Gå till innehåll

Är poker intellektuellt förslöande


thanksfish

Minskade du drastiskt plugg/läsa böcker/liknande när du började spela poker?  

166 medlemmar har röstat

  1. 1. Minskade du drastiskt plugg/läsa böcker/liknande när du började spela poker?

    • Ja, definitivit.
      72
    • Lite grand.
      41
    • Nej.
      32
    • Nej, tvärtom!
      21


Recommended Posts

Är det inte så att det är väldigt ovanligt med framgångsrika pokerproffs som har en utbildning?? Det verkar som att fom flesta skiter i plugget om det går bra och också att dom blir sååå insnöade på poker. Det är svårt att ens prata med pokerspelare om något annat än just poker. Men i jakten på alla pengar, vad är det dom Egentligen letar efter?? Hur kul är Vegaslivet efter ett par år??

 

Bara för att testa min hypotes så la jag till en omröstning i tråden...........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Sen när har intellekt med utbildning att göra? Har aldrig träffat så många dumskallar i mitt liv som på universitetet. Sen är det väl så att om man tjänar bra med pengar på poker så ser man ingen större fördel med att studera, eftersom meningen med utbildning är att få ett bra jobb och tjäna bra pengar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot har jag aldrig träffat så mycket korkade människor som jag gjort inom pokern. Det är riktigt konstigt hur spelare som har förmågan att verkligen vinna riktigt mycket i många fall kan vara sådana idioter.

 

Nej, men nu är du väl elak i överkant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej då.. Missförstå mig rätt, man springer på en hel del kluriga typer inom pokern också, men det är förvånande hur många som "borde vara smarta" som visar sig vara idioter.

 

Jag som trodde hög intelligens var en av de viktigaste faktorerna för att bli en framgångsrik pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som trodde hög intelligens var en av de viktigaste faktorerna för att bli en framgångsrik pokerspelare.

 

intelligens ≠ intellekt

 

En person som bara kan poker, bara spelar poker och bara tänker poker är inte en speciellt intellektuell person även om h*n har ett IQ på 140.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intelligens ≠ intellekt

 

En person som bara kan poker, bara spelar poker och bara tänker poker är inte en speciellt intellektuell person även om h*n har ett IQ på 140.

 

Kanske inte allmänbildad om det är det du menar. En intelligent person är i mina ögon en person med hög IQ, dvs har lätt för logiska resonemang och lätt för att lära sig i allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot har jag aldrig träffat så mycket korkade människor som jag gjort inom pokern. Det är riktigt konstigt hur spelare som har förmågan att verkligen vinna riktigt mycket i många fall kan vara sådana idioter.

Du skulle inte vilja ge oss en liten hint om vilka du syftar på? :-P. Om inte, nämn något exempel på vad som fick en riktig vinnare att framstå som en idiot. Jag anser det vara ogiltigt om det har ett samband med pokerteori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är man mindre intelligent och vet om det, kanske till och med försöker göra det till något lustigt eller så ibland och tar det med en klackspark så har du då mig såld.. älskar människor som inte tar sig själva på alldeles för stort allvar för att inte inse sina brister.

Särskilt när det kommer till sådana känsliga ämnen som "hur smart man är"...

min flickvän är lite rörig(trasslar till tankebanorna typ) i bollen ibland men jag älskar verkligen hur hon kan skoja med det. <3

 

On Topic: %andelen idioter är inom mitt umgänge överlägset högst på universitetet, och då rör jag mig ändå inom pokerkretsar, universitetskretsar och en del muay thai kretsar. Förvånande var utfallet ! :)

On Topic2: Jag har då definitivt blivit sämre på studier sedan pokern började gå bättre än bra, ambitionen går ju nedåt i den takt som det går uppåt på grafen för mig.

