Gå till innehåll

Onyttig bankrånartråd


Riggdevil

Recommended Posts

Jag läste om en kille som såg en värdetransportbil stå parkerad medan föraren var o handlade korv i en kiosk. Han kutade fram till passagerarsätet och fick med sig en väska som innehöll över 50000:-. Men han blev haffad några kvarter bort. För mig är det iallafall en läskande tanke att få ett liknande tillfälle 8-). Att stjäla från en värdetransportbil hade troligtvis inte gett mig dåligt samvete. Jag hade dock aldrig rånat en privatperson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det rånades en bank (egentligen en värdetransportbil som var inuti banken, sak samma) här i närheten för någon sommar sedan.

Rånarna tände på en bil utanför polisstationen samtidigt som de slog in rutorna på bankens garage där cirka 20m kronor skulle lastas från en värdetransportbil till bankens valv. De rånade lätt väktarna och stack därifrån med en bil som sedan byttes ut och sattes på eld. I den nya bilen gled de lätt ombord på färjan och över till Sverige, tror man alltså.

En rätt intressant sak med rånet handlade om bilen som de tände på utanför polisstationen. Rånaren "råkade" få eld på sina byxor, det bekräftar alla vittnen. Frågan är om han inte medvetet satte eld på sina byxor. Alla visste ju nämligen att hans byxor brann, men ingen kunde ge ett bra signalement, de hade ju alla tittat på hans byxor.

Rånet är ännu inte uppklarat.

 

Idén med att byta fordon tror jag att är bra, speciellt om polisen redan letar efter en. Att ha en extra bil som man kan byta med medans man eldar upp den gamla för att förstöra alla bevis verkar vara vettigt.

Att efter rånet bara ligga lågt är nog också en bra idé.

Att direkt efter ett rån under "kontrollerade former" sätta eld på sina byxor för att få eventuella vittnen att titta mer på byxbranden än på utseendet känns något långsökt ;-). Hur mycket skulle det inte strula till sig om branden tog sig så att han måste slänga av sig paltorna eller ännu värre, fick svåra brännskador?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs verkligen nerver av stål att råna en bank och särskilt ensam. John Ausonius och Svartenbrandt har ju väldigt speciella personligheter med ett mod som få kan mäta sig med. Jag vet iallafall att jag hade varit jävligt rädd redan innan jag hade dragit fram pistolen och när jag väl gjort det så hade jag känt mig så utflippad (för att jag verkligen gjorde det) att jag troligtvis hade överreagerat, d v s varit väldigt aggressiv och högljudd mot personalen. Hade beordrat ner alla mot mitten av golvet så att jag hade bra uppsikt och sedan hade jag själv rafsat ner pengarna från facken i min tomtesäck, vilt siktandes med pistolen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ens banker som har kontanter nuförtiden?

Klart det gör eftersom man fortfarande kan vara så gammalmodig att man går dit för att sätta in en tusing. Men det är antagligen mest förbehållet pensionärer och några datorhatande eller "datorrädda" 40-talister. Nu känner jag för att balla ur lite här och tänka hur häftigt det skulle vara att likt Rambo stega in med en M60-kulspruta och mata ett band i väggen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner någon av er en kille som har varit med om ett rån mot en tobaksaffär eller dylikt? Hur upplevde han det i så fall och vad gjorde han efteråt? (haffad?).
Nu börjar det bli lite väl mycket flashback,no? Du lär i vilket fall som helst öka dina chaser att få svar på din fråga där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mig inte vara ensam om att ha legat och funderat på hur man borde agera efter ett lyckat bankrån (ensam rånare). Den här tråden är onyttig för att den kan sätta farliga tankar i huvudet på en del lycksökare :-). Men men, historien börjar med att du har säcken full med pengar och har precis tagit dig utanför entrédörren. Nu gäller det att ta dig därifrån utan att bli fälld till marken, att gömma pengarna och att hålla dig själv gömd.

 

Själv har jag tänkt simpla saker som att kuta bort till en stulen bil, snabbt köra upp till en skog utanför staden, kontrollera så att ingen har följt efter och omedelbart gräva ner bytet jämte ett träd som jag märker ut. Ta en hoppfällbar cykel ur bilens bagageutrymme och cykla vidare på en anonym liten stig. Sedan skulle jag vänta i 2-3 veckor med att åka tillbaka dit för att gräva upp pengarna mitt i natten, sätta upp ett tält i närheten och räkna stålarna 8-)

 

 

När polisen hittar bilen efter nån/några dagar så undrar dom direkt över märket i trädet och den uppluckrade jorden bredvid.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste detta på nätet så kan vara falskt...

