Gå till innehåll

För strikt moderation? Ban av användare


Recommended Posts

Pastafazool är bannad pga spam i PM. Han har enligt egen uppgift för diskussioner i dagböcker och PM kring frågor som kan tolkas som RB-snack.

 

Om vi bortser från skuldfrågan, och förutsätter att han har gjort fel, så vill jag väcka debatt kring påföljden.

 

Pastan är en ung, trevlig, och pokerintresserad kille. Han har precis börjat jobba på ett företag som erbjuder en pokerklient och är överlycklig över detta faktum.

 

Vad jag vet så älskar han bokstavligen pokerforum och spenderar många timmar här, bl a i sin dagbok.

 

Han är egentligen den typ av medlem vi vill ha, men han gjorde ett stort misstag. I sin lycka över att jobba på det här företaget, och vad jag anser vara ungdomlig dumhet, så förde han diskussioner som stred mot forumsreglerna.

 

Det är helt ok att bestraffa honom. Han accepterar det. Men att ge honom det hårdaste straffet, permanent IP-ban, känns som oproportionellt och för hårt.

 

Han har fått veta att han tidigare fått varningar, men det tycks som hans egen begäran om att avstängas, också räknats som en varning.

 

Den här killen är ingen spammare lr förstörare. Det är en bra kille som gjorde ett misstag. Banna honom för en begränsad tid. Men ta inte bort hans glädje att i vårt forum dela sitt pokerintresse med likasinnade, för alltid.

 

Hoppas innerligen att moderatorerna ändrar sitt beslut i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är verkligen varken överens eller säkra på hur vi ska moderera i det här fallet. Det har svängt lite hit och dit och jag är själv väldigt kluven - å ena sidan är Pastan precis en sådan medlem vi vill ha, men å andra sidan har jag läst de pm avstängningen rör och de är ganska glasklara och dessutom drygt ett halvdussin många.

 

De andra moddarna, inklusive Ängeln som fatta beslutet, känner också att det är en svår fråga. Vi har helt enkelt inte bestämt oss för hur vi ska göra än, men vi måste fatta ett slutgiltigt beslut snart. Jag lovar att återkomma senast i morgon fm och då ska vi vara färdiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är rätt enhälliga i att det nog var lite väl grovt. Därför har vi ändrat oss till följande nu:

 

Lifetime ändras till 30 dagars ban, dock utan ip-ban så länge han inte skapar nya konton. Om han gör reklam för rb en gång till så är det ip-ban som gäller, det tror jag inte att jag behöver motivera.

 

De 30 dagarna är retroaktiva, vilket innebär att åtta av dem redan gått.

 

Angående garantier om att det inte ska upprepas blir man som admin rätt snabbt avtrubbad eftersom precis alla bannade användare lovar just det, men i det här fallet tror jag faktiskt verkligen på honom.

 

Jag har bett Appel fixa med omvandlingen av avstängningen och att skicka Pastan ett mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra lösning. Tack för initiativet Dev.

 

Jag har nu skickat ett mail till honom om att han nu "endast" är tempbannad. Om det är så att just den mailadr som jag använde inte är en mailbox han så ofta kollar igenom så kan du väl nämna för honom att han kommer bli påslagen igen i mitten av Juli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...