Gå till innehåll

Minskade du drastiskt plugg/läsa böcker/liknande när du började spela poker?  

166 medlemmar har röstat

1. 1. Minskade du drastiskt plugg/läsa böcker/liknande när du började spela poker?

• Ja, definitivit.
      72
    • Lite grand.
      41
    • Nej.
      32
    • Nej, tvärtom!
      21

Recommended Posts

Postad

jag har mitt uppväxtsumgänge och sedan har jag mitt 'vuxna' umgänge här kring universitetslivet(boende i umeå sen ett par år) som är indelat i ett par kategorier, dem jag spenderar mest tid med är faktiskt pokervänner/min vänkrets och tjejens vänkrets, sist kommer universitetsvänkretsen då den är faktiskt minst intressant av dem alla ;>

• Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Antagligen och förhoppningsvis tillräckligt med stålar för att leva loppan på avkastningen av de inspelade pengarna. Förstår inte vad som skulle vara fel med det?

Jag vet av egen erfarenhet att det är svårt att hitta studiemotivation om man istället kan dra in massor med pengar på poker.

Hur skoj tror ni att det skulle vara att utbilda sig hur länge som helst för att sedan tjäna 1,5 inköp online/år och jobba 9-5 5 dagar i veckan.

Jag tror också att de flesta som spelar nosebleed online har mer vett i huvudet än svensson. Många kanske inte är ödmjuka, men det är ju inte sin ödmjukhet de är kända för eller drar in pengar på.

Asg, hela ditt inlägg "proves my point", ty.

Vågar man fråga hur gammal du är?

"Jag tror också att de flesta som spelar nosebleed online har mer vett i huvudet än svensson"

Du övertog just förstaplatsen på listan över dagens bästa citat.

Motivera gärna, ska bli intressant att läsa

Postad
Sorry för dubbelpost, ville bara kommentera en grej.

Håller med dig fullkomligt om detta, dock så kan väl en stabil hög inkomst från poker göra det möjligt för vissa att leva ut sina drömmar eller göra världen lite bättre? Bästa kända exemplet är väl Barry Greenstein som länge donerade alla sina turneringsvinster till välgörenhet, något han kunde göra iom att han vann mycket i cashgame. Andra värden i livet behöver inte handla om ett jobb man gör.

Absolut! All cred åt Barry men tror knappast han är representativ för kollektivet

Postad

"Jag tror också att de flesta som spelar nosebleed online har mer vett i huvudet än svensson"

Vem är du egentligen? Och vad är det du försöker säga??

Testa att skriva lite på Lunarstorm.com, hittar nog lite fler likasinnade där..

Postad
Vem är du egentligen? Och vad är det du försöker säga??

Testa att skriva lite på Lunarstorm.com, hittar nog lite fler likasinnade där..

Asg igen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag är bara en amatörspelare som är trött på att förlora pengar till alla er grymma lirare som inte bara är bra på poker utan också vet det mesta om allt annat också.

Tar nu ut min frustration här på forumet.

Så....Vem är DU?

Men ok, ska kolla in den där siten du pratade om. Slipper man arroganta snorungar som tror sig hajat allt eftersom de är duktiga på poker?

No more plz :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Postad

Frågan är ju hur roligt det kommer bli i längden att "leva loppan" som Rebonius säger. Jag tror man kan tröttna även på champagne och dyra märkeskläder. Problemet med att vara rik på poker är ju liksom att man till skillnad från om man är företagare är utstängd från resten av samhället. Människor har 0 respekt för pokerspelare, det är ingen status i det. Snarare är det väl så att det ses ned på. Och folk blir avundsjuka. Så kvar blir en liten/mycket liten klick av likasinnade som får sitta och berömma varandra för sina dyra Rolex. Hur tragiskt är inte det?

Och för de som inte drar in miljoner: Hur kul kommer det vara om 10 år för alla internetlirare som ska tillbaka till universiteten? De är betydligt äldre än alla andra. De delar 0 i bakgrund. De har mer pengar. Helt enkelt glidit isär från de andra på alla sätt. Att se ner på Svensson är väl helt OK, problemet är bara att pokerspelare ofta klassar alla som inte spelar poker som Svensson.

Och för att återknyta till ämnet så går det väl inte att förneka att poker trots allt är ganska endimensionellt om man sätter det i relation till livet i övrigt? Man kan ju kolla på vad de framgångsrika spelarna gör av sina liv; spelar golf och festar. Och poker. Det är också ett slags Svenssonliv, tycker jag. Svensson goes nyrik.

