Gå till innehåll

Kontokort Använt av någon annan ?!


Arnan

Recommended Posts

Kontokortet dvs Konto har under flera upprepade tillfällen under kvällen använts någonstans under dagen i nogorlunda stora summor. Just nu står det "preliminärt kortköp" men jag förstår själv att efter några dagar lär sitens namn stå där istället. Nu är min fråga vad och hur ska man gå tillväga sen ? Vad gäller och vad innebär detta för vederbörande som använt det och kan man kräva skadestånd osv. Lite info av kunniga tack om ämnet behövs så att jag vet hur jag ska gå tillväga på bästa sätt.

 

Kontakta siten ?

 

Polisanmälan ?

 

Eller var ska man börja. Och går det att ens spåra eller kommer detta bara rinna ut i sanden ?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, spärra kortet och prata med banken så att de vet vilka köp du bestrider. De kommer troligen kräva att du gör en polisanmälan men efter det så kommer de undersöka saken. Oftast så täcker banken upp köpet och agerar du snabbt nog så hinner de spärra överföringen (mindre bråk för dig eftersom banken inte behöver få tillbaka sina pengar ifrån sajten).

 

Att tänka på för framtiden, anteckna den tresiffriga koden på baksidan av kortet på ett bra ställe hemma och stryk över siffrorna på kortet med nagellack. De behövs endast för internetköp, och finns det inte tillgänglig så är ditt kort mindre värt för en eventuell tjuv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, spärra kortet och prata med banken så att de vet vilka köp du bestrider. De kommer troligen kräva att du gör en polisanmälan men efter det så kommer de undersöka saken. Oftast så täcker banken upp köpet och agerar du snabbt nog så hinner de spärra överföringen (mindre bråk för dig eftersom banken inte behöver få tillbaka sina pengar ifrån sajten).

 

Att tänka på för framtiden, anteckna den tresiffriga koden på baksidan av kortet på ett bra ställe hemma och stryk över siffrorna på kortet med nagellack. De behövs endast för internetköp, och finns det inte tillgänglig så är ditt kort mindre värt för en eventuell tjuv.

 

Ok tack. Så du tycker inte jag ska kontakta den aktuella siten ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tänka på för framtiden, anteckna den tresiffriga koden på baksidan av kortet på ett bra ställe hemma och stryk över siffrorna på kortet med nagellack. De behövs endast för internetköp, och finns det inte tillgänglig så är ditt kort mindre värt för en eventuell tjuv.

 

en liten disclaimer på det...

 

Koden knäckt | 2008-06-05 04:45

SFs sajt blev bedragarens vapen

http://www.idg.se/2.1085/1.166255

Flera svenska sajter används för att ta fram information om kontokort. En kontokortskund drabbades nyligen av ett bedrägeri som kostade honom 15 000 kronor sedan cvv-koden knäckts.

...

...

Efter ett manuellt test på sajten ifråga genom att mata in ett giltigt kreditkortsnummer och prova olika cvv-koder visade det sig att testet kunde göras cirka 30 gånger från samma ip-adress utan att kortet spärrades. Slutsatsen är att det i praktiken är möjligt för hackare att skriva ett program som automatiskt provar sig fram till rätt cvv-kod.

...

...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa mindre värt, inte värdelöst. *backtracking in an innocent pose*

 

Är rätt förvånad över slappheten bankerna har gällande kort. Varför går bankomaten fortfarande på magnetremsan t.ex. Bankerna tjatar på butikerna att byta till chipläsare men kan inte bemöda sig själva till att byta. Helst skulle man vilja ha ett kort utan synligt nummer med endast chip och ha ett helt separat system för internetköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa mindre värt, inte värdelöst. *backtracking in an innocent pose*

 

Är rätt förvånad över slappheten bankerna har gällande kort. Varför går bankomaten fortfarande på magnetremsan t.ex. Bankerna tjatar på butikerna att byta till chipläsare men kan inte bemöda sig själva till att byta. Helst skulle man vilja ha ett kort utan synligt nummer med endast chip och ha ett helt separat system för internetköp.

 

Det är bara att göra som du säger och sudda ut de tre sista numren på baksidan. Om man har Nordea (finns säkert liknande tjänster hos övriga storbanker) kan man skapa ett "tillfälligt" kortnummer när man ska göra ett köp över internet som endast är giltigt vid ett köp. Detta är iofs jobbigt om man fiskaggressivt behöver deposita fler gånger samma kväll:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...