Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Varför firar vi svenskar genom att äta rutten fisk och slamkrypande djur vars närmsta släkting är gråsuggan och inte hummern?

Många tycker att det smakar gott. Dessutom är det väl inte direkt livsfarligt att äta surströmming?

Postad
Varför firar vi svenskar genom att äta rutten fisk och slamkrypande djur vars närmsta släkting är gråsuggan och inte hummern?

Är i och för sig inte rutten utan jäst. Stinker satan gör det hur som helst.

Varför skjuter vi raketer vid nyår?

Postad
Man kan sätta i halsen.

Om du sätter i halsen så är det bara du som eventuellt dör. Mustaschmannen i filmen kan ha haft ihjäl flera andra personer. Så aningens säkrare med surströmming än att avfyra AK-47 med en hand.

Postad

Är en kula, som avlossas rakt/snett uppåt alltid dödlig då den dimper ner då? Ja, förutsatt att den träffar någon såklart :-P

Känns som att killarna på mythbusters har tagit upp det här någon gång. Adam Savage & Nånting nånting Heyneman, min källa av kunskap om fysik och teknik.

Postad
Är en kula, som avlossas rakt/snett uppåt alltid dödlig då den dimper ner då? Ja, förutsatt att den träffar någon såklart :-P

Känns som att killarna på mythbusters har tagit upp det här någon gång. Adam Savage & Nånting nånting Heyneman, min källa av kunskap om fysik och teknik.

Vet att Mythbusters tagit upp det. Har för mig att kulan inte är dödlig när den dimper ned. Däremot lär ju kulorna från gubbens AK-47:a vara ganska dödliga om han träffade någon på fel ställe.

För övrigt heter han väl Jamie i förnamn?

Postad
Vet att Mythbusters tagit upp det. Har för mig att kulan inte är dödlig när den dimper ned. Däremot lär ju kulorna från gubbens AK-47:a vara ganska dödliga om han träffade någon på fel ställe.
Hoho, såg precis videon och jo, han kunde lika gärna klippt nån i huvudet med den svansföringen. Statistik på hur många som dör i friendly fire årligen?

För övrigt heter han väl Jamie i förnamn?
Japp! Och manligare mustasch får man leta efter :mrgreen:
Postad

Har för mig att jag hörde om någon rätt nyligen som dödades på det här viset. I samband med att Irak vann asiatiska mästerskapen i fotboll, tror jag.

Det kan iofs ha varit en skröna, men det känns inte helt orimligt att kulorna är dödliga vid nedslaget.

Postad
Om jag minns rätt så finns det en max vinkel som måste vara given vid skottlossningen för att kulorna ska bli dödliga på väg ner. Att skjuta rakt upp är därmed inte farligt.

...så länge inte någon befinner sig ovanför dig.

Postad
Har för mig att jag hörde om någon rätt nyligen som dödades på det här viset. I samband med att Irak vann asiatiska mästerskapen i fotboll, tror jag.

Det kan iofs ha varit en skröna, men det känns inte helt orimligt att kulorna är dödliga vid nedslaget.

En fallande kula lyder väl under samma gravlagar som hagel eller vad som helst?

Postad

Ja. Alltså, kulan accelereras nedåt av tyngdkraften, men bromsas av luftmoståndet. Hur så?

ja, alltså...de kanske kan framkalla en bula?

Postad

En människa kommer upp i över 200 km/h under fritt fall om hon inte breder ut sig för att bromsa. Gevärskulan som är långt mycket bättre byggd ur aerodynamisk synpunkt lär nå upp i klart högre hastigheter.

Sen om det handlar om 250 km/h eller 500 km/h, det vet inte jag.

Postad

Nja, en människa är en större och tyngre kropp som inte påverkas i samma grad av luftmotståndet.

Nu vet jag inte sanningen så ska inte säga för mycket, men jag tror som sagt inte att en fallande gevärskula är särskilt farligare än ishagel.

Postad

ja men självklart handlar det om balans mellan olika krafter. Skjuter du en kula rakt upp i luften så faller den när framåtkraften* tar slut. Skjuter du den i lagom vinkel mot marken så har den fortfarande en framåtkraft när den tar i backen.

* vad fan den nu heter

Frågan är således om en kula genom gravkraft och luftmotstånd utgör livsfara, vilket jag för nöjes skull hävdar att den inte gör.

Postad
Frågan är således om en kula genom gravkraft och luftmotstånd utgör livsfara, vilket jag för nöjes skull hävdar att den inte gör.
Eftersom svärföräldrarna är på besök så roar jag mig med att hålla med.

Adam Savage byggde en vindtunnel i miniatyr för att testa vid vilken fallhastighet man uppnår jämvikt mellan gravitation och luftmotstånd. Kommer tyvärr inte ihåg resultatet men jag vill dra mig tilll minnes att det var runt 230 km/h. Kulan låg då på sidan i luften.