jackbalsam Postad 6 Juli , 2008 Rapport Postad 6 Juli , 2008 Ska till Rom snart med min familj och undrar om lite tips på vad man ska se där. Tänkte då mest på lite mindre uppenbara sevärdheter än Colusseum och Vatikanen. Gärna lite tips om bra shopping/resturanger/uteställen också. Citera
Saint_Bjorn Postad 6 Juli , 2008 Rapport Postad 6 Juli , 2008 Rom är helt fantastiskt och det finns hur mycket som helst att se. Bara runt Colosseum finns så det räcker ett par dagar. En utgrävning som är lätt att missa är gamla senaten där Julle mördades. Ligger mitt mellan två kvarter och har ingen särskild uppmärksamhet, mest lite vinfyllon som hänger på bänkarna runt inhängnaden. Gratis och faschinerande. Spanska trappan och Fontana di trevi är ju "måsten", men...tja...visst. Mitt förslag är att du skaffar en turistkarta (finns att ladda ned från många resebyråer) och lägger några dagar på att gå runt i Rom. Trötta ungar går säkert att muta med deras enormt goda glassar. Har ni ett par dagar över så skulle jag också föreslå att ni tar tåget till Pompeij, bör gå direkt från Rom. Tror det tog ca 2 timmar till Neapel, och från Neapel tog det ca 1 timme till Pompeij. Jag ägnade 7 timmar i Pompeij, men då gick jag nog på varenda gata som finns och utan guide. 3-4 timmar bör man minst lägga imo. (btw: Neapel var en rätt obehaglig stad. Stor skillnad mot Rom.) Citera
Recommended Posts