 

men iaf en kille går in med en mobil på en bank, och gav mobilen till bankdirektören. När bankdirektören svarar säger en röst att dem kidnappat hans dotter från dagiset och att han hade 5 minuter på sig att ge sin kompanjon som kom in med mobilen alla kontanter dem hade bla bla bla

 

efter några minuter så går killen ut med ett antal miljoner och dem fick aldrig tag på bankrånarna.

 

det komiska i det hela var att det första bankdirektören gjorde direkt efter "rånet" var att ringa sin dotters dagis och det visade sig att hon inte var kidnappad lolol

 

edit: om du ska försöka dig på detta i sverige se till att inte gå in dit med comviq i mobilen, jävla gaynät strular dygnet runt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När polisen hittar bilen efter nån/några dagar så undrar dom direkt över märket i trädet och den uppluckrade jorden bredvid.....

Ha ha! Damn true man :-D. Men man bör ju gå 1-2 kilometer in i skogen från bilen ifråga innan man börjar gräva. Trädet ska förstås också ha en synnerligen diskret markering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste detta på nätet så kan vara falskt...

 

men iaf en kille går in med en mobil på en bank, och gav mobilen till bankdirektören. När bankdirektören svarar säger en röst att dem kidnappat hans dotter från dagiset och att han hade 5 minuter på sig att ge sin kompanjon som kom in med mobilen alla kontanter dem hade bla bla bla

 

efter några minuter så går killen ut med ett antal miljoner och dem fick aldrig tag på bankrånarna.

 

det komiska i det hela var att det första bankdirektören gjorde direkt efter "rånet" var att ringa sin dotters dagis och det visade sig att hon inte var kidnappad lolol

 

edit: om du ska försöka dig på detta i sverige se till att inte gå in dit med comviq i mobilen, jävla gaynät strular dygnet runt

Tack för rådet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En smart grej att göra för att förbättra oddsen att inte åka dit borde vara att göra ett antal avledningsmanövrar, tex

 

1h före rånet

* sätta eld på diverse saker så brandkårsutryckning är nödvändig

* sätt ut ett par "bombväskor" och ring in ett bombrån mot ex. flygplatsen, bussstation, skola (naturligtvis inga bomber, utan bara attrapper)

 

Strax före rånet

* punktera däcken på samtliga polisbilar som ej är ute på vift

* lägga ut spanska ryttare på utfarsvägarna från polisstation

 

under rånet

* lägga ut spanska ryttare på samtliga vägar med stor radie från banken (förutom den vägen man själv tänker ha som flyktväg)

 

Flykten

 

åka två bilar som åker skiljda håll, bränna upp flyktbilarna, och gräva ner bytet (obs ej på samma plats) byta om och varochen åker tillbaks HEM i sin vanliga bil i sina vanliga kläder

 

 

( I övrigt gör man naturligtvis inte rånet i sin egna stad där man riskerar att bli igenkänd av någon på något sätt.... )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så har man 2 bilar, med 2 smågrupper. En rånar, en fördröjer grisen. Samtidigt som en går in i banken smäller den andra av ett par brandbomber och börjar orsaka trubbel (Spanska ryttare, bränder, väskor, skott i luften, etc), för att sen high-taila ut ur stan.

 

Börjar man droppa väskor en timme innan är väll oddsen rätt höga att snuten tänker "Jahapp, nu smäller det på banken igen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste detta på nätet så kan vara falskt...

 

men iaf en kille går in med en mobil på en bank, och gav mobilen till bankdirektören. När bankdirektören svarar säger en röst att dem kidnappat hans dotter från dagiset och att han hade 5 minuter på sig att ge sin kompanjon som kom in med mobilen alla kontanter dem hade bla bla bla

 

efter några minuter så går killen ut med ett antal miljoner och dem fick aldrig tag på bankrånarna.

Hmmm....

 

EV = (Miljonerna på banken) - P(De har verkligen kidnappat dottern)*(Dotterns värde) = ???

 

Undrar om det inte är klart EV+ att syna ner fi här. Jäkla vektighta tomte. Fast å andra sidan kan ju bankdirektören ha haft en riktig monsterread på fi eller så missuppfattade han någon tell. Mot en riktigt snortight fi kunde man kanske vika.

 

För övrigt är väl fem minuter en rätt kort betänketid i livespel på de här nivåerna? :shock: :shock: :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...