 

edit: tror dock pokern innefattar en jävla massa människor som tror sig vara så jäkla bra och sedan tar det för givet att poker är något för dem och ger sig in i det. Sedan kanske det går semibra eller rentav kanske bra för vissa pga att med självförtroende och vilja så kommer ju resultat om man aproachar det på ett bra sätt med t.ex. mycket teoristudier. Men mkt äpplen finns det ju också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till viss del stämmer det säkert att pokerspelare snöar in sig i pokern och därmed spenderar mindre tid åt plugg, läsa m.m. Just angående studier verkar det av naturliga skäl vara de unga spelarna som drabbas hårdast. Men att göra generaliseringar och säga att de flesta pokerspelare är mindre intelligenta, intellektuella eller utbildade är nog ändå att ta i. Dessutom verkar det vara många av spelarna i toppskiktet som kommer från akademiska bakgrunder. Om de är intelligenta eller inte är svårare att svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till viss del stämmer det säkert att pokerspelare snöar in sig i pokern och därmed spenderar mindre tid åt plugg, läsa m.m. Just angående studier verkar det av naturliga skäl vara de unga spelarna som drabbas hårdast. Men att göra generaliseringar och säga att de flesta pokerspelare är mindre intelligenta, intellektuella eller utbildade är nog ändå att ta i. Dessutom verkar det vara många av spelarna i toppskiktet som kommer från akademiska bakgrunder. Om de är intelligenta eller inte är svårare att svara på.

Många pokerproffs sägs ju ha civilingenjörsexamen och det säger ju en del (4,5 års tuffa universitetsstudier). Talang för matte kan ha en koppling till uppgifterna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påhoppsvarning: ..... dagens citatpris går till Hertigen ;)

 

........om man tjänar bra med pengar på poker så ser man ingen större fördel med att studera, eftersom meningen med utbildning är att få ett bra jobb och tjäna bra pengar på det.

 

:lol: :lol:

 

Precis, enda anledning att utbilda sig är ju för att man vill ha en bra jobb som ger fett med deg. Eller vänta, vissa hävdar ju att det finns andra värden än stålar i livet... var det inte så??

 

:mrgreen: :mrgreen:

 

 

Mitt 100% seriösa råd till alla er yngre (16-25?) som tjänar bra på poker är att utbilda er vidare oavsett. Finns verkligen få människor som är mer meningslösa än pokernördar som bara kan en lira+prata poker och har noll förståelse för resten i livet. Utöver detta är det faktikst jävligt kul+socialt att plugga. Kan nog säkert vara bra att ha en dag också... kommer nog en dag när det inte är så här lätta pengar på nätet och VAFAN har du då kvar?

 

 

/En som slutat på sina "bra" jobb för att skola om sig till ett underbetalt yrke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att ens prata med pokerspelare om något annat än just poker.

 

Och det är svårt att prata med en träningsnarkoman om annat än träning...

 

Nej, grejen är att vissa personer snöar in sig helt i sin hobby, oavsett om det är poker, bilar, film, träning eller vad som helst som får igång dem. Det handlar inte om pokern som företeelse, utan om personligheten hos de du har pratat med.

 

Vad gäller utbildning så är det väldigt många av de äldre proffsen som har höga utbildningar, det är bara att gå in och läsa bios på valfri pokersite. Att de unga spelarna saknar utbildning tycker inte jag är särskilt underligt. Varför plugga om man kan dra in tiotusentals kronor varje månad på poker? Är man 19-20 så kommer man lätt kunna plugga senare i livet.

 

Däremot har jag aldrig träffat så mycket korkade människor som jag gjort inom pokern. Det är riktigt konstigt hur spelare som har förmågan att verkligen vinna riktigt mycket i många fall kan vara sådana idioter.

 

Sätt oändligt många apor vid oändligt många skrivmaskiner så skriver en av dem till slut Shakespears samlade verk. Dumma pokerspelare borde nog ändå ha lite bättre odds för att vinna än vad apan har för att lyckas med skrivningen.

