Gå till innehåll

NLT - Spelar 43o på ett vilt bord


Ekenstar

Recommended Posts

Texas Hold'em

Satsningsstruktur: 0,25/0,5 NL

Bordsstämning: Ganska vilt bord, många höjningar, suttit där ca 10 min, förlorat en ganska stor pott mot en blufftomte som hade tur och träffade en stege på rivern

Spelare vid bordet: 6

 

 

Spelare 1 (sb)

Spelare 2 (bb)

Spelare 3

Spelare 4

Spelare 5

Ekenstar (dealer)

 

jag har $11,38 spelare 5 har $9,73 övriga har mer än $20

 

*Preflop*

Jag får 3c 4d

 

spelare 3-5 synar jag synar $0,5

Jag sitter på knappen och synar. Kan tyckas att 3 4 är en ganska dålig hand att limpa in med på ett vilt bord men då potten är ohöjd och jag sitter på knappen synar jag.

Spelare 1 (small blind) höjer till $2 och jag tänker att det bara är att slänga handen.

Men då spelare 2-5 synar höjningen och det bara kostar $1,5 att syna, jag sitter på knappen och potten är på $10,5 när det är min tur så synar jag. Rätt eller fel?

 

Pot: $12

 

*Flop*

Gemensamma kort: 3s 4c 5h

 

Bingo träffar två paret på floppen, Instinktivt tänker jag gå all-in och sno åt mig potten, inte låta någon dra ut mig på rivern

 

Spelare 1 (sb som höjde på floppen) checkar

Spelare 2 satsar $3

Spelare 3-5 synar

 

Jag som redan tänkt gå all-in höjer all-in($9,38 ). Tror att det är ganska stor chans att jag har den bästa handen, med tanke på spelet innan floppen. Var det rätt att höja all-in eller skulle jag bara höja $3? Skulle ju inte ha nåt emot ifall alla foldar här men antar att det är bra att få med mig folk då jag tror att jag har den bästa handen

 

spelare 1 foldar

spelare 2 synar

spelare 3 foldar

spelare 4 synar

spelare 5 synar (all-in $2,73)

 

Här undrar man om verkligen har den bästa handen (eller om någon har en stege) när 3 spelare synar.

Händer som har mig slagen:

 

6 7 , 5 4 & 5 3: man kan tycka att den handen slängs när någon höjer till $2. Jag synade ju dock med 3 4 fast då var ju potten stor när det var min tur plus att jag satt på knappen

 

A 2 , 3 3 , 4 4 & 5 5: Då det är ett vilt bord så tror jag att dom skulle ha höjt med de händerna

 

 

Pot: $51,87

 

*Turn*

Gemensamma kort: 3s 4c 5h J

inget satsas

 

*River*

Gemensamma kort: 3s 4c 5h J T

inget satsas

 

*Showdown*

spelare 2 hade A A, par i ess

spelare 4 hade 2 4, par i fyror

spelare 5 hade 9 5, par i femmor

Jag har 4 3, tvåpar fyror och treor och vinner $49,37 :D

 

Skulle jag ha spelat annorlunda på floppen: synat eller höjt med bara $3?

Ska man spela 3 4 på ett vilt bord? Ska man slänga korten när någon har höjt $2 och 4 andra spelare har synat?

 

6 7 , 5 4 & 5 3: man kan tycka att den handen slängs när någon höjer till $2. Jag synade ju dock med 3 4 fast då var ju potten stor när det var min tur

 

Lite felaktigt resonemang då de synade innan floppen med skräpkort som 2 4 och 9 5 (offsuit)

 

spelare 2 hade A A, par i ess

Så kan det gå när man slowplayar A A innan floppen, bättre att höja rejält innan floppen tycker jag.

 

* Fixar lite i rubriken enligt guiden - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Texas Hold'em

Satsningsstruktur: 0,25/0,5 NL

Bordsstämning: Ganska vilt bord, många höjningar, suttit där ca 10 min, förlorat en ganska stor pott mot en blufftomte som hade tur och träffade en stege på rivern

Spelare vid bordet: 6

 

 

Spelare 1 (sb)

Spelare 2 (bb)

Spelare 3

Spelare 4

Spelare 5

Ekenstar (dealer)

 

jag har $11,38 spelare 5 har $9,73 övriga har mer än $20

 

*Preflop*

Jag får 3c 4d

 

spelare 3-5 synar jag synar $0,5

Jag sitter på knappen och synar.

 

Här gör du ju helt klart fel. 43o är en skithand, även på knappen i en ohöjd pott. Vill du sno blindsen, gör det då med en rejäl höjning. Att limpa med den här handen är ett spel som måste vara rejält -EV. Vad hoppas du på att träffa?

Efter floppen spelar du rätt, men du skall aldrig hamna i den situationen. Aldrig!

Folda eller höj rejält (då bara för att sno blindsen, för om du får omslag kan du ju inte gärna syna).

