Gå till innehåll

Hjälp mig med datan, tjäna $$$


sturedenstore

Recommended Posts

Tja, köpte en ny laptop för några veckor sedan och har börjat fylla den med musik och videos.. Problemet är bara att jag inte får någon bild på mina videos (nedladdade). Jag får ljudet i vlc player men alltså ingen bild.

 

Jag är fullständigt handikappad när det kommer till datorer och allt som har med de att göra.. Jag antar att de har med någon inställning i datan att göra men vet inte vad jag ska leta efter..

 

Den som kan hjälpa mig att få igång detta belönas med $10 på full tilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa: http://www.cccp-project.net/download.php?type=cccp

(tryck bara "nästa" på alla rutor när du ska installera skiten)

 

Är det ingen video som funkar eller är alla svarta?

 

Kör du med bara laptopen eller har du en extern skärm?

 

Ska göra ett försök.. Just nu verkar de bara vara problem med avi filer.. har exprimenterat lite och lyckats med vissa.. Kör bara på laptopen just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna spela upp filmer på din dator behöver du ett codec eller filter, som har till uppgift att tolka videoformatet. En längre beskrivning på skillnaderna mellan codecs och filter återfinns här.

 

För uppspelning räcker det generellt sett med att installera ffdshow.

ffdshow är ett DirectShow-filter som hanterar ett stort antal av de mest populära videoformaten, inklusive DivX & XviD. Det är inte rekommenderat att installera ihopsnickrade sk "codec packs" som finns tillgängliga på diverse sajter. Anledningarna till detta är många, men den främsta är att du förr eller senare kommer få problem med uppspelning eller än mer olyckligt, hela ditt operativsystem.

 

http://sourceforge.net/projects/ffdshow

 

sen rekommenderar jag media player classic sök upp skiten på download.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska göra ett försök.. Just nu verkar de bara vara problem med avi filer.. har exprimenterat lite och lyckats med vissa.. Kör bara på laptopen just nu.

 

Du kan prova att testa med gspot. . Dra filmerna till gspot, så analyserar den filmerna och ser vilka codecs som behövs för att spela upp dem. Det är ett mycket bra redskap som gör att man kan hålla antalet installerade codecs på datorn till ett minimum.

 

Videolan är lite speciell, eftersom den i regel inte använder codecs. Att en film kan spelas i videolan är alltså inte en bra test på om windows klarar av att hantera de formaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De få som inte funkat i VLC har jag alltid lyckats med ffdshow, men då ska man använda annan spelare än VLC för att ffdshow ska kicka igång(av anledningen som matfrid nämner ovan), tex WMP duger bra.

 

Där en nyare länk till ffdshow: http://www.free-codecs.com/download/FFDshow.htm

 

Och som sagt: håll codec till ett minimum, om du redan har stöd för ett skapar du problem med att installera flera som stöder samma codec

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte den som brukar märka ord. Verkligen inte, helt ärligt.

 

Dock så brukar jag störa mej på folk som kallar sin dator för data. Data = information /= elektronisk apparat.

 

On-topic: Är det filmer som kommit från flera olika källor eller kommer de alla från samma håll. Man ska ju egentligen inte behöva någon codec för VLC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...