 

Sen så är det ju en fördel om ett par dumma spelare lyckas, då tror fler dumma spelare att de kan vinna på poker och fortsätter pyttsa in pengar så att man själv som medioker pokerspelare kan fortsätta vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry för dubbelpost, ville bara kommentera en grej.

 

Eller vänta, vissa hävdar ju att det finns andra värden än stålar i livet... var det inte så??

 

Håller med dig fullkomligt om detta, dock så kan väl en stabil hög inkomst från poker göra det möjligt för vissa att leva ut sina drömmar eller göra världen lite bättre? Bästa kända exemplet är väl Barry Greenstein som länge donerade alla sina turneringsvinster till välgörenhet, något han kunde göra iom att han vann mycket i cashgame. Andra värden i livet behöver inte handla om ett jobb man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående studier när man spelar poker så tror jag att många tänker ungefär: lika bra att dra in så mycket som möjligt medans det går bra och det finns tillräckligt med dåliga spelare. Studier kan man oftast ta upp senare men pokern kan vara en gyllene möjlighet som finns i några få år.

 

Tycker dock det verkar va många som gör generalfelet att grinda ihop til existensminimum när dom knappt flyttat hemifrån. Att inte komma igång med livet bara för att ha det soft liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående studier när man spelar poker så tror jag att många tänker ungefär: lika bra att dra in så mycket som möjligt medans det går bra och det finns tillräckligt med dåliga spelare. Studier kan man oftast ta upp senare men pokern kan vara en gyllene möjlighet som finns i några få år.

 

Tycker dock det verkar va många som gör generalfelet att grinda ihop til existensminimum när dom knappt flyttat hemifrån. Att inte komma igång med livet bara för att ha det soft liksom.

 

Bra skrivet. Kan ju undra lite vad vissa har för ambitioner med livet, men visst det är ju upp till var och en. Så länge de inte går till soc om något år när de inte kan vinna på 1/2 på SvS längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej då.. Missförstå mig rätt, man springer på en hel del kluriga typer inom pokern också, men det är förvånande hur många som "borde vara smarta" som visar sig vara idioter.

 

Kan inte annat än hålla med! Inte nog med att de är blåsta, utan också obildade och totalt osympatiska. Pratar då om både storvinnare som speltorskar, ett av mina mål i pokern är att aldrig skaffa vänner genom pokern.. Finns säkert undantag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett av mina mål i pokern är att aldrig skaffa vänner genom pokern.. Finns säkert undantag.

 

Wtf? För mig är det precis tvärtom. Jag ser det sociala med pokern som det absolut bästa. Kanske iofs beror på att jag inte grindar för levebrödet... Men jag lirar nästan inte alls online längre, dels eftersom jag har ont om tid så då lägger jag hellre mina speltimmar live, men också för att det sociala stimulit online är jäkligt nära noll.

 

Och visst finns det gott om idioter i pokersvängen men så är det ju med alla branscher/föreningar/hobbies/whatever. Jag har dock träffat jäkligt många trevliga och bra människor genom pokern och det väger upp alla idioter, bad beats och allt annat negativt tusen gånger om.

Nu när jag tänker efter så är nog den gemensamma nämnaren för "pokervännerna" att de kan prata om annat än poker också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer nog en dag när det inte är så här lätta pengar på nätet och VAFAN har du då kvar?

 

Antagligen och förhoppningsvis tillräckligt med stålar för att leva loppan på avkastningen av de inspelade pengarna. Förstår inte vad som skulle vara fel med det?

 

Jag vet av egen erfarenhet att det är svårt att hitta studiemotivation om man istället kan dra in massor med pengar på poker.

Hur skoj tror ni att det skulle vara att utbilda sig hur länge som helst för att sedan tjäna 1,5 inköp online/år och jobba 9-5 5 dagar i veckan.

 

Jag tror också att de flesta som spelar nosebleed online har mer vett i huvudet än svensson. Många kanske inte är ödmjuka, men det är ju inte sin ödmjukhet de är kända för eller drar in pengar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...