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har för lite pengar för att spela sådant här outsägligt skräp, dina odds för att träffa tvåpar eller bättre är i trakterna 4% men egentligen ännu sämre eftersom en hel del av dem kommer att vara trestege/tvåfärg vilket drar ned värdet som sjutton. Så de cirka 3% (alltså odds på 1:33) av gångerna som du träffar en hand du kan gå vidare med från floppen så måste du få in 33*0,5 alltså $16,5 i snitt. Alltså varje gång du träffar tvåpar eller bättre så måste du få cirka tre pers att syna din all-in och inte ha särskilt många outs för att dra ut dig. Detta bara för att gå jämt ut, om du exempelvis kan gå all-in mot ett par varje gång du träffar så räcker inte det, då förlorar du pengar i längden. Ända möjligheten att kompensera det här lite är om du är ett geni på att bluffa, och med en så liten stack och så många motståndare blir det rätt svårt. Tänk också på att det kan tas så mycket som $3 ur potten i rake, det kommer att göra ditt resultat ännu mer negativt.

 

Ovanstående uträkningar gäller för att syna $0,5, när du synar $1,5 till så måste du alltså i snitt tjäna 33*$1,5 alltså ~$50 när du träffar tvåpar eller bättre. Alltså måste du varje gång du träffar få fyra till fem pers att syna din all-in, detta för att gå jämnt upp. Det är helt omöjligt att ens komma i närheten av de siffrorna, i snitt förlorar du säkert runt $1 (och ja det är mycket) eller så varje gång du gör den här synen. Så från katastrof till total katastrof.

 

När du träffar floppen har du fortfarande en högst medioker hand eftersom där ligger tre-i-rad vilket innebär att dina motståndare åtminstone har en hålstege och får du någon minsta action här så ligger du inte långt före. Exempelvis AA har 40% och A5 har 45% vinstchans mot dig här. Dessutom så är det inte alls omöjligt att du kommer att råka ut för 54 eller färdig stege och då sitter du på 2-4 outs. Så även när du träffar floppen så bra du kan hoppas på så har du fortfarande inte träffat särskilt bra. Dock så är det vettigt att gå all-in här eftersom du har så pass lite pengar kvar och din motståndare antagligen är på överpar och kommer att syna. Om han foldar något i stil med TT så missar du någon dollar, men det är egentligen ingen jättekatastrof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har $11,38 spelare 5 har $9,73 övriga har mer än $20

Varför har du så pass lite pengar? Om du förväntar dig att vinna vid det här bordet så sänker det din EV ganska rejält, om du och andra sidan förväntar dig att förlora så begränsar det din förlust. Hur som helst, med så här lite pengar så kan du knappast hoppas på en bättre timlön än runt $1även om du spelar grymt bra poker.

 

 

Jag som redan tänkt gå all-in höjer all-in($9,38 ). Tror att det är ganska stor chans att jag har den bästa handen, med tanke på spelet innan floppen. Var det rätt att höja all-in eller skulle jag bara höja $3? Skulle ju inte ha nåt emot ifall alla foldar här men antar att det är bra att få med mig folk då jag tror att jag har den bästa handen

Nej det är övht inte läge att ens fundera på att slowplaya här. Detta eftersom potten är så stor i förhållande till ditt bet, vidare så kommer en stor del av alla extrapengar att gå till någon med en sexa eller tvåa i det här läget (alltså oftast tjänar det bästa draget mer på en flervägspott en den för tillfället bästa handen). Tänk också på att en hand som 65 är 60% favorit över dig och det är en enorm bonus att bli av med en sådan hand (dock väldigt otroligt), vidare så har händer som A5 definitivt odds att syna.

 

 

Skulle jag ha spelat annorlunda på floppen: synat eller höjt med bara $3?

Ska man spela 3 4 på ett vilt bord? Ska man slänga korten när någon har höjt $2 och 4 andra spelare har synat?

Nej inte en chans, när folk höjer mycket så skjuts dina implicita odds i sank ganska ordentligt. Detta innebär att du bör spela händer som har en hyffsad chans att träffa floppen ganska hårt, men inte riktiga långskott. Vidare så spelar du en pyttestack vilket begränsar dina implicita odds extremt mycket. Med 20bb i stacken så kan du inte syna i en höjd pott, då är dina enda alternativ att ställa in med vad du tror är bäst hand eller folda. Detta leder till att du måste spela väldigt tight vid sådana här bord, antagligen något i stil med TT+ och AQ och då ställa in pre-flop så forts det blivit höjt. På knappen så kan du spela en aning lösare, men du har knappast odds till att spela 65s eller liknande då heller om du inte har rejäl bluffpotential att dryga ut med.

 

6 7 , 5 4 & 5 3: man kan tycka att den handen slängs när någon höjer till $2. Jag synade ju dock med 3 4 fast då var ju potten stor när det var min tur

Om någon med $20 dollar och med 76s i fickan synade ett bet på $2 så är det en gigantisk skillnad på om du synar $2. Skillnaden är att den killen har en möjlighet att inte gå back på affären i längden, du har och andra sidan inga sådana möjligheter.

 

Lite felaktigt resonemang då de synade innan floppen med skräpkort som 2 4 och 9 5 (offsuit)

Det där är skräpkort oavsett om de är suitade eller ej, suitigheten gör dem bara en 10% mindre skräpiga eller så (deras pot equity förbättras med runt 5%-enheter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...