uppenbarligen semifel med facit i hand :)) och att den heller inte innehåller speciellt många bluffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...