Gå till innehåll

Ta det lugnt eller köra på?


BlingMe

Recommended Posts

Hej alla!

 

Jag började spela poker för drygt ett halvår sedan men var tvungen att sluta pga. lite IRL stuff. För 3 veckor sedan började jag spela igen. Jag lade in 100kr på SvenskaSpel och har spelat upp det till ungefär 3500kr nu. Jag har då kört på den lägsta nivån, 0.5/1.

 

Jag har både hört och läst att man ska försöka hålla sig till 2000*BB innan man går upp i nivå. Och eftersom jag börjar närma mig 4000kr så undrar jag om ni tycker att jag ska gå upp i nivå till 1/2.

 

Det jag är mest rädd för är att jag går för snabbt fram, eftersom jag fortfarande är en nybörjare. Jag kan tänka mig att spelet är svårare på 1/2 och det kommer antagligen att ta tid att anpassa sig. Därför är jag tveksam. Men samtidigt så har jag läst i andra inlägg och det är många som tycker att folk ska öka nivå om de har möjlighet till det.

 

Jag undrar också, hur viktigt det är med stöd-program som pokertracker? Som jag läst på forumet så verkar alla använda det och det känns lite som att jag är i "underläge" om jag inte själv har det. Vad tycker ni om detta? Finns det någon som inte kör pokertracker och tycker att det funkar bra?

 

Sorry om det finns många trådar om sånt här, men jag letade och hittade inget.

 

Tack för all hjälp! Det uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

200BB är inte direkt för NL om det är det du spelar. Lite beroende på spelstil och så skulle jag iaf rekommendera nånstans 25-30 inköp i BR. Dvs runt 10-12000 för 1/2.

 

Det var väl kanske lite väl häftigt, det är väl bättre att räkna på mellan 2500-3000 BB, eftersom inköpen kan vara olika stora(oftast på 100 bb men på Svs är det som bekant 200 bb). Så 3000 bb ger ju 6000 kr. Runt 5000-6000 kr ska du nog kunna känna dig trygg med och fortfarande ha utrymme för att lära dig. Om inte annat kan jag råda dig att sätta en spelgräns per dag så att du inte förlorar allt för mycket på samma dag.

 

Lycka till med liret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, du kan testa följande:

1) Spela upp din rulle på 0.5/1 tills du har 4600. Då har du 40 inköp (100bb) på 0.5/1 samt tre inköp på 1/2.

2) Ta de tre inköpen och skotta på 1/2. Hamnar du under 4000 gå ner till 0.5/1 igen och spela upp dem till 4600

3) Repetera detta tills du börjar bli vinnande på 1/2

 

Nästa steg.

När du kommit upp i 9500 så har du 40 inköp på 1/2 samt tre på 2.5/5 så då skottar du för dessa tre.

 

Fortsätt så att klättra, du kommer säkert stöta på problem på vägen men posta i forumet, läs böcker etc så kommer det nog gå bra. När du kommer upp på 10/20 eller högre kan du börja fundera på att använda PT innan dess så fokusera på att lära dig grunderna.

 

/Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag spelade mig upp på lägsta nivån nyligen, började med 2k på 0,5/1 i januari så spelade jag i början med 100kr inköp tills jag hade 20 fulla inköp, alltså 4k. Då spelade jag med 200kr inköp tills jag hade 30 inköp, och tog då 10 inköp för att spela med på 1/2 nivån, förlorade jag dem så börjar jag om på lägsta nivån, vinner jag så spelar jag vidare till nästa mål, så när jag nådde 10k började jag lira 2,5/5 nivån med 500kr inköp. Det funkade bra för mig.

 

Men det finns inga fasta regler när det gäller nivå eller bankrullekrav. Alla får spela på det sättet som passar dem själva. En del vill ha 100 inköp medans andra vill ha 10. Det handlar väl om att väga risk mot vinst och värdet av pengarna. Men för att slippa gå gul är det ju smart att spela med krav på 20 inköp som minst och trillar man under går man ner i nivå. Enkelt och funktionellt.

 

Angående PT så är det bra att ha för att kunna analysera ditt eget spel och se på vilket sätt du spelar fel. Du kan oxå enklet kolla de större potterna du vunnit och förlorat och se hur du spelat dem, du kan även se vilka händer som du vinner och förlorar pengar med vilket är bra. Så det är bra om du vill utvecklas, men självklart inget måste. Du kan lära dig spela poker utan PT.

 

Lycka till med liret..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...