*vinnande pokerspelare som gillar att ifrågasätta för att få perspektiv*

Postad
Människor har 0 respekt för pokerspelare, det är ingen status i det. Snarare är det väl så att det ses ned på. Och folk blir avundsjuka. Så kvar blir en liten/mycket liten klick av likasinnade som får sitta och berömma varandra för sina dyra Rolex. Hur tragiskt är inte det?

Sant, Pokerspelare är väl av den stora allmänheten rankad i status strax ovanför ficktjuv

Postad

Och för de som inte drar in miljoner: Hur kul kommer det vara om 10 år för alla internetlirare som ska tillbaka till universiteten? De är betydligt äldre än alla andra. De delar 0 i bakgrund.

Ja, eller ännu värre: Man kanske har sagt upp sig från sitt jobb, tjänat bra med pengar på poker under en viss tid...sedan kanske allting rasar. Man måste krypa tillbaka till trist lågstatusjobb för att försörja sig - om man överhuvudtaget får något jobb alls...

Ett riktigt förnedrande scenario....

Postad

Mitt 100% seriösa råd till alla er yngre (16-25?) som tjänar bra på poker är att utbilda er vidare oavsett. Finns verkligen få människor som är mer meningslösa än pokernördar som bara kan en lira+prata poker och har noll förståelse för resten i livet. Utöver detta är det faktikst jävligt kul+socialt att plugga. Kan nog säkert vara bra att ha en dag också... kommer nog en dag när det inte är så här lätta pengar på nätet och VAFAN har du då kvar?

/En som slutat på sina "bra" jobb för att skola om sig till ett underbetalt yrke

Alla kan inte vara en rödvins Gandhi

Sen finns det verkligen få människor som är så frustrerande att tala med som folk med noll förståelse för människors olikheter och tror sig veta vad som är bäst och viktigast för andra.

Postad
Alla kan inte vara en rödvins Gandhi

Sen finns det verkligen få människor som är så frustrerande att tala med som folk med noll förståelse för människors olikheter och tror sig veta vad som är bäst och viktigast för andra.

Du har rätt.

Alla är vi olika och oavsett vilket var mina "råd" mer påhoppande än vägledande.

My bad.

(kvarstår ändå med noll respekt och låg acceptans för instängda arroganta människor med noll ödmjukhet inför världen utanför pengar och poker.... borde väl inte bry mig egentligen?)

Postad

Instängda arroganta människor med noll ödmjukhet inför världen utanför stuider och campus är nog det värsta som finns! (borde väl inte bry mig egentligen?)

Postad
Ja, eller ännu värre: Man kanske har sagt upp sig från sitt jobb, tjänat bra med pengar på poker under en viss tid...sedan kanske allting rasar. Man måste krypa tillbaka till trist lågstatusjobb för att försörja sig - om man överhuvudtaget får något jobb alls...

Jag vet en trevlig rackare som slutade på sitt gamla jobb han haft i 10 år för att lira poker på heltid istället. Det gick bra men efter ett tag blev han insutten i soffan dag ut och dag in. Inga fasta rutiner, sova på dagar osv. Den sociala kontakten minskade och pengarna strömmade in. Pengars värde försvann liksom, inga perspektiv fanns kvar.

Då kom hans kompis, som var personalansvarig på en städfirma, att ringa en dag. Han behövde hjälp, för en anställd hade rört till det lite och kunde inte vara kvar på sitt "ställe", så kompisen frågade spelaren om han inte kunde hjälpa till någon vecka. Jo det kunde han nog, sa han. Så han började och är kvar än, efter 2 år. Han jobbar bara 3 ggr i veckan, 3 timmar åt gången men trivs mycket bättre nuförtiden eftersom han känner att han gör nytta.

Sedan att lönen inte blir mer än vad han betalar i blinds för ett varv på bordet har ingen betydelse. Han träffar "vanligt folk" att tjata med om bagateller, och han har fått tillbaka perspektivet på pengar och mår mycket bättre av att "behöva" gå upp i tid på vissa veckodagar. Helgen känns som helg igen, kan man säga.

Så ett trist "lågstatusjobb" som städare kan för en del vara kul om man gör det med rätt inställning!

Postad
Jag som trodde hög intelligens var en av de viktigaste faktorerna för att bli en framgångsrik pokerspelare.

Det finns så många olika former av intelligens. En del debatterar som dom spelar poker, vilket blir lite fel. Har det ett bra argument så döljer de det eller blandar upp det med en distribution med 40% nonsens. Sedan slår de till med någon formulering designat att skapa maximal tilt hos övriga.

Eller så kan vi vända på det. Det anses ofta vara intelligent och intellektuellt att snöa in på gränsdragningar och svåra frågor. Att gräva ned sig i ett hål och att ägna alldeles för mycket uppmärksamhet åt oväsentligheter. Så kan man inte spela poker. Är en fråga teoretiskt svår så är den antagligen marginellt betydelsefull, och dags för nästa hand.

Postad

Jag är ganska säker på att hög intelligens hamnar långt ner på listan över nödvändiga egenskaper så länge man inte spelar high stakes. Tålamod, självfötroende, optimism, att vara läraktig, disciplinerad osv. är viktigare.

Postad
Jag är ganska säker på att hög intelligens hamnar långt ner på listan över nödvändiga egenskaper så länge man inte spelar high stakes. Tålamod, självfötroende, optimism, att vara läraktig, disciplinerad osv. är viktigare.

Hm, brukar inte personer med hög intelligens ha en del av dessa egenskaper du räknar upp?

Dessutom tror jag inte opitimism är en bra egenskap inom poker eller gambling. Pessimism och realism lär vara bättre.

Postad

Det är väl i princip bara läraktighet som ofta kan kopplas till intelligens.

Men det behöver inte vara så självklart ens det.

Och optimism tycker jag är ganska givet. Mr Dawwe är ett bra exempel. Varje gång han gjort bort sig kommer han tillbaka med förnyat självfötroende och framtidstro, medan fisken tappar tilltron till sitt eget spel, börjar tilta mer och går in i en ond cirkel. De riktigt framgångsrika ser inte realisitiskt på sin egen förmåga. Det är därför de började spela överhuvudtaget. Visst, det kan beräkna hur mycket de bör vinna / h utifrån PTBB men i ett vidare perspektiv är de hopplöst naiva och väger inte in potentiella negativa händelser i livet, typ sjukdom och sådant. Och det gynnar dem sett ur ett rent EV-perspektiv. Pessimism och realism blir self fullfilling.

Postad

Och optimism tycker jag är ganska givet. Mr Dawwe är ett bra exempel. Varje gång han gjort bort sig kommer han tillbaka med förnyat självfötroende och framtidstro, medan fisken tappar tilltron till sitt eget spel, börjar tilta mer och går in i en ond cirkel. De riktigt framgångsrika ser inte realisitiskt på sin egen förmåga. Det är därför de började spela överhuvudtaget. Visst, det kan beräkna hur mycket de bör vinna / h utifrån PTBB men i ett vidare perspektiv är de hopplöst naiva och väger inte in potentiella negativa händelser i livet, typ sjukdom och sådant. Och det gynnar dem sett ur ett rent EV-perspektiv. Pessimism och realism blir self fullfilling.

Hur kan det gynna dem EV-mässigt? Oddsen är väl desamma hela tiden.

Det är klart de kan få en psykologisk fördel mot vissa spelare.

Men de spelar för många händer, de spelar dem för hårt, de spelar mot för bra spelare, de har ingen money management.

Postad

Vad menar du med att fisken tappar tilltron till sitt eget spel?

I mina ögon förstår inte fiskar att dom spelar dåligt. Dom råkar ju mest ut för badbeats? Hela jävla tiden desseutom.

Att komma tillbaka med som du säger "förnyat självförtroende" kan väl vara ganska kasst om man tappar det efter 1 vecka och gör bort sig igen. Det däremot blir en ond cirkel...

Postad

Pga deras matematiska kunnande, deras psyke som tål swings, deras diciplin och money managment, deras förmåga att uppskatta ranges, deras tålamod, deras oräddhet, deras vilja att lära och utvecklas osv osv.

Frågan är ju hur roligt det kommer bli i längden att "leva loppan" som Rebonius säger. Jag tror man kan tröttna även på champagne och dyra märkeskläder. Problemet med att vara rik på poker är ju liksom att man till skillnad från om man är företagare är utstängd från resten av samhället. Människor har 0 respekt för pokerspelare, det är ingen status i det. Snarare är det väl så att det ses ned på. Och folk blir avundsjuka. Så kvar blir en liten/mycket liten klick av likasinnade som får sitta och berömma varandra för sina dyra Rolex. Hur tragiskt är inte det?

Och för de som inte drar in miljoner: Hur kul kommer det vara om 10 år för alla internetlirare som ska tillbaka till universiteten? De är betydligt äldre än alla andra. De delar 0 i bakgrund. De har mer pengar. Helt enkelt glidit isär från de andra på alla sätt. Att se ner på Svensson är väl helt OK, problemet är bara att pokerspelare ofta klassar alla som inte spelar poker som Svensson.

Och för att återknyta till ämnet så går det väl inte att förneka att poker trots allt är ganska endimensionellt om man sätter det i relation till livet i övrigt? Man kan ju kolla på vad de framgångsrika spelarna gör av sina liv; spelar golf och festar. Och poker. Det är också ett slags Svenssonliv, tycker jag. Svensson goes nyrik.

*vinnande pokerspelare som gillar att ifrågasätta för att få perspektiv*

Alltså, bara för att man har stålar så måste man ju inte festa upp dom. Grejen är mer säkerheten med stålar. Om man vill kan man resa ett par år eller bara ta det lugnt. Kravet på att jobba och inte kunna säga upp sig från jobbet hur som helst eftersom man behöver försörja sig själv försvinner och ger en viss frihet.

Håller med om sista stycket.

Och vem är så dum så att man skulle spela bort hela sin rulle och inte ha investerat massor av vinsterna? :S

Det som är populärt för spelare att göra för att försöka göra något annat än att bara spela poker är ju att coacha i poker och ha det som ett andrajobb.

Pengarna de får in är väl små jämfört med om de skulle spela den tiden, men det kanske sporrar dem på något sätt och motiverar dem till att fortsätta spela poker. Ta Nebbis som ex.

Postad
Jag vet en trevlig rackare som slutade på sitt gamla jobb han haft i 10 år för att lira poker på heltid istället. Det gick bra men efter ett tag blev han insutten i soffan dag ut och dag in. Inga fasta rutiner, sova på dagar osv. Den sociala kontakten minskade och pengarna strömmade in. Pengars värde försvann liksom, inga perspektiv fanns kvar.

Då kom hans kompis, som var personalansvarig på en städfirma, att ringa en dag. Han behövde hjälp, för en anställd hade rört till det lite och kunde inte vara kvar på sitt "ställe", så kompisen frågade spelaren om han inte kunde hjälpa till någon vecka. Jo det kunde han nog, sa han. Så han började och är kvar än, efter 2 år. Han jobbar bara 3 ggr i veckan, 3 timmar åt gången men trivs mycket bättre nuförtiden eftersom han känner att han gör nytta.

Sedan att lönen inte blir mer än vad han betalar i blinds för ett varv på bordet har ingen betydelse. Han träffar "vanligt folk" att tjata med om bagateller, och han har fått tillbaka perspektivet på pengar och mår mycket bättre av att "behöva" gå upp i tid på vissa veckodagar. Helgen känns som helg igen, kan man säga.

Så ett trist "lågstatusjobb" som städare kan för en del vara kul om man gör det med rätt inställning!

Håller med om att det är väldigt viktigt för de allra flesta att komma upp på morgonen, träffa människor, få snacka skit och känna en gemenskap. Det är något som jag har oerhört svårt för att ta tag i själv när man sitter inne dag efter dag och bara spelar fram tills sent på natten. Har man däremot självdisiplin, stabilt psyke och bra sociala kontakter är poker kanske den bästa inkomsten man kan ha.

Postad

Sant, man behöver inte vara något geni för vinna på de lägre nivåerna. Där är andra faktorer som du nämnt viktigare. Detsamma tror jag gäller en del i turneringspoker.

Däremot är jag övertygad att om man ska vinna stort på de höga cashgameborden så måste man ha IQ betydligt högre än genomsnittet. Det finns det alldeles för många exempel på för att man ska kunna förneka.

Postad
Sant, man behöver inte vara något geni för vinna på de lägre nivåerna. Där är andra faktorer som du nämnt viktigare. Detsamma tror jag gäller en del i turneringspoker.

Däremot är jag övertygad att om man ska vinna stort på de höga cashgameborden så måste man ha IQ betydligt högre än genomsnittet. Det finns det alldeles för många exempel på för att man ska kunna förneka.

Tror inte att det är så att man måste, men tror att det gör det väldigt mycket lättare.